تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820006360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماندگاري و جاودانگي انسان با وقف محقق مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ماندگاري و جاودانگي انسان با وقف محقق مي‌شود
كاشمر - خبرگزاري مهر: امام جمعه كاشمر گفت: ماندگاري و جاودانگي انسان با وقف محقق مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاسم يعقوبي ظهر يكشنبه در اولين جلسه گراميداشتهفته وقف كه با حضور مسئولين برگزار شد، اظهار كرد: يكي از زيباترين دستورات دين ما مسئله وقف است كه بخاطر آن وقف نيت انسانها و فكر آنها ماندگار مي شود و ماندگاري و جاودانگي يكي از آرزوهاي انسان است نمي ميرد و جاودان باشد.

امام جمعه كاشمر افزود: وقف ماندگار كردن انديشه و نيت انسان است، كه در فرهنگ ديني ما اگر نيت خير باشد و فعال شود كارهاي باارزشي صورت مي گيرد.

حجت الاسلام يعقوبي با بيان اينكه وقف در بين مردم كاشمر يكي از مسائل ريشه اي و اعتقادي اين منطقه است، تصريح كرد: وقف در اين شهرستان علي رغم اينكه مردم منطقه داراي درآمد پاييني هستند، در اين امر جزو اولين ها در استان مي باشيم و شايد دركشور نسبت به جمعيت نيز اول باشيم.

وي با تاكيد براينكه بخاطر همت بالاي مردم و خيرين جا دارد اين ميراث بزرگ فرهنگي را حفظ كنيم، گفت: هم‌اكنون خدمات اوقاف به موقوفه ها افزايش پيدا كرده است كه رضايت مردم را در بردارد.

نماينده ولي فقيه در كاشمر با بيان اينكه بخاطر كوچكي شهر در بين چند خانواده يكي از آنها واقف است، افزود: هم اكنون مردم خوشحال مي شوند كه وقفي كه يكي از بزرگانشان انجام داده است رونق دارد.

حجت الاسلام يعقوبي افزود: همه شهر مديون موقوفات هستيم و بخشي ازادارات شهرستان مهمان موقوفات هستند كه بايد حق موقوفه را پرداخت كنند تا ادارات با بركت شود و كارگشايي آنها براي مردم بيشتر شود.

وي با بيان اينكه ما به نوعي نمك پرورده اوقافيم و فرهنگ وقف بايد در جامعه برجسته تر نمايان شود گفت: بايد با ايجاد فضاهاي تبليغي و فرهنگي براي امر وقف كار كنيم تا در اين امر موفق شويم تا اوقاف خدمات بهتر و شايسته اي به جامعه بدهد و در كنار آن از اين ميراث به نحو احسن استفاده كنيم و ازنيات خيرخواهانه واقفين به خوبي استفاده كنيم.

اوقاف براي دادن زمين به سرمايه گذاران سخت گيري مي كند

در ادام، مهدي فروزان، فرماندار كاشمر نيز با بيان اينكه وقف جايگاه بسيار مهمي در نظام اسلامي ما دارد و خيرات و بركات براي خودش و نسلش داشته به گونه‌اي كه واقف مكاني براي آخرتش فراهم كرده است گفت: جايگاه كاشمر در مسئله وقف به‌عنوان 15 شهرستان برتر وقفي كشور مطرح است كه 70 درصد از زمين‌هاي آن وقف است.

فرماندار كاشمر با تاكيد بر اينكه گذشتگان اين شهر با جاودانه كردن نام خود در بحث اسلام و دنيا يك تفكر خوبي داشته‌اند كه رفع مسائل و مشكلات جامعه در وقف نامه هاي آنها مشهود است، افزود: بعضي از موقوفات بر اثر گذشت زمان قابل اجرا نيست و در جامعه ما عينيت ندارد و بايد از طريق علما و فضلا تعيين تكليف شود.

فروزان با بيان اينكه موقوفات صرفا درراه ترويج اسلام و خواسته ائمه و دين اسلام باشد تصريح كرد: در بعضي موقوفات نيز درآمد كم و هزينه هاي بسيار دارد كه معضل اساسي موقوفات است.

وي افزود: همكنون سوق دادن وقف هاي جديد به سمت ترويج سبك زندگي اسلامي در بين نسل سوم و چهارم، ترويج فرهنگ ازدواج آسان بايد صورت گيرد كه بودجه هاي دولتي كفاف اين مسائل را نمي كند.

فرماندار كاشمر با بيان اينكه در موقوفات جديد واقفين بايد با سمت وسوي معين دست مدير را براي هزينه كردن باز بگذارند گفت: همكنون بابرگزاري كلاس هاي فرهنگ زندگي اسلامي خواهيم توانست به قطع يقين بهتر از وقف ها استفاده كنيم.

فروزان با تاكيد براينكه اوقاف شهرستان توجه خاصي به فرهنگ ديني و مذهبي، بصيرت عاشورايي و فرهنگ قرآني كرده است كه در بحث قرآني در استان اول هستيم، افزود: درسي وششمين دوره مسابقات قرآني امسال بيش از 14 هزار ثبت نام كننده داشته ايم و 22 هزار و پانصد نفر در امتحان شركت كردند كه اين شهرستان به خاطر توجه خاص به مذهب و دين و اسلام خود و به همت اداره اوقاف، وجود امامزدگان و شهيد مدرس توانسته اين موفقيت ها را كسب كند.

وي با بيان اينكه بايد جايگاه وقف و نيازهاي جامعه به خوبي به مردم شناسانده شود و بر اساس نياز شهر واقف اقدام كند، تصريح كرد: همكنون با جذب سرمايه گذار در شهرستان با مشكل زمين مواجه مي شويم كه زمين ها موقوفه بوده و اوقاف به هيچ عنوان واگذار نمي كند و با شرايط خاصي است كه شرايط سخت دست و پا گير اداري برخورد كرده ايم كه با هماهنگي و بازگشايي اين گره؛ معضل سرمايه گذاري در شهرستان حل شود.

فرماندار كاشمر از اجراي طرح مطالعاتي جامع گردشگري حرم تا حرم از امام‌زاده سيد حمزه تا امام زاده سيد مرتضي در كاشمر خبرداد و افزود: حاشيه بلوار سيد مرتضي موقوفه مي باشد كه از همكنون براي جذب سرمايه گذار بايد حركت كرد و از موقوفات براي توسعه شهر استفاده كنيم.

سرمايه اوقاف و موقوفه با فروش زمين از دست رفته است

در ادامه، حجت الاسلام تديني، رئيس اداره اوقاف كاشمر با تاكيد براينكه درگذشته سرمايه اوقاف و موقوفه به فروش رفته است كه ديگر بودجه‌اي دردست نداريم كه گاهي براي مرمت و تعمير ساختمان يك موقوفه به خاطر كمبود بودجه نمي‌توانيم كاري انجام دهيم.

رئيس اداره اوقاف كاشمر با بيان اينكه همكنون بيش از 824 مسئله براي موقوفات داريم كه براي اجراي نيت وقف كننده بايد دقت كافي داشته باشيم گفت:نبايد از وقف برداشت سليقه اي صورت گيرد و از نيت واقفين دور شويم.

حجت الاسلام تديني با بيان اينكه در گذشته بيش از 500 قطعه زمين بزرگ واگذار شده وهمكنون 12 هزار مستاجر داريم كه بعضي از آنها 20 سال است پرونده هاي آنها نگاه نشده و اجاره خود را به موقع پرداخت نكرده اند، تصريح كرد: امروز ميلياردها ريال مال الاجاره داريم كه دست مستاجر است و به موقع اجاره پرداخت نمي‌كنند تا بتوانيم براي مردم هزينه كنيم

وي با تاكيد براينكه اگر پول باشد و در همان راه موقوفه كه مكتب امام حسين هزينه شود بسياري از مشكلات اجتماعي ما حل مي شودافزود: بايد معارف اسلامي را باز كنيم و هدف ما نشر اسلام باشد.

رئيس اداره اوقاف كاشمر افزود: هم اكنون بايد نيات واقفين را اصلاح كنيم و از آنها حفظ و حراست نيز داشته باشيم.

تديني با بيان اينكه اوقاف 40 درصد از درآمد خودرا سرمايه گذاري مي كند تا ديگر مثل گذشته براي اهياي يك قنات و بازسازي يك ساختمان با مشكل مواجه نشود گفت: اگر خوسته باشيم زمين موقوفه را به نام كسي كنيم اوقاف و موقوفه سرمايه خود را از دست مي دهد و چيزي دردست نداريم.

وي از راه اندازي سامانه جامع اوقاف از اجاره ها، موقوفه و نيات آنها خبر داد و افزود: مقدار بدهي مستاجرين نيز در اين سامانه معلوم است.

رئيس اداره اوقاف كاشمر با اعتراض از اينكه بعضي از دلالان زمين هاي موقوفه را غصب كرده اند و اجاره اي پرداخت نمي كنند افزود: اگر بودجه اي باشد براي اداي هدف موقوفه كه كمك به فقير است جهت 50 هزار تومان نمي مانيم.

تديني گفت: در هفته وقف امسال برنامه هايي چون جلسه قرآن، ولايت و بصيرت ديني، برنامه هماهنگي با روحانيون هجرت و شهر براي وقفيات و تعهد مردم در برابر موقوفات، برگزاري جلسات با اصناف مختلف، نمايشگاه خدمات وقف در امام زاده سيد حمزه، تجليل از خانواده هاي واقف و اصحاب وقف از مهمترين برنامه هاي هفته وقف شهرستان است.

كد خبر: 2200843

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۱ - ۱۷:۵۲

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن