تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802718541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدمحمديه متفاوت‌ترين ايستگاه قطار در دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدمحمديه متفاوت‌ترين ايستگاه قطار در دنيا
ايستگاه‌هاي قطار نمادي از فرهنگ هر كشور محسوب مي‌شود كه ارزش و جايگاه خاصي در ميان مردم و مسئولان كشورها دارد. در برخي كشورها ايستگاه‌ قطار به قدري زيبا است كه به يكي از نقاط ديدني و گردشگري كشور تبديل مي‌شود ولي اين شرايط كمي در قم متفاوت است.


خبرگزاري فارس - سعيده سخايي: 40دقيقه‌اي مي‌شود كه در ظلمات شب سوار اتوبوس زه‌وار در رفته‌اي شده اي تا از ايستگاه مركزي راه آهن قم به ايستگاه محمديه برسي. در ايستگاه محمديه بوي نامطبوع جايي براي فكر كردن در عظمت و توسعه‌يافتگي و امكانات اين ايستگاه برايت باقي نمي‌گذارد؛ با هر وزش باد، اين بو مشام مسافران قمي، غيرقمي و مسافران كشورهاي خارجي كه براي زيارت آمده‌اند را نوازش مي‌‌كند ...

هواي سرد مردم را مجبور كرده در فضاي سالن ايستگاه محمديه كه گنجايش 100 تا 150 نفر را دارد تنگاتنگ هم بايستند و بقيه هم كه جايي براي ايستادن ندارند بيرون از آن در حال لرزيدن هستند. مسافران شهرهاي ديگر، اين ايستگاه را با ايستگاه راه آهن مشهد و يا شهر خودشان مقايسه كرده و از سرويس‌دهي ايستگاه كلانشهر قم تعجب مي‌كنند.

ميلاد ميرزايي ساكن قم و دانشجوي كارشناسي ارشد يكي از دانشگاه‌هاي يزد است، او كه مجبور است در هفته 2 روز از ايستگاه محمديه استفاده كند، مي‌گويد: اگر مسافران 2 تا سه قطار در ايستگاه باشند تعداد افراد بيرون از سالن به 50 نفر هم مي‌رسد.

وي اعتقاد دارد بزرگترين ايراد اين ايستگاه فاصله آن تا شهر قم است و مي‌گويد: يك ساعت قبل از زمان بليط بايد به ايستگاه مركزي در ميدان سعيدي بروم تا با اتوبوس‌هايي كه براي انتقال مسافران در نظر گرفته شده و بسيار هم فرسوده است به ايستگاه محمديه برسم. اگر اتوبوسي نباشد بايد از تاكسي استفاده كنم كه كرايه آن 20 تا 25 هزار تومان مي‌شود و قيمت حتي بيشتر از بليط قطاري است كه براي رفتن به يزد خريده‌ام.

اين مسافر از نبود اتوبوس در ساعات اوليه صبح مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: مسافران خانم كه اغلب دانشجوياني هستند كه در ساير شهرها تحصيل مي‌كنند و نصف شب يا اول صبح به قم مي‌رسند بايد تا روشن شدن هوا صبر كنند تا اتوبوس بيايد و آن‌ها را به قم منتقل كند.

به گفته ميرزايي، ايستگاه محمديه بر خلاف ساير ايستگاه‌هاي راه آهن، پله برقي ندارد و مسافران مجبور هستند ساك و چمدان‌هاي سنگين خود را با زحمت زياد در پله‌ها جابه‌جا كنند.

نبود عابر بانك، سوپر ماركت و بهداشت پايين ايستگاه محمديه قم از ديگر نقاط ضعف اين ايستگاه است كه اين مسافر به آن اشاره مي‌كند.

علت انتقال ايستگاه محمديه

ايستگاه مركزي راه آهن شهر قم در سال 78 با هدف كاهش تردد قطارها در داخل حريم شهر به ايستگاه محمديه منتقل شد. يكي ديگر از اهداف اين انتقال كوتاه شدن مسير بود.

به گفته فرشاد زادخور، سرپرست اداره كل راه آهن استان قم، مسافت تهران تا ايستگاه مركزي قم 180 كيلومتر و مسافت تهران تا ايستگاه محمديه 144 كيلومتر است.

زادخور دليل ديگر اين انتقال را افزايش ايمني و كاهش مزاحمت براي شهروندان قمي كه در حاشيه ريل راه آهن زندگي مي‌كنند، اعلام كرد.

به گفته وي، قطارهايي كه از ايستگاه محمديه عبور مي‌كنند 42 قطار مسافربري و 10 رام قطار باربري است كه مربوط به محورهاي جنوبي كشور مثل اصفهان، بندرعباس، زاهدان، كرمان، شيراز و ... هستند.

سرپرست اداره كل راه آهن استان قم در پاسخ به اين سئوال كه آيا انتقال ايستگاه مركزي قم به محمديه توجيه اقتصادي دارد، مي‌گويد: اين انتقال بر اساس سياست‌هاي استان انجام شده و كاهش مسافت و افزايش سرعت حركت قطار از 80 كيلومتر بر ساعت در محور قم ـ تهران به 120 تا 140 كيلومتر بر ساعت از دلايل اين انتقال است.

زادخور با اذعان به مشكلات ايستگاه محمديه عنوان مي‌كند: 92 درصد مسافران اين ايستگاه عبوري هستند يعني در اين ايستگاه توقف كوتاهي دارند و تنها هشت درصد مسافران از شهروندان يا مسافران قمي هستند؛ در اين‌جا بايد مزاياي 92 درصد در نظر گرفته شود.

يكي ديگر از مشكلات ايستگاه محمديه كم‌عرض بودن جاده دسترسي به اين ايستگاه است.

مدير ساخت و توسعه راه‌هاي قم در خصوص اقدامات اداره راه و شهرسازي براي تعريض جاده منتهي به ايستگاه محمديه مي‌گويد: عرض جاده در محدوده ريل راه آهن 4,5 متر و بقيه مسير 9 متر است و براي تعريض محدوده ريل نياز به تامين اعتبار براي تملك اراضي است.

به گفته عباس فراهاني در صورت تامين اعتبار استاني ظرف يك يا 2 ماه آينده روشنايي اين مسير تامين خواهد شد.

وي در مورد نبود تابلوهاي راهنمايي در مسير قم تا ايستگاه محمديه به قيمت بالاي آهن و سرقت آن اشاره كرده و ادامه مي‌دهد: راهداري تا تاريخ 22 بهمن‌ماه تابلوهاي ضروري را نصب خواهد كرد.

استقبال مردم از قطار به عنوان ايمن‌ترين وسيله نقليه مسافرتي زياد است و ايستگاه‌هاي قطار به عنوان جزء جدانشدني قطار مورد توجه هستند و روزانه افراد بسيار زيادي به اين مكان مي‌آيند از اين رو در تمام دنيا مسئولان كشورها براي جذب گردشگر در ساختن ايستگاه‌هاي زيبا و هنري تلاش مي‌كنند.

اما در كلانشهر قم داستان به گونه ديگري است. بارها در خصوص اهميت صنعت گردشگري و استفاده از ظرفيت توريسم مذهبي در اين شهر به عنوان جهان شهر شيعي شنيده و خوانده‌ايم اما لرزيدن مسافران پير و جوان و كودك در سرماي زمستان و نبود امكانات اوليه در اين ايستگاه با شعارهاي افزايش گردشگر متناقض است. از مردم قم و زائران داخلي كه بگذريم مسافران و زائران خارجي با ورود به ايستگاه محمديه قم چه تصويري از كلانشهر قم خواهند داشت؟

انتهاي پيام /2258/م40

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن