تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804256510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليلي‌بر درگيري ارتش لبنان و اسرائيل؛ چرا حادثه الناقوره سانسور شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: تحليلي‌بر درگيري ارتش لبنان و اسرائيل؛ چرا حادثه الناقوره سانسور شد؟
ساعت 7:53 دقيقه شب بر اساس گزارش نيروهاي يونيفل مستقر در جنوب لبنان- از داخل مرزهاي لبنان در منطقه الناقوره (صهيونيست‌ها به آن روش هانوكرا مي‌گويند) به سمت يك گشتي ارتش اسراييل كه حامل يك گروهبان دريايي بنام شلومي كوهن و يك افسر با درجه سرهنگي، كه نامي از وي برده نشده است، شليك مي‌شود.
مشرق: حادثه تيراندازي در مرز لبنان با فلسطين اشغالي كه منجر به هلاكت يك نظامي رژيم صهيونيستي با درجه گروهباني و زخمي شدن يك افسر ارشد با درجه سرهنگي شد، به همان سرعتي كه در رسانه‌ها مطرح گرديد، به فراموشي سپرده شد. ارتش رژيم صهيونيستي اصلاً به روي خودش نياورد كه يك نظامي‌اش كشته شده و ارتش لبنان نيز اعلام كرد آنچه در شامگاه دوشنبه هفته گذشته روي داد، ناشي از اشتباه فردي بوده است. اما بر خلاف چيزي كه گفته مي‌شود، آنچه در اين درگيري محدود روي داد، بسيار مهم و داراي ابعاد متعددي است كه اين گزارش تلاش دارد برخي از جنبه‌هاي آن را مورد اشاره قرار دهد.

پيش از وارد شدن به مبحث اصلي بايد تاكيد كرد كه اين گزارش، مبتني بر برداشت‌هاي شخصي نويسنده و همچنين پيگيري رسانه‌اي، سياسي و نظامي حادثه روي داده مي‌باشد تا ابعاد اين رويداد مهم كه تبعات مهم سياسي چه در عرصه داخلي لبنان و چه در سطح منطقه‌اي دارد، بيشتر و بهتر شناخته شود.

درگيري در الناقوره، سرخط خبر رسانه‌هاي لبنان

ساعت 7:53 دقيقه شب 15 دسامبر 2013 – بر اساس گزارش نيروهاي يونيفل مستقر در جنوب لبنان- از داخل مرزهاي لبنان در منطقه الناقوره (صهيونيست‌ها به آن روش هانوكرا مي‌گويند) به سمت يك گشتي ارتش اسراييل كه حامل يك گروهبان دريايي بنام شلومي كوهن و يك افسر با درجه سرهنگي، كه نامي از وي برده نشده است، شليك مي‌شود.

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده توسط طرف اسراييلي، اين گشتي در فاصله 50متري خط مرزي هدف تيراندازي توسط يك تك تيرانداز كه قسمت پردرخت در نزديكي نيروهاي ارتش لبنان كمين كرده بود، قرار مي‌گيرد كه بر اثر آن دو تير به سر و كتف گروهبانِ راننده اصابت مي‌كند و باعث مرگ فوري وي مي‌شود. جنازه بي‌جان او ساعتي بعد در بيمارستان عمومي نهاريا تحويل مي‌گردد و فرد كنار وي نيز زخمي مي‌شود.

اما در طرف لبناني، گفته مي‌شود پس از اين تيراندازي، از سمت فلسطين اشغالي نظاميان صهيونيست اقدام به شليك با سلاح سبك كرده كه طي آن دو نظامي لبناني زخمي مي‌شوند اما فرد تيرانداز، بلافاصله مخفي مي‌گردد و يگان مربوطه نيز اعلام مي‌كند كه خبري از وي در دست ندارد.

بر اساس گزارش يونيفل، سرهنگ اسراييلي كه در اين حادثه زخمي شد، از واحدي بنام «واحد شاه داوود» به عبري «מֶלֶךְ דָּוִד» است كه زخمي شده و به زودي با درجه سرتيپي به يگان خدمتي خود باز خواهد گشت.

روز پس از اين حادثه در حالي كه افسران ارتش لبنان، ارتش اسراييل و نيروهاي يونيفل نشستي را در همان منطقه درگيري براي حل و فصل ماجرا برگزار كرده بودند، اعلام مي‌شود، اين حادثه ناشي از اشتباه فردي بوده و طرف اسراييلي نيز با پذيرش اين تفسير از ماجرا، آن را مختومه اعلام مي‌كند و رسانه‌هاي اين رژيم نيز دستور مي‌گيرند كه به هيچ عنوان به اين درگيري نپرداخته و آن را پيگيري نكنند و برخي از رسانه‌هاي اين رژيم نيز كه به اين مساله مي‌پردازند آنقدر حرف‌هاي متناقض مي‌گويند كه عمق فاجعه را نشان مي‌دهد.

سوالات مهمي كه بدون پاسخ مي‌ماند

در مورد اين حادثه چندين سوال مطرح مي‌شود كه تقريباً همه آنها بدون پاسخ مانده است. سوالاتي كه به نظر مي‌رسد همه به هم ربط دارند و با چيدن آنها در كنار هم، يك پازل بزرگ حل مي‌شود و تنها آنهايي كه در اين ماجرا درگيرند، درجه‌ي اهميتِ اين پازل را درك مي‌كنند.

1- چرا حزب‌الله در مورد اين حادثه سكوت كرد؟

2- در هر حادثه مشابه‌اي، ارتش رژيم اسراييل منطقه مورد نظر را به شدت گلوله باران مي‌كرد و با توجه به استقرار واحدهاي زرهي و توپخانه در سراسر مرز، از همه اين توان بهره مي‌گرفت اما در اين حادثه تنها از سلاح‌هاي خودكار انفرادي براي هدف قرار دادن محل شليك استفاده كرد.

3- چرا سرباز شليك كننده به سرعت خود را مخفي كرد.

4- معمولاً سلاح مورد استفاده نظاميان لبناني، اسلحه انفرادي ام16 آمريكايي است، اما در اين حادثه تنها پنج گلوله شليك شد و طرف اسراييلي مي‌گويد «شليك كننده» از سلاح مخصوص تك تيراندازي استفاده كرده است.

5- با توجه گزارش طرف اسراييلي، سلاح مورد نظر بايد داراي قابليت ديد در شب بوده باشد و معمولاً نظاميان لبناني در ماموريت‌هاي خود از چنين سلاح‌هايي استفاده نمي‌كنند.

6- روزنامه جروزالم پست در نسخه انگليسي خود در تاريخ 16 دسامبر مي‌نويسد كه در حادثه مذكور، تنها يك گروهبان دريايي كه در حال رفتن به محل خدمت خود بود هدف قرار گرفته و كشته مي‌شود، اين روزنامه هيچ اشاره‌اي به فرد بغل دستي گروهبان يا همان سرهنگ واحد داوود نمي‌كند.

7- خودروي نظامي هدف قرار گرفته به سمت نقطه‌اي در حركت بوده كه دولت لبنان بارها به دليل وجود تاسيسات موجود در آن در نهادهاي بين‌المللي از طرف اسراييلي شكايت كرده است، اين مركز، در واقع مركز شنود ارتش رژيم صهيونيستي در راس الناقوره به شمار مي‌رود.

8- اويخاي ادرعي سخنگوي ارتش اسراييل در صفحه تويتر خود مي‌نويسد كه به اين حادثه در زمان و مكان مناسب پاسخ داده مي‌شود، مگر كشته شدن يك گروهبان با سمت راننده اين همه ارزش دارد كه به آن در زمان و مكان مناسب بايد پاسخ داد؟

9- شِمي شاليف (chemi shalev) يكي از سردبيران اصلي در روزنامه هاآرتص بلافاصله پس از درگيري در صفحه توتير خودش مي‌نويسد كه در يك حادثه تروريستي در روش هانوكرا – الناقوره – يك گروهبان كشته و يك سرهنگ هم زخمي شد. او فردا ظهر توئيت خود را از صفحه‌اش حذف مي‌كند.

در راس الناقوره چه خبر است؟

خضر عواركه نويسنده لبناني در گزارشي مي‌نويسد كه الناقوه منطقه بسيار مهمي است كه در آنجا كوه و دريا به هم مي‌رسد. چهار نيروي مقاومت، ارتش لبنان، يونيفل و ارتش رژيم صهيونيستي را به فاصله اندكي با هم مي‌توان مشاهده كرد. اينجا جايي است كه اسراييل مدت‌هاست در ارتفاعات بلند آن آنتن‌هاي بلند شنود كارگذاشته است.

به نوشته عواركه، حزب‌الله كنترل كاملي بر اين منطقه دارد و همه تحركات رژيم صهيونيستي را زير نظر گرفته است و به خوبي به رفتار آنها آشناست. وي سپس به مصاحبه‌اي اشاره مي‌كند كه در سال 2012 رسانه‌هاي عربي به نقل از روزنامه هاآرتص بخش‌هايي از آن را منتشر كردند.

در اين مصاحبه كه هاآرتص با يك افسر ارشد انجام داده بود، موارد متعددي از جمله چگونگي مقابله با حزب الله و شاخه اطلاعاتي قدرتمند آن در حوزه جنگ الكترونيك اشاره شد. اين افسر اطلاعاتي كه هاآرتص از آن بنام مستعار «آ» ياد كرده است، متخصص جنگ الكترونيك در نيروي دريايي ارتش اسراييل بود، همان نيرويي كه گروهبان كشته شده در الناقوره به آن تعلق داشت و بدون شك سرهنگ زخمي نيز بايد در همين واحد نظامي خدمت كرده باشد.

برداشت‌هايي از درگيري در ناقوره

يك هفته پيش از كشته شدن نظامي اسراييلي در 50 متري خط مرزي لبنان با فلسطين اشغالي، در حومه بيروت حسان اللقيس فرمانده ارشد مقاومت در جنگ الكترونيك هدف پنج گلوله قرار مي‌گيرد و به شهادت مي‌رسد. اين ترور بدون هيچ شك و شبهه‌اي توسط رژيم صهيونيستي طراحي و به وسيله مزدوران لبناني و يا فلسطيني به مرحله اجرا درآمده است.

شهادت اللقيس با توجه به تخصص و مهارت وي در حوزه الكترونيك، ضربه‌اي بزرگ به مقاومت به شمار مي‌رود هر چند دست‌پروردگان او راهش را ادامه مي‌دهند و ماشين بزرگي كه سردار بزرگ مقاومت، شهيد حاج عماد مغنيه طراحي كرده است، به اين سادگي از كار نخواهد افتاد و ديگر به فرد خاصي وابسته نيست، اما واحدهاي اطلاعات و عمليات حزب‌الله در صدد بودند تا انتقام خون اين شهيد را به سرعت بگيرند.

با توجه به همه شواهدي كه در اين گزارش آمد، شليك به سمت خودروي نظامي اسراييلي در مرز لبنان از روي حادثه و يا اتفاق نبوده است. حزب الله براي انتقام از دشمن تلاش كرد تا هم‌رده او در ارتش رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهد، هر چند اين سرهنگ صهيونيست كه مسول واحد جنگ الكترونيك اين رژيم به شمار مي‌رود از اين حادثه جان سالم به در برد، اما يكي از مقامات سياسي مقاومت به خضر عواركه گفته است: «دشمن صهيونيستي به خوبي پيام‌هاي ما را درك مي‌كند، هر چند من به دليل جايگاه سياسي‌ام اين حق را ندارم كه اعتراف كنم آنچه در الناقوره روي داد، پيامي بود كه ما متنش را نوشته بوديم.»

پيام‌هاي درگيري در الناقوره

آنچه در الناقوره روي داد، پيام‌هاي بسيار مهمي براي طرف‌هاي داخلي لبنان، منطقه‌اي و بين‌المللي داشت. برخي از اين پيام‌ها را مي‌توان به اين شكل برشمرد:

1- حزب‌الله توان پاسخگويي به هر تجاوز دشمن را در زمان و مكان مناسب دارد.

2- مقاومت اسلامي در جنگ الكترونيك بر دشمن صهيونيستي غلبه كرده است و حتي فرماندهان آن را به خوبي مي‌شناسد.

3- رزمندگان مقاومت تنها عضو حزب‌الله نيستند، بلكه مي‌توان آنها را در لباس ارتش لبنان هم مشاهده كرد كه در وقت مناسب به دستور فرمانده واقعي خود عمل مي‌كنند.

4- ارتش لبنان و مقاومت اسلامي دو روح در يك بدن هستند و همه مسايل ميان آنها هماهنگ است.

5- يكي از پيام‌هاي مهم اين عمليات براي رژيم سعودي و به خصوص شاه كهنسال آن بود كه در ديدار ماه نوامبر با ميشل سليمان رييس جمهور لبنان از وي خواسته بود تا ارتش اين كشور را براي مقابله با حزب‌الله به حركت درآورد. اين اقدام به سران رياض ثابت كرد كه ارتش هيچ‌وقت سلاحش را به سمت مقاومت نخواهد گرفت و ارتش لبنان بخشي از مقاومت كلي مردم اين كشور است.

6- به رژيم صهيونيستي ثابت نمود كه بهاي هر اقدامي در اين سطح را پرداخت خواهد كرد، بنابراين بايد منتظر پاسخ ترور حاج عماد هم باشد.

7- به نيروهاي داخلي مخالف مقاومت- شامل تكفيري‌ها و متحدان 14 مارسي آنها - در لبنان اين امر ثابت شد كه با وجود حضور حزب‌الله در سوريه، نيروهاي آن با هشياري كامل در مرزها و هر منطقه‌اي كه بوي خطر به مشام برسد، حضور دارند.

8- نيروهاي چند مليتي دريافتند كه در صورت درگيري در جنوب لبنان، هيچ اقدامي به نفع رژيم اسراييل نمي‌توانند صورت دهند، چرا كه مقاومت چند متر جلوتر از آنها مرز را كنترل مي‌كند.

9- رژيم صهيونيستي اين نكته را دريافت كه تمام سيستم‌هاي شنودي كه با هزينه‌هاي گزاف در مرز لبنان مستقر كرده توسط واحد جنگ الكترونيك مقاومت شنود مي‌شود و چه بسا ده‌ها افسر ديگر واحد «شاه داود» نيز در ليست سياه مقاومت قرار گرفته باشند.

10- و به عنوان آخرين مساله بايد اين نكته را مورد اشاره قرار داد كه عمليات در الناقوره كه تنها يك گروهبان صهيونيست را به درك واصل كرد، چنان هوشمندانه، دقيق و با ظرافت طراحي شد كه عملاً سران تل‌آويو و متحدان لبناني و منطقه‌اي آنها را در بهت فرو برد و توان هر گونه عكس العمل را از آنها گرفت.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن