تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803019298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شماره 42 دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «دين و ارتباطات» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: شماره 42 دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «دين و ارتباطات» منتشر شد
گروه انديشه: چهل و دومين شماره دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «دين و ارتباطات» به صاحب امتيازي دانشگاه امام صادق(ع)، به مديرمسئولي محمدسعيد مهدوي‌كني منتشر شد.


به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن (ايكنا)، چهل و دومين شماره دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «دين و ارتباطات» به همت دانشگاه امام صادق(ع) و با مقالاتي همچون «راهبرد كشور‌هاي اسلامي در تعامل با نظام بين‌المللي حقوق بشر معاصر» از محمدحسين مظفري و «تعامل در فضاي مجازي شبكه‌هاي‌ اجتماعي اينترنتي و تأثير آن بر هويت ديني جوانان؛ مطالعه موردي فيس‌بوك و جوانان شهر اصفهان» از وحيد قاسمي، صمد عدلي‌پور و مسعود كيانپور منتشر شد.

بنا بر اين گزارش، «بررسي ارزش‌هاي ديني در اخبار ديني شبكه‌هاي سيما در سال 1388» از حسن مجيدي و محمد نيك‌ملكي، «رهبري در مسجد؛ مورد مطالعه مسجد صفا» از محمدسعيد مهدوي‌كني و ميثم فرخي، «تصوير پيامبران(ع) در سينماي ايران» از سيده راضيه ياسيني و «ديپلماسي عمومي و سازمان‌هاي فراملي مذهبي؛ مورد مطالعه رابطه العالم الاسلامي (1962-2012م.)» از حسن بشير و حامد سعادت‌پور ديگر مقالات اين شماره دوفصلنامه «دين و ارتباطات» است.

«راهبرد كشور‌هاي اسلامي در تعامل با نظام بين‌المللي حقوق بشر معاصر»

مقاله «راهبرد كشور‌هاي اسلامي در تعامل با نظام بين‌المللي حقوق بشر معاصر» بررسي مي‌كند كه آيا همگرايي‌‌‌هاي فرهنگي و ديني در بين كشور‌هاي عضو سازمان همكاري اسلامي به‌انداز‌ه‌اي مؤثر بوده است كه دست‌‌كم در باب گفتمان حقوق بشر بر واگرايي‌‌‌هاي سياسي و اقتصادي فايق آمده و اين كشور‌ها بتوانند راهبرد واحدي را در تعامل با نظام بين‌‌المللي حقوق بشر اتخاذ نمايند؟ انگاره نويسنده آن است كه در دوران تدوين و شكل‌‌گيري نظام بين‌‌المللي حقوق بشر كشور‌هاي اسلامي هيچ‌‌گونه راهبرد منسجمي نداشتند؛ به‌دليل شرايط سياسي حاكم بر جامعه بين‌‌المللي اين كشور‌ها بين دو اردوگاه شرق و غرب پراكنده شده و در گفتمان حقوق بشر سياست‌‌‌هاي مختلفي اتخاذ كرده بودند. حال آنكه در دوران توسعه و تحول اين نظام، كشور‌هاي اسلامي به هويت فرهنگي متفاوت خود پي برده و با تشكيل اردوگاه اسلامي كوشيدند راهبرد منسجمي اتخاذ كنند.

«تعامل در فضاي مجازي شبكه‌هاي‌ اجتماعي اينترنتي ...»

در چكيده اين مقاله آمده است: دين به‌منزلۀ پديده‌اي پويا، مهم‌ترين ركن هويت فرهنگي و اجتماعي در جامعه در حال گذار ايران است و نقش مهمي در شكل‌دهي به هويت جوانان دارد. شبكه‌هاي اجتماعي مجازي همچون فيس‌بوك، ارزش‌هاي اجتماعي را متحول ساخته و دگرگوني گسترده‌اي را در شيوه‌هاي شكل‌گيري هويت ديني افراد و گروه‌ها به‌‌وجود آورده‌اند. بدين لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبكه‌ اجتماعي فيس‌بوك را با هويت ديني جوانان مطالعه مي‌كند. پرسش اصلي اين است كه استفاده از فيس‌بوك چه تأثيري بر هويت ديني كاربران دارد؟ آيا فيس‌بوك به‌عنوان يكي از ابزارهاي جهاني ‌شدن، تضعيف‌كننده هويت ديني است؟

پژوهش حاضر به‌صورت پيمايشي و با استفاده از روش نمونه‌گيري داوطلبانه و در دسترس و بهره‌گيري از پرسش‌نامه اينترنتي محقق‌‌ساخته، با تكيه بر نظريه‌هاي كاشت و ساخت‌يابي گيدنز صورت گرفته است. جامعه آماري پژوهش حاضر را كاربران جوان فيس‌بوك شهر اصفهان تشكيل مي‌دهند.

نتايج پژوهش حاضر حاكي از آن است كه بين مدت زمان عضويت، ميزان استفاده و ميزان مشاركت و فعاليت كاربران در استفاده از فيس‌بوك رابطه معنادار معكوس و بين واقعي تلقي كردن محتواي فيس‌بوك و هويت ديني كاربران رابطه معنادار مثبتي وجود دارد؛ يعني هرچه مدت زمان عضويت، ميزان استفاده و ميزان مشاركت و فعاليت كاربران در استفاده از فيس‌بوك افزايش پيدا مي‌كند از برجستگي هويت ديني نزد آن‌ها كاسته مي‌شود. همچنين يافته‌ها بر اين واقعيت دلالت دارد كه جوانان متناسب با نوع نيازهاي ديني و مذهبي خود از فيس‌بوك استفاده مي‌كنند و به همان ترتيب استفاده از فيس‌بوك بر شيوه و سبك دينداري آن‌ها تأثير مي‌گذارد و قرائت‌هاي ديني مختلف را در آن‌ها افزايش مي‌دهد.

«بررسي ارزش‌هاي ديني در اخبار ديني شبكه‌هاي سيما...»

«بررسي ارزش‌هاي ديني در اخبار ديني شبكه‌هاي سيما در سال 1388» با روش تحليل محتوا به بررسي ميزان توجه به ارزش‌هاي ديني در اخبار شبكه‌هاي سيما پرداخته است. اين مطالعه به روش تحليل محتوا، جامعه آماري اين تحقيق اخبار شبكه‌هاي سيما شامل بخش خبري 21 شبكه يك، 22:30 شبكه دو، 22 شبكه سه، 20 شبكه چهار و 24 شبكه پنج، به مدت يكسال و شيوه نمونه‌گيري آن به‌صورت سيستماتيك بوده است.

يافته‌هاي تحقيق نشان مي‌دهد‌ كه بيشترين كاركرد رسانه‌اي اخبار ديني شبكه‌هاي سيما تأكيد بر مقوله رفتارهاي ديني، و بيشترين مقوله ترويجي فرهنگ اسلامي شامل سعادت‌گرايي و دفاع از مظلومان، تقيد به مسائل اسلامي و عدالت‌طلبي و امر به معروف و نهي از منكر به ترتيب در ارزش‌هاي ديني، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي در اخبار ديني شبكه‌هاي سيما بوده است. وحدت مسلمين نيز بيشترين ميزان ارزش‌ برجسته‌سازي شده در اخبار ديني شبكه‌هاي سيما بودند. عفاف و حجاب نيز بيشترين ميزان ارزش فرهنگي پرداخته‌شده در اخبار ديني شبكه‌هاي سيما بوده است

«رهبري در مسجد؛ مورد مطالعه مسجد صفا»

نويسنده مقاله «رهبري در مسجد؛ مورد مطالعه مسجد صفا» با توجه به اين كه مساجد از جمله نهادهاي اجتماعي هستند كه بحث رهبري در آنان از جايگاه و اهميت ويژه‌اي برخوردار است، رهبري روحاني را در مسجد مورد توجه قرار داده و در اين راستا به بررسي رهبري روحاني و ويژگي‌هاي آن در مسجد صفا پرداخته و تلاش كرده است كه به ارائه مؤلفه‌هاي موفقيت رهبري در مسجد مذكور بپردازد.

محقق بر پايۀ مدل برگزيده و با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده غيرمشاركتي، مؤلفه‌ها و مقوله‌هاي مدل منتخب را با رهبري پيش‌گفته در مسجد صفا تجزيه و تحليل كرده است. بر اين اساس، 11 مقولۀ مدل انتخابي را در نظر گرفته و داده‌هاي حاصل از مصاحبه‌ها و نيز گزارش‌هاي حاصل از مشاهده را متناسب با هر كدام از مقوله‌ها با عنوان نكات كليدي در جدولي ارائه شده است. داده‌هاي هر جدول كه در واقع برآيند مصاحبه‌ها و نيز گزارش‌هاي نوشته‌شده است، بر اساس ادبيات رهبري و رفتار سازماني كدگذاري شده است. پس از كدگذاري داده‌‌ها، مدل جامع رهبري در مسجد صفا ترسيم شده است. استمرار فعاليت يك روحاني در مسجد، رهبري مشاركتي وي، الگو بودن رهبر براي اعضا و پيروان، تعامل مطلوب با متربيان و جوانان را مي‌توان از جمله عوامل و مؤلفه‌هاي مهم رهبري در مسجد صفا محسوب نمود.

«تصوير پيامبران(ع) در سينماي ايران»

در اين مقاله، سيماي شش پيامبر الهي در پنج فيلم سينماي ايران بررسي شده است. در بررسي حاضر، از ميان آثار سينماي ايران، فيلم‌هايي انتخاب شده كه به‌طور مشخص يك شخصيت مقدس الهي را دستمايۀ اصلي خود قرار داده‌اند؛ به‌نحوي‌كه در آن‌ها، امكان تحليل نحوۀ پردازش تصويري شخصيت‌ ايشان در ظاهر و نيز در منش و سيرۀ ايشان وجود داشته باشد. اين مقاله محتواي كيفي پنج اثر سينمايي از منظر تنزيه‌گرايي يا تشبيه‌گرايي در شخصيت‌پردازي از پيامبران الهي را تحليل مي‌كند. اين آثار عبارت‌اند از: 1. حضرت ايوب پيامبر(ع)؛ 2.حضرت ابراهيم خليل‌الله(ع) 3. حضرت عيسي مسيح(ع) بشير حضرت احمد(ص) 4. ملك حضرت سليمان نبي(ع) و 5. حضرت يوسف پيامبر(ع)؛ كه در ضمن بررسي اين آثار و صحنه‌هاي منتخب آن، نحوۀ تصويرپردازي از شخصيت‌هاي مقدس و كيفيت آن تحليل شده و نتايج حاصل از آن ارائه ‌شده است.

بررسي و تحليل فيلم‌هاي منتخب نشان مي‌دهد تصاوير ارائه‌شده از شخصيت‌هاي مقدس، به‌طور قاطع، تصاويري محترم و با درنظرداشت وجه آسماني شخصيت آن بزرگان است كه متناسب با توانمندي موجود، سعي دارد در تكريم شخصيت‌هاي مقدس و پيامبران الهي بكوشد. همچنين در آثاري كه فيلمنامۀ آن بر مبناي منابع متقن و با دقت نظر ساخته شده، تصويرپردازي قريب به واقعي از پيامبران دست داده است.

«ديپلماسي عمومي و سازمان‌هاي فراملي مذهبي...»

مقاله پاياني اين شماره از دوفصلنامه «دين و ارتباطات» براي ورود دين و ارتقاي جايگاه عوامل ذهني در روابط بين‌الملل، نقش‌آفريني بازيگران مذهبي بر پديده‌هاي بين‌المللي در چارچوب حوزه مطالعاتي ارتباطات بين‌الملل را مطالعه مي‌كند و به اين منظور، بخشي از ديپلماسي عمومي پادشاهي عربستان سعودي را مورد بررسي اكتشافي قرار مي‌دهد كه توسط سازمان بين‌المللي «رابطة العالم الاسلامي» از زمان تأسيس (1381ق/ 1962م.) تاكنون (1433ق/ 2012م.) اجرا شده است.

در رهيافت فرهنگي ـ ارتباطي، الگوي ديپلماسي عمومي رابطة العالم الاسلامي متناسب با اقتضائات فرهنگي پادشاهي عربستان سعودي و به‌منظور ايجاد همگرايي در توليد و ترويج هنجارهاي مبتني بر هويت و منافع ملي در عرصه سياست خارجي، ضمن توجه به منابع عيني و ذهني قدرت، تلفيقي از محورها و مؤلفه‌هاي ارتباطات بين‌الملل سنتي و جامعۀ اطلاعاتي را مورد استفاده قرار مي‌دهد و منجر به توليد قدرت متقاعدكننده مذهبي براي اين كشور مي‌شود.

يادآور مي‌شود چهل و دومين شماره دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «دين و ارتباطات» به صاحب امتيازي دانشگاه امام صادق(ع)، به مديرمسئولي محمدسعيد مهدوي‌كني و سردبيري حسن بشير منتشر مي‌شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن