تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803691800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مكتوب ... رونق اقتصادي خراسان جنوبي با حمايت از صنايع فرآوري محصولات استراتژيك


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ... رونق اقتصادي خراسان جنوبي با حمايت از صنايع فرآوري محصولات استراتژيك
بيرجند/ واحد مركزي خبر/ اجتماعي

گزارش مكتوب...رونق اقتصادي خراسان جنوبي با حمايت از صنايع فرآوري محصولات استراتژيك

حمايت از صنايع فرآوري سه محصول استراتژيك خراسان جنوبي براي رونق اقتصادي اين استان، ضروري است.
كشاورزي يكي از بخش هاي مهم اقتصادي كشور را تشكيل مي دهد كه بخش عظيمي از توليد ناخالص ملي، اشتغال و ارزش افزوده ايجاد شده سالانه را در بر مي گيرد.
هر چند كه توليد انواع محصولات كشاورزي موجب به وجود آمدن اين ارزش افزوده در سطح ملي مي شود ، اما وجود برخي از محصولات ويژه و منحصر به فرد كه فقط در كشورمان توليد مي شوند، اهميت اين بخش را دو چندان كرده است.
در خراسان جنوبي نيز سه محصول استراتژيك به نامهاي زعفران ، زرشك و عناب وجود دارد كه 114 هزار خانوار براي توليد آن تلاش مي كنند.
29 هزار و 829 هكتار از زمين هاي استان زير كشت محصولات استراتژيك زرشك ، زعفران و عناب است كه سالانه 48 تا 50 تن زعفران ، 15 هزار تن زرشك و 3 هزار و 345 تن عناب از آن برداشت مي شود .
با برداشت اين ميزان محصول ، خراسان جنوبي در توليد زرشك و عناب ، اولين و در توليد زعفران ، دومين توليد كننده اين محصولات در كشور است .
از طرفي 98 درصد توليد عناب و زرشك جهان در انحصار خراسان جنوبي است و مرغوب ترين زعفران ايران و جهان نيز در اين استان به عمل مي آيد .
وجود اين سه محصول ارزشمند و استراتژيك ، ايجاب مي كند كه خراسان جنوبي اقتصادي پويا داشته باشد اما دليل عدم موفقيت در اين زمينه ، نبود صنايع فرآوري قوي و كافي در بخش توليد اين سه محصول است كه باعث مي شود سود كلان توليد اين محصولات ارزشمند به جاي آنكه عايد كشاورزان شود ، جيب دلالان را پر رونق تر مي كند.
اما درخصوص واحدها و صنايع فرآوري اين محصولات ارزشمند ، رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي مي گويد :‌ هم اكنون در اين استان هفت واحد فرآوري زعفران ، سه واحد فرآوري زرشك و تنها يك واحد فرآوري عناب فعال است .
اما اين صنايع فرآوري به دليل محدود بودنشان ، آنچنان كه بايد در رونق اقتصاد بخش كشاورزي استان ، ايفاي نقش نمي كنند چراكه بيشتر آنها تنها محصولات استراتژيك استان را بسته بندي كرده و كمتر به فرآوري آنها به معني واقعي توجه مي كنند .
آقاي هادربادي مي افزايد : تمامي واحدهاي فرآوري فعال در بخش زعفران استان ، به صورت واحدهاي بسته بندي فعال هستند و تنها يك واحد است كه زعفران را به معناي واقعي فرآوري مي كند كه محصول آن قرص زعفران است .
اهميت راه اندازي صنايع فرآوري به علت ارزش افزوده اي است كه نصيب استان و كشاورزان مي شود.
آقاي مودي ، مدير صنايع فرآوري جهاد كشاورزي خراسان جنوبي مي گويد :‌ از هر70 تا 80 كيلوگرم گل زعفران به طور متوسط يك كيلوگرم زعفران خشك استحصال مي شود كه ارزش اين مقدار گل 2 ميليون و 500 هزار تا 2 ميليون و 800 هزار تومان است ولي ارزش يك كيلوگرم زعفران خشك كه از اين مقدار گل بدست مي آيد پنج تا 6 ميليون تومان است .
يعني ارزش افزوده زعفران از حالتي كه به صورت گل در مزارع فروخته شود تا حالتي كه پاك و خشك شود ، 2 برابر افزايش مي يابد و اين ارزش افزوده زماني كه زعفران در كارخانه فرآوري بيرجند به قرص تبديل مي شود تا 5 برابر افزايش مي يابد .
اما از آنجايي تمامي واحدهاي فرآوري زعفران در استان به صورت واحدهاي بسته بندي است و تنها يك واحد توليد قرص زعفران انجام مي دهد ، بيشتر ارزش افزوده محصول زعفران نصيب كشورهاي خارجي مي شود .
آقاي هادربادي رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي مي گويد :‌ در بخش زرشك از وضعيت بهتري برخورداريم به طوريكه يك واحد فرآوري در بيرجند و 2 واحد در قاين فعال است كه از محصول زرشك محصولاتي همچون كنسانتره زرشك ، آب زرشك ، مربا و مارمالات زرشك توليد مي كنند اما با اين حال در اين بخش نيز بيشتر محصول زرشك خراسان جنوبي به صورت خشك بسته بندي شده و پس از خريد توسط تاجران و دلالان ، در بازار ساير استانهاي كشور به فروش مي رسد كه سود اصلي آن به جيب دلالان مي رود.
آقاي مودي، مدير صنايع كشاورزي خراسان جنوبي استان هم مي گويد :‌ كشاورزان استان بيشتر محصول زرشك خود را به صورت سردرختي در باغ مي فروشند كه هر كيلو سرشاخه زرشك هزار و 500 تا 2 هزار تومان به فروش مي رسد اما اگر كشاورز محصول خود را خودش برداشت كند از هر چهار كيلوگرم سرشاخه زرشك ، يك كيلو زرشك خشك بدست مي آيد كه در اين بخش نيز ارزش افزوده زرشك از حالتي كه به صورت سردرختي در باغ به فروش مي رسد نسبت به حالتي كه پاك و خشك شده به 2 برابر افزايش مي يابد و همين ارزش افزوده ، زماني كه زرشك تبديل به محصولات فرآوري شده همچون مربا ، مارمالات و كنسانتره مي شود تا سه و چهار برابر افزايش مي يابد.
اما بسياري از كشاورزان استان به دليل سختي مراحل برداشت زرشك و نبود صنايع فرآوري كافي، محصول زرشك خود را در باغ ها و به صورت سردرختي به دلالان مي فروشند كه در اين نوع فروش نيز بيشترين سود حاصله ، نصيب دلالان مي شود .
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي مي گويد :‌ در بخش عناب هم كه تنها قطب توليد كشور و جهان هستيم ، تمامي واحدها به صورت بسته بندي فعال هستند و تنها يك واحد فرآوري در اين بخش فعال است كه آب مقطر عناب توليد مي كند كه اين واحد نيز چند ماهي است كه فعاليت خود را آغاز كرده است .
مدير صنايع كشاورزي خراسان جنوبي هم درخصوص ارزش افزوده عناب مي گويد :‌ محصول عناب نيز وقتي به صورت تازه يا در اصطلاح محلي به صورت (كل پسته) به فروش مي رسد به ازاي هر كيلوگرم عناب 6 تا هفت هزار تومان نصيب كشاورز مي شود اما همين يك كيلو عناب زماني كه خشك و بسته بندي مي شود 20 تا 30 هزار تومان به فروش مي رسد و هنگامي هم كه اين عناب به آب مقطر عناب و عرق عناب تبديل مي شود از هر كيلوگرم عناب پنج ليتر عرق استحصال مي شود .
يعني ارزش افزوده عناب از حالت تازه نسبت به حالت خشك سه تا چهار برابر افزايش مي يابد كه با فرآوري آن ، ارزش افزوده تا 5 برابر هم افزايش مي يابد.
اين در حاليست كه در تمام جهان از عناب ، استفاده فراواني در صنعت دارويي مي شود اما در كشور ما تنها به صورت مصرف خوراكي و در موارد درماني به صورت جوشانده استفاده مي شود .
خواص دارويي بسيار بالاي محصولات استراتژيك خراسان جنوبي ، تلاش مسئولان و همت سرمايه گذاران را مي طلبد تا بهترين استفاده را از آن برد .
و اما جهاد كشاورزي خراسان جنوبي خود به تنهايي به عنوان يك متولي قوي از سرمايه گذاران متقاضي راه اندازي واحدها و صنايع فرآوري محصولات استراتژيك در استان حمايت مي كند.
مدير صنايع كشاورزي خراسان جنوبي هم در اين خصوص مي گويد : تسهيلات مختص راه اندازي صنايع فرآوري در 2 بخش شهرستاني و مصوب استان ، به متقاضيان واگذار مي شود كه سقف آن در بخش شهرستاني 50 ميليون تومان و در استان بيشتر از اين مبلغ است .
همچنين به شركتهاي خصوصي فعال در اين بخش نيز تا سقف 210 ميليون تومان تسهيلات واگذار مي شود .
آقاي مودي تسهيلات سال 91 خراسان جنوبي در بخش توسعه كشاورزي ويژه راه اندازي واحدهاي فرآوري را 250 ميليارد تومان اعلام مي كند و مي گويد :‌ اين تسهيلات از شهريور پارسال تا شهريور امسال به 75 متقاضي راه اندازي واحدهاي فرآوري محصولات مختلف واگذار شد كه 16 مورد آن مربوط به محصولات استراتژيك زعفران ، زرشك و عناب و بيشتر مربوط به صنايع بسته بندي بوده است .
اما با وجود حمايتهاي تسهيلاتي جهاد كشاورزي هنوز شاهد راه اندازي صنايع قوي فرآوري در محصولات استراتژيك خراسان جنوبي نيستيم .
علت استقبال نكردن سرمايه گذاران از تسهيلات مربوطه را جويا شديم كه برخي از سرمايه گذاران بخش كشاورزي گفتند : يكي از شرايط لازم براي دريافت تسهيلات ، نداشتن بدهي بانكي است ، اما از آنجائيكه اكثر سرمايه گذاران و كشاورزان تسهيلات كشاورزي دريافت كرده اند بايد منتظر بمانند تا اقساط تسهيلات قبلي شان تمام شود تا بتوانند تسهيلات بعدي را دريافت كنند و همين روند طولاني دريافت تسهيلات ، انگيزه لازم را كاهش مي دهد .
مدير صنايع فرآوري جهاد كشاورزي استان هم مي گويد :‌ در بخش تسهيلات مشكل چنداني وجود ندارد چراكه اگر پرداخت اقساط بدهي هاي قبلي سرموقع و ماهانه انجام شود ، بانك مانعي براي اعطاي تسهيلات بعدي ندارد و سازمان جهاد كشاورزي استان هم معرفي نامه لازم را مي دهد .
آقاي مودي بيشترين بخش مشكلات را مربوط به فراهم نبودن زير ساختهاي فرآوري در خراسان جنوبي مي داند و مي گويد : وجود پايانه هاي گمرك فعال و با موقعيت مرزي مناسب ، بخش خصوصي پويا ، آشنا بودن مردم و سرمايه گذاران با سودآوري بالاي صنايع فرآوري و توجيه پذير بودن طرحهاي فرآوري همه از مواردي است كه بايد بوسيله آن ،‌زمينه هاي لازم براي راه اندازي صنايع قوي فرآوري را فراهم كرد .
اما در خراسان جنوبي به دليل پويا نبودن بخش خصوصي ، آشنا نبودن مردم و سرمايه گذاران با سودآوري بالاي صنايع فرآوري و محدوديت هاي گمركي ، هنوز شاهد راه اندازي صنايع قوي و به حد كافي در استان نيستيم .
در بخش بسته بندي نيز به علت اينكه بسته بندي انجام شده مناسب بازارهاي خارجي نيست ، اكثر مشتريان خارجي از جمله اسپانيا محصولات خراسان جنوبي بويژه زعفران را به صورت فله اي مي خرند و در كشور خود به نام اسپانيا بسته بندي كرده و به فروش مي رسانند .
تنها از سال گذشته ، آقاي احتشام رئيس اتاق بازرگاني خراسان جنوبي و صاحب صنايع فرآوري زعفران خراسان جنوبي در قاين اقدام به بسته بندي زرشك با برند كشور آلمان كرد كه كاربرد اين نوع بسته بندي نقش بسزايي در بازاريابي محصول زعفران استان در بازارهاي خارجي داشت .
به هر حال حمايت هاي مالي ، نقش بسزايي در راه اندازي صنايع فرآوري دارد كه تحقق اين حمايتها تعامل بيش از پيش مسئولان بانك هاي عامل و متخصصان جهاد كشاورزي را مي طلبد .
همچنين فرهنگ سازي صنايع فرآوري براي مردم و سرمايه داران نقش بسزايي در پويا شدن صنايع فرآوري پيشرفته و قوي دارد كه اين مهم بر عهده مروجان جهاد كشاورزي و رسانه ملي صدا و سيماست.
از طرفي استراتژيك بودن سه محصول زعفران ، زرشك و عناب در خراسان جنوبي و قيمت بالاي اين محصولات در بازار ، مي تواند مؤثرين گام پيشرفت اين استان كم برخوردار باشد البته اگر مسئولان همت بيشتري به كار گيرند.
خراسان جنوبي صنايع قوي ندارد تنها بخش كشاورزي استان فعال است كه آن هم با مشكلات ناشي از كمبود آب و خشكسالي روبرو شده است.
آقاي مودي ، مدير صنايع فرآوري كشاورزي خراسان جنوبي مي گويد :‌ هر تعداد صنايع فرآوري كه در استان بويژه در بخش محصولات استراتژيك راه اندازي شود ، جاي كار و بازار فروش براي محصولاتش دارد اما شرط لازم براي تداوم در عرصه سودآوري صنايع فرآوري ، توليدات مرغوب با فرآوري علمي و اصول مند است.
با راه اندازي صنايع فرآوري قوي ، تلاش شبانه روزي كشاورزان استان محروم خراسان جنوبي به بهترين نحو به بار مي نشيند و تمام مراحل توليد محصول از كاشت ، داشت ، برداشت ، بسته بندي و فرآوري در خود استان انجام و تمام سود حاصل از آن ، نصيب مردمان پر تلاش استان مي شود .
0002

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن