تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818847698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آهو مبارك باد... عاشقانه‌هايي براي امام هشتم (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "آهو مبارك باد..." عاشقانه‌هايي براي امام هشتم (ع)
"آهو مبارك باد" عنوان تازه‌ترين دفتر شعر عبدالرضا رضايي‌نيا است كه در قالب عاشقانه‌هايي براي امام هشتم (ع) و در شمايل يك دفتر شعر از سوي انتشارات كتاب نيستان منتشر شده است.


به گزارش حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ رضايي‌نيا در اين دفتر شعر كه در 10 فصل مجزا تقسيم بندي شده است، با چند زاويه ديد و سرايش اشعاري چند وجهي سعي در ايجاد ارتباطي عاطفي ميان مخاطب خود و امام هشتم (ع) دارد. دسته اول اين اشعار را مي‌توان عاشقانه‌هايي ناميد كه در آن شاعر در مقام استمداد از مخاطب اشعارش كه امام رضا (ع) است؛ طلب شفاعت و گره‌گشايي از حاجات معنوي خود دارد.

در عين حال دومين دسته از اشعار رضايي‌نيا در اين دفتر، اشعاري است كه در آن شاعر وجود خود و در واقع من دروني مخاطبش را نشانه گرفته و به او مژده رهايي در صورت پذيرش ولايت و امامت امام هشتم (ع) را داده است. اين بخش كه از زيباترين اشعار كتاب نيز به شمار مي‌روند به طور عمده به صورتي سروده شده است كه مخاطب بتواند با خوانش آنها خود را در قالب مخاطب شعر ديده و اندرزهاي شاعر در آن را به كار ببندد؛ اندرزهايي كه از قضا نه تنها فقط اخلاقي، كه حاوي نكاتي معنوي است كه به مخاطب راهي را نشان مي‌دهد كه با ورود به آن مي‌تواند انتظار داشته باشد تا زندگي متفاوتي را تجربه كند.

از همين منظر پاره‌اي از اشعار اين كتاب را مي‌توان آثاري به شمار آورد كه در آن مخاطب در اقدامي قابل اعتنا و بديع، توسط امام رضا (ع) مخاطب قرار مي‌گيرد و در آن با بياني شاعرانه، از وي خواسته مي‌شود تا آداب حضور در محضر امام و نيز آداب مسلماني به معناي حقيقي را فرا بگيرد. در اين نگاه بديع مهم‌ترين گام از سوي شاعر، آشنايي آدمي با درونش معرفي مي‌شود كه بايد براي حضور در محضر امام آن را محقق كرد، تا در نهايت، خالص و بي پيرايه به محضر ايشان حاضر شد.

شاعر اما در سومين بخش از كتابش به سراغ نجواي يك انسان با خود پرداخته كه به شرح مشتاقي‌اش براي زيارت و ديدار اما هشتم (ع) مشغول است. اين بخش از كتاب با عنوان كبوترانه، حاوي زيباترين توصيف‌ها و حس و حال شاعر در شكل‌هاي گوناگون مواجه‌اش با امامي است كه قصد زيارت وي را دارد. شعر كوتاه تذكار در اين بخش نمونه‌اي قابل اعتنا درتأييد اين رويكرد است.

رضايي‌نيا اما در ادامه اين اثر و در قالب بخشي با عنوان فصل ملكوت، به شرح و توصيف زيارتي پرداخته كه او خودش را در آستانه و در درون آن مي‌بيند. شعرهاي اين فصل همه توصيف حس و حال روحاني او در لحظات مواجهه با چنين رخدادي است كه در اشعاري مانند شفيع، گمگشت و سلام؛ به زيبايي خودش را نشان داده است. اين فصل در ادامه با پيوست به فصلي ديگر از اين مجموعه شعر با عنوان بي واژه زيباست تكميل مي‌شود كه در آن شاعر از آن چيزي سخن مي‌گويد كه در حين زيارت آن را در قالب دعا طلب كرده است.

يكي از زيباترين فصل‌هاي اين مجموعه شعر را اما بدون اغراق مي‌توان فصل «عكاسي ممنوع» دانست كه جداي از پرداخت شاعرانه داراي نوعي سوژه‌يابي و خلق نگاه بكر توسط شاعر نيز هست. انتخاب افرادي مانند مرد بيابانگرد، زائر نابينا، مادر شهيد و... و توصيف چگونگي زيارت آنها و نيز سرايش اشعاري با عنوان نامه كه در آن شرح زيبايي از افرادي به ميان آمده كه شاعر گويي بايد نامه‌اي از آنها را به حرم امام هشتم (ع) برساند؛ اوج هنر و خلاقيت شاعرانه و نگاه دراماتيك شاعر در توصيف لحظات مواجه‌اش با حرم مطهر امام هشتم است.

مجموعه شعر «آهو مبارك باد» در يك نگاه سفري متفاوت و شاعرانه از نگاه يك زائر مشتاق و حيران به بارگاه ملكوتي امام زضا (ع) و سفري كه مي‌شود آن را چند ساعت و از ميان كلمات شاعرانه عبدالرضا رضايي‌نيا آن را به سرمنزل مقصود رساند.

اين مجموعه شعر را انتشارات كتاب نيستان در 126 صفحه و با قيمت 4000 تومان منتشر كرده است.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن