تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814753543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فيليپين پنجمين قتلگاه فعالان رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: فيليپين پنجمين قتلگاه فعالان رسانه
فيليپين كه در آخرين ماه سال جاري ميلادي شاهد قتل سه فعال رسانه اي بود، در رده پنجمين كشور مرگبار براي فعاليت خبرنگاران قرار گرفت.

به گزارش ايرنا، گزارشگران بدون مرز در گزارش سال گذشته ميلادي خود از فيليپين به عنوان هفتمين مكان خطرناك براي روزنامه نگاران ياد كرد، اما در گزارش سال 2013 فيليپين جزو پنج كشور قرار گرفت.

قتل روزنامه نگاران به وسيله اسلحه و با استفاده از موتورسيكلت روش رايج قتل اين قشر فرهنگي در فيليپين است و سه روزنامه نگار نيز در ماه جاري ميلادي به اين روش در اين كشور جنوب شرق آسيا به قتل رسيدند.

هشت روزنامه نگار در فيليپين در طول سال جاري ميلادي با اسلحه و توسط افرادي كه بر ترك موتور سيكلت نشسته بودند كشته شدند كه با واكنش شديد جامعه رسانه اي اين كشور مواجه شد.

گزارش هاي منتشر شده در رسانه هاي فيليپين طي سال جاري نشان مي دهد موتورسيكلت مهمترين وسيله تروريست ها و سياستمداران فاسد براي قتل روزنامه نگاران و سرقت از بانك ها در طول روز به منظور فرار از دست پليس در گره هاي ترافيكي شهرهاي اين كشور است.

سوريه، سومالي، پاكستان، هند و فيليپين براساس گزارش گزارشگران بدون مرز در سال 2013 كه در روزنامه ˈاستارˈ فيليپين منتشر شد، در رديف اول تا پنجم كشورهاي پرخطر براي روزنامه نگاران و خبرنگاران قرار گرفته اند.

هند و فيليپين در گزارش امسال جايگزين برزيل و مكزيك شده اند.

اتحاديه روزنامه نگاران فيليپين اعتقاد دارد با توجه به قتل هاي صورت گرفته در سال جاري، اين كشور رتبه سوم خطرناك ترين كشور براي فعاليت رسانه اي را دارد.

برخي آمارها نشان مي دهد از سال 1986 تاكنون 137 فعال رسانه اي در فيليپين به قتل رسيده اند و از سال 2010 كه ˈبنينگو آكينوˈ به عنوان رييس جمهور اين كشور انتخاب شد 19 روزنامه نگار جان خود را از دست داده اند.

21 روزنامه نگار در دوران رياست جمهوري ˈ كوارزون آكينوˈ بيوه رهبر اپوزيسيون بنيتو آكينو، 11 نفر در دوره رياست جمهوري ˈفيدل راموسˈ از سال 1992 ميلادي، شش نفر در دوره ˈجوزف استرادا و 80 فعال رسانه اي در دوره رياست جمهوري ˈگلوريا ماكاپاگال آريوˈ از سال 2001 ميلادي در فيليپين كشته شدند.

برخي آمارها نيز تعداد روزنامه نگاران و فعالان رسانه اي كشته شده در فيليپين را بيشتر از 137 نفر اعلام مي كند و اين آمار حكايت از آن دارد كه نزديك به 160 روزنامه نگار در فيليپين از زمان سقوط ˈ فرديناند ماركوس ˈ در سال 1986 به قتل رسيده اند.

يونسكو نهاد وابسته به سازمان ملل نيز اخيرا ضمن محكوم كردن قتل خبرنگاران اعلام كرد كه تداوم خشونت عليه جامعه روزنامه نگاران امكان تلاش آزادانه آنها براي عمل به رسالتشان را محدود و مردم جهان را از دسترسي به اطلاعات دقيق و بي طرفانه محروم مي كند.

طي ماه هاي اخير هشت خبرنگار عراقي، هفت روزنامه نگار سوري و چهار خبرنگار هندي به روش هاي مختلف به قتل رسيدند كه واكنش جامعه جهاني از قيبل سازمان ملل، انجمن صنفي روزنامه نگاران و برخي نهادهاي مدني را در بر داشته است.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن