تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803260976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرده‌برداري از تنديس ابن‌سينا در آكادمي علوم جمهوري بلاروس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرده‌برداري از تنديس ابن‌سينا در آكادمي علوم جمهوري بلاروس
رييس بنياد بوعلي سينا گفت: پس از تأليف قانون، طولي نكشيد كه اين كتاب نه تنها در عالم اسلام بلكه در حوزه علمي اروپا نيز از مقبوليتي بي نظير برخوردار شد، قانون 7 قرن مهم‌ترين منبع پزشكي جهان بوده است.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس به نقل از روابط‌ عمومي و امور بين‌الملل بنياد بوعلي‌سينا، «همايش بوعلي‌سينا، نابغه شرق» به مناسبت اعلام هزاره تأليف كتاب قانون بوعلي‌سينا در سال‌هاي 2012 و 2013 از سوي يونسكو؛ در مينسك، پايتخت بلاروس و با همكاري سازمان يونسكو، سفارت جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، رايزن سفارت جمهوري اسلامي، بنياد علمي و فرهنگي بوعلي‌سينا، آكادمي علوم بلاروس، پژوهشگاه فلسفه آكادمي ملي علوم بلاروس و دانشگاه پزشكي بلاروس برپا شد.

بنابراين گزارش، بيش از 120 مقاله تخصصي به دبيرخانه همايش ارسال شد و صاحب‌نظراني از كشورهاي بلاروس، اوكراين، بلغارستان، قزاقستان، تاجيكستان، جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران مقالاتي را در موضوعات نقش ابن‌سينا در توسعه فلسفه امروزي، حكمت و عرفان در آثار شيخ‌الرئيس، طب سنتي از ديدگاه ابوعلي‌سينا، تحليل نموداري خداشناسي ابن‌سينا، تعليم و تربيت از ديدگاه ابن‌سينا، و نقش بوعلي‌سينا در پيشرفت دانش پزشكي ارائه كردند.

در اين همايش، سفراي كشورهاي عراق، فلسطين و هند در بلاروس، اساتيد دانشگاه پزشكي بلاروس، نمايندگاني از وزارت فرهنگ بلاروس، آكادمي علوم بلاروس و جمع زيادي از دانشجويان رشته‌هاي پزشكي و فلسفي حضور داشتند.

*مديركل يونسكو: پيام زندگي ابن‌سينا درك ديگران در عين تفاوت‌هاي فرهنگي است

ايرينا بوكووا، مديركل يونسكو در پيامي به اين همايش گفت: مشاركت در كنفرانس بين‌المللي بزرگداشت «ابن‌سينا، نابغه‌اي از شرق» كه به مناسبت هزارمين سالگرد تأليف كتاب قانون ابن‌سينا به عنوان اولين دايرةالمعارف شناخت بدن انسان، يك لذت و افتخار بزرگ است. مفتخرم كه به اين دانشمند بزرگ دوران طلائي اسلام اداي احترام نمايم. او در ايران امروز به دنيا آمد و اكثر آثار او به زبان عربي‌ است و متعلق به كلّ بشريت است. از آثار او تا قرن‌ها به ‌عنوان يك مرجع در اروپا و آسيا استفاده مي‌شد.

مديركل يونسكو، بوعلي‌سينا را نماد واضح توانايي ذهن انسان دانست و گفت: ابن‌سينا نماد واضح توانايي ذهن انسان با ظرفيت سرشاري از دانش و فرهنگ در زمينه‌هاي مختلف، اعم از فلسفه، اخلاق، رياضيات، نجوم و زمين‌شناسي است و الگوي مناسبي براي همه ماست.

بوكووا اهداي جايزه اخلاق در علم و فناوري يونسكو به نام بوعلي‌سينا توسط جمهوري اسلامي را به پاس خدمات علمي‌ ابن‌سينا كار ارزنده‌اي ذكر كرد كه در سال‌هاي اخير اهداء مي‌شود. وي در پيامش سالگرد هزاره تأليف كتاب قانون را فرصتي براي پيدايش روش‌هاي جديد علمي در زمينه پزشكي خواند و گفت: از طرف يونسكو اين سالگرد در جهت تولد روش‌هاي جديد علمي‌ اختصاص يافته است. همچنين فرصتي است براي درك و آشنايي روش و فرهنگ‌هاي مختلف كه با هم در طول تاريخ تلاش كرده‌اند. دانش هيچ مرزي ندارد. اين پيام زندگي‌ ابن‌سينا است با مطالعات و مسافرت‌هاي متعدد خود. ابن‌سينا نشان داد كه ما مي‌توانيم در عين تفاوت‌هاي فرهنگي‌ همديگر را درك كنيم. در زماني‌ كه ما به آخرين دستاورد‌هاي فناوري دست يافته‌ايم به عقيده من مردم توقعات بيشتري براي خود قائل هستند. زنان و مردان جوان به دنبال آموزش با كيفيت، دسترسي‌ به فرصت‌هاي يادگيري و فرصت‌هاي ايجاد شغل هستند.

ايرينا بوكووا در اين پيام ابن‌سينا را مدل كاملي براي ترويج صلح و گفتگو دانست و افزود: براي تمامي پژوهشگران جوان كه به دنبال تعالي و رسيدن به جايگاهي فراتر از ديگران هستند و با هدف همكاري در تمامي‌ فواصل جغرافيايي و مرز‌ها در جهت استفاده از علم به عنوان يك بستر جهاني‌ براي ترويج صلح و تعامل و گفتگو است، ابن‌سينا يك مدل كامل است. اين ديدگاه يونسكو است و نهايت و لغايت كار ما توسعه همكاري‌هاي آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات است. در اين راستا، من از همه شركت‌كنندگان در كنفرانس بين‌المللي تشكر مي‌كنم و براي همه شما موفقيت در تلاش‌هايتان را آرزومندم.

*هزار سال در محضر قانون بوعلي‌سينا

آيت‌الله غياث‌الدين طه محمدي، رئيس بنياد بوعلي‌سينا نيز در اين همايش مقاله خود را با عنوان «هزار سال در محضر قانون بوعلي‌سينا» ارائه كرد. وي در اين مقاله با اشاره به سال جهاني قانون ابن‌سينا گفت: ما در اينجا گرد آمده‌ايم تا به ابن‌سيناي بزرگ اداي احترام كنيم و به تلاش علمي او ارج بگذاريم. من به عنوان يك ايراني از اهالي شهر باستاني همدان، شهري كه آرامگاه ابن‌سينا را چون جان در برگرفته است؛ از طرف مردم شهرم، همدان و مردم كشورم، ايران به شما درود مي‌فرستم. حسين بن عبدالله بن سينا معروف به ابن‌سينا و ملقب به شيخ‌الرئيس، در طول بيش از هزار سالي كه چهره در نقاب خاك كشيده است، از چنان شهرت و اعتباري برخوردار بوده است كه ضرورتي نمي‌بينم در اينجا به شرح حال او بپردازم. تنها به سخن جُرْجْ سارْتُنْ در كتاب «مقدمه‌اي بر تاريخ علم» اكتفا مي‌كنم كه درباره او گفته است: «جامع العلوم، فيلسوف، طبيب، رياضي‌دان، منجم، پرآوازه‌ترين دانشمند اسلام؛ و يكي از مشهورترين دانشمندان همه ملت‌ها، كشورها و اعصار».

آيت‌الله محمدي درباره تأليف كتاب قانون توسط بوعلي‌سينا گفت: اگر چه از متن قانون مي‌توان دريافت كه ابن‌سينا در تدوين آن از كتب جالينوس، آثار حنين بن اسحق، آثار محمدبن زكرياي رازي، كتاب المائه ابوسهل مسيحي، كامل‌الصناعه اهوازي استفاده كرده است و در مباحثي كه به فلسفه مربوط مي‌شده از ارسطو كه بارها در قانون، نظر او را بر جالينوس ترجيح داده است و در مواردي از اصطلاح «خوز» كه طبيبان و صاحب‌نظران طبي خوزستان كه مصداق روشن آن جندي شاپور بوده است، استناد كرده و در مواردي از اقوال هنديان مطالبي نقل كرده است، امّا اين ادعا كه طب ابن‌سينا همان طب جالينوسي است كه اندكي ارتقا يافته است به هيچ‌وجه درست نيست؛ چه او بارها نظر جالينوس را نقل و رد كرده است.

نماينده ولي فقيه در استان همدان درباره تأثير كتاب قانون بر حوزه‌هاي علمي اسلامي و اروپا اضافه كرد: پس از تأليف قانون، طولي نكشيد كه اين كتاب نه تنها در عالم اسلام كه در حوزه علمي اروپا نيز از مقبوليتي بي نظير برخوردار شد. در پي اين مقبوليت عام كه چندين سده استمرار داشت با اطمينان مي‌توان گفت قانون در پيشرفت دانش پزشكي و تربيت پزشكان و تأليف و تدوين كتب پزشكي بسيار مؤثر افتاده است و دانشمندان بسياري با قرائت و تدريس و ترجمه و شرح و اقتباس و استناد به قانون، براي پيشرفت علم طب كوشش كرده‌اند.

رئيس بنياد بوعلي‌سينا با يادآوري تدوين قانون به بركت نبوغ شيخ‌الرئيس در اين باره گفت: ابن‌سينا با نبوغ خويش، با تدوين قانون، تمامي دانش پزشكي را كه ميراث بشري بود، يكجا گرد آورد و به آن سامان داد و هم بسيار بر آن افزود. هم بُعد علمي پزشكي از طريق قانون، قوام و استحكام يافت؛ هم بُعد عملي آن براي پزشكان، كارآمد شد. او تمامي موضوعات مهم علم پزشكي را در يك كتاب گرد آورد كه در آن زمان‌ها به لحاظ آسان شدن حمل آن مورد توجه پزشكان و دانشجويان بوده است.

5ويژگي متمايز قانون ابن سينا

آيت‌الله محمدي با طرح اين پرسش كه قانون چه ويژگي داشته كه در هزاره گذشته مورد اقبال واقع شده، در پنج زمينه به اين پرسش پاسخ گفت: اول اينكه قانون فقط كتاب طبي نيست كه براي معالجه بيماران به كار آيد، بلكه يك كتاب آموزشي و داراي اصول برنامه ريزي علمي خاص براي آموزش پزشكي است. دوم مشتمل بودن قانون بر اصول و قوانين كلي طب است. سوم اختصار و حسن تأليف، يكي ديگر از محاسن قانون است. چهارمين ويژگي قانون اين است كه اين كتاب در سطحي عالي، از هنرِ تنظيم و تبويبِ مباحثِ مختلفِ طبِ نظري و عملي برخوردار است. پنجمين ويژگي مهم قانون، سهم آن در فرهنگ و زبان و ادبيات پزشكي است كه قطعاً سهم قانون به لحاظ حضور تاريخي طولاني در مجامع علمي و تربيت عالمان طب، بسيار تاثير گذار بوده است.

وي درباره تدوين كتاب قانون به عنوان متن آموزشي گفت: قانون فقط يك كتاب طبي نيست كه براي معالجه بيماران بكار آيد، بلكه يك كتاب آموزشي نيز هست يعني داراي اصول برنامه‌ريزي علمي خاص براي آموزش پزشكي است و مي‌دانيم تدوين كتاب درسي كاملاً يك امر فني است و قانون، به همين لحاظ داراي تدوين فني است. در قانون، هر كتاب به چند تعليم يعني آموزش تقسيم شده و اين موضوع با صراحت هدف ابن‌سينا را از تدوين آن به عنوان يك كتاب درسي، كاملاً مشخص كرده است. قطعاً اين مزيت يكي از مرجِّحات مهم حضور علمي قانون در سراسر مراكز علمي جهان بوده است.

آيت‌الله محمدي درباره تأثير كتاب قانون در ادبيات عربي و فارسي، سهم اين كتاب را در گسترش ادبيات پزشكي قابل توجه دانست و افزود: كتاب قانون به صورت خاص در مورد زبان فارسي و عربي فرهنگ سازي عظيمي كرده و در جريان ترجمه آن به زبان‌هاي ديگر، بسياري از تعبيرات و اصطلاحات و لغات آن اعم از عربي و فارسي، اغلب به زبان‌هاي ديگر منتقل شده و جزء فرهنگ بشري شده است و از اين نظر ابن‌سينا هم به فرهنگ عمومي پزشكي و گسترش ادبيات آن و هم به فرهنگ و زبان فارسي و عربي خدمت بسيار كرده است.

رئيس بنياد بوعلي‌سينا در پايان از تصحيح انتقادي متن كامل عربي قانون در بنياد بوعلي‌سينا به عنوان تحفه علمي در هزارمين سالگرد تأليف كتاب قانون از طرف اين بنياد به جامعه علمي خبر داد و گفت: تا پايان سال جاري، كتاب اول قانون با فهرست اصطلاحات مرتبط با آن چاپ و منتشر خواهد شد.

سفير ايران در بلاروس: پاسداشت بوعلي‌سينا، متعلق به جامعه بشري است

محمدرضا صبوري، سفير جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، ديگر سخنران اين همايش علمي بود كه پاسداشت مرد علم و عمل و حكيم و فيلسوف بزرگ ايراني، شيخ‌الرئيس بوعلي‌سينا را كاري ماندگار و متعلق به جامعه بشري دانست.

وي ابن‌سينا را يكي از نام‌آوران عرصه علم، فرهنگ و هنر ذكر كرد و گفت: وي از جمله كساني است كه گذشت قرون و اعصار نه تنها غباري بر آوازه و شهرت او ننشانده بلكه همواره جهانيان اين نام جاويد و فراموش نشدني را از نسلي به نسل ديگر سپرده‌اند. ما امروز در اين جمع بزرگ و در اين مكان علمي آشنا، در پايتخت زيباي كشور دوست بلاروس گرد هم آمده‌ايم تا از مقام و جايگاه علمي و دانشمندي سخن بگوييم كه خدمات او به جامعه بشري در طول بيش از هزار سال همچنان از قرني به قرن ديگر انتقال يافته و امروز اين امانت بزرگ در دست‌ها و قلم‌ها و فكرهاي ماست و ما براي بزرگداشت او به احترام خدمات بي بديل او به بشريت باورهاي‌مان را به آيندگان مي‌سپاريم.

صبوري با اشاره به بي رقيب بودن ابن‌سينا در هزاره گذشته؛ وجود اين دانشمند جهاني ايراني را مايه افتخار بشريت ذكر كرد و افزود: در پهنه وسيع ممالك اسلامي و مغرب ‌زمين از عصر بوعلي‌سينا تا به امروز كه بيش از يك هزار سال مي‌گذرد چنين فيلسوف و دانشمندي تا اين اندازه مورد توجه جهانيان پاي به عرصه وجود ننهاده است. تسلط بي‌نظير او در طب و حكمت باعث شد تا آثار او در شرق و غرب عالم، جانشين كتب حكما، فلاسفه و دانشمندان پيش از خود گردد. از طرفي كمتر شخصيتي را در جهان علمي مي‌شناسيم كه در سنين نوجواني به مرتبه‌اي از دانايي رسيده باشد كه به او القاب بزرگي چون شيخ‌الرئيس، شرف‌الملك، ذواللسانين، جالينوس اسلام و... را نسبت داده‌اند.

سفير جمهوري اسلامي در بلاروس با طرح اين پرسش كه بوعلي‌سينا چه كرده است كه اين‌همه مورد احترام نسل‌هاي بشري است؛ گفت: آنچه امروز بر ما آشكار است اين است كه در عالم علم از ابوعلي 450 اثر به ثبت رسيده است كه از آن ميان تنها نزديك به 240 اثر به دست ما رسيده است. 200 اثر در رابطه با فلسفه و 40 اثر در موضوعات پزشكي كه جزو خدمات علمي ماندگار وي به بشريت است.

فلسفه ابن سينا از ديگر صاحب نظران فلسفه متمايز بود

تانيووا سلامتشايووا، يكي از اساتيد مؤسسه شرق شناسي در آكادمي علوم روسيه نيز در اين كنفرانس حضور داشت و به سخنراني در خصوص شخصيت و آثار فلسفي ابن‌سينا و مقايسه وي با متفكران و دانشمنداني چون اقبال و ابن مسكويه پرداخت.

اين استاد شرق شناسي آكادمي علوم روسيه در مقاله خود گفت: خيلي از دانشمندان در علم فلسفه تأكيد مي‌كنند كه ابن‌سينا تحت تأثير تفكرات ارسطو قرار گرفته است، اما به عقيده من فلسفه ابن‌سينا جنس ديگري دارد چرا كه وي پنجره‌هاي ديگري را در علم فلسفه براي علاقه‌مندان و فيلسوفان باز كرده است.

تاتيانا گراردوونا، مدير گروه سلامتي و حفظ بهداشت عمومي دانشگاه دولتي بلاروس نيز طي قرائت مقاله علمي خود عنوان كرد كه كتاب قانون ابن‌سينا از ديرباز در مراكز علمي، پزشكي دنيا مورد توجه همگان بوده است.

در پايان بخش اول اين كنفرانس تنديس يادبود ابن‌سينا از طرف سفير جمهوري اسلامي ايران به آكادمي ملي علوم بلاروس اهدا شد كه با استقبال و تقدير و تشكر مسئولين اين مركز علمي روبه رو شد.

اين كنفرانس با همت رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران و با مشاركت بنياد علمي فرهنگي به گزارش براساس اين گزارش، روابط‌عمومي و امور بين‌الملل بنياد بوعلي‌سينا، نمايشگاه ابن‌سيناي بزرگ از منظر جهانيان كه تابلوهايي از تمبرهاي چاپ شده كشورهاي مختلف جهان از 70 سال پيش تاكنون درباره بوعلي‌سينا؛ تصاوير خيالي شيخ‌الرئيس در كتب لاتين، عبري و ايتاليايي و ... همايش‌هاي بين‌المللي بوعلي‌سيناشناسي را در بر مي‌گرفت؛ داير كرد كه مورد استقبال و بازديد دانشجويان و اساتيد شركت‌كننده در همايش و ميهمانان و سفراي عراق، فلسطين و هندوستان قرار گرفت.

همچنين نمايشگاه كتبي از ابن‌سينا با مشاركت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در بلاروس و بنياد بوعلي‌سينا در اين همايش داير شد.

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن