تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801560257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو كميته تعيين مصاديق: شوراي عالي مجازي به فيلترينگ وي‌چت وارد شود


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: عضو كميته تعيين مصاديق: شوراي عالي مجازي به فيلترينگ وي‌چت وارد شود
منبع :‌ خبرگزاري تسنيم نسخه چاپي

عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه درباره ديدگاهش به فيلترينگ وي چت، اين اقدام كارگروه را بدون توجيه ندانست و در عين حال انتقادهايي هم به شيوه كار داشت.وي خواستار ورود شوراي عالي فضاي مجازي به اين موضوعات شد.

رمضانعلي سبحاني‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات و ارتباطات خبرگزاري تسنيم، درباره نظرش پيرامون فيلترينگ سرويسي نظير وي‌چت كه با واكنش‌هايي روبرو شد، اظهار كرد: بحث من پيرامون كليات قضيه هست. فيلترينگ چيزي هست كه مختص ايران نيست و در همه كشورها اتفاق مي‌افتد و حتي در آمريكا به مراتب شديدتر از ايران وجود دارد ولي آنچه كه هست شيوه فيلترينگ در ايران و آنجاست.

*عده‌اي با ورود اينترنت هم مخالف بودند

وي ادامه داد: با توجه به اينكه بحث روز در ارتباط با شبكه‌هاي اجتماعي است، صحبت خود را پيرامون آن ارائه مي‌دهم. اگر خاطرتان باشد در روزهاي اول ورود اينترنت به كشور نيز چنين برخوردهايي وجود داشت و بسياري آن را نفي مي‌كردند، عده‌اي هم با بيان اينكه مضرات آن بيشتر از محاسن‌اش است، مي‌گفتند كه نبايد قابل استفاده در جامعه باشد.

او خاطر نشان كرد: البته عده‌اي هم بودند كه مثال چاقو را مي‌زدند و معتقد بودند كه از اين بستر هم مي‌توان استفاده خوب داشت و هم بد، لذا بايد فرهنگ‌سازي آن صورت گيرد.

*روش‌هاي فيلترينگ متفاوت است

عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه با تأكيد بر اينكه شبكه‌هاي اجتماعي و سرويس‌هاي نوين ارتباطي بايد پيوست‌هاي فرهنگي لازم را با خود داشته باشند، گفت: نكته بعدي هم اين است كه كليه سرويس‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي بايستي مورد ارزيابي قرار گيرند تا معايب و محاسن آن‌ها مشخص شود و بعد از ارزيابي، اگر محاسن آن در راستاي فرهنگ ما بود اجازه فعاليت به آن داده شود و اما اگر با فرهنگ ما دچار تضاد و تعارض بود و موجب به وجود آمدن ناهنجاري ها در اجتماع، فرهنگ و سياست مي‌شد، طبيعي است كه به اشكال مختلف مي‌توان آن‌ها را كنار گذاشت.

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با شيوه‌هاي محدود كردن هم يادآور شد: روش‌هاي مختلفي از منظر فني وجود دارد كه مي‌توان اعمال محدوديت كرد كه حتي كارشناسان فني نيز نظراتي در اين خصوص دارند كه مي‌شود از آن‌ها استفاده كرد اما اگر در نتيجه راهكار مناسبي به دست نيامد، مي‌شود آنجاييكه در تضاد با فرهنگ، اجتماع و سياست ماست و موجب تخريب آن مي‌شود را فيلتر كرد.

*وي‌چت از قبل مطرح نبوده است

سبحاني‌فر در پاسخ به اين سوال كه آيا تصميم در مورد وي‌چت از قبل در كارگروه مطرح شده نيز گفت: حداقل من اطلاعي ندارم كه چنين تصميمي از قبل مطرح بوده است يا خير. شايد هم در آن جلسه حاضر نبودم ولي در مجموع خاطرم نيست كه از قبل درباره وي‌چت بحثي شده باشد.

او همچنين درباره اينكه چرا وقتي نمونه داخي در اين مورد وجود ندارد، كارگروه مردم را به استفاده از آن‌ها تشويق مي‌كند، اذعان كرد: كارگروه زماني رسما موضع خود را اعلام مي‌كند و مي‌گويد برويد شبكه ديگري را استفاده كنيد كه بحث‌اش جداست ولي گاهي يكي از اعضا نظر شخصي خود را بگويد، قطعا متفاوت از نظر كارگروه است.

*ممكن است نمونه داخلي باشد

وي در مواجه شدن با اين سوال كه خود كارگروه استفاده از نمونه‌هاي داخلي را توصيه كرده است، حال نظرتان چيست؟، گفت: اگر خود كارگروه گفته باشد، نمي‌دانم منظورشان از نمونه‌هاي داخلي چيست زيرا ممكن است نمونه‌اي وجود داشته باشد و من بي‌اطلاع از آن باشم.

*بهتر است شورايعالي فضاي مجازي ورود كند

اين عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه اضافه كرد: با توجه به اينكه روند پيشرفت تكنولوژي از اين پس بيشتر خواهد بود، اعتقاد دارم با اينگونه شبكه‌ها و سرويس‌ها بيشتر مواجه خواهيم شد بنابراين بايستي اگر لازم هست در سياست گذاري‌هاي كلان مطرح و تصميم‌گيري شود تا يك ريل‌گذاري مناسبي داشته باشيم و حتي اگر نياز به قانون هم باشد، براساس آن سياست‌گذاري‌ها قانون‌گذاري كنيم.

سبحاني‌فر ابراز كرد: در اين گونه موارد شايد نياز باشد كه سياست‌گذار‌هاي كلان نظام همچون شورايعالي فضاي مجازي كه اعضاي آن از سران قوا، دستگاه‌هاي انتظامي، امنيتي، فرهنگي و اجتماعي هستند، ورود كنند زيرا آنجا در سطح عالي است.

رئيس كميته مخابرات مجلس در پاسخ به اين سوال كه نظر شما اين است كه بهتر بود كارگروه سريعا به اين موضوع ورود نمي‌كرد و اجازه طرح و كار كارشناسي بيشتر را مي‌داد؟، عنوان كرد: نه به اين مضمون زيرا جايي هم اگر ورود داشته، خراب نكرده است و حتي در اين مورد هم مي‌شود اگر در سياست‌گذاري كلان تصميم‌گيري شود، تصميم برگردانده شود.

وي همچنين درباره راهكارهاي توسعه سرويس‌ها و نمونه‌هاي داخلي نظير وي‌چت نيز گفت: وقتي مي‌گويم سياست‌گذاري كلان بشود به معناي آن نيست كه در نهادي عالي در ارتباط با فيلترينگ يا عدم آن تصميم‌گيري كنند بلكه موضوعات را از جوانب مختلف بررسي بسنجند و در صورت نياز با هزينه دولت يا نظام اقدام به توسعه نمونه‌هايي داخلي كنند.

او افزود: برخي موارد ممكن است نياز به هزينه مالي كلاني داشته باشد و برخي ديگر بالعكس كه با توجه به تبعات فرهنگي و اجتماعي آن‌ها متفاوت است.

*كارگروه براي بريدن نيامده است

اين عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه همچنين درباره احتمال فيلتر شدن ساير سرويس‌هاي مشابه وي‌چت نيز گفت: به هر حال اعتقاد دارم تا جاييكه هر شبكه اجتماعي يا هر سرويسي مصداق مجرمانه، تشويش اذهان، ترويج فرهنگ غلط و فساد نداشته باشد، كارگروه به آن ورود نمي‌كند زيرا اين كارگروه فقط براي بريدن نيامده است و كار نظارتي انجام مي‌دهد.

او افزود: بسيار شده كه در شبكه‌هاي داخلي مصاديق مجرمانه رويت شده اما با تذكري كه كارگروه به آن‌ها داده موضوع حل شده است بنابراين تا زمانيكه خلاف به اثبات نرسد، كارگروه به موضوعات ورود نخواهد داشت.

*رويكرد نماينده‌هاي دولت هنوز ملموس نيست

سبحاني‌فر در ارتباط با رويكرد نمايندگان دولت در اين كارگروه براي كاهش محدوديت شبكه‌هايي نظير فيس‌بوك نيز گفت: هنوز زمان زيادي از روي كار آمدن دولت يازدهم نمي‌گذرد و شايد تنها دو جلسه بعد از آن برگزار شده باشد كه تا حال حاضر روال عادي خود را داشته و چيزي به شكل ملموس خود را نشان نداده است و در اين مدت تنها نمايندگان دولت جديد جايگزين قبلي‌ها شدند.

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن