محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804024341
![نمایش مجدد: حضرت آيت الله العظمي مظاهري:خوش گماني به خداوند مانع گرفتاري انسان مي شود refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حضرت آيت الله العظمي مظاهري:خوش گماني به خداوند مانع گرفتاري انسان مي شود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حضرت آيت الله العظمي مظاهري:خوش گماني به خداوند مانع گرفتاري انسان مي شود
حضرت آيتاللهالعظمي مظاهري گفت: اعتماد و توكل به خداوند متعال، تفأل به خير و نيكي و گمان خوب به خداوند و اميد به رحمت الهي، به طور طبيعي مانع گرفتاري انسان ميشود.
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/09/23/13920923000211_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان به نقل از پايگاه اطلاعرساني دفتر حضرت آيتالله العظمي مظاهري، آيتالله حسين مظاهري با اشاره به ماه صفر و مناسبتهاي اين ماه اظهار كرد: قضيه نحوست برخي ايام و ساعات، از نظر شرعي، قضيه مشهوري است و انكار اصل قضيه مشكل است. از نظر عقلي هم برهان قاطع براي انكار آن نداريم، چنانكه اثبات آن نيز دليل عقلي قوي ندارد.
سعد و نحس ايام و اعمال
رئيس حوزه علميه اصفهان در ادامه افزود: آن دسته كه قائل به وجود ايام نحس بودهاند، براي اثبات اين مطلب به قرآن كريم تمسك كردهاند كه ميفرمايد: «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في أَيَّامٍ نَحِساتٍ»، «إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» و همچنين به آياتي براي سعد ايام تمسك كردهاند: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»، همچنين رواياتي در اين زمينه در خصوص سعد و نحس برخي ماهها و روزها و ساعات وجود دارد، برخي نيز معتقدند كه روز و ساعت نحس وجود ندارد و نحوستي كه در قرآن كريم به آن اشاره شده است را به اعتبار مظروف دانستهاند، نه به اعتبار ظرف. بر اساس اين نظريه، آن بلاي سنگين و نابودكننده كه در آيات شريفه ذكرشده، نحس است و به اين اعتبار، آن روزها، روزهاي نحس ناميده شدهاند، ولي انكار سعد و نحس ماهها و بعضي ايام و ساعات، با وجود روايات، كار مشكلي است.
راهكار رفع نحوست ايام
حضرت آيتالله العظمي مظاهري در ادامه اضافه كرد: اما، به فرض كه روزها و زمانهاي نحسي وجود داشته باشد، بايد بدانيم كه به واسطه توسل به قرآن كريم و خواندن قرآن، توسّل به اهلبيت«سلاماللهعليهم» و به واسطه صدقات، خيرات و انفاقات و استغفار و استعاذه، نحوست از بين خواهد رفت، بنابراين، اگر كسي بخواهد در زمان مشهور به نحوست، به كاري بپردازد، با صدقه و توسل و نظاير آن، ميتواند آن نحسي را رفع كند و به كار خود برسد. مثلاً اگر مشهور است كه مسافرت در روز دوشنبه خوب نيست، چنانچه كسي قصد مسافرت در روز دوشنبه را دارد، ميتواند صدقه بدهد و با اميد و توكّل به خداوند متعال، حركت كند و نحوست آن روز را از بين ببرد. همچنين انسان هنگام خروج از منزل، ميتواند با قرائت قرآن مثلاً سه مرتبه «آية الكرسي»، در حفظ قرآن كريم قرار گيرد و به كارهاي خود برسد.
وي در ادامه بيان كرد: با اين راهكار، اصل قضيه حل ميشود؛ چون به فرض صحت ايام و ساعات نحس، نحوست آن قابل رفع است. پس، از آنجا كه صورت مسئله را ميتوان با راهكاري كه بيان شد، حذف كرد، اساساً نزاعي باقي نميماند و تفاوت ندارد كه بگوييم اصل قضيه وجود دارد يا ندارد، همچنين، اعتماد و توكّل به خداوند متعال، تفأل به خير و نيكي و گمان خوب به خداوند و اميد به رحمت الهي، به طور طبيعي مانع گرفتاري انسان ميشود. چنانكه تفأل بد و ظن و گمان شر و منفيبافي، منجر به نااميدي از رحمت خداوند ميشود و علاوه بر آنكه گناه آن بسيار بزرگ است، به طور طبيعي باعث گرفتاري ميشود.
سعد و نحس اعمال
حضرت آيتالله العظمي مظاهري ادامه داد: صرفنظر از اينكه روز و ساعت نحس وجود داشته باشد يا نه، آنچه قرآن كريم در آيات فراواني بر آن تأكيد ميورزد و نسبت به آن صراحت و دلالت دارد، اين است كه اعمال خوب انسان، مبارك است و اعمال بد او نحوست دارد. به عبارت ديگر، رفتار و گفتار پسنديده يا ناپسند آدمي، در سرنوشت او تأثيرگذار است. اين تأثير در تعاليم ديني، تجسّم عمل و در عرف مردم، مكافات عمل ناميده ميشود. قرآن كريم ميفرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»، يعني اگر مردم جداً مؤمن و متقي باشند، صد در صد در رفاه و آسايش قرار ميگيرند و بركات، از آسمان و زمين براي آنها نازل ميشود و يك زندگي مبارك، عاري از غم، غصّه، فقر، تبعيض، ظلم و اختلاف براي آنان پديد ميآيد. در مقابل، اگر مردم ايمان و تقوا نداشته باشند، از آسمان و زمين بلا و مصيبت بر آنها ميبارد و زندگي نحسي، توأم با دلهره، ناامني، نگراني و سختي، خواهند داشت و طبق تصريح قرآن كريم، هر كسى،مرد يا زن، مؤمن باشد و عمل صالح و كار شايسته انجام دهد، خداوند متعال زندگي او را طيّب و پاكيزه ميگرداند و به او حيات حقيقى ميبخشد و پاداشي بهتر و برتر از عمل او، به او عطا ميفرمايد: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ او انْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ اجْرَهُمْ بِاحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ».
رئيس حوزه علميه اصفهان با اشاره به اينكه سعادت و شقاوت هر اجتماعي، وابسته به اعمال افراد آن است گفت: اگر اعمال افراد بد باشد، مخصوصاً اينكه در رعايت حقالناس كوتاهي كنند، آن جامعه شقي و بدبخت است و اگر اعمال آنها خوب باشد، مخصوصاً در احترام به حقوق يكديگر و در خدمت به خلق خدا، آن جامعه در همين دنيا روي سعادت و خوشبختي را ميبيند. اين قاعده، ربطي به مسلماني و غيرمسلماني اجتماع ندارد و اتفاقاً خداوند متعال در اين زمينه از مسلمانان انتظار بيشتري دارد.
اساساً بازتاب گناه و معصيت، شومي و نحسي و بازتاب ثواب و نيكي، سعادت است. قرآن كريم ميفرمايد: يا رسولالله! ملّتي را مثال بزن كه بسيار در رفاه و آسايش بودند و از نظر امنيت دل، زندگي آنها منهاي غم و غصه بود؛ اما گناه كردند و آن گناهان زندگي خوب و مباركشان را به زندگي نحسي مبدل كرد: «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ»
وي در ادامه افزود: بنابراين مشكلات اجتماعي و حتي اقتصادي مردم، با ظهور و بروز گناه در جامعه، رابطۀ مستقيم دارد، مثلاً افراد گناهكار، در اثر گناه و نافرماني، معمولاً زندگي پريشان و ناآرامي دارند و اين مصيبت را خود به وجود آوردهاند، اشخاص ناباب و تابع هوي و هوس و كساني كه خانه آنان پر از شهوت و هوس راني است، طبق سنت خداوند سبحان، بدبخت و پريشان احوال خواهند بود و زندگي آنان نحس است. عبارت «بِما كانُوا يَصْنَعُونَ» و الفاظ مشابه آن، به طور مكرّر در قرآن كريم بيان شده است و اين معنا را ميرساند كه بسياري از مصائب و بلاهاي اجتماعي، بازتاب اعمال خود انسانها است. قرآن كريم در آيۀ ديگري ميفرمايد: كسانى كه كافر شدند، پيوسته تجسم عمل و بروز و ظهور زشتي كردار خود را ميبينند و مصيبت كوبندهاى به آنان و به اطرافيان آنان ميرسد: «لا يَزالُ الَّذينَ كَفَروُا تُصيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعةٌ او تَحُلُّ قَريباً مِنْ دارِهِمْ».
رئيس حوزه علميه اصفهان در ادامه بيان كرد: كفر در اين آيه، كفر عملي به معناي گناه و معصيت را هم شامل ميشود. بنابراين خداوند براي هيچ كس شومي و نحوست و بدبختي نخواسته است، امّا انسانها با اعمال و رفتار خود، چنين مشكلاتي را فراهم كرده و زندگي توأم با نحوست براي خود پديد ميآورند. چنانكه اعمال نيكوي آدميان، سعادت و رستگاري دنيا و آخرت را براي آنان در پي خواهد داشت. قرآن كريم ميفرمايد: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى»، منظور از «ذكر» در اين آيه را نماز دانستهاند؛ اما نماز در اين آيه مصداقي براي انجام واجبات و ترك محرمات است و در حقيقت، ميفرمايد: انسان گناهكار و كسي كه به انجام واجبات شرعي اهميت نميدهد، در دنيا زندگي تنگ و سختي دارد و در آخرت هم كور است.
پاسخ به يك اشكال
حضرت آيتالله العظمي مظاهري در ادامه با پاسخ به يك شبهه ايجادشده در اين رابطه افزود: در اينجا يك اشكال مطرح ميشود و آن اينكه گاهي انسان به مصيبتي گرفتار ميشود كه نقشي در پديد آمدن آن نداشته است. آيا اين بلا يا مصيبت هم ناشي از اعمال خود او و به عبارت ديگر تقصير خود اوست؟ در پاسخ بايد گفت: به جز مصائب اكتسابي كه خود انسان در وقوع آن نقش مستقيم دارد، دو نوع بلا يا مصيبت ديگر نيز ممكن است در زندگي انسان پديد آيد؛ يك قسم، مصائب خدادادي هستند كه بدون تقصير انسان، از جانب خداوند سبحان نازل ميشود. قسم ديگر، مصائب تحميلي از سوي جامعه ميباشند كه رخداد آنها، نه از جانب خداوند و نه تقصير خود انسان است، بلكه اجتماع و محيط پيرامون، عامل پديدآورنده آن حوادث و بلايا هستند.
به بيان ديگر، كسي نبايد فعل انسان را با فعلي كه از جانب خداست، اشتباه بگيرد؛ نحوست ناشي از اعمال، مربوط به وقتي است كه انسان با اختيار خود، عملي مرتكب شود كه نتيجه آن نحس است. اگر انسان بنده حقيقي خدا باشد، اعمال او و زندگي او همراه باسعادت است و چنانچه بنده شيطان باشد، اعمال او و حيات او نحس و شوم است.
وي ادامه داد: بايد توجه داشت كه مصائب خدادادي نه تنها نحس نيست، بلكه چون از طرف خداست، سعد است. مثلاً كسي كه بدون تقصير، دچار ورشكستگي و فقر شده است، آبروريزي، زندان و شماتت براي او خيلي سخت است، اما پاداش فراواني دارد. اين، لطف خداست و بايد بگوييم همه آن سعادت است و نحوست در آن نيست.
مصائب خدادادي، الطاف خفيه خداوند
رييس حوزه علميه اصفهان گفت: مصائب خدادادي، تقدير انسان و از الطاف خفيه خداوند متعال هستند. گاهي الطاف پروردگار متعال، آشكارا به انسان ميرسد كه به آن الطاف جليّه گفته ميشود، نعمتهاي ظاهري نظير زندگي خوب، خانوادۀ صالح و بدن سالم، از الطاف جليّه محسوب ميشوند. در مقابل، الطاف خفيه، از آن نظر كه نعمتهاي باطني هستند و ظاهري دشوار و بلا گونه دارند، صبر و استقامت ميطلبند. صبر در برابر اينگونه مصائب، در قيامت، ثواب و پاداش فراواني دارد. قرآن كريم، اجر چنين صبري را بدون اندازه و بيحساب ميداند: «إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ».
مصائب خدادادي، مصلحت تامه ملزمه
حضرت آيتالله العظمي مظاهري در ادامه تصريح كرد: آنچه راجع به تأثير اعمال، بر سعادت يا نحوست زندگي انسان بيان شد، به مصائب خدادادي مربوط نميشود؛ چون معلوم است كه هرچه از طرف خدا بيايد، صد در صد مصلحت تامۀ ملزمه است كه نام آن را قضا و قدر ميگذاريم. اساساً شر و بدي از طرف خداوند نيست؛ زيرا اگر خداوند براي بندۀ خود بد و شر بخواهد، با صفات او نظير اينكه عالم، رحمان، رحيم، قادر، حكيم، رئوف، كريم و جواد است، سازگار نخواهد بود. اين موضوع با ذكر يك مثال و بيان چند پرسش و پاسخ، قدري روشنتر ميشود.
وي ادامه داد: هنگام نزول مصيبت خدادادي، مانند وقتي كه فرزند انسان از دنيا ميرود، اين سؤالات مطرح ميشود كه: آيا خداوند به احوال آن پدر و مادر عالم بود يا نه؟ آيا خداوند قادر بود از مرگ آن بچه جلوگيري كند يا نه؟ آيا خداوند جواد، رحيم و رحمان بود كه به آن پدر و مادر رحم كند و فرزند آنها را نگيرد يا نه؟ آيا خدا در كارهايش حكمت دارد يا نه؟ آيا خدا نسبت به آن خانواده رئوف و مهربان بود يا نه؟ در پاسخ به اين سؤالات، اگر گفته شود خداوند، آن صفات را ندارد، آنگاه به اين نتيجه ميرسيم كه چنين خدايي، خدا نيست و ما چنين معبودي را نميپرستيم. اما اگر خداوند متعال را مستجمع جميع صفات كمالات بدانيم و از جمله بدانيم كه او عالم، رحمان، رحيم، قادر، حكيم، رئوف، كريم و جواد است، پس بايد بپذيريم كه مصيبتي كه از جانب او نازل ميشود، صد در صد مصلحت تامّۀ ملزمه و بر وفق حكمت است.
مثلاً در مثال فوق، ممكن است فرزند آن پدر و مادر، در ادامۀ زندگي، فاسد يا بيعفت شود و علاوه بر عاقبت شري كه براي خود رقم ميزند، آبروي خانواده را ببرد و زندگي آنان را تباه كند. خداوند متعال، از سر لطف و مرحمت خود، آن فرزند را از پدر و مادر ميگيرد و حتماً با نعمتي مشابه آن يا نعمتي برتر، جبران آن را مينمايد. با اين برهان، مسئله قضا و قدر كه هيچ كس نميتواند به معناي واقعي آن را حل كند و پاسخ قانعكننده براي آن بيابد، به خوبي حل ميشود.
لطف خداوند، در مصائب ناشي از اجتماع
حضرت آيتالله العظمي مظاهري در پايان خاطرنشان كرد: گاهي مصائب زندگي انسان، نه تقصير خودش است، نه خداوند براي او چنين خواسته است. اين دسته از بلايا، حوادث ناخوشايند و دشواري هستند كه از سوي جامعه به انسان تحميل ميشود. مثلاً اعمال خوب و بد انسانها، در سرنوشت فرزندان آنان مؤثر است. قرآن كريم ميفرمايد:
«وَ لْيَخْشَ الَّذينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَديداً»
به تجربه نيز اثبات شده است كه ظلم و گناه انسان، نه تنها گريبان خودش را ميگيرد، بلكه در آينده فرزندان او نيز اثر منفي دارد و آنان در اثر گناه پدر و مادر به سرنوشت شوم و نحسي گرفتار ميشوند. مثلاً گاهي يك ظلم، يك زخمزبان، يك غيبت يا يك تهمت، علاوه بر خود انسان، فرزند او را يك عمر دچار مصيبت ميكند. بايد توجه داشت كه شومي و سختي زندگي آن فرزندان، از سوي خداوند متعال نيست؛ بلكه مصائب زندگي آنان در اثر آتشي است كه پدر و مادر يا اطرافيان افروختهاند؛ اما خداوند متعال از سر لطف و مهرباني، فرصتهايي در زندگي اين افراد ايجاد ميكند و ظلم ديگران را براي آنها جبران ميكند.
رئيس حوزه علميه اصفهان بيان كرد: مثال ديگر اين دسته از مصائب، مشكلات، معضلات و موانعي است كه جبر جامعه براي ازدواج و اشتغال جوانان پديد آورده است. اكنون بسياري از جوانان آمادگي ازدواج دارند، اما فقر و نارسايي، گراني و فقدان امكانات اوليه، نظير مسكن مناسب، و همچنين رواج تجملات و گسترش تشريفات ازدواج، مانع ازدواج آنان شده است. پس، سختي زندگي براي كساني كه از تجرد يا بيكاري رنج ميبرند و خود تقصيري در اين زمينه ندارند، مربوط به خداوند نيست، بلكه تقصير اجتماع است، اما خداوند لطف ميكند و براي افراد بدون تقصير جبران ميكند و زمينه رشد و سعادت آنها را فراهم مينمايد.
انتهاي پيام/2301/ب
جمعه 29 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني : امام حسن(ع) را بشناسيد و بشناسانيد
حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني امام حسن ع را بشناسيد و بشناسانيد شفقنا پايگاه بين المللي همكاريهاي خبري شيعه - حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني ما نشناختيم اهل بيت ع را حسرت اين است عمر گذشت نفهميديم چه داريم گوهري داشتيم و نشناختيم و مرديم سه شنبه 26 آذر 1392ديدار دكتر لاريجاني با حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي
ديدار دكتر لاريجاني با حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي رئيس مجلس شوراي اسلامي دقايقي قبل با آيت الله مكارم شيرازي ديدار و گفتوگو كرد به گزارش خبرگزاري خانه ملت دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز يكشنبه 24 آذر با آيت الله مكارم شيرازي اين مرجع تقليد ديدار وتوصيه آيتالله العظمي مظاهري به مردانسختگيري به همسر و فرزندانتان نداشته باشيد
توصيه آيتالله العظمي مظاهري به مردانسختگيري به همسر و فرزندانتان نداشته باشيد آيتالله العظمي مظاهري گفت اگر انسان در امورى كه شارع مقدّس اجازه داده عقل پسند هم هست و با عرف مردم مسلمان نيز مغايرتى ندارد سختگيرى كند و به تعبيرى عاميانه مقدّس مآب باشد تأثيرى منفى به دنبالبا حضور آيت الله سيد هاشم رسولي محلاتي عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبري و با پيام حضرت آيت الله العظم
با حضور آيت الله سيد هاشم رسولي محلاتي عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبري و با پيام حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي آئين پاياني مسابقات دارالقرآن امام علي ابن ابيطالب ع برگزار شد آئين پاياني هفتمين دوره مسابقات دارالقرآن امام علي ابن ابيطالب ع جمعه گذشته 22 آذرماه بديدارمشاور وزير فرهنگ وارشاد اسلامي با آيت الله العظمي موسوي اردبيلي
ديدارمشاور وزير فرهنگ وارشاد اسلامي با آيت الله العظمي موسوي اردبيلي مشاوروزير و رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با آيت الله العظمي سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي از مراجع تقليد در قم ديدار و گفتگو كرد به گزارش ايرنا بابك دربيگي صبح يكشنبه به همراه متبيين ديدگاههاي حضرت آيةالله العظمي خامنهايرهبر انقلاب به مسئله تاريخنگاري چگونه مينگرند؟
تبيين ديدگاههاي حضرت آيةالله العظمي خامنهايرهبر انقلاب به مسئله تاريخنگاري چگونه مينگرند نگاه مقام معظم رهبري به بحث تاريخنگاري نگاهي بومي مستقل از مباني غربي و نقادانه به انباشتهاي تاريخي گذشته است اين رويكرد بر مبناي ديدگاه كلان ايشان يعني خودباوري با تأكيد بر اصالتآیت الله بروجردی و کوه کمرهای در هیات عزاداری در حرم حضرت معصومه(س)
آیت الله بروجردی و کوه کمرهای در هیات عزاداری در حرم حضرت معصومه س حضور آیات عظام سید محسن طباطبایی بروجردی و سید محمدحجت کوه کمرهای در هیات عزاداری حسینی در آستان مقدس حضرت معصومه س 1392 10 2آيتالله خاتمي:حضرت زينب (س) نسخه بيبديل جهان هستي است
آيتالله خاتمي حضرت زينب س نسخه بيبديل جهان هستي است امام جمعه موقت تهران گفت حضرت زينب س نسخه بيبديل جهان هستي بعد از معصومين ع است و مردان و زنان مسلمان بايد سعي كنند مانند زينب س عمل كنند به گزارش خبرگزاري فارس از قم آيتالله سيد احمد خاتمي ظهر امروز در همايش علمياولين سالگرد ارتحال آيتالله العظمي مجتبي تهراني برگزار ميشود
اولين سالگرد ارتحال آيتالله العظمي مجتبي تهراني برگزار ميشود گروه سياسي مراسم بزرگداشت اولين سالگرد ارتحال آيتالله العظمي مجتبي تهراني امروز در تهران برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن ايكنا در آستانه اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين ع وبرگزاري مراسم سالگرد ارتحال آيت اللهالعظمي مرعشي نجفي(ره) در قم
برگزاري مراسم سالگرد ارتحال آيت اللهالعظمي مرعشي نجفي ره در قم قم آيين بيست و چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله العظمي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي ره از مراجع فقيد در قم برگزار شد اين آيين در حسينيه آن مرحوم با حضور حضرات آيات سيد احمد خاتمي سيد مرتضي مقتدايي سيد محمد جوادعکس/ فرزندان آیت الله العظمی سیستانی
عکس فرزندان آیت الله العظمی سیستانی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی داماد و حجج اسلام سیدباقر و سیدمحمدرضا دو فرزند حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف جام دینی img style max-width 400px; max-height 400px; alt src dسخنراني ليلاز و آيت اللهي در پژوهشگاه علوم انساني
سخنراني ليلاز و آيت اللهي در پژوهشگاه علوم انساني دكتر سعيد ليلاز با موضوع خيانت زدايي در تاريخ نفت ايران و دكتر آيت اللهي درباره امام علي ره و چالش حكومت داري و اخلاق مداري و تقوامداري روز دوشنبه 25 آذرماه سخنراني مي كنند به گزارش خبرگزاري مهر روز دوشنبه 25 آذرماه دو نشستآيتالله العظمي موسوياردبيلي: در بيان معارف مكتب اهل بيت(ع) افراط و تفريط نشود
آيتالله العظمي موسوياردبيلي در بيان معارف مكتب اهل بيت ع افراط و تفريط نشود آيتالله العظمي موسوي اردبيلي خواستار معرفي مكتب ناب تشيع علوم و معارف اهل بيت ع به دور از هرگونه افراط و تفريط به سراسر جهان شدند به گزارش حوزه نيوز اين مرجع تقليد در ديدار معاون ارتباطات و امور-
گوناگون
پربازدیدترینها