تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باراني‌ترين شعر شاعر «باران»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: باراني‌ترين شعر شاعر «باران»
بيست‌ونهم آذرماه مصادف است با سال‌روز درگذشت مجدالدين ميرفخرايي (گلچين گيلاني)، شاعر شعر خاطره‌انگيز «باران».

به گزارش خبرنگار ادبيات خبرگزاري دانشجويانت ايران (ايسنا)، گلچين گيلاني علاوه بر چاپ آثارش در مجلاتي چون «سخن»، «روزگار نو» و... سه مجموعه شعر نيز منتشر كرد. اولين اثر او «نهفته» نام داشت كه سال 1327 در لندن منتشر شد. او دومين كارش را با نام «مهر و كين» در همان‌جا چاپ كرد و بالأخره «گلي براي تو» آخرين مجموعه گلچين در سال 1348 از سوي انتشارات خوارزمي در تهران منتشر شد.

مجدالدين ميرفخرايي متخلص به گلچين گيلاني سال ۱۲۸۸ در شهر ‌رشت به دنيا آمد. دوره كودكي و نوجواني شاعر كه در زادگاهش گيلان سپري شد، در ذهن و زبان شاعرانه‌ او تأثير بسيار به‌جا گذاشت. ميرفخرايي پس از پايان دوره ابتدايي به تهران رفت و در مدرسه‌ متوسطه‌ سيروس و دارالفنون درس خواند. وحيد دستگردي و عباس اقبال آشتياني از استادان او در دارالفنون بودند. گلچين در اين دوره نيز همچنان در گستره‌ ادبيات كار مي‌كرد و در نشست‌هاي «انجمن ادبي ايران» شركت مي‌كرد. شعرهاي او از سال ۱۳۰۷ در مجله‌ «ارمغان» به سرپرستي وحيد دستگردي به چاپ مي‌رسيد.

او به تحصيلات متوسطه قانع نشد و مدارج عالي را هم در «دارالمعلمين»، «دانشسراي عالي» و «دانشگاه تربيت معلم» سپري كرد و از رشته‌هايي چون ادبيات، فلسفه و علوم تربيتي فارغ‌التحصيل شد.

اگرچه گيلاني سال 1312 در آزمون اعزام دانشجو به خارج از كشور شركت كرد و در اين آزمون كه تكليف آخرين گروه صد نفري در دوره رضاشاه براي اعزام را مشخص مي‌كرد، قبول شد و به اروپا رفت، اما براي آموختن زبان و ادبيات انگليسي علاقه‌اي نشان نداد و انصراف داد.

دفتر خاطرات او پس از عمري زندگي پرفراز و فرود در بيست‌ونهم آذرماه 1351 به علت بيماري سرطان خون براي هميشه بسته شد و در نخستين سالگرد درگذشتش، هوشنگ ابتهاج، شاعر و پسرخاله‌اش، برنامه‌اي نيم‌ساعته درباره زندگي و شعر او تهيه كرد.

باز باران

با ترانه

با گوهرهاي فراوان

مي‌خورد بر بام خانه

...

انتهاي پيام

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن