تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804269736
چرا باید ادبیات بخوانیم؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چرا باید ادبیات بخوانیم؟
یوسا در مقالهای تلاش کرده است به اهمیت خواندن ادبیات بپردازد. او ادبیات را جزو ضروریترین فعالیتهای انسان میداند.
آفتاب: یوسا در مقالهای به نام «چرا ادبیات؟» تلاش کرده است تا به اهمیت مقولهای به نام ادبیات بپردازد. او در این مقاله ادبیات را نه از نظر تخیل و زبان که آن را عنصری حیاتی و جزو ضروریترین فعالیتها برای زندگی در جهان امروز میداند.
به گزارش ایسنا، این نویسنده مطرح در این مقاله نوشته است: در اینجا میخواهم با دلایلی چند این تصور را که ادبیات نوعی وقتگذرانی تجملی است رد کنم و ثابت کنم که ادبیات یکی از اساسیترین و ضروریترین فعالیتهای ذهن است، فعالیتی بیبدیل برای شکلگیری شهروندان در جامعه دموکراتیک مدرن، جامعهای مرکب از افراد آزاد.
ادبیات فصل مشترک تجربیات آدمهاست
در زمانه ما علم و تکنولوژی نمیتوانند نقشی وحدتبخش داشته باشند و این دقیقا به سبب گستردگی بینهایت دانش و سرعت تحول آن است، اما ادبیات فصل مشترک تجربیات آدمی بوده و خواهد بود و به واسطه آن انسانها میتوانند یکدیگر را بازشناسند و با یکدیگر گفتوگو کنند. ادبیات به تک تک افراد امکان داده از تاریخ فراتر بروند. برای ایمن داشتن انسان از حماقت، تعصب، نژادپرستی، تفرقه مذهبی و سیاسی و ناسیونالیسم انحصارطلبانه، هیچ چیز از این حقیقت که در آثار ادبی بزرگ آشکار میشود مؤثرتر نیست: مردان و زنان همه ملتها در هر کجا که هستند در اصل برابرند و تنها بیعدالتی است که در میان آنان بذر تبعیض و ترس و استثمار میپراکند.
ادبیات میآموزد چیستیم و چگونهایم
هیچ چیز بهتر از ادبیات به ما نمیآموزد که تفاوتهای قومی و فرهنگی را نشانه غنای میراث آدمی بشماریم. مطالعه ادبیات خوب بیگمان لذتبخش است، اما در عین حال به ما میآموزد که چیستیم و چگونهایم، با وحدت انسانیمان و با نقصهای انسانیمان، با اعمالمان، رؤیاهامان و اوهاممان، به تنهایی و با روابطی که ما را به هم میپیوندد، در تصویر اجتماعیمان و در خلوت وجدانمان.
ادبیات و احساسِ اشتراک در تجربه جمعی انسانی
در دنیای امروز یگانه چیزی که ما را به شناخت کلیت انسانیمان رهنمون میشود، در ادبیات نهفته است. این نگرش وحدتبخش، این کلام کلیتبخش نه در فلسفه یافت میشود و نه در تاریخ، نه در هنر و نه بیگمان در علوم اجتماعی. ادبیات از طریق متونی که به دست ما رسیده، ما را به گذشته میبرد و پیوند میدهد با کسانی که در روزگاران سپریشده سوداها به سر پختهاند، لذتها بردهاند و رؤیاها پروراندهاند، و همین متون امروز به ما امکان میدهند که لذت ببریم و رؤیاهای خودمان را بپرورانیم. این احساس اشتراک در تجربه جمعی انسانی در درازنای زمان و مکان والاترین دستاورد ادبیات است و هیچ چیز به اندازه ادبیات در نوشدن این احساس برای هر نسل مؤثر نیست.
حرفهای جامعهای که ادبیات مکتوب ندارد واضح نیست
یکی از اثرات سودمند ادبیات در سطح زبان تحقق مییابد. جامعهای که ادبیات مکتوب ندارد، در قیاس با جامعهای که مهمترین ابزار ارتباطی آن، یعنی کلمات، در متون ادبی پرورده شده و تکامل یافته، حرفهایش را با دقت کمتر، غنای کمتر و وضوح کمتر بیان میکند. جامعهای بیخبر از خواندن که از ادبیات بویی نبرده، همچون جامعهای از کرولالها دچار زبانپریشی است و به سبب زبان ناپخته و ابتداییاش مشکلات عظیم در برقراری ارتباط خواهد داشت. این در مورد افراد نیز صدق میکند. آدمی که نمیخواند، یا کم میخواند یا فقط پرت و پلا میخواند، بیگمان اختلالی در بیان دارد، این آدم بسیار حرف میزند، اما اندک میگوید، زیرا واژگانش برای بیان آنچه در دل دارد بسنده نیست.
در غیاب ادبیات، عشق و لذت بیمایه میشد
ادبیات عشق و تمنا را عرصهای برای آفرینش هنری کرده است. در غیاب ادبیات اروتیسم وجود نداشت و از ظرافت و ژرفا و از آن گرمی و شوری که حاصل خیالپردازی ادبی است، بیبهره میماند. بهراستی گزافه نیست، اگر بگوییم آن زوجی که آثار گارسیلاسو، پترارک، گونگورا یا بودلر را خواندهاند، در قیاس با آدمهای بیسوادی که سریالهای بیمایه تلویزیونی آنان را بدل به موجوداتی ابله کرده، قدر لذت را بیشتر میدانند. در دنیایی بیسواد و بیبهره از ادبیات، عشق و تمنا چیزی متفاوت با آنچه مایه ارضای حیوانات میشود، نخواهد بود و هرگز نمیتواند از حد ارضای غرایز بدوی فراتر برود.
ادبیات محرک ذهن انتقادی است
در غیاب ادبیات، ذهنی انتقادی که محرک اصلی تحولات تاریخی و بهترین مدافع آزادی است لطمهای جدی خواهد خورد. این از آنروست که ادبیات خوب سراسر رادیکال است و پرسشهایی اساسی درباره جهان زیستگاه ما پیش میکشد. ادبیات برای آنان که به آنچه دارند خرسندند، چیزی ندارد که بگوید. ادبیات خوراک جانهای ناخرسند و عاصی است، زبان رسای ناسازگاران و پناهگاه کسانی است که به آنچه دارند، خرسند نیستند. انسان به ادبیات پناه میآورد تا ناشادمان و ناکامل نباشد.
با ادبیات، آدمهایی بیسرزمین، بیزمان و نامیرا میشویم
ادبیات تنها ناخشنودیها را به شکلی گذرا تسکین میدهد، اما در همین لحظات گذرای تعلیق حیات، توهم ادبی ما را از جا میکند و به جایی فراتر از تاریخ میبرد و ما بدل به شهروندان سرزمین و بیزمان میشویم، نامیرا میشویم، بدینسان غنیتر، پرمغزتر، پیچیدهتر، شادمانتر و روشنتر از زمانی میشویم که قید و بندهای زندگی روزمره دست و پایمان را بسته است. وقتی کتاب را میبندیم و دنیای قصه را ترک میگوییم، به زندگی واقعی برمیگردیم و این زندگی را با دنیای باشکوهی که به تازگی ترکش کردهایم، مقایسه میکنیم، چقدر سرخورده میشویم، اما به این ادراک گرانقدر نیز میرسیم که دنیای خیالی داستان زیباتر، گونهگونتر و جامعتر و کاملتر از آن زندگیای است که در بیداری میگذرانیم.
ادبیات به ما میآموزد که میتوان جهان را بهبود بخشید
ادبیات به ما یادآوری میکند که این دنیا، دنیای بدی است و آنان که خلاف این را وانمود میکنند، یعنی قدرتمندان و بختیاران، به ما دروغ میگویند، و نیز به یاد ما میآورد که دنیا را میتوان بهبود بخشید و آن را به دنیایی که تخیل ما و زبان ما میتواند بسازد، شبیهتر کرد. جامعه آزاد و دموکراتیک باید شهروندانی مسؤول و اهل نقد داشته باشد، شهروندانی که میدانند ما نیاز به آن داریم که پیوسته جهانی را که در آنیم به سنجش درآوریم تا هرچه بیشتر شبیه دنیایی شود که دوست داریم در آن زندگی کنیم.
حال بجاست اگر پیش خود دنیایی خیالی بسازیم؛ دنیایی بدون ادبیات و انسانهایی که نه شعر میخوانند و نه رمان. در این جامعه خشک و افسرده با آن واژگان کممایه و بیرمقش که خرخر و ناله و اداهایی میمونوار جای کلمات را میگیرد، بعضی از صفتها وجود نخواهد داشت. بیگمان تحقق این ناکجاآباد، هولانگیز و بسیار نامحتمل است. اما اگر میخواهیم از بیمایگی تخیل و از امحای ناخشنودیهای پرارزش خود که احساساتمان را میپالاید و به ما میآموزد به شیوایی و دقت سخن بگوییم و نیز از تضعیف آزادیمان بپرهیزیم باید دست به عمل بزنیم، دقیقتر بگویم باید بخوانیم.
*برگرفته از کتاب «چرا ادبیات؟» نوشته ماریو بارگاس یوسا، ترجمه عبدالله کوثری، انتشارات لوح فکر، چاپ سوم (تابستان 1392)
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
چرا نمی توانیم نماز شب بخوانیم؟
چرا نمی توانیم نماز شب بخوانیم آنچه سلب توفیق از انجام نماز شب کند کدام است شیخ بهائی -اعلی الله مقامه- در مفتاح الفلاح تنها به یک نکته اشاره فرموده که آن را از حضرت مولیالموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب -علیه السلام- نقل کرده است پيامبر خدا ص فرمود پسرم حستأسيس دفتر هنر و ادبيات عاشورايي در حوزه هنري
تأسيس دفتر هنر و ادبيات عاشورايي در حوزه هنري عضو كميسيون اجتماعي مجلس از تأسيس دفتر هنر و ادبيات عاشورايي به مناسبت اربعين حسيني در حوزه هنري خبر داد به گزارش خبرگزاري خانه ملت مجتبي رحماندوست نويسنده و شاعر متعهد كشورمان در بيست و هشتمين مراسم شب شعر عاشورايي شيراز كه 28 و 2تحليليبر درگيري ارتش لبنان و اسرائيل؛ چرا حادثه الناقوره سانسور شد؟
تحليليبر درگيري ارتش لبنان و اسرائيل چرا حادثه الناقوره سانسور شد ساعت 7 53 دقيقه شب بر اساس گزارش نيروهاي يونيفل مستقر در جنوب لبنان- از داخل مرزهاي لبنان در منطقه الناقوره صهيونيستها به آن روش هانوكرا ميگويند به سمت يك گشتي ارتش اسراييل كه حامل يك گروهبان دريايي بنام شلوهافينگتن پست: طراحان تحريم ايران با آتش بازي نكنند، چرا ايران را از پاي ميز مذاكره برانيم؟
هافينگتن پست طراحان تحريم ايران با آتش بازي نكنند چرا ايران را از پاي ميز مذاكره برانيم هافينگتن پست نوشت جورح سانتايانا فيلسوف گفته است كساني كه نمي توانند از تاريخ عبرت بگيرند محكوم به تكرار آن هستند يکشنبه 1 دي 1392آغاز فعاليت هاي چراغ خاموش اصلاح طلبان براي انتخابات
آغاز فعاليت هاي چراغ خاموش اصلاح طلبان براي انتخابات محمود عزيزي در حالي كه باهنر چهره ارشد اصولگرايان از آغاز فعاليت هاي اين گروه براي انتخابات مجلس آينده سخن مي گويد اصلاح طلبان ترجيح مي دهد فقط مصاحبه كنند و از دولت يازدهم حمايت و نقد كنند و پيشنهاد ارائه دهند تا حركتشان براچرا نماز جمعه تهران فقط زمستان و تابستان در مصلي برگزار مي شود؟
چرا نماز جمعه تهران فقط زمستان و تابستان در مصلي برگزار مي شود يکشنبه 1 دي 1392طالقاني: مرام پهلواني ارزان شده/ با من كه ادعايي نداشتم چرا اين كار را كردند؟
طالقاني مرام پهلواني ارزان شده با من كه ادعايي نداشتم چرا اين كار را كردند به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين هنوز هم بغض ادامه دارد نه براي اينكه رئيس نيست چرا كه خودش مي گويد من نمي خواستم بمانم تنها به خاطر بي احترامي او خودش را خيلي كنترل مي كند تا اشك هايش سرازير نشوند امشاهچراغ (ع) ميزبان سوگواران اربعين حسيني
شاهچراغ ع ميزبان سوگواران اربعين حسيني شيراز واحد مركزي خبر اجتماعي حرم مطهر احمد بن موسي ع در شب اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله ع سراسر ماتم و عزا است صحن و سراي اين بارگاه ملكوتي سياه پوش اربعين حسيني است زائران و مجاوران حرم مطهر احمد بن موسي ع نيز با حمدیر بیچون و چرا در خانه شما/نکتههایی برای مدیریت کارهای خانه
بیشتر زوجین جر و بحث دارند که وظایف خانه باید بین هر دو نفر تقسیم شود اما خیلی از آنها از یافتن یک الگوی تقسیم کار مناسب ناتوان هستند و زنان خانه داربیتردید زنان محور خانوادهاند یک زن چه مادر باشد چه همسر و حتی خواهر یا دختر همواره در رأس مدیریت عاطفی و برقرارآغاز فعالیت های چراغ خاموش اصلاح طلبان برای انتخابات
آغاز فعالیت های چراغ خاموش اصلاح طلبان برای انتخابات اصلاح طلبان بعد از خرداد 92 که همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر برگزار شد یک قدم تا رسیدن به بهشت فاصله داشتند اما یک رای آنها را هم از فتح کرسی شهرداری پایتخت محروم کرد هم اعتماد به نفس آنها برای فتح دوسوال ملي ۳ نماينده از فاني: چرا از بازنشسته ها در آموزش و پرورش استفاده مي كنيد؟
سوال ملي ۳ نماينده از فاني چرا از بازنشسته ها در آموزش و پرورش استفاده مي كنيد به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين در پايان جلسه علني امروز مجلس سوال ملي 3 تن از نمايندگان مجلس از وزير آموزش و پرورش درباره علت به كارگيري افراد بازنشسته در وزارتخانه اي كه بيشترين ارتباط را با اقشار جوچرايي آوارگي مردم فلسطين سوالي جهاني است/ نظام ايران در مبارزه هميشگي با ظالمان
چرايي آوارگي مردم فلسطين سوالي جهاني است نظام ايران در مبارزه هميشگي با ظالمان هنرمند تاجيكستاني حاضر در سومين جشنواره هنر مقاومت تاكيد كرد كه موضوع فلسطين يك سوال جهاني است كه چرا مردم يك كشور نتوانند در سرزمين خود با آرامش زندگي كنند و به آنها زورگويي شود خبرگزاري مهر ـ گروبايد به مردم جواب بدهي كه چرا اينطور حكومتداري ميكني
بايد به مردم جواب بدهي كه چرا اينطور حكومتداري ميكني بايد براي مردم بگويي كه چرا چنين كردي بايد براي مردم توضيح بدهي كه دليل اعمال و رفتارت چه بوده است بدون دروغ و توجيهگري بايد براي مردم توضيح دهي كه رفتارت به عنوان يك حاكم چه دليل و منطقي داشت و سود آن براي جامعهاي كه تو-
گوناگون
پربازدیدترینها