تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818808845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انجمن شاعران اعلام كرد: عليرضا قزوه محاكمه خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: انجمن شاعران اعلام كرد: عليرضا قزوه محاكمه خواهد شد
ساعد باقري: آقاي قزوه بايد جوابگوي آن‌هايي كه آبرويشان را ريخته باشد/ فاطمه راكعي: سياست جايي در انجمن شاعران ندارد/ سهيل محمودي: بعضي‌ها دغدغه‌ي ما را كه پوشش همه‌ي نحله‌هاي فكري و ادبي بوده، برنمي‌تابند. انجمن شاعران اعلام كرد: عليرضا قزوه محاكمه خواهد شد


ايلنا: در واكنش به اظهاراتي كه عليرضا قزوه (مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري) چندي قبل در مراسم بزرگداشت خليل عمراني داشت و صريحا اعضاي هيات مديره‌ي خانه شاعران را به عناوين مختلف مورد اتهام قرار داد، فاطمه راكعي (مديرعامل انجمن شاعران)، ساعد باقري و سهيل محمودي (از اعضاي هيات مدير) طي نشستي خبري كه روزگذشته (چهارشنبه ۴دي ماه برگزار شد) ضمن بي‌پايه و اساس خواندن اتهامات مذكور، از خود و سابقه‌ي انجمن شاعران ايران دفاع كردند.

به گزارش خبرنگار ايلنا؛ فاطمه راكعي در ابتداي اين نشست، ضمن اشاره به سوابق و اهداف انجمن شاعران ايران گفت: اين انجمن از سال ۱۳۸ طبق اساسنامه‌ي مدون خود و با تاييديه دفتر مجامع فرهنگي وزارت ارشاد ثبت شد و آغاز به كار كرد. اهم وظايف اين انجمن نيز ارتقاء شعر فارسي و شناساندن آن در سطح ملي و بين المللي است.

وي ادامه داد: مطابق با اساسنامه؛ سيدحسن حسيني، قيصر امين‌پور، مشفق كاشاني، ساعد باقري و من هيات مديره‌ي انجمن را تشكيل داديم و سهيل محمودي و افشين اعلا نيز در ادامه به هيات مديره اضافه شدند. همچنين بسياري از شاعران برجسته‌ي كشور عضو مجمع عمومي اين انجمن شده‌اند.

راكعي درمورد مسائل مالي و هزينه‌هاي اين انجمن خاطرنشان كرد: ساختماني كه در آن مستقر شده‌ايم، در‌‌ همان سال ۷۸ توسط شهرداري منطقه‌ي سه در اختيار ما قرار گرفت اما به هر حال ما يك NGO هستيم و هزينه‌هاي خاص خود را داريم؛ نظير هزينه‌ي پرسنل، برنامه‌ها، بخش انتشارات، بخش آموزش و بخش پژوهش‌هاي مربوط به حوزه‌ي شعر. همچنين برگزاري بزرگداشت‌ها و جشنواره‌ها نيز بخش ديگري از هزينه‌هاي ما را موجب مي‌شود؛ مراسم‌هايي همچون شهر آرامش (در ماه رمضان)، شب‌هاي نينوايي (در محرم) و....

وي افزود: ما در طول اين سال‌ها سعي كرده‌ايم خلاء‌هاي موجود را در حوزه‌ي شعر پركنيم و در اين راستا از بزرگان شعر معاصر دعوت‌هاي متعددي داشته‌ايم كه خوشبختانه با استقبال محافل ادبي و مردم روبرو بوده ست. به هر تقدير مسير ما همچون گذشته،‌‌ همان مسير شعر انقلاب و شعر اخلاق‌گراست و معتقديم خصوصا در روزگار كنوني وظيفه‌ي ما براي انتقال اين مفاهيم ارزشمند به نسل‌هاي جديد بسيار اهميت دارد.

مديرعامل انجمن شاعران ايران با اشاره به اتهاماتي كه اخيرا به اين مركز فرهنگي وارد شده، خاطرنشان كرد: من از دوستاني كه در مراسم بزرگداش زنده ياد خليل عمراني حضور داشتند يك گلايه‌ي دوستانه دارم و آن اين است كه چرا در مقابل آن همه اتهامات بي‌پايه و اساس، هيچ اعتراضي به آقاي قزوه نكرده و به ايشان تذكري نداده‌اند!؟ چراكه شرط جوانمردي اين بود كه در مقابل اين اظهارات كه از وجدان به دور است و تبعات حقوقي ايجاد مي‌كند، واكنشي صورت مي‌گرفت. البته شايد اين اتفاق افتاده و ما بي‌خبريم.

وي ادامه داد: با‌شناختي كه از خليل عمراني داشتم، حتم دارم كه روح ايشان از اينكه در مراسم بزرگداشتش چنين مطالبي به ناحق عليه خانه شاعران مطرح شده، آزرده است.

راكعي همچنين در مورد آن بخش از اظهارات عليرضا قزوه كه به سابقه‌ي سياسي او مربوط شده و انجمن شاعران را به حزبي منجله وابسته دانسته، گفت: بايد بگويم من در هر سمتي كه فعاليت فرهنگي و اجتماعي داشته‌ام، هرگز وجوه ديگر شخصي و فكري خود را خلط نكرده‌ام؛ چه وقتي در دانشگاه تدريس كرده‌ام، چه وقتي در مجلس ششم بر سر مواد قانوني فرياد زده‌ام و چه در انجمن شاعران كه به هيچ وجه در مسائل سياسي ورود نكرده است.

وي ادامه داد: اما گويا آقاي قزوه خيلي دوست داشتند كه من به دليل عضويت در حزب مشاركت، محاكمه مي‌شدم. حال آنكه اگر تخلفي از من سر زده بود، قوه‌ي قضائيه مي‌بايست در اين خصوص اقدام مي‌كرد، اما واقعيت اين است كه من در هر مقام و از هر تريبوني هيچ رويكرد و گفتمان غيرمنطقي و غيرقانوني نداشته‌ام! هرچند مسائل حزبي و سياسي هيچ جايي در انجمن شاعران نداشته و ندارد. ما حتي نسبت به اينكه اعضاي هيات مديره چه اعتقادات و طرز فكرهايي دارند كاري نداريم. مثلا هيچ كس به جناب مشفق ايراد نگرفت كه چرا با وجود سمت رييس هيات مديره‌ي انجمن شاعران، در انجمن قلم عضو شده‌اند.

ساعد باقري يكي ديگر از اعضاي هيات مديره‌ي انجمن شاعران، با قرائت بيتي از صائب (به فكر نيستي هرگز نمي‌افتند مغروران/ اگر چه صورت مقراض «لا» دارد گريبان‌ها) و اشاره به كنايه‌ي «لا» به «قيچي مرگ»، گفت: در بزرگداشت مرحوم خليل عمراني، مدير بخشي از يك نهاد فرهنگي سخن به پرخاشگري گشوده و بي‌پروا به اتهام‌افكني با بارهاي سنگين وزر و وبال و فتنه آفريتي گشوده است.؛ آن هم به معناي دقيق «فتنه» در فرهنگ الهي و قرآني.

وي ادامه داد: اين حرف‌ها از دهن كسي بيرون مي‌آيد كه مدعي است از پيشگامان ادبيات انقلابي و اسلامي است؛ آن هم با تكيه بر هر دو وجهه انقلاب و اسلام. او با غبارآلود كردن فضا، سعي كرده ديگران را به ظن خود با خود يار كند و با زرنگي مطالبي را به مخاطبان خود القا كند كه گويي اين مطالب پيش‌تر اثبات شده هستند.

اين شاعر با قرائت بخش‌هايي از صحبت‌هاي عليرضا قزوه كه توسط برخي رسانه‌ها منتشر شده است، اظهار داشت: دروغي به اين بزرگي؛ آن هم در مراسم بزرگداشتي كه به قول خود ايشان خانه‌اش را تبديل به حسينيه كرده، واقعا عجيب است. ايشان حداقل يك سند بياورند كه ما كي و كجا زنده ياد عمراني را به تهمت شاعر دولتي نواخته‌ايم؟ ايشان سعي كرده با غبارانگيزي خود را پشت نام عمراني پنهان كرده و رذيله‌هاي اخلاقي خود را پشت فضايل اخلاقي ديگران مخفي كند.

وي افزود: در بخشي ديگر از آن سخنراني، ايشان انتقاد كرده كه چرا شعر خليل عمراني در كتب درسي جايگاهي ندارد ولي شعر ديگران كه خودشان را در سياست وارد مي‌كنند، وجود دارد، خاطرنشان كرد: مگر تنظيم كتاب‌هاي درسي دست ماست؟ پس چگونه است كه شعر خود من با مطلع «يادگار از تو همين سوخته جاني ست مرا» كه خطابه‌اي است به شهيد مهدي‌ فريد طالب‌نيا كه در عمليات فتح خرمشهر به شهادت رسيد، از كتاب‌هاي درسي حذف شده است؟

باقري گفت: اين غبارافكني‌ها را مي‌شود با بزرگ‌منشي ناديده گرفت، غوغا پراكني و به هم ريختن توازن معاني براي ما مساله‌ي تازه‌اي نيست. اما آنچه غيرقابل بخشش و جبران است، همانا تحريف اذهان عمومي است. ايشان گفته «شاعر دولتي آن‌هايي هستند كه با پول بيت و المال خانه‌ها و زن‌هاشان را عوض كرده‌اند». البته منظور ايشان پرونده‌ي تعاوني مسكن هنرمندان بوده كه توسط خانه‌ي هنرمندان و نمايندگان انجمن‌هاي هنري-ادبي اداره مي‌شود.

وي ادامه داد: ما نامه‌اي داريم كه در بهمن ۹۱ از انجمن به خانه هنرمندان ارسال كرده و طي آن اسامي شاعراني كه از هر نحله فكري و سليقه‌اي مستحق دريافت مسكن هستند را معرفي كرده‌ايم. اما هيچ كدام از اين اسامي به اعضاي هيات مديره‌ي انجمن شاعران اختصاص نيافته. بنابراين آقاي قزوه با اتكا به چه سندي ادعايي از آن دست دارد؟

اين شاعر ضمن بيان اين مطلب كه هيچ وقت چنين روزهايي را پيش بيني نمي‌كرده، گفت: هيچ وقت باور نمي‌كردم عليه يك شاعر شكايت تنظيم كنيم و من زيرش را امضا كنم. هرچند ما معمولا در مقابل اين گونه زبان درازي‌ها سكوت كرده‌ايم اما اينبار اتهامات به قدري زياد و كذب بود كه ناچار به واكنش شديم. لذا شكايت نامه‌اي تنظيم و به امضاي هيات مديره انجمن شاعران رسيده كه آن را به دادگاه سپرده‌ايم و به موقع ايشان بايد با ارائه اسناد معتبر، در دادگاه از ادعاهاي خود دفاع كند.

وي اظهار داشت: ترويج بهتان در جامعه، خلاف امنيت ملي است. گويا آقاي قزوه تصور كرده‌اند با چسباندن اتهامات واهي از اين دست مي‌تواند دادرسي ما را بي‌نتيجه كند. اين خود سوءظن به عدالت قوه‌ي قضائيه است و با اين حساب، آيا ايشان به نظام سوءظن ندارد؟

باقري مجددا با قرائت بخشي ديگر از سخنان عليرضا قزوه گفت: ايشان گفته بايد انجمن شاعران را از دست اين عده كه ۴-۵ نفر هستند، خارج كنيم زيرا اين انجمن وابسته به يك حزب منحله است. ايشان بايد يك يك حرف‌هايش را ثابت كند. ما از آن جهت اين بار ناچار به شكايت شديم كه ملزم به حفظ احترام بزرگاني هستيم كه با ما و انجمن در رابطه بوده و هستند. همچنين قصد ديگر ما آگاه كردن آن دسته از افرادي‌ست كه فكر مي‌كنند خداوند جهان را به حال خودش‌‌ رها كرده تا آن‌ها هر كاري كه خواستند، انجام دهند.

وي با اشاره به مساله‌ي تعاوني مسكن هنرمندان توضيح داد: اين اتهام تنها متوجه ما نيست، بلكه ايشان شهرداري و خانه‌ي هنرمندان را نيز مورد اتهام قرار داده. جرم ما گويا اين بوده كه در آراء انتخاباتيمان با مردم همسو بوده‌ايم؛ ما از اين بابت بيم ناك نيستيم. هرچند اگر واقعا ما سر وسري با شهرداري داشتيم، مي‌بايست در انتخابات از آقاي قاليباف حمايت مي‌كرديم.

اين عضو باسابقه هيات مديره انجمن شاعران ضمن بيان اين مطلب كه همكاري‌هاي انجمن با شهرداري، از هر دو طرف بدون كوچك‌ترين چشم داشت صورت گرفته، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري را مخاطب گرفت و افزود: به قول مولانا «سر‌‌ همان جا نه كه باده خورده‌اي»! ايشان بايد جوابگوي آن‌هايي كه آبرويشان را ريخته باشد؛ آن‌هايي كه به قول ايشان زن‌ها و خانه‌هاشان را با پول بيت المال عوض كرده‌اند! در اين راستا ما حاضريم شناسنامه‌ها و سندهاي خانه‌هامان را ارئه كنيم تا مساله روشن شود.

وي اضافه كرد: مساله‌ي ديگري كه ايشان خيلي به آن اشاره مي‌كند، مصاحبه‌اي است كه مجله مهرنامه با افشين علاء ديگر عضو هيات مديره انجمن شاعران داشته. اعلاء در پاسخ به مصاحبه كننده كه مدام به ايشان مي‌گفته شما از آرمان‌هاي خود فاصله گرفته‌ايد، گفته است «ما عوض نشده‌ايم، آن‌ها عوض شده‌اند». جالب است كه علاء در اين مصاحبه از هيچ شخصي نام نبرده. پس چطور مي‌شود كه آقاي قزوه تا اين حد اين مصاحبه را به خودش گرفته و نسبت به آن اعتراض مي‌كند؟

ساعدي همچنين درمورد اتهاماتي كه راجع به مسائل مالي و بودجه‌اي انجمن شاهران وارد شده، توضيح داد: گويا آقاي قزوه فرق بين بودجه و اعتبار را نمي‌داند! مبلغ سالي ۲۰۰ ميليون براي انجمن و ۲۰۰ ميليون براي دفتر شعر جوان، تنها اعتبار است، نه بودجه. يعني ما در قبال فعاليت‌هاي خود امكان استفاده از اين مبلغ را داشته‌ايم.

وي افزود: اميدوارم با شكايت تنظيم شده، يك بار براي هميشه تومار دروغ گويي بي‌پروا پيچيده شود.

در بخش ديگري از اين نشست، سهيل محمودي ضمن تاكيد بر جايگاه شعر و رويكرد همه جانبه‌ي انجمن شاعران اظهار داشت: اين انجمن همواره سعي رده تمام نحله‌هاي فكري و ادبي را به شرط شعر و ادبيات، دربربگيرد. در اين راستا ما پذيراي هر نوع سليقه و تفكري بوده‌ايم زيرا جز شعر، هيچ خط مرزي براي ما وجود نداشته است. رد و نشان اين رويكرد را حتي مي‌توان از عكس شاعراني كه بر در و ديوار انجمن نصب شده، به وضوح ديد.

وي در ادامه به شاعراني كه در ادوار پيشين در انجمن شاعران حضور پيدا كرده و بعضا همكاري‌هاي مشتركي داشته‌اند اشاره كرد و گفت: منوچهر آتشي تا آخرين روزهاي حياتش به انجمن دل خوش بود، م. آزاد در بسياري از جلسات انجمن شركت داشت و هر پنجشنبه به اينجا مي‌آمد، عمران صلاحي از ياوران هميشگي انجمن بود، احمدرضا تا پيش از بيماري با كرامت دعوت انجمن را در مراسم‌هاي مختلف مي‌پذيرفت، همچنين بزرگاني همچون محمدعلي سپانلو، نوذر پرند، موسوي گرمارودي، آدونيس و... در مراسم‌هايي كه به نام ايشان در انجمن برپا مي‌شد، حضور پيدا مي‌كردند. اين تنوع به خودي خود نشانگر رويكرد بدون مرز انجمن شاعران است.

محمودي گفت: متاسفانه بعضي‌ها دغدغه‌ي ما را كه انعكاس همه‌ي نحله‌هاي فكري و ادبي بوده، برنمي تابند و درصدد تخريب اين نهاد مردمي برمي آيند. اين‌ها‌‌ همان افرادي هستند كه امتحان خود را در بسته شدن خانه‌ي سينما پس دادند و طبيعتا از بسته شدن خانه‌ي شاعران نيز خوشحال خواهند شد. هرچند كه خانه‌ي سينما با سرافرازي باز شد و انجمن شاعران نيز با سرافرازي به كار خود ادامه خواهد داد.

وي در ادامه مسوولان حوزه‌ي هنري را خطاب گرفت و اظهار داشت: من از آقاي مومني شريف (رييس حوزه هنري) و آقاي خاموشي (رييس سازمان تبليغات اسلامي) كه هر دو براي ما قابل احترام هستند مي‌پرسم؛ آقاي قزوه با چه جراتي از حكم مديريتي شما سوءاستفاده مي‌كند؟ آيا اين حرف‌ها بار حقوقي ندارد؟ آيا اين حرف كه ما همسران و خانه‌هامان را عوض كرده‌ايم، حرف شايسته‌اي است از دهان يك مدير در حوزه هنري؟

اين شاعر همچنين به اظهارات قزوه درمورد مجلس بزرگداشت سلمان هراتي اشاره كرد و گفت: اولا آدم‌هايي را با پرداخت پول به تنكابن بردند كه به هيچ وجه هيچ شباهت فكري و سليقه‌اي با شاعراني همچون سلمان ندارند. اما اينكه فرزندان هراتي در مقابل مصادره شدن نام پدرشان به نفع جريان شكست خورده در انتخابات رياست حمهوري مخالفت كرده‌اند، به ما چه ربطي دارد؟

وي با چاشني عصبانيت اضافه كرد: آيا اين مخالفت دليل مي‌شود كه آقاي قزوه براي دختر و پسر زنده ياد هراتي پرونده سازي كند و پشت سرشان حرف بزند؟ در اين شرايط اگر كسي تحت تاثير اين اتهامات، در شهرستان به خانواده‌ي هراتي تعرض كند، چه كسي پاسخگو خواهد بود؟ به نظر من صلاح نيست كه مسوولان حوزه هنري به ايشان تريبون بدهند تا حرف‌هاي بي‌پشتوانه كه مي‌تواند عواقب بدي داشته باشد، بزند.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن