تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820430856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ياد يلداهاي قديم به خيرسيب‌زميني كبابي بهتر از هندوانه سفيد يلدا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ياد يلداهاي قديم به خيرسيب‌زميني كبابي بهتر از هندوانه سفيد يلدا
شب يلدا فرصت همنشيني و دور هم بودن خانواده‌هاست حتي اگر بدون هندوانه و آجيل باشد اما در اين بين بايد از سيب‌زميني‌هاي كبابي روزهاي گذشته ياد كرد كه شايد بتوان گفت بهتر از هندوانه‌هاي سفيد امروزي است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، شب يلدا طولاني‌ترين شب سال است شب دور هم بودن‌ها، شب خاطره‌گويي‌ها و ... اما گويي مراسم يلدا در گذر زمان تغييراتي اساسي يافته و گاهاً داد برخي‌ها را درآورده است.

از قديم الايام در اردبيل رسم بر اين بود كه تازه دامادها كه دوران نامزدي را مي‌‌گذراندند براي نوعروسان خود در هر مناسبتي همچون شب يلدا، عيد قربان، عيد نوروز و... هديه‌اي تهيه مي‌كردند كه اين رسم امروزه پرزرق و برق‌تر از گذشته شده مثلاً امروزه به مناسبت شب يلدا لباس‌هاي زمستاني پالتو، شال و بلوز پشم، دستكش، پوتين و... ، آجيل و شيريني و شكلات، سبد ميوه‌هاي رنگارنگي چون انار، پرتقال، سيب، خيار و موز، آناناس و انگور، مهمتر از همه هندوانه در صورت امكان زيورآلات و طلا بايد به عنوان هديه شب چله به نوعروسان اهدا شود.

اما اين رسم گويي داد برخي تازه دامادها را درآورده به طوري كه م. شهرياري در اين خصوص به خبرنگار فارس در اردبيل اظهار داشت: خريد هداياي گران‌قيمت شب يلدا يك طرف اما انتخاب هندوانه خوب و قرمز مسئله‌اي است كه شايد ذهن تازه دامادها را بيشتر به خود مشغول كند.

وي ادامه داد: از دو روز گذشته تمام اعضاي خانواده بسيج شده‌اند تا يك هندوانه شيرين و قرمز را براي بردن به خانه نوعروس پيدا كنند تا مبادا آبرو‌ريزي شود و هندوانه سفيد از آب در بيايد.

هندوانه قرمز تازه داماد را سربلند مي‌كند!!

سعيد. ك نيز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبيل عنوان كرد: سال گذشته بنابر رسم و رسومات موجود امروزه قصد خريد هداياي شب چله به خصوص هندوانه و بردن آن به خانه پدر زنم كردم اما هيچ وقت فكر نمي‌كردم سفيد يا قرمز بودن هندوانه مسئله‌اي آنقدر حساس باشد!!!!

وي ادامه داد: تصور قيافه خانواده عروس از اينكه هندوانه سفيد و كال باشد ذهنم را بدجور مشغول كرده بود اما خدا رحم كرد و سربلند از اين امتحان بيرون آمدم!!

توصيه به تازه داماد:ها تا يلدا نشده ازدواج كنيد

سكينه. ب در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبيل يادآور شد: مراسم شب يلدا بهانه‌اي است براي دور هم بودن و همنشيني‌هايي كه شايد كمتر فرصت آن پيش آيد اما متاسفانه امروزه با بالا رفتن هزينه‌ها و چشم و هم‌چشمي خانواده‌ها اين شب به كابوسي براي تازه دامادها تبديل شده است.

اين بانوي مسن ادامه داد: پسر من دو سال است كه نامزد كرده سال پيش نزديك به يك و نيم ميليون صرف خريد هداياي شب يلدا شد همه اينها به كنار و 49 هزار تومان پول بي‌زباني كه صرف هندوانه‌اي شد كه قرار بود قرمز و شيرين باشد اما....

وي خاطرنشان كرد: براي دومين بار امسال نيز پسرم مجبور است برنامه شب يلداي سال گذشته را تكرار كند البته فكر مي‌كنم اين بار دو يا سه برابر هزينه سال گذشته را صرف كند.

اين بانوي اردبيلي گفت: دوران نامزدي فرصتي است براي شناخت پيدا كردن عروس و دامادها از همديگر و پس‌انداز بيشتر براي آينده اما با اين ريخت و پاش‌ها به جوان‌ترها توصيه مي‌كنم دوران نامزدي كوتاهي داشته باشند و زودتر زير يك سقف بروند.

اسم يلدا باقيست اما رسم يلدا....

حاج رجب پيرمرد بازاري كه در كنار چراغ نفتي مغازه خود شاهد عبور و مرور رهگذران بود‌‌از شب‌هاي چله قديم به خبرنگار فارس در اردبيل گفت: در گذشته شب چله افراد خانواده دور كرسي جمع مي‌شدند و تا نيمه‌هاي شب با شنيدن داستان‌هاي قديمي از زبان ر‌ش سفيدان خانواده سرگرم مي‌شديم.

وي ادامه داد: در آن دوران تنقلاتي مثل نخود و كشمش، انجير، گندم و ذرت بو داده را داخل سيني بزرگي مي‌ريختند و براي پذيرايي از ميهمان يا مصرف اعضاي خانواده روي كرسي قرار مي‌دادند.

حاج رجب با گلايه از تشريفات امروزي براي پذيرايي از ميهمان عنوان كرد: در آن زمان ما از محصولات زمستاني همچون شلغم، لبو، چغندر پخته و گرم، كدو تنبل و... براي پذيرايي از ميهمانان در اين شب و در طول فصل سرما استفاده مي‌كرديم.

اين پيرمرد اردبيلي افزود: خوراكي‌هاي كه در گذشته استفاده مي‌شد ارزان و مقوي بود و هم اينكه خاصيت دارويي داشت اما امروزه مردم به فكر خريد تنقلات گران و شيك هستند كه هيچ فايده‌اي براي سلامتيشان ندارد.

وي بيان داشت: جوانترها امروزه به جاي دورهم نشيني با فاميل شب يلداي خود را با تلويزيون، موبايل، ماهواره و.... در تنهايي مي‌گذرانند آنها روز به روز از هم دور مي‌شوند گويي شب يلدا فقط اسمش باقي مانده نه رسمش....

سيب‌زميني كبابي بهتر از هندوانه سفيد يلدا

يك دانشجوي اردبيلي نيز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبيل تصريح كرد: يادم هست شب‌هاي يلدا كه در خانه مادر بزرگمان جمع مي‌شديم اثري از هندوانه نبود اما انار قرمز و سيب‌زميني كبابي كه روي بخاري نفتي آماده شده بود پذيراي مهماناني بود كه آن شب دور هم جمع شده بودند تا در سرماي طولاني‌ترين شب سال با گرماي وجود خود شب خوشي را داشته باشند.

صبا.ا ادامه داد: از آن زمان سال‌ها مي‌گذرد و ديگر از آن دور هم بودن‌ها خبري نيست اما با وجود همه امكاناتي كه امروزه فراهم شده من آن سيب‌زميني كبابي را با هندوانه سفيد زمستاني عوض نمي‌كنم به خصوص كه با اين گراني ميوه و آجيل كسي جرات نزديك شدن به آنها را ندارد.

يكي ديگر از شهروندان اردبيلي نيز به مصادف شدن شب يلدا با ايام صفر اشاره كرد و يادآور شد: چند سالي است شب يلداي ما با عزاي حسيني مصادف شده براي همين سعي مي‌كنيم مراسم شب يلداي خود را با حفظ حرمت اين ماه عزيز برگزار كنيم.

شب يلدا شب جشن انتظار براي طلوع آفتاب است كاش يلداي ظهور مهدي فاطمه نيز به سرآيد و روشنايي ظهورش شب‌هاي دلهايمان را به روز تبديل كند.

ما منتظر صبح شب يلداييم

دستي به دعا، تا فرج فرداييم

آن دم كه عزيز فاطمه مي آيد ...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش از : مريم اعلمي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهاي پيام/62002/ي30

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن