واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: پاسخ دكتر افروغ به اظهارات سريع القلم فرصت كرديد كمي مثنوي بخوانيد/ استفاده ابزارگونه از مردم اشكال دارد يا ارزش دادن به آنها؟
زماني كه در ايران صاحبان قدرت به عرصه ميآيند و اداي وظيفه نميكنند چرا يقه مردم را ميگيرند؟! ما بايد هوشيار باشيم كه اين نگاه بر شكاف ميان مردم و دولت خواهد افزود و اين ربطي به پيشرفت و توسعه كشور هم ندارد لذا ما بايد به سمت رابطه دياليكتيك بين عرصه رسمي و مدني برويم تا كشور به سلامت اداره شود.من اين آقايان را به مطالعه هويتشناسان بزرگ و شهير ايران دعوت ميكنم.
سرويس سياسي «فردا»: عماد افروغ در واكنش به اظهارات اخير "محمود سريع القلم" مشاور رييس جمهور مبني بر عدم اطلاع يك راننده تاكسي از مسائل سياسي روز اظهار داشت: نبايستي در جامعه نگاهي تودهوار و يك شكل به مردم داشت چرا كه مردم متشكل از اقشار و گروههاي مختلف هستند و هرگونه نگاه پوپوليستي چه به صورت آشكارا و چه نقابدار محكوم است.
وي با بيان اينكه برخي از دانشها عملي هستند نه نظري، گفت: بسياري از علوم و دانش مربوط به مهارتهاي روزمره افرادند كه جامعهشناسان از آن به عنوان دانش در زمينه يا زيست جهان نام ميبرند و محكمترين دانشهاي نظري دانشي است كه بيگانه با دانش عملي نباشد.
اين جامعهشناس كه با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رويكردهاي مختلف توسعه، در خصوص توسعه فرهنگي در دنياي امروز گفت: اين نوع توسعه يعني اينكه توسعه خودش را با فرهنگ وفق دهد نه برعكس و اين انطباق فرهنگي با توسعه به رويكرد نوسازي كه ريشه در غرب دارد بازميگردد چرا كه براساس ادعاي اين رويكرد تمامي كشورها بايد با پشت سرگذاشتن تجربه غرب فقط به يك فرهنگ توسعهاي كه غرب آن را بنيان نهاده توجه داشته باشند.
افروغ ابراز داشت: بعد از شكست چنين ديدگاه و رويكردي، پلوراليسم فرهنگي در توسعه مطرح شد يعني كه الزاما توسعه قرار نيست تابع يك قرائت واحد از فرهنگ باشد و تمام فرهنگهاي جهاني الگوهايي براي زيستمطلوب در اختيار دارند و بايد اين الگوهاي تاريخي و ريشهدار هويتي مردم را به كار گرفت و در جهت ارتقا و تقويت آن تلاش داشت و در صورت وجود موانع در توسعه بايد با تكيه بر قابليتهاي همان فرهنگ با آنها مقابله كرد.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: اين كه ما بخواهيم تمامي دانشها در يك مكان به خصوص جمع شود و يا مرز و شكاف قاطعي در اين ميان ايجاد كنيم كه بيگانه با قابليتهاي جامعه باشد در تضاد با مضمون و مفهوم توسعه فرهنگي است لذا براساس توسعه جامع فرهنگي كه برخوردار از روح هويتي يك جامعه و مولفههاي اقتصادي، سياسي ، فرهنگي واجتماعي است رويكردي مهم و اساسي وجود دارد كه توسعه براي مردم است و بايد توسط آنها هم تعريف شود.
افروغ گفت: رويكردي كه براساس آن شكاف ميان صاحبان قدرت و مردم ايجاد كند قابل قبول نيست چرا كه از ظرفيتها و قابليتهاي بالقوه و بالفعلي كه در جامعه وجود دارد محروم شدهايم و بدون تكيه بر اين ظرفيتها نميتوان هيچ اقدام توسعهاي را به سامان رساند. چنين رويكردي كه مبتني برنوسازي است داراي ويژگيها و مولفههاي مهمي از جمله نگاه تكاملي و تكخطي به توسعه است.
نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه چنين تفكر مبتني بر رويكرد نوسازي است و در سالهاي گذشته از سوي يونسكو هم باطل اعلام شد، خاطرنشان كرد: در بررسي علل عقبماندگي، عدم توجه به عوامل بيروني يكي از مسائلي است كه در اين رويكرد مورد توجه بوده و تمام كشورهاي به اصطلاح عقبمانده بايد همان مسير آمريكا و كشورهاي اروپايي را طي كنند . تفكري كه با طرح توسعه فرهنگي به چالش كشيده شد.
افروغ ادامه داد: تمام كشورهايي كه رويكرد نوسازي را اتخاذ كردند دچار يك بيقاعدگي و شكاف هويتي شدند و معضلي به معضلات آنها اضافه شد و به نظر ميرسد آنها در چنين رويكردي صرفا مردم را هميشه مقصر ميدانند و هيچ نگاهي به كوتاهيها و غفلتهاي صاحبان قدرت ندارند.
وي تاكيد داشت: چطور ميشود در زمان انتخابات مردم اهميت پيدا ميكنند و همين مردمي كه با عناويني همچون جريان هيجاني و كمسواد و بيسواد از آنها ياد ميكنيم در زمان انتخابات به تحريك آنها ميپردازيم و با سردادن وعدهها و اميدهاي مختلف به آنها سعي در به قدرت رسيدن داريم و سپس بعد از كسب نتايج مطلوب به نفع خود، آنها را به فراموشي ميسپاريم.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: استفاده ابزارگونه از مردم اشكال دارد يا بها و ارزش دادن به آنها؟! بهتر است در صورت بروز مشكل در آنها با ويژگيهاي مثبتشان با آنها مقابله كنيم نه اينكه در جهت استفادههاي ابزاري از آنها باشيم اين امر به مراتب زشتتر است.
افروغ با تاكيد براينكه طرح چنين سخناني، استفاده ابزاري از مردم و بيتوجهي به قابليتها و ظرفيتهاي آنها است، تاكيد كرد: اين امر حكايت از الگوي خاص توسعهاي دارد كه سالها منسوخ شده و جز عقبماندگي و سرسپردگي چيزي براي كشورها به ارمغان نياورده كه نمونه اين امر را ميتوان در دوران رژيم پهلوي مشاهده كرد كه قصد تحقق تئوريهاي نوسازي را در كشور داشتند اما با مقاومت و مقابله فرهنگي مردم ايران اسلامي مواجه شد.
اين جامعه شناس تصريح كرد: همين مردمي كه به نيكي از آنها ياد نميكنيم همان كساني بودند كه انقلاب بزرگ فرهنگي اسلامي را براي ما رقم زدند و فرصتي فراهم ساختند تا عدهاي بيايند و امتحان پس دهند كه البته اين نوع نگاه فرهنگي به يك معناي خاص نگاهي است كه هميشه مردم را مقصر دانسته و سياست گذاران، صاحبان قدرت و برنامه ريزان را در معرض اتهام قرار ندادهاند و متاسفانه فراموش ميكنيم كه ما مسئوليتي در قبال مردم داريم.
افروغ با بيان اين كه بروز چنين مواضعي مغاير با چرخه ديالكتيكي قدرت رسمي و ظرفيتهاي مدني بيگانه و محكوم است، تاكيد داشت: زماني كه در ايران صاحبان قدرت به عرصه ميآيند و اداي وظيفه نميكنند چرا يقه مردم را ميگيرند؟! ما بايد هوشيار باشيم كه اين نگاه بر شكاف ميان مردم و دولت خواهد افزود و اين ربطي به پيشرفت و توسعه كشور هم ندارد لذا ما بايد به سمت رابطه ديالكتيك بين عرصه رسمي و مدني برويم تا كشور به سلامت اداره شود.
نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي در انتقاد ديگري از سخنان "سريع القلم" در باب زبان فارسي و اين كه بهتر است در رسانه ملي بيشتر برنامهها به زبان انگليسي پخش شود، گفت: من اين آقايان را به مطالعه هويتشناسان بزرگ و شهير ايران دعوت ميكنم.
وي بيان داشت: زماني كه آقاي سريع القلم طرح پخش برنامههاي تلويزيوني به زبان انگليسي را مطرح ميكند بهتر است كتاب " The Idea of Iran" يعني مفهوم ايران را مطالعه كند و ببيند كه چه دركي از ايران آقاي "جرالد نولي" ارائه داده و اين كه با مطالعه آثار ايرانشناسان بزرگ به اهميت زبان فارسي پي ببرد.
افروغ تصريح كرد: پيوند زبان ايراني و عربي موجب شكوفايي بيشتر اين زبان شد و اين كه محتوا و مفهوم ارزشمندي را براي ما رقم زد چرا اين آقايان ديگر را به بيسوادي متهم ميكنند به نظر من خود اين افراد سواد لازم را ندارند و بايد براي پي بردن به ريشه ادبيات كهن فارسي به مطالعات بيشتري بپردازند.
نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي گفت: چه كسي از انگليسي زبانها قابل مقايسه با مولوي، سعدي، حافظ و فردوسي است كمي غيرت فرهنگي و كمي هويت فرهنگي داشتن بد نيست.
وي با بيان اينكه علاوه بر لفظ محتواي زبان فارسي را بايد مدنظر قرار دهيم، گفت: به تصوير كشيده شدن اسطورهها، عشقها و حكمتها از سوي شعراي برجسته ايراني امري پسنديده است كه اگر ما اين موارد را دست مايه خود قرار ميداديم كشور ما اخلاقيتر، فرهنگيتر و مبتني بر عدم شكاف ميان مسئولان و مردم اداره ميشد.
افروغ اضافه كرد: خوب است اين افراد مقداري در زندگي خود فرصتي را براي مطالعه كردن ديوانها و اشعار شعراي بزرگ ايراني اختصاص دهند و از يك منظر خاص معروف به فرهنگ سياسي كه ريشه در تفكرات غربي دارد به جان اين ملت نيفتد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به تئوري فرهنگي فقر در مباحث جامعه شناسي گفت: در اين تئوري مقصر اصلي فقرا معرفي ميشوند و روابط نابرابر قدرت را به فراموشي ميسپارند و معتقدند فقير فقير است، چون برخوردار از يك خرده فرهنگ عقب مانده است و در مقابل آن غني برخوردار از فرهنگ پربار و غني است.
وي اضافه كرد: در چنين تفكري اگر كسي ثروتمند است نه به خاطر برخورداري از فرصتهاي نابرابر و يا تبعيضهاي اجتماعي بلكه به خاطر فرهنگ غنياش ثروتمند است يعني در اين تفكر باز هم جامعه بيتقصير و تقصيرات به گردن فقرا ميافتد.
افروغ گفت: زماني كه عدهاي برمنابع عظيم كشور تكيه دادند و فرصت را به فقرا و محرومين نميدهند چه بايد گفت و اين كه اين تئوري مردود در طول تاريخ كه برگرفته از تفكر اشرافيگري است جوابگو نبوده و زيبنده نظام و جمعيت ما نيست كه يك تفكر شبه سرمايه داري را كه با واكنشهاي مختلفي و متفاوتي در طول تاريخ مواجه بوده را در فرهنگ خود غالب كنيم.
يکشنبه 1 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فردا نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]