تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804024341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضرت آيت الله العظمي مظاهري:خوش گماني به خداوند مانع گرفتاري انسان مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حضرت آيت الله العظمي مظاهري:خوش گماني به خداوند مانع گرفتاري انسان مي شود
حضرت آيت‌الله‌العظمي مظاهري گفت: اعتماد و توكل به خداوند متعال، تفأل به خير و نيكي و گمان خوب به خداوند و اميد به رحمت الهي، به طور طبيعي مانع گرفتاري انسان مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري، آيت‌الله حسين مظاهري با اشاره به ماه صفر و مناسبت‌هاي اين ماه اظهار كرد: قضيه نحوست برخي ايام و ساعات، از نظر شرعي، قضيه مشهوري است و انكار اصل قضيه مشكل است. از نظر عقلي هم برهان قاطع براي انكار آن نداريم، چنان‌كه اثبات آن نيز دليل عقلي قوي ندارد.

سعد و نحس ايام و اعمال

رئيس حوزه علميه اصفهان در ادامه افزود: آن دسته كه قائل به وجود ايام نحس بوده‌اند، براي اثبات اين مطلب به قرآن كريم تمسك كرده‌اند كه مي‌فرمايد: «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ أَيَّامٍ نَحِساتٍ»، «إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» و همچنين به آياتي براي سعد ايام تمسك كرده‌اند: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»، همچنين رواياتي در اين زمينه در خصوص سعد و نحس برخي ماه‌ها و روزها و ساعات وجود دارد، برخي نيز معتقدند كه روز و ساعت نحس وجود ندارد و نحوستي كه در قرآن كريم به آن اشاره شده است را به اعتبار مظروف دانسته‌اند، نه به اعتبار ظرف. بر اساس اين نظريه، آن بلاي سنگين و نابودكننده كه در آيات شريفه ذكرشده، نحس است و به اين اعتبار، آن روزها، روزهاي نحس ناميده شده‌اند، ولي انكار سعد و نحس ماه‌ها و بعضي ايام و ساعات، با وجود روايات، كار مشكلي است.

راهكار رفع نحوست ايام

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ادامه اضافه كرد: اما، به فرض كه روزها و زمان‌هاي نحسي وجود داشته باشد، بايد بدانيم كه به واسطه توسل به قرآن كريم و خواندن قرآن، توسّل به اهل‌بيت«سلام‌الله‌عليهم» و به واسطه صدقات، خيرات و انفاقات و استغفار و استعاذه، نحوست از بين خواهد رفت، بنابراين، اگر كسي بخواهد در زمان مشهور به نحوست، به كاري بپردازد، با صدقه و توسل و نظاير آن، مي‌تواند آن نحسي را رفع كند و به كار خود برسد. مثلاً اگر مشهور است كه مسافرت در روز دوشنبه خوب نيست، چنانچه كسي قصد مسافرت در روز دوشنبه را دارد، مي‌تواند صدقه بدهد و با اميد و توكّل به خداوند متعال، حركت كند و نحوست آن روز را از بين ببرد. همچنين انسان هنگام خروج از منزل، مي‌تواند با قرائت قرآن مثلاً سه مرتبه «آية الكرسي»، در حفظ قرآن كريم قرار گيرد و به كارهاي خود برسد.

وي در ادامه بيان كرد: با اين راهكار، اصل قضيه حل مي‌شود؛ چون به فرض صحت ايام و ساعات نحس، نحوست آن قابل رفع است. پس، از آنجا كه صورت مسئله را مي‌توان با راهكاري كه بيان شد، حذف كرد، اساساً نزاعي باقي نمي‌ماند و تفاوت ندارد كه بگوييم اصل قضيه وجود دارد يا ندارد، همچنين، اعتماد و توكّل به خداوند متعال، تفأل به خير و نيكي و گمان خوب به خداوند و اميد به رحمت الهي، به طور طبيعي مانع گرفتاري انسان مي‌شود. چنان‌كه تفأل بد و ظن و گمان شر و منفي‌بافي، منجر به نااميدي از رحمت خداوند مي‌شود و علاوه بر آنكه گناه آن بسيار بزرگ است، به طور طبيعي باعث گرفتاري مي‌شود.

سعد و نحس اعمال

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ادامه داد: صرف‌نظر از اينكه روز و ساعت نحس وجود داشته باشد يا نه، آنچه قرآن كريم در آيات فراواني بر آن تأكيد مي‌ورزد و نسبت به آن صراحت و دلالت دارد، اين است كه اعمال خوب انسان، مبارك است و اعمال بد او نحوست دارد. به عبارت ديگر، رفتار و گفتار پسنديده يا ناپسند آدمي، در سرنوشت او تأثيرگذار است. اين تأثير در تعاليم ديني، تجسّم عمل و در عرف مردم، مكافات عمل ناميده مي‌شود. قرآن كريم مي‌فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»، يعني اگر مردم جداً مؤمن و متقي باشند، صد در صد در رفاه و آسايش قرار مي‌گيرند و بركات، از آسمان و زمين براي آنها نازل مي‌شود و يك زندگي مبارك، عاري از غم، غصّه، فقر، تبعيض، ظلم و اختلاف براي آنان پديد مي‌‌آيد. در مقابل، اگر مردم ايمان و تقوا نداشته باشند، از آسمان و زمين بلا و مصيبت بر آنها مي‌بارد و زندگي نحسي، توأم با دلهره، ناامني، نگراني و سختي، خواهند داشت و طبق تصريح قرآن كريم، هر كسى،مرد يا زن، مؤمن باشد و عمل صالح و كار شايسته انجام دهد، خداوند متعال زندگي او را طيّب و پاكيزه مي‌گرداند و به او حيات حقيقى مي‌بخشد و پاداشي بهتر و برتر از عمل او، به او عطا مي‌فرمايد: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ او انْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ اجْرَهُمْ بِاحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ».

رئيس حوزه علميه اصفهان با اشاره به اينكه سعادت و شقاوت هر اجتماعي، وابسته به اعمال افراد آن است گفت: اگر اعمال افراد بد باشد، مخصوصاً اينكه در رعايت حق‌الناس‌ كوتاهي كنند، آن جامعه شقي و بدبخت است و اگر اعمال آنها خوب باشد، مخصوصاً در احترام به حقوق يكديگر و در خدمت به خلق خدا، آن جامعه در همين دنيا روي سعادت و خوش‌بختي را مي‌بيند. اين قاعده، ربطي به مسلماني و غيرمسلماني اجتماع ندارد و اتفاقاً خداوند متعال در اين زمينه از مسلمانان انتظار بيشتري دارد.

اساساً بازتاب گناه و معصيت، شومي و نحسي و بازتاب ثواب و نيكي، سعادت است. قرآن كريم مي‌فرمايد: يا رسول‌الله! ملّتي را مثال بزن كه بسيار در رفاه و آسايش بودند و از نظر امنيت دل، زندگي آنها منهاي غم و غصه بود؛ اما گناه كردند و آن گناهان زندگي خوب و مباركشان را به زندگي نحسي مبدل كرد: «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ»

وي در ادامه افزود: بنابراين مشكلات اجتماعي و حتي اقتصادي مردم، با ظهور و بروز گناه در جامعه، رابطۀ مستقيم دارد، مثلاً افراد گناهكار، در اثر گناه و نافرماني، معمولاً زندگي پريشان و ناآرامي دارند و اين مصيبت را خود به وجود آورده‌اند، اشخاص ناباب و تابع هوي و هوس و كساني كه خانه آنان پر از شهوت و هوس راني است، طبق سنت خداوند سبحان، بدبخت و پريشان احوال خواهند بود و زندگي آنان نحس است. عبارت‌ «بِما كانُوا يَصْنَعُونَ» و الفاظ مشابه آن، به طور مكرّر در قرآن كريم بيان شده است و اين معنا را مي‌رساند كه بسياري از مصائب و بلاهاي اجتماعي، بازتاب اعمال خود انسان‌ها است. قرآن كريم در آيۀ ديگري مي‌فرمايد: كسانى كه كافر شدند، پيوسته تجسم عمل و بروز و ظهور زشتي كردار خود را مي‌بينند و مصيبت كوبنده‏اى به آنان و به اطرافيان آنان مي‌رسد: «لا يَزالُ الَّذينَ كَفَروُا تُصيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعةٌ او تَحُلُّ قَريباً مِنْ دارِهِمْ».

رئيس حوزه علميه اصفهان در ادامه بيان كرد: كفر در اين آيه، كفر عملي به معناي گناه و معصيت را هم شامل مي‌شود. بنابراين خداوند براي هيچ كس شومي و نحوست و بدبختي نخواسته است، امّا انسان‌ها با اعمال و رفتار خود، چنين مشكلاتي را فراهم كرده‌ و زندگي توأم با نحوست براي خود پديد مي‌آورند. چنان‌كه اعمال نيكوي آدميان، سعادت و رستگاري دنيا و آخرت را براي آنان در پي خواهد داشت. قرآن كريم مي‌فرمايد: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏»، منظور از «ذكر» در اين آيه را نماز دانسته‌اند؛ اما نماز در اين آيه مصداقي براي انجام واجبات و ترك محرمات است و در حقيقت، مي‌فرمايد: انسان گناهكار و كسي كه به انجام واجبات شرعي اهميت نمي‌دهد، در دنيا زندگي تنگ و سختي دارد و در آخرت هم كور است.

پاسخ به يك اشكال

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ادامه با پاسخ به يك شبهه ايجادشده در اين رابطه افزود: در اينجا يك اشكال مطرح مي‌شود و آن اينكه گاهي انسان به مصيبتي گرفتار مي‌شود كه نقشي در پديد آمدن آن نداشته است. آيا اين بلا يا مصيبت هم ناشي از اعمال خود او و به عبارت ديگر تقصير خود اوست؟ در پاسخ بايد گفت: به جز مصائب اكتسابي كه خود انسان در وقوع آن نقش مستقيم دارد، دو نوع بلا يا مصيبت ديگر نيز ممكن است در زندگي انسان پديد آيد؛ يك قسم، مصائب خدادادي هستند كه بدون تقصير انسان، از جانب خداوند سبحان نازل مي‌شود. قسم ديگر، مصائب تحميلي از سوي جامعه مي‌باشند كه رخداد آنها، نه از جانب خداوند و نه تقصير خود انسان است، بلكه اجتماع و محيط پيرامون، عامل پديدآورنده آن حوادث و بلايا هستند.

به بيان ديگر، كسي نبايد فعل انسان را با فعلي كه از جانب خداست، اشتباه بگيرد؛ نحوست ناشي از اعمال، مربوط به وقتي است كه انسان با اختيار خود، عملي مرتكب شود كه نتيجه آن نحس است. اگر انسان بنده حقيقي خدا باشد، اعمال او و زندگي او همراه باسعادت است و چنانچه بنده شيطان باشد، اعمال او و حيات او نحس و شوم است.

وي ادامه داد: بايد توجه داشت كه مصائب خدادادي نه تنها نحس نيست، بلكه چون از طرف خداست، سعد است. مثلاً كسي كه بدون تقصير، دچار ورشكستگي و فقر شده است، آبروريزي، زندان و شماتت براي او خيلي سخت است، اما پاداش فراواني دارد. اين، لطف خداست و بايد بگوييم همه آن سعادت است و نحوست در آن نيست.

مصائب خدادادي، الطاف خفيه خداوند

رييس حوزه علميه اصفهان گفت: مصائب خدادادي، تقدير انسان و از الطاف خفيه خداوند متعال هستند. گاهي الطاف پروردگار متعال، آشكارا به انسان مي‌رسد كه به آن الطاف جليّه گفته مي‌شود، نعمت‌هاي ظاهري نظير زندگي خوب، خانوادۀ صالح و بدن سالم، از الطاف جليّه محسوب مي‌شوند. در مقابل، الطاف خفيه، از آن نظر كه نعمت‌هاي باطني هستند و ظاهري دشوار و بلا گونه دارند، صبر و استقامت مي‌طلبند. صبر در برابر اين‌گونه مصائب، در قيامت، ثواب و پاداش فراواني دارد. قرآن كريم، اجر چنين صبري را بدون اندازه و بي‌حساب مي‌داند: «إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ».

مصائب خدادادي، مصلحت تامه ملزمه

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ادامه تصريح كرد: آنچه راجع به تأثير اعمال، بر سعادت يا نحوست زندگي انسان بيان شد، به مصائب خدادادي مربوط نمي‌شود؛ چون معلوم است كه هرچه از طرف خدا بيايد، صد در صد مصلحت تامۀ ملزمه است كه نام آن را قضا و قدر مي‌گذاريم. اساساً شر و بدي از طرف خداوند نيست؛ زيرا اگر خداوند براي بندۀ خود بد و شر بخواهد، با صفات او نظير اينكه عالم، رحمان، رحيم، قادر، حكيم، رئوف، كريم و جواد است، سازگار نخواهد بود. اين موضوع با ذكر يك مثال و بيان چند پرسش و پاسخ، قدري روشن‌تر مي‌شود.

وي ادامه داد: هنگام نزول مصيبت خدادادي، مانند وقتي كه فرزند انسان از دنيا مي‌رود، اين سؤالات مطرح مي‌شود كه: آيا خداوند به احوال آن پدر و مادر عالم بود يا نه؟ آيا خداوند قادر بود از مرگ آن بچه جلوگيري كند يا نه؟ آيا خداوند جواد، رحيم و رحمان بود كه به آن پدر و مادر رحم كند و فرزند آنها را نگيرد يا نه؟ آيا خدا در كارهايش حكمت دارد يا نه؟ آيا خدا نسبت به آن خانواده رئوف و مهربان بود يا نه؟ در پاسخ به اين سؤالات، اگر گفته شود خداوند، آن صفات را ندارد، آنگاه به اين نتيجه مي‌رسيم كه چنين خدايي، خدا نيست و ما چنين معبودي را نمي‌پرستيم. اما اگر خداوند متعال را مستجمع جميع صفات كمالات بدانيم و از جمله بدانيم كه او عالم، رحمان، رحيم، قادر، حكيم، رئوف، كريم و جواد است، پس بايد بپذيريم كه مصيبتي كه از جانب او نازل مي‌شود، صد در صد مصلحت تامّۀ ملزمه و بر وفق حكمت است.

مثلاً در مثال فوق، ممكن است فرزند آن پدر و مادر، در ادامۀ زندگي، فاسد يا بي‌عفت شود و علاوه بر عاقبت شري كه براي خود رقم مي‌زند، آبروي خانواده را ببرد و زندگي آنان را تباه كند. خداوند متعال، از سر لطف و مرحمت خود، آن فرزند را از پدر و مادر مي‌گيرد و حتماً با نعمتي مشابه آن يا نعمتي برتر، جبران آن را مي‌نمايد. با اين برهان، مسئله قضا و قدر كه هيچ كس نمي‌تواند به معناي واقعي آن را حل كند و پاسخ قانع‌كننده براي آن بيابد، به خوبي حل مي‌شود.

لطف خداوند، در مصائب ناشي از اجتماع

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در پايان خاطرنشان كرد: گاهي مصائب زندگي انسان، نه تقصير خودش است، نه خداوند براي او چنين خواسته است. اين دسته از بلايا، حوادث ناخوشايند و دشواري هستند كه از سوي جامعه به انسان تحميل مي‌شود. مثلاً اعمال خوب و بد انسان‌ها، در سرنوشت فرزندان آنان مؤثر است. قرآن كريم مي‌فرمايد:

«وَ لْيَخْشَ الَّذينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَديداً»

به تجربه نيز اثبات شده است كه ظلم و گناه انسان، نه تنها گريبان خودش را مي‌گيرد، بلكه در آينده فرزندان او نيز اثر منفي دارد و آنان در اثر گناه پدر و مادر به سرنوشت شوم و نحسي گرفتار مي‌شوند. مثلاً گاهي يك ظلم، يك زخم‌زبان، يك غيبت يا يك تهمت، علاوه بر خود انسان، فرزند او را يك عمر دچار مصيبت مي‌كند. بايد توجه داشت كه شومي و سختي زندگي آن فرزندان، از سوي خداوند متعال نيست؛ بلكه مصائب زندگي آنان در اثر آتشي است كه پدر و مادر يا اطرافيان افروخته‌اند؛ اما خداوند متعال از سر لطف و مهرباني، فرصت‌هايي در زندگي اين افراد ايجاد مي‌كند و ظلم ديگران را براي آنها جبران مي‌كند.

رئيس حوزه علميه اصفهان بيان كرد: مثال ديگر اين دسته از مصائب، مشكلات، معضلات و موانعي است كه جبر جامعه براي ازدواج و اشتغال جوانان پديد آورده است. اكنون بسياري از جوانان آمادگي ازدواج دارند، اما فقر و نارسايي، گراني و فقدان امكانات اوليه، نظير مسكن مناسب، و همچنين رواج تجملات و گسترش تشريفات ازدواج، مانع ازدواج آنان شده است. پس، سختي زندگي براي كساني كه از تجرد يا بيكاري رنج مي‌برند و خود تقصيري در اين زمينه ندارند، مربوط به خداوند نيست، بلكه تقصير اجتماع است، اما خداوند لطف مي‌كند و براي افراد بدون تقصير جبران مي‌كند و زمينه رشد و سعادت آنها را فراهم مي‌نمايد.

انتهاي پيام/2301/ب

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن