تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851946898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراتر از فیلم اولی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

«سربه مهر» را می‌توان فیلمی روان‌شناختی ـ دینی با قهرمانی درونگرا دانست فراتر از فیلم اولی نام هادی مقدم‌دوست را همیشه به عنوان فیلمنامه‌نویس، یار و همکار حمید نعمت‌الله به یاد می‌آوریم. او پس از سال‌ها تجربه نگارش فیلم و دستیاری کارگردانی و تجربه ساخت تله‌فیلم اینک نخستین تجربه بلند سینمایی خود را در سر به مهر در حافظه تاریخی سینما ثبت کرده است؛ فیلمی متفاوت از حیث موضوع و نوع نگاه و روایت فیلمساز از این سوژه.




در واقع مقدم دوست فارغ از ضعف و قوتش در بازنمایی قصه ای که روایت می کند دوربین سینما را به سمت سوژه و موقعیتی می چرخاند که تاکنون از این زاویه به یک موقعیت انسانی نگاه نشده بود، حتی طرح مساله وبلاگ و وبلاگ نویسی در سینما و استفاده دراماتیک از آن اتفاق تازه ای در سینمای ایران است. سر به مهر را می توان فیلمی روان شناختی ـ دینی با قهرمانی درونگرا دانست که در مواجهه با کشمکش درونی از یک سو و بحران بیرونی از سوی دیگر با تکیه بر باورهای دینی و اعتقادی تلاش می کند از این مرحله عبور کرده، بر تضادهای درونی خود غلبه کند. البته می توان سر به مهر را در سطح بالاتر چالش و تضادهای سنت و مدرنیته دانست که محصول این کشمکش را در یک تقلای درونی صورت بندی می کند. سر به مهر، داستان دختری به نام صباست که در مقطعی از زندگی از خدا می خواهد مشکلات او را حل کند تا او نیز نماز بخواند. مشکل صبا بسیار زودتر از آن چیزی که انتظارش را داشته حل می شود و وقتش رسیده او به وعده نمازخواندن عمل کند، اما همین جاست که مشکل دیگری سر راه او سبز می شود. صبا که تاکنون نمازخوان نبوده و همه این را می دانند، خجالت می کشد یکباره نمازخوان شود. برای همین، هر بار با مصیبت های زیادی نماز می خواند و هر چه سعی می کند راز نماز خواندن خود را به خواستگارش بگوید موفق نمی شود تا این که در انتهای فیلم بر ترس و خجالتش غلبه می کند و با یک اس ام اس به خواستگارش می گوید که نماز می خواند. در واقع سر به مهر فیلمی درباره وبلاگ و نماز است. اگرچه این دو تجربه هیچ سنخیت ظاهری با هم ندارد، اما می توان آنها را در نسبت بین وبلاگ نویسی و نمازخواندن از حیث فرم و نماد به هم نسبت داد. به این معنی که می توان هر کدام از این دو موقعیت را تجربه فردگرایانه و فرافکنانه از نسبت آدمی با جهان هستی دانست. وبلاگ را تجلی دیجیتال و رسانه ای دنیای درونی یک زن معاصر و تنها دانست که از این طریق حس و اندیشه و درد و رنج هایش را فرافکنی می کرد و در موقعیت نماز همین تجربه را در نسبت با خدا بسط می داد. هر دوی آنها یک نوع پناه آوردن صبا به دنیای درونی خودش و آرامشی است که از این طریق به صبا دست می دهد. گویی او فردیت خود را در تجربه این دو موقعیتی که یکی ریشه در مدرن دارد و یکی ریشه در سنت، می شناسد. صبا صرفا از نداشتن اعتماد به نفس رنج نمی برد. او فاقد اعتماد به اعتقاد نیز هست و چه بسا ضعف رفتاری او ریشه در سستی یا بی اعتمادی ـ اعتقادی او دارد. اینک او از نماز خواندن در جمع یا گفتن این موضوع به خواستگارش خجالت کشیده و واکنش های بازخورنده دارد. فیلم درباره نماز خواندن نیست، درباره باور به باورها و اعتماد به اعتقادات و ارزش هایی است که شجاعت بروز و ظهور آن را نداریم و آن را می توان تجلی مظاهر سنتی در یک جامعه مدرن دانست. خیلی از مواقع ما در بیان و آشکارسازی باورها و اعتقادات خویش دچار تردید، ترس یا دوگانگی می شویم و همین موجب تضادهای درونی در ما و آزاردهنده می شود. این که باید جرات بودن داشته باشیم و چگونه بودن خود را بی تعارف جلوه دهیم. این تجربه روان شناختی را می توان در برابر تجربه اخلاقی ریا قرار داد تا به درک ملموس تری از آن رسید. صبا نه ظاهرسازی و تظاهر می کند نه خود محوری دارد، بلکه مشکل اصلی او این است که جسارت بیان عقاید خود و دفاع از آن را ندارد یک نوع سر به زیری به معنای تسلیم شدن در مقابل سلطه و هژمونی فکری ـ فرهنگی جامعه خود که شاید نماز خواندن را مظهر و نمادی از عقب ماندگی و املی می داند. او در یک کشمکش درونی تلخ و پرتنش در نهایت بازگشت به خویشتن را تجربه می کند. فیلم را می توان از حیث جامعه شناختی هم مورد تامل قرار داد؛ به این معنی که به سراغ زنانی از جامعه ما رفته که به دلیل از دست دادن فرصت سن طلایی ازدواج از تنهایی خود رنج می برند یا دچار برخی اختلالات عاطفی ـ رفتاری می شوند. بازنمایی روان شناسانه دنیای درونی آنها و آسیب هایی که از این حیث در معرض تهدید این گروه از زنان است کمتر در سینمای ما دستمایه ساخت فیلم قرار گرفته است چنانچه این فیلم را می توان قصه ای زنانه دانست که غصه ای زنانه را در ساختاری دراماتیک روایت می کند. شاید زیباترین سکانس های فیلم هم مربوط به بازتاب این رنجش و چالش های درونی صبا باشد که بخشی از آن در محتوای نوشته هایش در وبلاگ قابل ردیابی است و بخشی دیگر در درد دل کردن و واگویه های درونی اش با خدا. به نظر می رسد ریتم فیلم در فرازهایی کند می شود و آن را از انسجام و یکدستی خارج می کند و حتی شاید این نقد را هم بتوان وارد کرد که فیلم دچار یک نوع دو پارگی است؛ بخش ابتدایی درباره تنهایی صبا و تجربه های مجازی اش در دنیای وبلاگ و بخش دوم در ارتباط با خجالت و شرمش از علنی کردن اعتقاداتش و نماز خواندن در جمع. با این حال سر به مهر به واسطه سابقه و توانمندی های فیلمسازش اثری فراتر از یک فیلم اولی است و نشان می دهد هادی مقدم دوست را می توان کارگردانی با نگاهی متفاوت به سوژه ها و زاویه دید جدید دانست. سیدرضا صائمی / جام جم


سه شنبه 17 دی 1392 8:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن