تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819175786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هم‌افزايي نهادهاي فرهنگي و هنري، شرط بقاي جشنواره «تئاتر صاحبدلان»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: هم‌افزايي نهادهاي فرهنگي و هنري، شرط بقاي جشنواره «تئاتر صاحبدلان»
گروه هنر: برگزاري جشنواره «تئاتر صاحبدلان» اين روزها دستخوش عدم تأمين بودجه برگزاري است چيزي كه شايد با كمي توجه ساير نهادهاي فرهنگي و هنري كه به موازات وزارت فرهنگ و ارشاد مشغول فعاليتند و هم‌افزايي آنها بتواند اين بحران را پشت سر بگذارد.


در آستانه برگزاري دور چهارم جشنواره «تئاتر صاحبدلان» به عنوان تنها جشنواره تخصصي و رسمي تئاتر ديني كشور هستيم، هر چند كه در خلال جشنواره‌هاي ديگر تئاتري كه البته تعداد آنها آن‌چنان هم كم نيست، بخش‌هايي موضوعي در ارتباط با مسائل و مفاهيم ارزشي و ديني را نيز مي‌توان يافت كه از آن جمله جشنواره آئيني و سنتي و جشنواره تئاتر مقاومت جزء مهمترين‌ها هستند.

هنر ديني و پرداختن به مفاهيم ارزشي، قرآني و الهي به زبان تأثيرگذار هنر از جمله دستاوردهاي پربار انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود و معمولاً مؤسسات و نهادهاي انقلابي و مردمي جداي از پيكره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي اصلي فرهنگ و هنر اين مرز بوم، در راستاي پرداختن به اين مهم در طول بيش از 3 دهه تلاش‌هاي فراواني كرده‌اند و سرمايه‌گذاري مطلوبي در اين زمينه به انجام رسيده است.

يكي از مهمترين عرصه‌هاي هنري كه اين نهادهاي ارزشي در آن به تكاپو مشغولند و در اغلب موارد بي‌هدف تنها به اين دليل كه بودجه‌اي براي آن تأمين شده است كه بايد در اين راه هزينه كنند تئاتر است كه در سياستگذاري آنها به اين قضيه كاملاً از منظر مناسبتي و فصلي ديده مي‌شود و لذا سرمايه سرگردان تخصيص يافته به اين منظور چون پشتوانه مطالعاتي مؤثري ندارد در نتيجه اغلب به توليدات نه چندان قابل‌اعتنا صرف شده و يا از آنجا كه دغدغه كار تئاتري وجود ندارد لذا ممكن است حتي جرياني با ماهيت غيرتئاتري جايگزين آن شود.

نكته جالب توجه اينكه فعاليت‌هاي تئاتري خارج از بدنه ارشاد با وجود آن كه در برگزاري آنها نوعي اعلام استقلال وجود دارد اما از آنجا كه اين عرصه كاملاً تخصصي است در بعد كارشناسي و فني، دوستان مسئول و متولي برگزاري چنين رويدادهايي باز متوسل به نيروهاي كارشناس مستقر در ارشاد و مشخصاً ادارات تابعه آن كه در امر تئاتر فعال هستند مي‌شوند؛ مواردي چون بازخواني، بازبيني آثار متقاضي و حتي داوري آثار راه يافته به جشنواره توسط نيروهايي تأمين مي‌شود كه جزئي از كاركنان و كارمندان وزارتخانه عريض و طويل فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند.

نقل و انتقالاتي از اين دست، برگزاري مجزاي جشنواره‌هاي تئاتري از سوي نهادهاي انقلابي كه داعيه كار فرهنگي و هنري نيز دارند در خارج از بدنه ارشاد نياز به فراهم آوردن زمينه‌هايي دارد كه اجراي هر بخش از آن به دليل كار كارشناسي هزينه‌بر است چرا كه حتي اگر ارشاد متولي اداره سالن‌هاي تئاتري و همايشي كه نياز برگزاري چنين جشنواره‌هايي نيز است باشد، در برگزاري آنها به وجود دخيل بودن نيروهاي كارشناس خود اعلام بي‌طرفي كرده و نتيجه اين‌كه تنها نقش يك واسط را اجرا و در قبال در اختيار قرار دادن سالن و تجهيزات، مبلغي را دريافت مي‌كند.

حقيقت آن است كه نقش ارشاد در اين عرصه برخلاف وجاهت قانوني و فرهنگي آن در حد يك كاسبكار و دلال تنزل پيدا مي‌كند در حالي كه هر يك از اين نهادهاي اشاره شده براي برگزاري مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري خود از جمله تئاتر تنها مي‌توانند نقش سرمايه‌گذار و حامي مالي را داشته باشند و از صفر تا صد برگزاري اين گونه مراسم‌ها را به ارشاد بسپارند.

در عرصه تئاتر ديني هر از چند گاهي و بنا به فرا رسيدن مناسبت‌هاي ديني، شاهد فعاليت و جنب و جوش يكي از اين نهادهاي فرهنگي و انقلابي براي برگزاري جشنواره و يا همايش‌هاي تئاتري هستيم، موضوع هر يك از آنها با وجود تنوع همگي از يك منبع منشعب مي‌شود و آن پرداختن به مضامين و مفاهيم ديني حال از رهگذر علوم قرآني، احاديث معصومين(ع) و يا سيره آنهاست كه ممكن است مصاديقي در مقولات ارزشي معاصر نيز پيدا كرده باشند.

طرح يك پرسش و آن اينكه آيا با وجود چنين ظرفيت گسترده ايجاد شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به نام جشنواره «تئاتر صاحبدلان» اين امكان وجود ندارد كه هر يك از سازمان‌هاي فرهنگي و هنري از اوقاف گرفته تا شهرداري و بسيج مستضعفين و بنياد شهيد و غيره، به جاي پرداخت مقطعي و نه چندان مؤثر خود به فكر هم‌افزايي با يكديگر و برگزاري جشنواره باشكوه «تئاتر صاحبدلان» با تزريق سرمايه مناسب باشند؟

جشنواره «تئاتر صاحبدلان» با هدف توسعه تئاتر ديني و امكان اجراي آثار نمايشي در سراسر كشور به منظور آشنايي بيشتر مردم با مفاهيم روح بخش ديني و قرآني، محدود زماني نسبتاً طولاني قريب 6 ماه را به خود اختصاص داده است؛ به تعويق افتادن زمان برگزاري اين جشنواره پراهميت و فراگير آن هم به اين دليل كه تنها سرمايه‌گذار آن ارشاد است و اين وزارتخانه نيز اين روزها درگير كسري منابع مالي است و قادر به تأمين اعتبارات مورد نياز براي جشنواره‌اي همچون «تئاتر صاحبدلان» نيست بايد ديگر مسئولان نهادهاي فرهنگي و هنري را به اين فكر بيندازد كه مي‌توانند بخشي از بودجه‌هاي مصوب خود را براي برگزاري زودهنگام اين جشنواره و همچنين كيفيت‌بخشي بيشتر به آن تخصيص دهند.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن