تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802698195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بوعلي نتيجه ارتباط علمي شرق و غرب است/ ابن سينا بدون حمايت كسي و با تلاش خود كار مي‌كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بوعلي نتيجه ارتباط علمي شرق و غرب است/ ابن سينا بدون حمايت كسي و با تلاش خود كار مي‌كرد
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو در همايش ابن‌سينا نابغه شرق در بلاروس با بيان اينكه ابن سينا به عنوان يكي از فيلسوفان برجسته و دانشمندان در تاريخ بشر، پلي بين شرق و غرب بود، گفت: در واقع او يكي از چهره‌هاي جهاني است و به عنوان مثال او مي‌تواند در ايجاد روابط حسنه فرهنگ و گفتگوي تمدن‌ها نقش آفريني كند.

به گزارش خبرگزاري مهر، به مناسبت اعلام هزاره تأليف كتاب قانون بوعلي‌سينا در سال‌هاي 2012 و 2013 از سوي يونسكو با همكاري سازمان يونسكوف سفارت جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، رايزني سفارت جمهوري اسلامي، بنياد علمي و فرهنگي بوعلي‌ سينا، آكادمي علوم بلاروس، پژوهشگاه فلسفه آكادمي ملي علوم بلاروس و دانشگاه پزشكي بلاروس همايش ابن‌سينا نابغه شرق در مينسك (بلاروس) برپا شد.

بيش از 120 مقاله تخصصي به دبيرخانه همايش ارسال شد و صاحب‌نظراني از كشورهاي بلاروس، اوكراين، بلغارستان، قزاقستان، تاجيكستان، جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران مقالاتي را در موضوعات نقش ابن‌سينا در توسعه فلسفه امروزي، حكمت و عرفان در آثار شيخ‌الرئيس، طب سنتي از ديدگاه ابوعلي‌ سينا، تحليل نموداري خداشناسي ابن‌ سينا، تعليم و تربيت از ديدگاه ابن‌ سينا، و نقش بوعلي‌ سينا در پيشرفت دانش پزشكي ارائه كردند.

در اين همايش، سفراي كشورهاي عراق، فلسطين و هند در بلاروس، اساتيد دانشگاه پزشكي بلاروس، نمايندگاني از وزارت فرهنگ بلاروس، آكادمي علوم بلاروس و جمع زيادي از دانشجويان رشته‌هاي پزشكي و فلسفي حضور داشتند.

ايرينا بوكووا، مديركل يونسكو در پيامي به اين همايش گفت: مشاركت در كنفرانس بين‌المللي بزرگداشت "ابن‌سينا، نابغه‌اي از شرق" كه به مناسبت هزارمين سالگرد تأليف كتاب قانون ابن‌سينا به عنوان اولين دائرةالمعارف شناخت بدن انسان، يك لذت و افتخار بزرگ است. مفتخرم كه به اين دانشمند بزرگ دوران طلائي اسلام اداي احترام نمايم. او در ايران امروز به دنيا آمد و اكثر آثار او به زبان عربي‌ مي‌باشد و متعلق به كلّ بشريت است. از آثار او تا قرن‌ها به ‌عنوان يك مرجع در اروپا و آسيا استفاده مي‌شد.

مديركل يونسكو، بوعلي‌ سينا را نماد واضح توانايي ذهن انسان دانست و گفت: ابن‌سينا نماد واضح توانايي ذهن انسان با ظرفيت سرشاري از دانش و فرهنگ در زمينه‌هاي مختلف، اعم از فلسفه، اخلاق، رياضيات، نجوم و زمين‌شناسي است و الگوي مناسبي براي همه ماست.

ايرينا بوكووا اهداي جايزه اخلاق در علم و فناوري يونسكو به نام بوعلي‌سينا توسط جمهوري اسلامي را به پاس خدمات علمي‌ ابن‌سينا كار ارزنده‌اي ذكر كرد كه در سال‌هاي اخير اهداء مي‌شود.

مديركل يونسكو سالگرد هزاره تأليف كتاب قانون را فرصتي براي پيدايش روش‌هاي جديد علمي در زمينه پزشكي خواند و گفت: از طرف يونسكو اين سالگرد در جهت تولد روش‌هاي جديد علمي‌ اختصاص يافته است. همچنين فرصتي است براي درك و آشنايي روش و فرهنگ‌هاي مختلف كه با هم در طول تاريخ تلاش كرده‌اند. دانش هيچ مرزي ندارد. اين پيام زندگي‌ ابن‌سينا است با مطالعات و مسافرت‌هاي متعدد خود. ابن‌سينا نشان داد كه ما مي‌توانيم در عين تفاوت‌هاي فرهنگي‌ همديگر را درك نماييم. در زماني‌ كه ما به آخرين دستاورد‌هاي فناوري دست يافته‌ايم به عقيده من مردم توقعات بيشتري براي خود قائل هستند. زنان و مردان جوان به دنبال آموزش با كيفيت، دسترسي‌ به فرصت‌هاي يادگيري و فرصت‌هاي ايجاد شغل هستند.

ايرينا بوكووا در اين پيام ابن‌سينا را مدل كاملي براي ترويج صلح و گفتگو دانست و افزود: براي تمامي پژوهشگران جوان كه به دنبال تعالي و رسيدن به جايگاهي فراتر از ديگران هستند و با هدف همكاري در تمامي‌ فواصل جغرافيايي و مرز‌ها در جهت استفاده از علم به عنوان يك بستر جهاني‌ براي ترويج صلح و تعامل و گفتگو مي باشند، ابن‌سينا يك مدل كامل است. اين ديدگاه يونسكو است و نهايت و لغايت كارما توسعه همكاري‌هاي آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات است. در اين راستا، من از همه شركت‌كنندگان در كنفرانس بين‌المللي تشكر مي‌كنم و براي همه شما موفقيت در تلاش‌هايتان را آرزومندم.

آيت‌الله غياث‌الدين طه محمدي، رئيس بنياد بوعلي‌ سينا نيز در اين همايش مقاله خود را با عنوان "هزار سال در محضر قانون بوعلي‌ سينا" ارائه كرد.

رئيس بنياد بوعلي‌ سينا در اين مقاله با اشاره به سال جهاني قانون ابن‌ سينا گفت: ما در اينجا گرد آمده‌ايم تا به ابن‌سيناي بزرگ اداي احترام كنيم و به تلاش علمي او ارج بگذاريم. من به عنوان يك ايراني از اهالي شهر باستاني همدان، شهري كه آرامگاه ابن‌سينا را چون جان در برگرفته است؛ از طرف مردم شهرم، همدان، و مردم كشورم، ايران به شما درود مي‌فرستم. حسين بن عبدالله بن سينا معروف به ابن‌سينا و ملقب به شيخ‌الرئيس، در طول بيش از هزار سالي كه چهره در نقاب خاك كشيده است، از چنان شهرت و اعتباري برخوردار بوده است كه ضرورتي نمي‌بينم در اينجا به شرح حال او بپردازم. تنها به سخن جُرْجْ سارْتُنْ در كتاب «مقدمه‌اي بر تاريخ علم» اكتفا مي‌كنم كه درباره او گفته است: «جامع العلوم، فيلسوف، طبيب، رياضي‌دان، منجم، پرآوازه‌ترين دانشمند اسلام؛ و يكي از مشهورترين دانشمندان همه ملتها، كشورها، و اعصار».

طه محمدي درباره تأليف كتاب قانون توسط بوعلي‌سينا گفت: اگر چه از متن قانون مي‌توان دريافت كه ابن‌سينا در تدوين آن از كتب جالينوس، آثار حنين بن اسحق، آثار محمدبن زكرياي رازي، كتاب المائة ابوسهل مسيحي، كامل‌الصناعة اهوازي استفاده كرده است و در مباحثي كه به فلسفه مربوط مي‌شده از ارسطو كه بارها در قانون، نظر او را بر جالينوس ترجيح داده است، و در مواردي از اصطلاح «خوز» كه طبيبان و صاحب‌نظران طبي خوزستان كه مصداق روشن آن جندي شاپور بوده است، استناد كرده و در مواردي از اقوال هنديان مطالبي نقل كرده است. امّا اين ادعا كه طب ابن‌سينا همان طب جالينوسي است كه اندكي ارتقا يافته است به هيچ‌وجه درست نيست؛ چه او بارها نظر جالينوس را نقل و رد كرده است بلكه چنان كه اشاره شد ضمن بهره‌گيري از همه نظام‌هاي پزشكي زمان خود با اجتهاد خويش نه فقط بر آن‌ها افزود كه نظام جديدي پديد آورد كه در آن خدا و فلسفه، موقعيت آشكار و برجسته‌اي در آن مي‌يابند. در كتاب اول قانون كه در كليات است به خوبي اين حقيقت آشكار است. در هر حال مرجعيت علمي قانون، حقيقتي است كه بي ترديد واقع شده است.

نماينده ولي فقيه در استان همدان درباره تأثير كتاب قانون بر حوزه‌هاي علمي اسلامي و اروپا اضافه كرد: پس از تأليف قانون، طولي نكشيد كه نه تنها در عالم اسلام، كه در حوزه علمي اروپا نيز از مقبوليتي بي نظير برخوردار شد. در پي اين مقبوليت عام كه چندين سده استمرار داشت با اطمينان مي‌توان گفت قانون در پيشرفت دانش پزشكي و تربيت پزشكان و تاليف و تدوين كتب پزشكي بسيار مؤثر افتاده است و دانشمندان بسياري با قرائت و تدريس و ترجمه و شرح و اقتباس و استناد به قانون، براي پيشرفت علم طب كوشش كرده‌اند. اين وضعيت در اروپا تا اواخر قرن هفدهم ميلادي، كم و بيش مورد اقبال علما بوده است و البته قانون در شرق، هنوز هم تا حدودي حضور علمي و عملي دارد.

وي افزود: به اين ترتيب به موجب گزارش‌هاي منابع تاريخي، قانون در طول حداقل 7 قرن، در حوزه آموزش و عمل پزشكي، يكي از رايج‌ترين و مؤثرترين منابع علمي پزشكي در تمامي مراكز علمي و درماني مهم جهان اعم از شرق و غرب بوده است. رئيس بنياد بوعلي‌سينا با يادآوري تدوين قانون به بركت نبوغ شيخ‌الرئيس در اين باره گفت: ابن‌سينا با نبوغ خويش، با تدوين قانون، تمامي دانش پزشكي را كه ميراث بشري بود، يكجا گرد آورد و به آن سامان داد و هم بسيار بر آن افزود. هم بُعد علمي پزشكي از طريق قانون، قوام و استحكام يافت؛ هم بُعد عملي آن براي پزشكان، كارآمد گرديد. او تمامي موضوعات مهم علم پزشكي را در يك كتاب گرد آورد كه در آن زمانها به لحاظ آسان شدن حمل آن مورد توجه پزشكان و دانشجويان بوده است. از نظر نوشتاري و ادبيات پزشكي، متن قانون پخته و سراسر مشحون از تعابيري است كه حكم سند پيدا كرده است. در پي تأكيد مكرر و آشكار او مبني بر اينكه طب علم است، با سازماندهي علمي طب؛ مداواي بيماران رنگ علمي به خود گرفت و راه خرافات و جادو بسته شد.

آيت‌ا... غياث‌الدين طه محمدي با طرح اين پرسش كه قانون چه ويژگي داشته كه در هزاره گذشته مورد اقبال واقع شده ، در پنج زمينه به اين پرسش پاسخ گفت.

اول اينكه قانون فقط كتاب طبي نيست كه براي معالجه بيماران به كار آيد، بلكه يك كتاب آموزشي و داراي اصول برنامه ريزي علمي خاص براي آموزش پزشكي است. دوم مشتمل بودن قانون بر اصول و قوانين كلي طب است. سوم اختصار و حسن تأليف، يكي ديگر از محاسن قانون است. چهارمين ويژگي قانون اين است كه اين كتاب در سطحي عالي، از هنرِ تنظيم و تبويبِ مباحثِ مختلفِ طبِ نظري و عملي برخوردار است. پنجمين ويژگي مهم قانون، سهم آن در فرهنگ و زبان و ادبيات پزشكي است كه قطعاً سهم قانون به لحاظ حضور تاريخي طولاني در مجامع علمي و تربيت عالمان طب، بسيار تاثير گذار بوده است.

آيت‌ا... محمدي درباره تدوين كتاب قانون به عنوان متن آموزشي گفت: قانون فقط يك كتاب طبي نيست كه براي معالجه بيماران بكار آيد، بلكه يك كتاب آموزشي نيز هست يعني داراي اصول برنامه ريزي علمي خاص براي آموزش پزشكي است و مي‌دانيم تدوين كتاب درسي كاملاً يك امر فني است و قانون، به همين لحاظ داراي تدوين فني است. در قانون، هر كتاب به چند تعليم يعني آموزش تقسيم شده است و اين موضوع با صراحت هدف ابن‌سينا را از تدوين آن به عنوان يك كتاب درسي، كاملاً مشخص مي‌سازد. قطعاً اين مزيت يكي از مرجِّحات مهمّ حضور علمي قانون در سراسر مراكز علمي جهان بوده است.

وي درباره اختصار و حسن تأليف قانون نيز اضافه كرد: ابن‌سينا به موضوعات مورد بحث، كاملاً مسلط بوده و چون اين تسلط علمي با تسلط ادبي و قدرت نويسندگي و ادبيات فاخر و جذاب، همراه بوده است، اغلب جملات و عبارت‌پردازيهاي قانون به صورت مَثَل و تكيه كلام اهل فن درآمده است. اين مختصرگويي در عين رسايي، به گونه‌اي تنظيم يافته كه سخن ابن‌سينا را قابل تفسير كرده و لذا بخصوص كتاب اول قانون كه در كليات است بعدها توسط استادان بزرگ، مورد شرح و بحث و نقد قرار گرفته است و موافقان و مخالفان بسيار در برابر هم ايستادند و از اين طريق به بهانه حل معضلات قانون، ادبيات طب در طول قرنها بسيار توسعه و تحول يافت.

رئيس بنياد بوعلي‌سينا در مورد تنظيم علمي قانون براي دسترسي آسان و بدون دشواري دانشجويان پزشكي گفت: هر كس مي‌توانسته است به آساني به موضوع مورد نياز خود دست يابد و اين امر در آن روزگار كه كتابها خطي بوده و دشواري‌هاي خود را داشته بسيار با اهميت تلقي مي‌شده است. اين آساني دسترسي به موضوعات، كاملا مورد توجه ابن‌سينا بوده است: اوّلاً قانون را در پنج كتاب تنظيم كرده است و هر كتاب در باب يكي از موضوعات اصلي طب است. اين موضوعات در عين استقلال، به هم وابسته و متلازم يكديگرند و در آن از تداخل و تكرار موضوعات تا حد قابل ستايشي پرهيز شده است. در كتاب اول كه در كليات پزشكي است تمامي مباحث اصلي طب را كه يك دانشجوي طب بايد آنها را بداند با عباراتي فشرده آورده است. موضوعاتي در اين بخش آمده است كه حتي امروز در برنامه درسي اغلب دانشكده‌هاي پزشكي چنان كه بايد به آنها توجه نمي‌شود، مثل خواب و بيداري، آب، هوا، مسكن، ورزش و امثال اينها كه همه نقش اساسي در سلامت آدمي دارند، بهداشت و پرورش كودك، و بررسي همه آنچه به طب پيران و سالمندان و طب مسافران مربوط مي‌شود از جمله مباحث اين قسمت است.

آيت‌ا... طه محمدي با ذكر برخي روش‌ها و توصيه‌هاي پزشكي و بهداشتي ابن‌سينا به طب مسافران وي در كتاب قانون اشاره كرد و گفت: در بخش مسافران با توجه به مشكلات مسافرتها در آن زمان، موضوعاتي از قبيل سرمازدگي، گرمازدگي و روشهاي برخورد با آنها، آبهاي آلوده و روشهاي مختلف و قابل عمل براي تصفيه آب مورد توجه واقع شده است.

وي درباره داروهاي ساده كه بوعلي‌سينا در كتاب قانون آن‌ها را تشريح كرده است؛ نيز گفت: ابن‌سينا در كتاب دوم قانون كه در داروهاي ساده است، تصريح كرده است كه براي دسترسي آسان به مطالب، خواص درماني داروهاي ساده (أدويه مفرده) را در جداولي تنظيم كرده و هر جدولي را به رنگي نوشته تا به آساني بتوان به آن دست يافت. هر چند متأسفانه آنان كه از روي كتاب او نوشته اند رنگها را ثبت نكرده اند و هيچ نمونه‌اي از آن تاكنون بدست نيامده است. با اين حال كسي كه آن جداول و خواص متفاوت داروها را ملاحظه كند به خوبي ارزش كار ابن‌سينا را درك خواهد كرد. اين كار ابن‌سينا در تنظيم جدولها، يك عمل ابتكاري است و در هيچ كتاب طبي قبل از قانون ديده نمي‌شود.

آيت‌ا... طه محمدي درباره تأثير كتاب قانون در ادبيات عربي و فارسي، سهم اين كتاب را در گسترش ادبيات پزشكي قابل توجه دانست و افزود: كتاب قانون به صورت خاص در مورد زبان فارسي و عربي فرهنگ سازي عظيمي كرده است و در جريان ترجمه آن به زبانهاي ديگر، بسياري از تعبيرات و اصطلاحات و لغات آن اعم از عربي و فارسي، اغلب به زبانهاي ديگر منتقل شده و جزء فرهنگ بشري گرديده است. و از اين نظر ابن‌سينا هم به فرهنگ عمومي پزشكي و گسترش ادبيات آن و هم به فرهنگ و زبان فارسي و عربي خدمت بسيار كرده است.

وي سپس طب قانون را مبتني بر طبيعت ذكر نموده و در اين باره توضيح داد: قانون حتي امروز نيز با همه پيشرفت طب مي‌تواند براي بشريت مفيد باشد زيرا طبي كه در قانون مطرح است طب سامان يافته‌اي است كه به طبيعت تكيه دارد. در اين طب كوشش مي‌شود مردم خود طبيب خود شوند. سلامت خود را با بهره گرفتن از طبيعت حفظ كنند. و اگر به هر دليلي به خطر افتاد بتوانند جلوي ضايعات بيماري را بگيرند.

آيت‌ا... محمدي درباره حفظ سلامتي در كتاب قانون و اهميت آموزش آن در عصر حاضر نيز گفت: يكي از پنج كتابِ قانون، حفظ الصحه است. دستورهاي قانون در اين زمينه به هيچ‌وجه كهنه نشده است: همه آنچه در سلامت آدمي دخيل است به نحوي مورد توجه طب ابن‌ سيناست، خواب و بيداري، آب و غذا، مسكن و محيط زندگي مثل خانه و شهر، آب و هوا، مواد غذايي، غذاهاي دارويي يا داروهاي غذايي، نوع لباس پوشيدن و بخصوص ورزش و تحرك بدني و بسيار مسائل و موضوعاتي از اين قبيل براي طبقات گوناكون جنسيتي و سني. كه اگر درست به مردم آموزش داده شود، هم كم هزينه است و هم اغلب در دسترس است و با آسان‌ترين و كم هزينه ترين امكانات سلامت جامعه تضمين و از تخريب طبيعت كه امروز از خطرهاي بزرگ جامعه جهاني است جلوگيري مي شود.

رئيس بنياد بوعلي‌ سينا در پايان از تصحيح انتقادي متن كامل عربي قانون در بنياد بوعلي‌ سينا به عنوان تحفه علمي در هزارمين سالگرد تأليف كتاب قانون از طرف اين بنياد به جامعه علمي خبر داد و گفت: تا پايان سال جاري، كتاب اول قانون با فهرست اصطلاحات مرتبط با آن چاپ و منتشر خواهد شد.

محمدرضا صبوري، سفير جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، ديگر سخنران اين همايش علمي بود كه با تشكر از برگزار كنندگان ايراني و بلاروسي اين گردهمايي علمي، پاسداشت مرد علم و عمل و حكيم و فيلسوف بزرگ ايراني، جناب شيخ‌الرئيس بوعلي‌سينا را كاري ماندگار و متعلق به جامعه بشري دانست.

سفير ايران در بلاروس، ابن‌سينا را يكي از نام‌آوران عرصه علم، فرهنگ و هنر ذكر كرد و گفت: ابن‌سينا يكي از نام آوران عرصه علم و فرهنگ و هنر است كه گذشت قرون و اعصار نه تنها غباري بر آوازه و شهرت او ننشانده بلكه همواره جهانيان اين نام جاويد و فراموش نشدني را از نسلي به نسل ديگر سپرده‌اند. ما امروز در اين جمع بزرگ و در اين مكان علمي آشنا، در پايتخت زيباي كشور دوست بلاروس گرد هم آمده‌ايم تا از مقام و جايگاه علمي و دانشمندي سخن بگوييم كه خدمات او به جامعه بشري در طول بيش از هزار سال همچنان از قرني به قرن ديگر انتقال يافته است و امروز اين امانت بزرگ در دست‌ها و قلمها و فكرهاي ماست و ما براي بزرگداشت او به احترام خدمات بي بديل او به بشريت باورهايمان را به آيندگان مي‌سپاريم.

صبوري با اشاره به بي رقيب بودن ابن‌سينا در هزاره گذشته؛ وجود اين دانشمند جهاني ايراني را مايه افتخار بشريت ذكر كرد و افزود: در پهنه وسيع ممالك اسلامي و مغرب‌زمين از عصر بوعلي‌سينا تا به امروز كه بيش از يك هزار سال مي‌گذرد چنين فيلسوف و دانشمندي تا اين اندازه مورد توجه جهانيان پاي به عرصه وجود ننهاده است. تسلط بي‌نظير او در طب و حكمت باعث شد تا آثار او در شرق و غرب عالم، جانشين كتب حكما و فلاسفه و دانشمندان پيش از خود گردد. از طرفي كمتر شخصيتي را درجهان علمي مي‌شناسيم كه در سنين نوجواني به مرتبه‌اي از دانايي رسيده باشد كه به او القاب بزرگي چون شيخ‌الرئيس، شرف‌الملك، ذواللسانين، جالينوس اسلام و... را نسبت داده‌اند.

وي با اشاره به آيين‌هاي بزرگداشت بوعلي‌سينا در كشورهاي مختلف جهان گفت: در ايران كه زادگاه و مدفن اوست و كشورهاي بسيار همچون مصر، هندوستان، ايتاليا، عراق، تركيه، روسيه، لهستان، آلمان و كانادا تا به امروز مراسم بزرگداشت‌هايي به پاس مقام اين مرد بزرگ بر پا شده است. يقين دارم كه مانند امسال كه از سوي سازمان يونسكو، سال كتاب قانون بوعلي در طب جهاني نامگذاري شده است، در آينده نيز علاقه‌مندان به علم و دانش و فرهنگ و هنر و فطرت الهي انسان‌هاي پاك‌سيرت خدمتگذاران جامعه بشري را فراموش نخواهند كرد و به قول شاعر معروف و بزرگ ايراني سعدي شيرازي: سعديا مرد نكونام نميرد هرگز/ مرده آن است كه نامش به نكويي نبرند.

سفير جمهوري اسلامي در بلاروس با طرح اين پرسش كه بوعلي‌سينا چه كرده است كه اين‌همه مورد احترام نسل‌هاي بشري است؛ گفت: آنچه امروز بر ما آشكار است اين است كه در عالم علم از ابوعلي 450 اثر به ثبت رسيده است كه از آن ميان تنها نزديك به 240 اثر به دست ما رسيده است. 200 اثر در رابطه با فلسفه و 40 اثر در موضوعات پزشكي كه جزو خدمات علمي ماندگار وي به بشريت است.

صبوري درباره قانون به عنوان معروف‌ترين كتاب پزشكي بوعلي‌سينا نيز گفت: اين كتاب در 5 جلد نگاشته شده كه در آن‌ها به تشريح علم پزشكي، تشريح داروها و مواد مؤثر براي ساخت آن‌ها شامل 760 دارو، انواع بيماري‌ها از سر تا پا در 22 فصل بررسي انواع امراض و به ويژه تب و در جلد آخر نيز به تهيه داروهاي مركب پرداخته است.

وي درباره عبوديت و بندگي ابن‌سينا با وجود بهره‌مندي از قله‌هاي دانش نيز گفت: با اين همه خدماتي كه از اين مرد بزرگ براي بشريت به ميراث مانده است اما او همچنان خود را در برابر يافته‌هاي خود و عظمت خلقت عالم و بي انتهايي علوم قطره‌اي ناچيز مي‌شمرده و در مقابل خالق يكتاي عالم سر تسليم و عجز فرود مي‌آورده است. بوعلي‌سينا همچنين به تشريح و مطالعه اندام و اجزا موجودات در هر لحظه به ذكر و عظمت و لطافت و ظرافت خلقت انسان ياد خالق آسمان‌ها و زمين را بر دل و زبان جاري مي‌ساخته است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، آرامگاه شيخ‌الرئيس در همدان را مورد توجه جهانگردان و دانشمندان خواند و گفت: مزار و مقبره بزرگي در شهر همدان، نخستين پايتخت تاريخي ايرانيان، براي اين نابغه بي‌نظير تاريخ علم ساخته شده است كه موزه بزرگي از آثار و دست نوشته‌ها و يادبودهاي تاريخي مربوط به وي را در خود جاي داده است و همه ساله بسياري از جهانگردان و دانشمندان علوم مختلف از اين بناي تاريخي بازديد مي‌كنند.

دكتر محمدرضا مجيدي، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو و عضو هيئت امناي بنياد بوعلي‌ سينا نيز مقاله خود را با عنوان اخلاق ابن‌سينا در علم و نزديكي فرهنگ‌ها ارائه كرده بود كه توسط حميد صفري، رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي در مينسك قرائت شد.

دكتر مجيدي در اين مقاله با اشاره به اينكه بوعلي‌سينا، پزشكي را بدون تحصيلات و يا كار عملي ياد گرفت، گفت: با توجه به زندگاني ابن‌سينا، او پزشكي را "علم ساده" نام نهاده است. او در سن هفده سالگي بر تمام علوم و دانش موجود در رمينه‌هاي فلسفه، طب، رياضيات، حقوق، مذهب و ... مسلط بود و باقي عمرش را به عميق‌تر كردن دانسته‌هايش اختصاص داد. او در 20 سالگي، پزشكي حاذق و مشهور بود و از استعداد خود در اين جهت بهره مي‌برد به گونه‌اي كه مي‌گويد: "خداوند مهربان در بخشيدن استعداد به من سخاوتمند بوده و من بايد از اين نعمت كمال استفاده را بنمايم."

عضو هيئت امناي بنياد بوعلي‌سينا درباره تعليمات امروزي ابن‌سينا نيز گفت: در جهان غرب و شرق، تأثير اساسي ابن سينا باقي مانده است. ابن‌سينا نتيجه فرهنگي ارتباط علمي غرب و شرق جهان است. دو تمدن شرق و غرب، كه تا حد زيادي امروز با يكديگر مخالفند، در واقع ريشه‌هاي مشترك دارند. ابن‌سينا مظهر دلسوزي براي مردم است. اين راه در زندگي او مشهود است از آنجايي كه زندگي او سراسر براي تحقيق بود و هميشه در طلب علم بود. به عبارت ديگر او مدافع مشروع منافع عمومي بود. با اين حال، ابن‌سينا به ما نزديك است چون يك انسان عملگرا است. تمام تحسين و احترام ما به او به خاطر توانايي‌هاي او در جهت غلبه بر مشكلات، با وجود عدم "استقلال مالي"، براي دستيابي به علوم جديد است.

سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو اضافه كرد: مطالعه زندگي ابن‌سينا، اهميت توجه به وضعيت دانشمندان را بالا مي‌برد. آن‌ها وابسته به حسن نيت و حمايت افراد قدرتمند و وابسته به حاميان مالي بودند. اگر ما به اخلاق علمي امروز نگاه كنيم، آشكار است كه استقلال علم و دانشمند مبرهن است، و مؤسسات تحقيقاتي مدرن ما سعي به انجام اين كار دارند اما ابن‌سينا نه مؤسسه تحقيقاتي داشت و نه دانشگاه مدرن. او بدون حمايت كسي و با تلاش خود كار مي‌كرد. او بودجه تحقيقات خود را با مطالعه و نوشتن در شب به‌دست مي‌آورد.

دكتر مجيدي درباره رويكرد چند بعدي ابن‌سينا در علم و دانش خود نيز گفت: ابن سينا حامل يك رويكرد چند بعدي در علم و دانش خود است. وي حامل پيام انسانيت و اخلاق ايمان است. به عقيده او پيشرفت‌هاي اخلاقي بايد با علم همراه باشد. يكي از عوامل اساسي اخلاق در علم و فناوري، دانش چند بعدي است. امروزه به دليل چشم انداز ناقصي كه دانشمندان، مهندسان و متخصصان، از جهان پيرامون خود دارند فاقد درك درستي از مسائل اساسي در زمينه‌هاي ديگر علمي هستند. بنابراين، به نظر مي‌رسد كه آن‌ها قادر به درك درستي از چشم‌انداز جهاني نيستند و علاوه بر اين، براي ارزيابي تأثير واقعي از كار خود نيستند. غير ممكن است كه دانشمندان مدرن، مانند ابن‌سينا مسلط بر همه دانش زمان خود باشند. امروزه رياضيدانان تنها بخش كوچكي از رياضيات مدرن را مي‌دانند. با اين حال، آنچه كه واقعاً نياز به فكر كردن دارد در مورد ميزان آگاهي ابن‌سينا نيست بلكه از اين منظر بايد به آثارش توجه كرد كه او دانش زمان خود را به جاي مجموعه‌اي از قطعات منحصر به فرد در يك موجوديت واحد و يك كل يكپارچه جمع‌آوري كرده بود.

دكتر مجيدي در مورد موقعيت ابن‌سينا در يونسكو نيز گفت: ابن‌سينا به عنوان يك شفا دهنده و بشر دوست كه براي توسعه روش نمونه جامع و طبيعي از اخلاق علمي و به عنوان يك منبع الهام‌بخش در يونسكو شناخته مي‌شود. با ضرب مدال و تصوير ابن‌سينا به عنوان يك قهرمان كه خدمات قابل ملاحظه اي را در توسعه علم داشته است. علاوه بر اين، مدال ابن‌سينا براي دستاوردهاي بشر در زمينه اخلاق در علم توسط هيئت اجرايي در جلسه 166 يونسكو به ابتكار جمهوري اسلامي ايران تأسيس شد. اين جايزه هر دو سال يكبار به منظور تشويق فعاليت‌هاي افراد و گروه‌ها در زمينه اخلاق علمي اهدا مي‌شود. انتظار مي‌رود اين جايزه تا حد زيادي به افزايش آگاهي بين المللي و تأكيد بر اهميت اخلاق در علم كمك نمايد. اين جايزه شامل يك مدال طلا از ابن‌سينا و 10.000هزار دلار هديه نقدي است. همچنين شامل سفر مطالعاتي به ايران و شامل ارائه مقاله در جلسات مختلف است كه براي اين منظور توسط دولت جمهوري اسلامي ايران سازمان يافته است. تا به حال، اين جايزه به سه نفر داده شد. علاوه بر اين، در سي و ششمين كنفرانس عمومي يونسكو، هزاره سالگرد كتاب معروف ابن‌سينا "قانون در طب" ( 1013) از طرف يونسكو در سال 2013 نامگذاري شد.

عضو هيئت امناي بنياد بوعلي‌ سينا درباره نقش بوعلي‌سينا در تقارب فرهنگ‌ها و گفتگوي تمدن‌ها نيز گفت: ابن سينا به عنوان يكي از فيلسوفان برجسته و دانشمندان در تاريخ بشر، پلي بين شرق و غرب بود. در حالي كه وارث دوران باستان است، او به طور همزمان پيشروي دوران مدرن است. او در واقع يكي از چهره‌هاي جهاني است و به عنوان مثال او مي‌تواند در ايجاد روابط حسنه فرهنگ و گفتگوي تمدن‌ها ايجاد نقش كند. او دانشمندي است در جهت تركيب مطالعه علوم با فلسفه و كلام، زندگي با خلاقيت فراوان و نقش مركزي انسانيت براي ساختن آينده‌اي بهتر است. تمام زندگي علمي خود را به ترويج اخلاق، ارتقاي ويژگي‌هاي انساني و بهبود رفاه نسل‌هاي آينده اختصاص داده بود. اين بينش اخلاقي نيز به آموزش و پرورش انسانيت و به شيوع اخلاق در روابط انساني منجر مي‌شود و راه را براي صلح، ثبات و امنيت، و همچنين يك جامعه عادلانه ايجاد مي‌كند كه در آن انسان براي رسيدن به كمال تلاش مي‌كند. ابن‌سينا يك ديدگاه جامع و چند بعدي داشت، و اخلاق در طول زندگي علمي فوق‌العاده او در رأس قرار داشت.

دكتر مجيدي در پايان، بوعلي‌ سينا را متعلق به تمام بشريت دانست و افزود: شهرت گسترده و آثار فراوان بوعلي‌سينا در جهان علمي مي‌توانيم بگوييم كه او تنها به تمدن ايران و جهان اسلام تعلق ندارد بلكه در واقع به تمام بشريت تعلق دارد همچنان به عنوان الهام بخش جهان در جهت يكپارچگي و وحدت خدمت مي‌كند، به خصوص در اين زمان كه هزاره تأليف كتاب قانون ايشان از طرف سازمان ملل متحد زمينه‌ساز تقارب فرهنگ ها اعلام شده است.

تانيووا سلامتشايووا، يكي از اساتيد مؤسسه شرق شناسي در آكادمي علوم روسيه نيز در اين كنفرانس حضور داشت و به سخنراني در خصوص شخصيت و آثار فلسفي ابن‌سينا و مقايسه وي با متفكران و دانشمنداني چون اقبال و ابن مسكويه پرداخت.

اين استاد شرق شناسي آكادمي علوم روسيه در مقاله خود گفت: خيلي از دانشمندان در علم فلسفه تأكيد مي‌كنند كه ابن‌سينا تحت تأثير تفكرات ارسطو قرار گرفته است، اما به عقيده من فلسفه ابن‌سينا جنس ديگري دارد چراكه وي پنجره‌هاي ديگري را در علم فلسفه براي علاقه‌مندان و فيلسوفان باز كرده است.

تاتيانا گراردوونا، مدير گروه سلامتي و حفظ بهداشت عمومي دانشگاه دولتي بلاروس نيز طي قرائت مقاله علمي خود عنوان كرد كه كتاب قانون ابن‌سينا از ديرباز در مراكز علمي، پزشكي دنيا مورد توجه همگان بوده است. خانم گراردوونا در ادامه گفت، كتاب قانون كتابي جامع در زمينه آسيب شناسي، درمان، مداوا، توصيف بيماري‌ها، عمل‌هاي جراحي، توصيف مواد دارويي و روش ساخت و استفاده از آن‌ها است. وي اين كتاب را در نوع و زمان خود حيرت انگيز و قابل تحسين خواند.

در پايان بخش اول اين كنفرانس تنديس يادبود ابن‌سينا از طرف سفير جمهوري اسلامي ايران به آكادمي ملي علوم بلاروس اهدا شد كه با استقبال و تقدير و تشكر مسئولان اين مركز علمي روبه رو شد.

در بعد از ظهر، ديگر سخنرانان در دو بخش طب و فلسفه مقالات خود را ارائه كردند و به بحث و بررسي مسائل علمي مربوطه پرداختند.

نمايشگاه ابن‌سيناي بزرگ از منظر جهانيان توسط امور بين الملل بنياد بوعلي‌ سينا كه تابلوهايي از تمبرهاي چاپ شده كشورهاي مختلف جهان از 70 سال پيش تاكنون درباره بوعلي‌سينا، تصاوير خيالي شيخ‌الرئيس در كتب لاتين، عبري و ايتاليايي و ... همايش‌هاي بين‌المللي بوعلي‌ سيناشناسي را در بر مي‌گرفت؛ داير شد و مورد استقبال و بازديد دانشجويان و اساتيد شركت‌كننده در همايش و ميهمانان و سفراي عراق، فلسطين و هندوستان قرار گرفت. همچنين نمايشگاه كتبي از ابن‌سينا با مشاركت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در بلاروس و بنياد بوعلي‌ سينا در اين همايش داير شد.

كد خبر: 2202181

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۲:۲۶

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن