تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804222833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا شاعران از تصميم ارشاد راضي هستند؟تشكيل وزارتخانه براي شعر هم كارگشا نيست/ دفتر شعر و ادب خروجي نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيا شاعران از تصميم ارشاد راضي هستند؟تشكيل وزارتخانه براي شعر هم كارگشا نيست/ دفتر شعر و ادب خروجي نداشت
محدثي خراساني گفت: هنوز هم شعر جايگاه اصليش را در مديريت فرهنگي ما ندارد نه ارشاد نه حوزه هنري نه جاي ديگري متولي سياست گذاري دراز مدت در حوزه شعر نيست.


خبرگزاري فارس- مهناز سعيدحسيني: يكي از اخبار مهمي كه اين روزها در حوزه شعر و ادبيات منتشر شد، بحث انحلال دفتر شعر و ادب و بازگشت آن به ساختار قبلي در زير مجموعه معاونت فرهنگي بود. دفتر شعر و ادب كه تقريبا يكي دو سالي از تاسيس آن مي‌گذرد و قادر طراو‌ پور مسئول اين دفتر يك روز، خبر از تاسيس آن داد و دو روز پيش همايون اميرزاده مشاور علمي، فرهنگي و مديريتي معاون فرهنگي خبر از انحلال آن و بازگشت نظارت بر امور شعر به حوزه معاونت فرهنگي، تاريخچه كوتاهي داد.

در واقع در دولت پيشين در پاسخ به تقاضاي شاعران براي ايجاد نهاد و دفتري مستقل در وزارت ارشاد براي رسيدگي به امور شاعران و گله از اينكه، در ميان تمام هنرهاي ما، شعر تنها طفل يتيمي است كه بي سرپرست مانده و از موسيقي و سينما گرفته تا ادبيات داستاني و تئاتر هر يك نهاد مستقل مربوط به خود دارند، دفتر شعر و ادب وزارت ارشاد تاسيس شد. اما اكنون كه پس از دو سال اين دفتر منحل شده است، ما در گفت‌گوهايي كه با تعدادي از شاعران پيشكسوت و صاحب راي در اين حوزه داشتيم، جوياي نظرات آنها در اين باره شديم تا بدانيم آنها كاركرد اين دفتر را در اين دو سال چگونه ارزيابي مي‌كنند؟ آيا اين انحلال و بازگشت به قبل خوب بوده يا نه؟ و اينكه الان ناراحتي از اين بابت وجود ندارد كه باز حق شعر، اين ملي ‌ترين هنر ما ادا نشود و باز هم چون طفل بي‌پدر بماند؟ نظرها متفاوت و در خور تامل بود كه مروري بر آنها داريم:

**دفتر شعر و ادب اختياراتي نداشت كه موفق باشد

مصطفي محدثي خراساني از شاعران كشورمان كه وجود اين دفتر را در اين دو سال مثبت ارزيابي نمي‌كند در اين باره گفت: عملا از اين دفتر در اين يكي دوسال به جز نامي در ميان نبود و نمي‌توان گفت كه وجودش به حال شعر و ادب اين كشور مفيد بوده است. البته اين دفتر با هدف‌هايي شروع به كار كرد اما از آنجايي كه هيچ اختيار و هيچ كار مهمي را به آن نسپرده بودند،‌ عملا كاري از پيش نبرد. ما دفتر شعر داشتيم اما امورات شعر را باز هم همان كارمندان اطراف وزير اداره مي‌كردند و چون اين دفتر توان اجرايي نداشت، اگر قرار بود به آن صورت باقي بماند، نبودش بهتر است.اما اگر به آن صورتي كه تعريف شده بود و قرار بود باشد، اختيار به آن مي‌دادند كارهايي مي‌توانست انجام دهد.

اين شاعر كه دوران طلايي شعر را دوران محسن پرويز مي‌داند، افزود: دوران طلايي شعر همان زماني بود كه شعر زير نظر معاونت فرهنگي بود و به خصوص دوراني كه آقاي پرويز مسئوليت داشتند و بناي شعر فجر را گذاشتند يا چاپ و نشر تكا راه افتاد و كارهاي بزرگي انجام شد. بعد از جدايي از معاونت فرهنگي به جز شعارها و كارهاي نمايشي چيزي نديديم.

**هنوز هم شعر در مديريت فرهنگي مظلوم است

محدثي خراساني كه پيش از اين يكي از منتقدان جدي بي‌سرپرست بودن شعر در حوزه مديريت فرهنگي بود، در پاسخ به اين سوال كه قبل از ايجاد اين دفتر اعتقاد بر آن بود كه هر هنري در ارشاد متولي دارد به جز شعر و اتفاقا اين دفتر در پاسخ به اين مطالبه‌ها شكل گرفت. با اين وجود اعتقاد داريد باز هم نبود اين دفتر بهتر از بودنش به آن شكل است،‌ اظهار داشت: بر اساس همان خلايي كه احساس مي‌شد و مطالبات جامعه ادبي و رهبر انقلاب، رئيس جمهور قبلي با عجله اعلام كرد كه قائم مقام شعر ايجاد مي‌شود ولي عملا اين كار خلائي را پر نكند. ولي در وزارت ارشاد بايد سازماني قدرتمندتر از معاونت سينمايي يا موسيقي براي شعر داشته باشيم. چون شعر نقش مبنايي دارد و مادر هنرهاي ديگر است و زير ساخت فرهنگي ما در جامعه شعر است و هنوز هم شعر جايگاه اصليش را در مديريت فرهنگي ما ندارد نه ارشاد نه حوزه هنري نه جاي ديگري متولي سياست گذاري دراز مدت در حوزه شعر نيست. همه از حاصل دسترنج شاعران استفاده مي‌كنند و خودشان هيچ تكليفي براي كاشت ندارند و همه اهل برداشت از شعر هستند.

**شعر بايد متولي داشته باشد/ بودنش بهتر از هيچ بود

علي محمد مودب هم در ارزيابي فعاليت دفتر شعر و ادب و تاثيري كه اين دفتر در اين سال‌ها داشته است،‌ گفت: به نظر من شعر بايد متولي داشته باشد. كاركرد اين دفتر هر چند چندان مطلوب نبود اما از هيچ چيز بهتر بود و در ساختار جديد بايد فكري به حالش كرد.

وي در تشريح اينكه چرا بايد شعر متولي داشته باشد، اظهار داشت: شعر هنر اول ما است و بايد جايگاهي هم شان آن در مديريت فرهنگي داشته باشد كه هم رسمي باشد و هم اسمي. شعر هنر كم هزينه‌اي است و شاعران عمدتا با اين مسائل ميانه ندارند و همين باعث شده در مديريت‌ها به آن ظلم شده است.

مديرعامل موسسه شهرستان ادب كه توليت امور شعر را منوط به بودجه‌هاي آن چناني نمي‌داند، گفت: شعر اصلا محتاج بودجه‌هاي دولتي به آن معنا نيست اما محتاج سياست گذاري و هدفمند شدن چيز‌هايي است كه به اسم شعر برگزار مي‌شود تا آنها سامان و نظمي پيدا كنند و اين سامان و نظم شامل سياست گذاري در حوزه‌هاي مختلف از آموزش و پرورش استعدادها تا توزيع و نشر و معرفي و چهره سازي مي‌شود كه اين نيازمند يك اتاق فكر جدي است .

**راه حل، شورايي براي سياست گذاري شعر است

اين شاعر اظهار داشت: در سطح كلان بايد يك اتاق فكر جدي براي شعر باشد تا اتفاقات را رصد و در قبال آنها برنامه ريزي كند. متاسفانه يك حركتي كه انجام شد اما ادامه پيدا نكرد، شوراي سياست گذاري بود. من در جلسه شوراي سياست گذاري شعر هم گفتم اگر اين شورا به خاطر جشنواره تشكيل شده فايده ندارد و بايد شورايي باشد كه فارغ از جشنواره‌ها به خود شعر بپردازد. و جشنواره يكي از فروعاتش باشد اما آن شورا هم ناقص ماند و ادامه پيدا نكرد.

مودب گفت: به نظرم راهكار اين وضعيت يك شورا است كه ممكن است ذيل هر بخشي در وزارت ارشاد تعريف شود كه اين بستگي به چارت وزارت و تعريف كار آنها دارد كه ما خيلي در جريان نيستيم ولي خوب است كه براي شعر كه هنر اول ماست، خيلي جدي تر از سينما تدبير كنيم. به هر حال بايد در اين اتاق فكر، گروهي به شعر فكر كنند. تا به حال برعكس عمل شده است. ابتدا برنامه‌هايي بوده و بعد شاعران را جمع كرده‌اند تا در برنامه شركت كنند در حالي كه بايد به شعر فكر كنند و بعد سياست گذاري شود بعد برنامه ريزي بعد بودجه ريزي شود در حالي كه متاسفانه هميشه همه چيز از بودجه شروع مي‌شود.

**بايد نتيجه فعاليت‌ها ديده شود/ اوضاع شعر و ادب فرقي نكرد

اسماعيل اميني هم درباره تاثيري كه اين دفتر در اوضاع شعر و ادب داشته است،‌ معتقد است كه وجود اين دفتر هيچ فرقي به حال شعر و ادب نداشت چه زماني كه به صورت افراطي به صورت قائم مقام شعر در آمد و چه زماني كه به صورت دفتر شعر و ادب درآمد.

به نظر اميني اين چنين دفترهايي فقط يك بازي اداري است براي امتياز دادن به افرادي كه اهل تفكر خاصي هستند و هر تفكري سياسي كه غالب شود، افراد همان تفكر امتياز مي‌گيرند و غالبا اين تغييرات به نفع افرادي است كه پست مي‌گيرند و در مجموع اين كارها فرقي به حال فرهنگ ندارد.

اما اسماعيل اميني درباره زمان اعلام اين خبر نظر جالبي داشت و گفت: اين خيلي جالب است كه اين روزها كه مصادف است با تاكيد رهبر معظم انقلاب بر زبان و ادبيات فارسي و سخنان ايشان كه فرهنگ اصل است و اقتصاد و سياست در حاشيه و بر اهميت شعر و ادبيات فارسي تاكيد كردند، اين اتفاق مي‌افتد.

اين شاعر و منتقد معتقد است حاصل سخنان رهبر انقلاب درباره فرهنگ و ادبيات در اجرا بايد جايي ديده شود و فقط نبايد به صورت خبر منتشر شود. من هيچ حاصل و واكنشي را نسبت به اين سخنان در هيچ جا نديدم انگار كه اين تاكيد بر اهميت فرهنگ و به ويژه بر ادبيات فارسي و شعر،‌ صرفا به شكل خبر منتشر مي‌شود.

**اگر وزرات شعر و ادب هم تشكيل شود ولي كار نشود...

اسماعيل اميني درباره دليل اينكه چرا اين دفتر كارايي و خروجي نداشته است،‌ قضاوتش را متوجه ساختار و نوع مديريت اين دفتر نكرد و اظهار داشت: من رفت و آمدي نداشتم و نمي‌دانم به خاطر ضعف ساختاري و اداري اين دفتر بود يا به خاطر مديريتش. من از بيرون نگاه مي‌كنم و مي‌بينم هيچ تغييري در احوال شعر، جلسات شعر،‌ نشريات شعر رخ مي‌دهد يا نه. من از ساختار اداري اين دفتر خبر ندارم اما بازتاب فعاليت‌هايش بالاخره بايد به شكلي ديده شود. مثلا اگر سازمان محيط زيست فعاليتي انجام مي‌دهد نتيجه‌اش بايد در پاكي هواي تهران يا حفظ محيط زيست ديده شود. درباره دفتر شعر و ادب هم بايد نتيجه‌اي از فعاليت‌هاي اين دفتر را در حوزه شعر و ادب ببينيم.

وي افزود: قبل از دفتر شعر و ادب گفتند قائم مقام شعر داشته باشيم اما عملا كار محسوسي ديده نشد و اين نشان مي‌دهد براي كساني كه اين طور تصميم مي‌گيرند، اين گونه پست‌ها و دفترها فانتزي است و كاري نمي‌خواهد. مثل مغازه‌اي كه باز شود و خريد و فروشي در آن انجام نشود صرفا به مغازه دار حقوق بدهند. اصلا بگويند وزارت شعر و ادب اسمش هر چه كه باشد. بايد كاري انجام شود وگرنه چه فايده‌اي دارد. البته براي كساني كه در اين مناسبت‌ها منصوب مي‌شوند و پست مي‌گيرند فايده دارد اما براي فرهنگ نه.

**تشكيل دفتر شعر و ادب عجولانه و بدون مشورت و تحقيق بود

پرويز بيگي حبيب آبادي هم از بازگشت روند سرپرستي امور شعر در معاونت فرهنگي استقبال و آن را خوب ارزيابي كرد و براي اين صحبتش اين چنين دليل آورد: چون در آن حالت اين دفتر نه بودجه كافي داشت و مديريتي هم در آن اعمال نمي‌شد. وقتي شعر زير نظر معاونت فرهنگي مي‌رود بديهي است كه بودجه دارد،‌ مدير و مسئول دارد و به شكل بهتري كارها دوام و قوام مي‌يابد .

اين شاعر تصميم قبلي وزارت ارشاد را كه منجر به تاسيس دفتر شعر و ادب شد، فوق العاده عجولانه خواند و گفت: قبل از گرفتن چنين تصميمي بايد كارگروهي مي‌نشستند چند ماهي تحقيقات ميداني انجام مي‌داند با شعرا مشورت مي‌كردند و بعد تصميمي مي‌گرفتند ولي اين حركت ناگهاني سودي به حال شعر نداشت.

در مجموع آنچه كه از برآيند سخنان شاعران ما بر ميآيد اين است كه جايي كه عهده‌دار امور شعر است،‌بايد قدرت اجرايي داشته باشد، بتواند سياست گذاري كند، بودجه داشته باشد و جمعي از شاعران صاحب نام و دلسوز در گرداندن امور نظر بدهند و خلاصه اينكه كار شعر به اهلش واگذار شود.

انتهاي پيام/و

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن