تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803057373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مكتوب ... تلاش براي بهره وري بيشتر از معادن استان يزد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ... تلاش براي بهره وري بيشتر از معادن استان يزد
يزد / واحد مركزي خبر/ اقتصادي

گزارش مكتوب ... تلاش براي بهره وري بيشتر از معادن استان يزد

استان يزد شامل شهرستانهاي معدن‌خيز در پهنه ‌ساختاري ايران مركزي به واسطه منابع و ذخاير معدني فراوان و توان معدني بالا از مناطق مستعد كشور است كه اكتشاف و بهره برداري از معادن آن بسيار مورد توجه قرار گرفته است .
ذخاير معدني استان يزد را مي‌توان به سه گروه فلزي ، غير فلزي و سنگهاي تزئيني و نما تقسيم كرد .
معادن بزرگ آهن چادرملو ، معدن آهن بافق ، معدن سرب و روي كوشك ، معدن سرب و روي مهدي‌آباد ، معدن اورانيوم ساغند و… از جمله منابع معدني فلزي استان هستند.
اين استان به لحاظ تنوع مواد معدني رتبه سوم و به لحاظ شمار معادن رتبه‌ هفتم كشور را دارد .
رئيس صنعت و معدن استان يزد مي گويد : حدود 28 نوع سنگ گرانيت از انواع سنگ‌هاي تزئيني در معادن اين استان وجود دارد .
زارع اشاره كرد : اين تنوع در كشور بي‌ نظير است بطوريكه سنگ گرانيت درجه يك در بين استانهاي كشور فقط در معادن استان يزد استخراج و فرآوري مي‌شود .
وي گفت : استان يزد به لحاظ دارا بودن معادن فراوان سنگ تزئيني رتبه خوبي دارد ،‌ بر اساس نمودار توزيع فراواني معادن در استان يزد ، معادن مصالح ساختماني از فراواني بيشتري نسبت به ساير معادن برخوردار هستند و معادن سنگ تزئيني موجود شامل انواع تراورتن ، چيني ،مرمريت، گرانيت است كه بيشترين تعداد متعلق به گرانيت و مرمريت است .
زارع افزود : وجود منابع غني معدني در استان يزد انتظارها را براي توسعه‌يافتگي اين منطقه افزايش داده است و صنايع معدني اين استان رو به رشد است .
زارع رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان يزد هم در مورد ظرفيت هاي صادرات اين بخش مي گويد : بيش از يك ميليون تن انواع سنگ هاي تزييني اين استان پارسال به كشورهاي عراق ، تركيه و جمهوري آذربايجان صادر شد .
وي با بيان اينكه استان يزد يكي از قطب هاي سنگ تزئيني در كشور است گفت : ارزش صادرات اين سنگ هاي تزئيني نزديك به 120 ميليون دلار است كه سهم قابل توجهي از صادرات محصولات غيرنفتي استان يزد را به خود اختصاص داده است .
معاون امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان يزد هم گفت : از مجموع 68 ماده‌ معدني شناخته شده در كشور 39 نوع آن در استان يزد كشف شده است.
مهندس ظهري افزود : هم‌اكنون 340 معدن ، پروانه بهره برداري دريافت كرده اند و 31 معدن هم در حال كشف در سراسر اين استان وجود دارد كه مهم‌ترين آنها شامل سنگ‌هاي تزئيني مثل گرانيت و دولوميت باريت ، فلدسپات ، كسنگ نقره است .
حسين تفكري يك معدن‌دار گفت : هزينه‌ استخراج و اكتشاف مواد معدني زياد است وبا امكانات فعلي تلاش مضاعفي مي خواهد تا توسعه يابد .
مهندس محبي هم افزود : يك معدن‌دار ابتدا نسبت به اكتشاف در يك محدوده اقدام مي‌كند و همه‌ هزينه‌هاي اكتشاف بر عهده وي است و ممكن است اكتشاف در يك منطقه موفقيت‌آميز باشد يا نباشد ؛ همچنين هزينه‌ هاي جانبي سوخت و هزينه كارگر نيز سبب افزايش هزينه‌ استخراج پس از مرحله‌ اكتشاف مي‌شود .
حسين دهقان معدنكار ديگري مي گويد : يك معدنكار براي ورود به بازار كارآمد به اطلاعات دقيقي در خصوص قيمت و كيفيت مواد معدني دسترسي ندارد مثلاً يك معدن‌دار بايد حداقل از وضعيت بازار 15سال آينده يك ماده معدني مطلع باشد تا بتواند با ريسك كمتري نسبت به اكتشاف و استخراج اقدام كند .
عبداللهي از عرضـه كنندگان سنگ در يزد مي گويد : فناوري استخـراج و فراوري سنگ در استان يزد ، قديمي و به دور از استانداردهاي جهاني است ؛ از اين رو صادرات گرانيت هاي موجود در بازار و كسب درآمدهاي ارزي از دست مي رود .
وي اظهار داشت : فراوري سنگ هاي تزئيني هزينه زيادي دارد بطوري‌كه راه اندازي يك واحد مجهز سنگ بري به سرمايه زيادي نيـاز دارد كه اين امـر ، سرمايه گـذاري در حوزه سنگ استـان را با چالش مواجه كرده است .
در اين ميان طرح هايي براي بهره برداري از مزيت هاي كم نظير منابع سنگ هاي تزييني استان يزد به مرحله عملياتي رسيده است و برخي هم در حال اجراء است كه با پايان اين اقدامات افق روشني فراروي صنعت سنگ استان خواهد بود و تنگناهاي توسعه صنعت سنگ اين استان رفع و روبه رشد خواهد شد.
ظهري معاون امور معدني سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان يزد گفت : در مجهزترين كارخانه فرآوري سنگ‌هاي معدني استان يزد كه بخشي از آن احداث وبخشي در دست احداث است ، سالانه 20 هزار تن انواع سنگ‌هاي تزئيني به روش كاملا مكانيزه و استاندارد ، فرآوري و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه خواهد شد .
كارشناسان صنعت ومعدن معتقدند كه با مديريت تنوع مواد معدني در استان يزد در راستاي ايجاد ارزش‌افزوده بيشتر و توسعه‌ صادرات ، استفاده از تكنولوژي پيشرفته در برداشت مواد معدني ، تمركز بر فرآوري مواد و محصولات معدني و اجتناب از صدور مواد خام و توسعه و متحول‌سازي فناوري در بخش معدن ، مي‌توان گام‌هاي اساسي را در پيشرفت بخش معدن برداشت .
0002

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن