تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803315161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‏دهدنهادينه‎سازي فرهنگ وقف؛ در دستان توانمند رسانه‏اي‏ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‏دهدنهادينه‎سازي فرهنگ وقف؛ در دستان توانمند رسانه‏اي‏ها
بدون ترديد، نهادينه‎سازي فرهنگ وقف و افزايش اقبال عمومي به سمت توجه به اين سنت حسنه، در دستان توانمند رسانه‏اي‏هاست.


به گزارش خبرگزاري فارس از استان سمنان، «وقف» سنت حسنه‎اي است كه از ديرباز به اشكال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته و اسلام نيز آن را در مسيري منطقي و هدف‎دار، مترقي و دقيق مورد استفاده قرار داده است.

«فرهنگ وقف» همانند ساير موضوعات فرهنگي، ديني، اجتماعي و اقتصادي براي وارد شدن به قلمرو هنجاري جامعه و تبديل شدن به فرهنگي فراگير نيازمند تشريح، تبليغ، بسترسازي، تمهيد مقدمات و شرايط اجرايي مناسب و متناسب است.

خبرنگاران در ترويج فرهنگ وقف بكوشند

خبرنگار خبرگزاري شبستان در استان سمنان نيز نقش خبرنگاران را در ترويج فرهنگ وقف در جامعه مهم و اساسي دانست و بر آن تأكيد كرد.

عصمت سالار گفت: وقف يك سنت حسنه و صدقه جاريه است و مردم با اعتقادات قوي ديني مي‎توانند در اين احسان ماندگار مشاركت بيشتري داشته باشند.

وي فراهم كردن زمينه و بستر مناسب براي مشاركت بيشتر مردم در سنت حسنه وقف را امري ضروري دانست و افزود: متوليان اوقاف و نيز اصحاب رسانه نقش مهم و انكارناپذيري در ترويج و توسعه ابعاد مختلف فرهنگ وقف برعهده دارند.

سالار با بيان اينكه وقف يكي از موضوعاتي است كه در همه اديان به خصوص دين اسلام بر آن تأكيد شده است، اظهار داشت: توجه اصحاب رسانه به ويژه رسانه ملي به امر وقف، موجب احياي فرهنگ وقف در جامعه خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاري شبستان در استان سمنان گفت: امروز ارزش تبليغ فرهنگ وقف توسط اصحاب رسانه كمتر از وقف كردن نيست؛چرا كه كساني كه قدمي را در اين راه بر مي‎دارند، در واقع فرهنگ و اثري را وقف كرده، به طوري كه تا سال‎هاي متمادي از اين اثر مي‎توان به عنوان مبلغ فرهنگ وقف استفاده كرد.

وي اظهار داشت: امروز ترويج فرهنگ وقف نيازمند تبليغ و ترويج فرهنگي است كه ياري همه مسئولان و مردم به ويژه خبرنگاران و اصحاب رسانه را مي‎طلبد.

سالار همچنين با اشاره به اهميت و رسالت حرفه خبرنگاري اضافه كرد: اخبار و گزارش‎هايي كه توسط خبرنگاران تهيه مي‎شود، بارقه اميدي براي مردم خواهد بود؛ ضمن اينكه خبرنگاران بايد با انعكاس واقعيات، اميد و نشاط را در مردم افزايش دهند.

خبرنگار خبرگزاري شبستان در استان سمنان گفت: خبرنگاران به عنوان پل ارتباطي بين مردم و مسئولان مي‎توانند، بيان‎كننده خوبي براي نقطه نظرات مردم به مسئولان و اقدامات مسئولان به مردم باشند.

سالار با تأكيد بر ترويج فرهنگ وقف در جامعه گفت: امروز وظيفه و رسالت شرعي و ذاتي همه ما اين است كه نسبت به ترويج فرهنگ وقف اهتمام جدي داشته باشيم.

خبرهاي كوچك زمينه‎ساز وقفي بزرگ مي‎شود

خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان نيز با اشاره به تأثير رسانه بر افكار عمومي اظهار كرد: گاه خبري كوچك زمينه‎ساز وقفي بزرگ مي‎شود؛ زيرا مردم توجه ويژه‎اي به رسانه‎ها دارند.

عليرضا عربي با تبيين جايگاه رسانه و خبرنگاران در ترويج فرهنگ وقف گفت: افرادي كه در عرصه خبر و وقف كار ‎ و خبري هر چند كوتاه را در ابعاد وسيع به مردم منتقل مي‎كنند، اقدامي بزرگ انجام مي‎دهند.

وي بازديد از موقوفات و انعكاس نيات واقفان را يكي از راه‎هاي ترويج اين فرهنگ توسط رسانه‎ها عنوان كرد و افزود: خبرنگاران و رسانه‎ها بايد نسبت به موقوفات استان و ترويج اين فرهنگ حسنه حساس‎تر باشند و با جديت بيشتري به فعاليت در اين زمينه بپردازند.

خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان گفت: رسانه‎ها بايد با تحليل مسائل مختلف و انعكاس كوتاهي‎هاي صورت گرفته در خصوص وقفيات، زمينه‎ساز رفع اين مشكلات باشند.

عربي رسانه‎ها را مبلغان وقف دانست و ابراز داشت: بهترين و شاخص‎ترين عامل براي حفظ موقوفات و كنترل آنها، رسانه‎ها هستند.

وي هدف از ترويج و نهادينه شدن فرهنگ وقف را افزايش معنويت و خيرخواهي در جامعه برشمرد و گفت: وقف در دين مبين اسلام از جايگاه والايي برخوردار است و در صورت ترويج اين سنت حسنه، بسياري از مشكلات موجود در جامعه رفع خواهد شد.

عربي افزود: ترويج و نهادينه كردن فرهنگ وقف در جامعه نيازمند بسيج امكانات، بهره‎گيري از ظرفيت‎هاي موجود، همكاري ديگر دستگاه‎هاي اجرايي و مشاركت بيش از پيش خيران است.

خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان گفت: وقف يكي از برترين و پردوام‎ترين مظاهر احسان و نيكوكاري به مردم و خدمت به هم‏نوعان و كمك به‌ مصالح جامعه و تنظيم امور فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است.

عربي بيان كرد: مي‎‌توان به جرأت ادعا كرد كه اگر اوقاف در مسير صحيح به راه انداخته شود و واقفان‌ به راه معقول و درستي هدايت شوند، بسياري از مشكلات جامعه رفع مي‎شود.

رسانه‏ها به فرهنگ وقف كمتر پرداخته‏اند

خبرنگار صدا و سيماي مركز سمنان نيز با بيان اينكه آن‏قدر كه به مباحث ديگر مانند نماز، فرهنگ قرآن و ... پرداخته شده، به فرهنگ وقف پرداخته نشده است، اظهار داشت: اطلاع‎رساني در اين زمينه معمولاً منوط به هفته وقف است.

محمدرضا حاجي‎قرباني تصريح كرد: فعاليت‎ها و اقدامات اداره كل اوقاف و امور خيريه استان سمنان بايد در طول سال انجام شود و به صورت فراگير در اين زمينه اطلاع‎رساني صورت گيرد.

وي با تأكيد بر اينكه بايد اوقاف و امور خيريه با همكاري رسانه‎ها به معرفي موقوفات و آثار آن بپردازد، عنوان كرد: بايد موقوفات در زمينه‎هاي مختلف گسترش يابد.

خبرنگار صدا و سيماي مركز سمنان با اشاره به اينكه بيشتر وقف‎ها براي اباعبدالله الحسين (ع) است، اين امر را بسيار پسنديده دانست و اظهار داشت: بهتر است مردم در زمينه‎هاي ديگر هم مانند رفع فقر، گسترش مراكز خيريه و رفع معضلات نيازمندان و ... اين سنت حسنه را انجام دهند.

افكار عمومي در تسخير رسانه‏هاست

خبرنگار صدا و سيماي مركز سمنان نيز با بيان اينكه محصولات رسانه‏اي كه هم‏اكنون توليد مي‏شود، داراي تنوع است، اظهار داشت: رسانه‏هاي ديداري، شنيداري و الكترونيك در محتواسازي در زمينه وقف بسيار تاثيرگذار هستند.

حسين نورانيان تصريح كرد: آشنايي با روش‏هاي وقف و اماكن وقفي جزو وظايف ذاتي رسانه است.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه رسانه ارتباط مطلوبي بين مسئولان وقف و واقفان به وجود نياورده است، اظهار داشت: مسئولان وقف در حوزه آماري با رسانه ارتباط بيشتري دارند.

نورانيان وقف را يك مبحث تخصصي دانست و گفت: متاسفانه آشنا نبودن رسانه و خبرنگاران به مسائل تخصصي اين حوزه از جمله مشكلات موجود است.

خبرنگار صدا و سيماي مركز سمنان با بيان اينكه خبرنگار تخصصي در حوزه وقف نداريم، اظهار داشت: رسانه در اين زمينه كمبود دارد و نمي‏تواند به رسالت خود به درستي عمل كند.

نورانيان با اشاره به جلوه‏هاي ويژه وقف در استان سمنان گفت: به اين جلوه‏ها، نگاه رسانه‏اي نشده است.

وي با بيان اينكه بايد ارتباط ماهانه كه مي‏توان نام آن را دوران آشتي واقفان با مسئولان و رسانه‏ها گذاشت، ايجاد كنيم، گفت: اين امر مي‏تواند موجب هم‏پوشاني و همدلي بيشتر در اين بخش شود.

خبرنگار صدا و سيماي مركز سمنان با يادآوري اينكه در حوزه تخصصي وقف با مشك مواجه هستيم، از مسئولان خواستار اين شد كه اجازه دهند تا به مسائل وقف حتي اخبارهاي چالشي در اين زمينه پرداخته شود و آنها در اين خصوص با رسانه‏ها همكاري بيشتري كنند.

نورانيان با بيان اينكه اماكن وقفي ميراثي ماندگار هستند، اظهار داشت: اين مسائل بايد رسيدگي و حل شود تا خبرنگاران بدانند براي تهيه خبر به كدام حوزه مراجعه كنند.

خبرنگار صدا و سيماي مركز سمنان تصريح كرد: بايد در حوزه وقف، خبرنگاران تخصصي تربيت كرد تا اين خبرنگاران، آموزش مسائل وقف را به صورت كارشناسي فرا گيرند.

اشاعه فرهنگ وقف وظيفه شاخص خبرنگاران است

خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان نيز به نقش تأثيرگذار رسانه در راستاي فرهنگ‏سازي در باب وقف اشاره و اظهار كرد: ترويج و اشاعه فرهنگ ارزشمند وقف در جامعه وظيفه شاخصي بوده كه بايد بدان توجه شود و بر اين اساس، نقش حساس خبرنگاران و رسانه‌‏هاي جمعي شايان توجه است. سميه قاسمي نقش رسانه‌‏ها و مطبوعات را در تبليغ فرهنگ وقف و بقاع متبركه بسيار موثر دانست و افزود: از جمله مهم‏ترين وظايف رسانه‏ها، تبيين اهداف وقف و پرسش درباره چگونگي پرداختن به آن در سطح جامعه و ميان مردم است.

وي ادامه داد: همان‏طور كه افرادي اقدام به وقف اموال و دارايي‏هاي خود مي‌‏كنند، رسانه‏ها نيز بايد در اين زمينه گام بردارند و گوشه‏‌اي از صفحات و منوي كاري خود را به معرفي وقف و بقاع متبركه اختصاص دهند و به معرفي جايگاه والاي وقف و بقاع متبركه بپردازند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان تصريح كرد: رسانه‏ها بايد خود را برابر تبيين و ترويج فرهنگ وقف و اين حكم ديني مسئول دانسته و نسبت به وقف، پيشينيه بركات و ابعاد گسترده وقف اطلاع‏رساني لازم را انجام دهند.

قاسمي گفت: با توسعه و نهادينه شدن فرهنگ وقف و ايجاد نگرش صحيح به اين سنت حسنه شاهد كاهش فقر در جامعه خواهيم بود.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان اظهار داشت: وقف در جامعه اسلامي بايد به يك فرهنگ فراگير تبديل شود و براي اين مهم، نياز به بسيج همگاني تمام اقشار جامعه وجود دارد.

رسانه‏ها در ترويج فرهنگ وقف بيشتر تلاش كنند

خبرنگار روزنامه همشهري در سمنان نيز با بيان اينكه رسانه‏هاي استان سمنان در ترويج فرهنگ وقف موثر بوده‏اند، اظهار داشت: سمنان يك استان فرهنگي محسوب مي‏شود و بسياري از افراد براي مطالعه از مطبوعات استفاده مي‏كنند.

ليلا حاجي‏كردي اضافه كرد: رسانه‏ها مي‏توانند با ابتكار، نوآوري و با زبان روز و عامه مردم، نقش موثري در تبيين فرهنگ و اهداف وقف داشته باشند.

وي گفت: صدا و سيماي مركز سمنان بايد براي ترويج فرهنگ وقف اقدام به ساخت فيلم‏هاي بيشتري كند.

ترويج فرهنگ وقف نيازمند برنامه‏ريزي منسجم است

يك خبرنگار ديگر در سمنان نيز گفت: در زمينه ترويج فرهنگ وقف، نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه بي‏بديل بوده و آنها بايد تمام ظرفيت خود براي آگاه‏سازي جامعه از عملكرد اداره كل اوقاف و امور خيريه استان سمنان و معرفي موقوفات و واقفان نمونه به‏كار گيرند تا از اين طريق، اين فرهنگ ماندگار را ترويج دهند. اعظم سالار افزود: سنت حسنه وقف به سبب اهميت و نقشي كه در فقرزدايي و كمك به محرومان و مستمندان و همچنين پركردن فاصله طبقاتي به وجود آمده در جامعه دارد، جايگاه خوبي ميان مسلمانان و جوامع اسلامي پيدا كرده است.

وي نقش مطبوعات و رسانه‌ها را در ترويج و تبليغ فرهنگ وقف مهم برشمرد و گفت: براي ترويج فرهنگ وقف در سطح جامعه نيازمند برنامه‏ريزي منسجم هستيم.

اين خبرنگار اضافه كرد: وقف سبب رشد معنوي افراد در جامعه مي‌شود؛ از اين رو، بايد به ترويج اين سنت حسنه اهتمام ويژه‏ اي داشته باشيم.

سالار اظهار داشت: وقف سبب افزايش هم‏بستگي اجتماعي و تعامل سازنده در جوامع مي‏شود و اين سنت حسنه داراي جايگاه ويژه‏اي در سنت فرهنگي ديني است.

اين خبرنگار با تاكيد بر فوايد توسعه فرهنگ وقف در جامعه تصريح كرد: عمل به وقف نيز بايد توسعه و گسترش يابد؛ چرا كه در صورت تحقق اين مهم، هم واقف به نيت خود مي‌رسد و هم حق و حقوق موقوفات به خوبي پرداخته مي‌شود.

وي افزود: اگر به دقت حق و حقوق موقوفات را ادا كنيم، رغبت مردم به وقف زياد مي‌شود؛ زيرا مردم وقتي مي‌بينند كه عمل به نيات واقف در جامعه انجام نمي‌شود، ديگر رغبتي براي وقف‌هاي جديد نخواهند داشت.

سالار، وقف را بهترين شيوه جاودانگي اعمال انسان دانست و گفت: اين سنت حسنه ذخيره‌اي براي آخرت است كه در آموزه‏هاي ديني ما از آن به عنوان باقيات صالحات نام برده مي‌شود.

وي گفت: كوچك‏ترين اطلاع‏رساني در مورد وقف، بزرگ‏ترين نيات را در اين رابطه به وجود مي‏آورد و از اين رو، توجه به موضوع وقف در ترغيب افراد براي وقف اموال موثر است.

وقف مظلوم واقع شده است

خبرنگار روزنامه جام جم در سمنان نيز اظهار كرد: وقف امروز مظلوم واقع شده است و جايگاه اصلي آن وضع كنوني نيست.

حميده دولتي با اشاره به آشنا نبودن مردم با احكام وقف عنوان كرد: رسانه‏ها نقش مهمي در ترويج فرهنگ وقف و حفظ موقوفه‏ها ايفا مي‏كنند.

خبرنگار روزنامه جام جم در سمنان با بيان اينكه اگر وقف و آثار آن درست براي مردم تبيين شود، تحول شگرفي در جامعه ايجاد خواهد شد، اظهار داشت: نقش رسانه‏ها در تحقق اين مهم بسيار مهم است.

وي خاطرنشان كرد: رسانه‏هاي استان سمنان بايد در زمينه ترويج فرهنگ وقف بيشتر تلاش كنند.

نقش رسانه‏ها در اشاعه فرهنگ وقف بي‏بديل است

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان نيز گفت: همه اصحاب رسانه مي‏توانند نقش موثري در احيا و ترويج فرهنگ وقف براي سوق دادان افراد جامعه به اين سمت داشته باشند.

سميه عبداللهي افزود: فرهنگ وقف بايد در جامعه اسلامي نهادينه شود و رسانه‏ها با قدرت خود مي‏توانند فرهنگ وقف را درجامعه ترويج كنند.

وي با بيان اينكه يكي از وظايف اصلي رسانه اشاعه فرهنگ وقف است، اظهار داشت: اعتقاد دارم هنوز عملكرد فرهنگي بقاع متبركه به درستي اطلاع‏رساني نشده است.

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان با اشاره به اينكه وقف به عنوان نياز جامعه اسلامي بايد احيا شده و در مسير اصلي خود به كار گرفته شود، اظهار داشت: وقف يكي از سنت‏هاي با ارزش و مهم اسلام است و اين سنت مهم اسلامي بايد حفظ و احيا شود.

عبداللهي با بيان اينكه اگر فرهنگ توجه و اهميت دادن به وقف در جامعه ايجاد شود، مشكلات و نيازهاي فقرا و مستمندان به وسيله وقف رفع مي‏شود، گفت: مهم‏ترين و باارزش‏ترين وقف بايد براي مكان‏هاي علمي باشد..

وي وقف را عملي صالح و مصداق روشني از تعاون دانست و افزود:گسترش فرهنگ اسلام و سيره اهل بيت (ع) در سرزمين ما بسيار ارزشمند است.

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان ادامه داد: رسانه‏ها مقدمات و شرايطي را براي نهادينه كردن فرهنگ وقف در جامعه فراهم مي‏كنند و بر همين اساس، نقش آنها ويژه است.

وي با اشاره به اينكه نقش رسانه‏ها در ترويج و احياي فرهنگ وقف بسيار اثرگذار است، افزود: تمام اصحاب رسانه مي‏توانند نقش تعيين كننده‏اي در اين راستا ايفا كنند.

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان با اعلام اينكه بايد فرهنگ وقف و آثار آن به خوبي براي مردم تبيين و معرفي شود، اظهارداشت: بايد به مقوله وقف نگاه همه‏جانبه صورت گيرد و اين امر، سهم بسيار زيادي مي‏تواند در جامعه ايفا كند.

عبداللهي تصريح كرد: يكي از مأموريت‏هاي اصلي رسانه‏ها، اشاعه فرهنگ وقف است.

هدايت افكار عمومي؛ وظيفه امروز

بسيار واضح است كه رسانه‎ها شامل صدا و سيما، خبرگزاري‎ها، مطبوعات، پايگاه‎هاي خبري و ... با هدايت افكار عمومي، ضمن تبيين و تبليغ اصل وقف به صورت هنرمندانه و عالمانه مي‏توانند نقش موقوفات را در جلوگيري از انباشت ثروت، تبديل ثروت فردي به پشتوانه عمومي و در نهايت، حركت در مسير آرمان عدالت‎خواهي اسلامي هموار كنند.

اين اقدامات بايد انجام شود تا شاهد ترويج و رشد اين سنت الهي و آثار مثبت آن، بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري و رفع بسياري از نيازمندي‌هاي مستمندان و گشوده شدن گره‌هاي اقتصادي با اين سنت حسنه در جامعه باشيم.

انتهاي پيام/2249/ي40

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن