تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819408564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاكيد وزير نفت بر راه اندازي جايگاه هاي كوچك سوخت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: تاكيد وزير نفت بر راه اندازي جايگاه هاي كوچك سوخت
وزير نفت با تاكيد بر كمبود 36 ميليارد متر مكعب گاز در شبكه انتقال گفت: امسال نزديك به 30 ميليون تن گازوئيل و مازوت به نيروگاه‌ها تحويل مي‌دهيم.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نفت (MOP)، بيژن زنگنه صبح امروز شنبه (27 مهر) در مراسم توديع و معارفه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش با يادآوري اين كه آخرين باري كه به شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي آمدم در سال 1376 براي معارفه مهندس آقايي، معاون وقت وزير نفت در امور پالايش و پخش بود، گفت: از آن زمان تاكنون به اين شركت نيامدم زيرا من خيلي اهل تغييرات نبوده و اساسا به ثبات مديريت اعتقاد دارم.

وزير نفت با تبريك اعياد قربان و غدير اظهار داشت: اين دو عيد پيام هاي فراواني همچون فداكاري و از خود گذشتگي براي ما دارند و ما بايستي از آنها درس بگيريم؛ اميدواريم بتوانيم از پيروان ابراهيم خليل الله (ع) و حضرت علي (ع) به عنوان بارزترين نماينده امت اسلامي باشيم.

پالايش و پخش نيازمند مرمت است

زنگنه با بيان اين كه مشكلاتي كه در اين چند ساله براي صنعت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران پيش آمده داستان غم انگيز و فاجعه آميزي است، گفت: يك عده آدم كه فهم عميقي از اين حوزه نداشتند، به خاطر اجراي اهدافي، دستگاه هاي بزرگ بخش انرژي كشور را در آستانه نابودي كامل رساندند، كار اين افراد مثل كسي است كه سوار بر يك آمبولانس براي رساندن مريض به مقصد در راه صدها نفر را زير گرفته و كشته و هزاران دست و پا را شكسته است؛ اين دوستان به اسم دادن يارانه به مردم دستگاه هاي بزرگ انرژي همچون توانير، شركت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي و شركت گاز را با تخلف از قانون، نابود كردند.

نيروي انساني ارزشمندترين سرمايه پالايش وپخش

وي افزود: ارزشمند ترين چيزي كه از شركت پالايش و پخش مانده است نيروي انساني آن است، زيرا هر چيز مادي كه اين شركت داشت نابود كردند، آنها مكرر در مكرر اين كار را با زير پا گذاشتن قانون انجام داده اند.

وزير نفت تاكيد كرد: براي اجراي هدفمندي يارانه ها خيلي چيزها را از دست داديم، براي چه؟ كه چه بشود؟ خدا را شكر كه خداوند جواب اين دوستان را داد، چون بنيان اين كار اشتباه و خراب بود و خداوند اجازه نمي دهد كار نادرست به ثمر برسد.

زنگنه گفت: در سالهاي اخير براي اجراي هدفمندي يارانه ها پول هاي زيادي بر خلاف قانون از شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گرفته شد و متاسفانه چون چاره اي ندارند امسال هم اين پول را از اين شركت مي گيرند، اما سعي مي كنيم اين مشكل خارجي كه مثل يك بختك عظيم روي گلو و سينه اين شركت قرار گرفته را از بين ببريم، اگر اين مشكل رفع شود وضعيت داخلي شركت پالايش و پخش طوري است كه مي توان با همدلي و بدون تنش كارها را به جلو برد.

وزير نفت با بيان اين كه من سر عهد خود هستم و تاكنون مديران جديد صنعت نفت را از بدنه اين صنعت انتخاب كرده ام، گفت: بنده در آينده نيز به اين عهد وفادار خواهم بود.

وي با اشاره به اين كه ساختار بودجه اي شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي بايد به سمت عقلانيت برود، گفت: وقتي عقل و تدبير بر كارها حاكم نيست كار جلو نمي رود، در جريان هدفمندي يارانه ها پولي به زور از اين شركت گرفته شد و باعث شد بي اعتمادي و بي اعتنايي در اين شركت حكم فرما شود، نمي شود با سيستمي كار كرد كه يك عده خود را برتر بدانند و آن عده به بقيه با زبان زور و توهين رفتار كنند.

زنگنه تصريح كرد: ما بايد در سال آينده كه تنظيم بودجه خيلي اهميت دارد تلاش كنيم تا بنيان هاي درستي در آن گذاشته شود و ديگر شاهد تكرار اين موارد و اشتباهات نباشيم، البته اين موضوع ممكن است چند سالي نيز طول بكشد.

جلوي صدمات ناشي از اجراي نادرست اصل 44 را بايد گرفت

وزير نفت گفت: اجراي نادرست و بدون آينده نگري سياست هاي اصل 44 در صنعت پالايش و پخش كشور صدمات جبران ناپذيري را به كشور وارد كرده است، ما نخستين كشوري نبوديم كه كه اين سياست را در دنيا اجرا مي كرديم، بايستي با استفاده از فكر و تجربيات ديگران اين كار را اجرا مي كرديم.

وي با بيان اين كه در شركت پالايش و پخش ديگر قرار نيست دولت هزينه پالايشگاه هاي جديد و بهينه سازي را پرداخت كند، گفت: قرار است به مرور زمان آزاد سازي قيمت هاي حامل هاي انرژي در ايران اجرا شود و نه به صورت يكباره، در آن زمان بايد همكاري خود با بخش هاي خصوصي را براي ساخت پالايشگاه هاي جديد تعريف كنيم.

زنگنه با بيان اين كه روز به روز بايد نقش حاكميتي شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي افزايش و نقش توسعه اي كاهش يابد، گفت: هم اكنون شركت ملي صنايع پتروشيمي در زمينه واگذاري و توسعه نقش حاكميتي از همه شركت ها جلوتر است.

سال استثنايي در تامين سوخت كشور

وي با تاكيد بر اين كه در سال آينده با راه اندازي فازهاي جديد در پارس جنوبي و شروع مقداري واردات سوخت فشارها به پالايش و پخش براي تامين سوخت بخش حمل و نقل كم خواهد شد، گفت: امسال استثنايي ترين سال تاريخ كاري شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران است زيرا اوج حمل و نقل و مصرف سوخت مايع در سال جاري را خواهيم داشت.

وي ادامه داد: امسال نزديك به 30 ميليون تن گازوئيل و مازوت به نيروگاه هاي كشور تحويل داده خواهد شد، زيرا نزديك به 36 ميليارد متر مكعب كمبود گاز در شبكه خواهيم داشت.

وي افزود: امسال 48 درصد از سوخت نيروگاه هاي كشور را سوخت مايع تشكيل خواهد داد، درحالي كه اين موضوع در 20 سال اخير بي سابقه بوده است، به طوري كه ركورد مصرف سوخت مايع با 19 درصد در سال 1378 بوده است.

وزير نفت گفت: صنعت نفت به صورت مستقيم تاثيري بر زندگي مردم ندارد به جز گاز و سوخت مايع كه در اين ميان نماد شركت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي جايگاه هاي سوخت است.

تاكيد بر راه اندازي جايگاه هاي كوچك سوخت

وي گفت: در سه چهار سالي كه در مديريت هستيم بايد تلاش كنيم ظاهر جايگاه هاي سوخت در كشور را تغيير دهيم، ايران اين ادعا را دارد كه ام القراي جهان اسلام است اما جايگاه هاي ما به اين ادعا نمي خورد، بخشي از اين مشكل قيمت سوخت است كه بايد اصلاح شود و بخشي ديگر به خاطر مسائلي همچون گراني زمين است.

زنگنه گفت: در حال حاضر جايگاه هاي سوخت در ايران حتي از داشتن سرويس بهداشتي مطابق حداقل استاندارد محروم است و جز در مجموعه هايي كه براي جهانگردي احداث شده اين مسائل حل نشده باقي مانده است.

وي با بيان اين كه 16 سال است كه در دنيا بر راه اندازي تك پمپ و پمپ سيار بنزين و گازوئيل در كنار خيابان ها تمركز شده، گفت: اين بار تمام تلاشم را خواهم كرد تا اين نوع جايگاه ها را راه اندازي كنيم، زيرا با توجه به توليد گازوئيل با كيفيت و مجوزهاي دولت براي شماره گذاري خودروهاي سواري ديزلي اين نوع جايگاه ها مي تواند كمك خوبي به بخش حمل و نقل كند و حداقل در كوتاه مدت مي توان در چهار و پنج شهر بزرگ كشور اجرايي شود.

وي با تاكيد بر توسعه جايگاه هاي سي ان جي در كشور گفت: اين موضوع بايستي در شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي جدي گرفته شود، ما هم اكنون به اندازه يك پالايشگاه 400 هزار بشكه اي نفت در روز مصرف سي ان جي داريم و اگر اين صنعت را توسعه دهيم بسيار به صرفه تر است.

ستاره خليج فارس نيازمند توجه ويژه است

وي با بيان اين كه به دنبال آن هستيم مراحل ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس تا دو ماه آينده فعال شود، گفت: از نظر من اين پروژه موردي است كه مي شود به عنوان تجربه تلخ مديريت پروژه صنعت نفت در دانشگاه ها از آن ياد كرد، چون در اين پروژه همه چيز ساخته شده جز واحدهاي فرآيندي، اگر همه شرايط هم فراهم باشد امكان ساخت فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس با ظرفيت پالايش 120 هزار بشكه در روز ميعانات گازي در مدت 12 تا 14 ماه وجود ندارد.

زنگنه گفت: سياست وزارت نفت براي توسعه ظرفيت پالايش نفت كشور ايجاد فضاي مناسب براي سرمايه گذاري بخش خصوصي و حتي خارجي با در نظر گرفتن يك حاشيه سود منطقي است، از اين رو اگر شرايط لازم فراهم شود هيچ گونه نگراني بابت تامين منابع مالي ساخت پالايشگاه‌هاي جديد وجود ندارد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن