تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819616057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف کليشه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف کليشه
وقف کليشه نويسنده: محمد مهدي الشريف مقدمه حافظه تاريخ در هيچ دوره‏اي انسان را بدون احسان به ياد نمي‏آورد. انديشه‏اي خيرخواهانه در بستر زمان در قالبهاي متنوّعي لباس تحقق پوشيده‏اند، امّا بي‏ترديد هيچ قالبي چون نهاد مبارک وقف نتوانسته است اراده جدي اصحاب احسان را تبلور بخشد. چه بسيار انديشه‏هاي خير و نيتهاي نيک که به وسوسه شياطين انس و جن پا از ذهن صاحب خود بيرون ننهاده و يا در نيمه راه به سستي و نافرجامي گراييده است.شريعت جاويد محمدي، صلي‏اللّه‏ عليه و آله، نهاد وقف را ضامن جاودانگي و ماندگاري انديشه‏هاي نيک قرار داده است. اين »خير ماندگار« و »نيکي پايدار« بر حسب اقتضاي روزگار شکل و شيوه‏اي مناسب و تازه‏اي به خود گرفته است. واقفين، روزگاري با وقف درخت خرما و زماني با وقف کارخانه‏اي پيشرفته، شيريني احسان جاودان را به ذائقه جان چشانده‏اند.گذشته از قدمت يا تجدد و سنتي يا صنعتي بودن موقوفات، بخش عظيمي از وقفها موضوعي فرهنگي و فرامادي را دنبال کرده‏اند؛ هرچند همه وقفها در غايت قربت پروردگار مشترکند. وقف پوست آهوي مکتوب، کتاب، کتابخانه و مدارس علميه از نمونه‏هاي موقوفات فرهنگي به شمار مي‏روند.يکي از نمونه‏هاي جالب و شايد نادر اين‏گونه از وقفها، »وقف کليشه‏هاي کتاب رسائل« است. اين وقف از جهاتي چند واجد اهميت و شايان عنايت است: نخست از جهت نوع مال موقوف، زيرا »وقف کليشه« بخلاف وقف خود کتاب، امري کم‏مانند و شايد بي‏مانند باشد. دوم از حيث تأثير تمدن جديد و شرائط روزگار در ايجاد گونه‏هاي تازه از وقف. سومين ويژگي که اين وقف را ممتاز مي‏سازد نقش شماري از اعاظم روزگار ماست که به عناوين مختلف چون واقف، شاهد و وکيل در اجراي صيغه وقف در اين وقف نقشي را ايفا نموده‏اند.ما ضمن بيان سرگذشت و معرفي اجمالي اين نمونه جالب از وقف، از باب تيمّن و تتميم، فايده يادکردي اشارت‏گونه از بزرگاني که اين وقف را به وجود آورده‏اند خواهيم داشت.داستان وقف کليشه‏ها از اين قرار است که به لحاظ نياز غالب طالبان علوم آل محمد، عليهم‏السّلام، به چاپ مطلوب و مصحّحي از کتاب فرائدالاصول شيخ اعظم انصاري1)، قدس سرّه، معروف به رسائل که از کتب درسي حوزه‏هاي علمي شيعه و مدار تدريس و تحقيق دانش‏پژوهان علوم ديني است، دو تن از عالمان محقق، يعني مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج آقاحسين خادمي و مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج شيخ مرتضي اردکاني با اجازه مرجع بزرگ زمان مرحوم آيت‏اللّه‏العظمي بروجردي2)قدس‏اللّه‏ نفسه، به تهيه نسخه مصحّح و مرغوبي از رسائل همت مي‏گمارند. و براي اين کار نسخه‏اي را که توسط عبدالخالق، فرزند حاجي ميرزارضا لنجاني، در تاريخ ذي‏الحجة الحرام 1315 کتابت شده و به چاپ سنگي رسيده بود و علاوه بر متن رسائل، حواشي مرحوم آخوند خراساني 3)و شرح مرحوم ميرزا محمدحسن آشتياني 4)به نام بحرالفوائد و بخشهايي از شرح مرحوم حاج ميرزاموسي تبريزي5)به نام اوثق‏الوسائل را نيز به همراه داشت به عنوان اصل برمي‏گزينند. اين دو بزرگوار نسخه يادشده را با مراجعه به چند نسخه ديگر و نيز نسخه مرحوم آيت‏اللّه‏ شيخ عبدالحسين رشتي 6)تصحيح مي‏نمايند. چاپ سنگي يادشده گرچه پس از وفات مرحوم شيخ انصاري کتابت و طبع و نشر شده، ولي در زمان تحرير و چاپ آن، مرحوم آخوند خراساني و مرحوم ميرزاي آشتياني و مرحوم ميرزاموسي تبريزي در قيد حيات بوده‏اند و در بسياري از حواشي پس از ذکر نام مرحوم آخوند و مرحوم آشتياني عبارت »مدظلّه علي رؤوس الانام« يا »مدّظلّه علي رؤوس الاعالي و الاداني« و نظاير آن به چشم مي‏خورد و اين امر بر ارزش و اعتبار نسخه يادشده مي‏افزايد. به هر روي اين نسخه مصحّح با الحاق حاشيه‏اي از مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج آقارضا همداني 7) و نيز تعليقه‏اي از مرحوم آيت‏اللّه‏ شيخ محمدعلي فتحي دزفولي8) بر پاره‏اي از مباحث »قطع« به تصدّي يکي از تاجران نيک‏نهاد اصفهاني به نام حاج ميرزاحسن دردشتي، وصيّ مرحوم حاج ميرزامحمود پاکتي دردشتي، از محلّ ثلث آن مرحوم کليشه شده و به زيور طبع آراسته مي‏شود. پس از چاپ کتاب، عين کليشه‏ها که بالغ بر 793 قطعه است از سوي تاجر پيش‏گفته بابت مبرّات مرحوم پاکتي دردشتي به دو مصحّح کتاب واگذار مي‏شود. اين دو بزرگوار نيز با شرائطي از جمله اينکه »هر کس بخواهد با استفاده از اين کليشه‏ها کتاب رسائل را چاپ نمايد بايد دست‏کم 50 جلد از آن را بابـت اجاره کليشـه‏ها در اختيـار متولّي و ناظر گذارده و ايشان نيز با نظر و دستور مرجع تقليد وقت در حوزه‏هـاي علميـه توزيع نمايد« کليشه‏ها را وقف مي‏نمايند.توليت موقوفه (کليشه‏ها) به آقاي ميرزاحسن دردشتي تفويض و نظارت موقوفه مادام‏الحيات به دو مصحّح کتاب که در واقع واقفين کليشه‏ها نيز بودند و پس از ايشان به اتقي و اعلم مدرسين اصفهان واگذار مي‏شود.وقف‏نامه اين وقف در تاريخ 16 شوّال 1375هـ.ق برابر با خرداد 1335هـ.ش تنظيم و به امضاي واقفين رسيده و پس از آن توسط مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي گلپايگاني به عنوان وکالت در اجراي صيغه وقف و نيز مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي حاج شيخ مرتضي حائري به عنوان شاهد بر وقف تأييد گرديده است.اکنون چنان‏که پيشتر نيز يادآور شديم سرگذشتي کوتاه و گذرا از احوال واقفين و وکيل مجري صيغه و شاهد وقف را از باب تبرّک و تکميل تقديم مي‏داريم:واقفان کليشه‏هاآيت الله حاج آقا حسين خادميدر 3 شعبان 1319هـ.ق در اصفهان در يکي از بيوت سيادت، علم و تقوي زاده شد. نواده آيت‏اللّه‏ العظمي آقا سيّد صدرالدين صدر بود. سالياني را در اصفهان از محضر بزرگان آن سامان همچون آيات‏اللّه‏ آخوند ملاعبدالکريم گزي، حاج ميرسيّدعلي نجف‏آبادي، آقا سيّدمحمد نجف‏آبادي کسب فيض نمود. سپس به نجف اشرف عزيمت و از محضر عالمان برجسته‏اي چون مرحومان ميرزاي نائيني، آقاضياء عراقي، آقا سيّدابوالحسن اصفهاني و آقا سيّدابوتراب خوانساري استفاده نمود. کلام و ملل و نحل را از محضر مرحوم آيت‏اللّه‏ شيخ محمدجواد بلاغي فراگرفت. در 26سالگي به قوّه قدسيّه اجتهاد دست يافت. با اخذ اجازه اجتهاد به اصفهان بازگشت و تا پايان عمر لحظه‏اي از انجام وظايف علمي و اجتهادي و ديني خود غفلت ننمود. نزديک به 35 سال در حوزه اصفهان فقه و اصول تدريس نمود و به تفسير قرآن کريم و اصول عقايد و رجال نيز توجه شاياني داشت.در پيروزي انقلاب اسلامي در اصفهان نقش اساسي داشت. مورد اعتماد تامّ رهبر انقلاب حضرت امام‏خميني، قدس سرّه، بود. از سوي مردم اصفهان به نمايندگي خبرگان قانون اساسي برگزيده شد.بسيار شوخ‏طبع و خوش‏محضر و زيرک بود. هنوز در بين مردم باذوق اصفهان حکايات و نکات شيرين و شنيدنـي بسيـاري از وي بر سـر زبانهاست. تأليفات متعدّدي از وي برجا مانده اسـت کـه عبارتنـد از: 1. تقريرات فقه مرحوم نائيني؛ 2. تقريرات اصول؛ 3. حاشيـه بر طهـارت و صلوة مرحوم حاج آقارضا همداني؛ 4. رساله‏اي در لباس مشکوک تا قواطع صلوة، 5. رساله‏اي در عدم شمول حق‏الارث زوجه بر غير منقول؛ 6. حواشي بر کتب اصول؛ 7. رهبر سعادت يا دين محمد(ص).عمر بابرکت اين عالم فرزانه در 20 اسفند 1363 به پايان رسيد و پيکر پاک او در جوار بارگاه ملکوتي حضرت رضا، عليه‏السلام، به خاک آرميد.آيت الله حاج شيخ مرتضي اردکـانيواقف ديگر کليشه‏ها مرحوم آيت‏اللّه‏ اردکاني است که در 17 ربيع‏المولود 1326هـ.ق در اردکان يزد در بيت علم و روحانيت زاده شد. پدر او، مرحوم آقا ميرزا محمد، خود از اهل علم و صاحب تأليفات بود. مقدمات علوم را در اردکان و يزد به پايان رسانيد. براي تکميل مدارج علمي به حوزه علميه اصفهان مهاجرت نمود. دروس سطح را از محضر عالمان و مدرسان نامدار، مرحومان حاج شيخ علي مدرس يزدي، آقا ميرزا احمد مدرس اصفهاني و حاج شيخ محمود مفيد استفاده نمود. سالها به درس خارج فقه و اصول آيات عظام آقا سيّدمحمد نجف‏آبادي، آقا ميرسيّدعلي نجف‏آبادي و شيخ محمدرضا نجفي مسجدشاهي حاضر شد. علم هيأت و خلاصة‏الحساب را نزد مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج آقارحيم ارباب فراگرفت. سالها در حوزه اصفهان به تدريس خارج فقه و اصول مشغول بود. اواخر عمر را به تهران رفت و در آنجا نيز به تأليف و تدريس ادامه داد. 27 تأليف از وي به يادگار مانده که بعضي به طبع رسيده است. بعضي از اين آثار به قرار زير است: 1. غنية‏الطالب )تعليقه بر مکاسب در 5 جلد)؛ 2. کتاب القضاء والشهادات؛ 3. رساله در اجتهاد و تقليد؛ 4. کتاب‏الديات؛ 5. کتاب‏الصوم؛ 6. رساله در عدم تماميت قاعده تسامح در ادله سنن؛ 7. رساله قول فصل در رد سي فصل حاج کريم‏خان رئيس طائفه شيخيه به فارسي؛ 8. حاشيه بر عروة‏الوثقي؛ 9. رساله در قاعده لاضرر. اين عالم محقق در آخرين روز تابستان 1375 دار فاني را وداع نمود و در زادگاه خود به خاک سپرده شد.وکيل اجراي صيغه وقف: مرحوم آيت الله العظمي آقا سيد محمد رضا گلپايگانيدر 8 ذي‏القعده 1316هـ.ق زاده شد. در ايامي که مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج شيخ عبدالکريم حائري در اراک به سر مي‏بردند از گلپايگان به اراک هجرت نمود. با هجرت تاريخي حاج شيخ به قم و تأسيس حوزه علميه قم، به استاد خود پيوست. از همان ابتدا مورد عنايت ويژه حاج شيخ قرار گرفت و در زمره خواصّ آن مرحوم درآمد. پس از وفات آيت‏اللّه‏ بروجردي، به عنوان يکي از چند مرجع اصلي مطرح گرديد و از موفقترين مراجع بود. 32 سال مرجع تقيد، نزديک به 70 سال مدرّس حوزه و نزديک به 85 سال سرگرم فرا گرفتن و آموختن علوم آل‏محمد، عليهم‏السلام، بود. اوّلين مدرسه علوم ديني به سبک جديد را در قم تأسيس نمود. اوّلين مؤسسه بزرگ قرآني را در قم بنيان نهاد. نخستين دائرة‏المعارف فقهي و حديثي را با استفاده از علوم جديد بشري پديد آورد. هزاران شاگرد از حلقه درسي او بهره‏مند شدند. تأليفات ارجمندي از خود به جاي گذاشت که از آن جمله حاشيه بر عروة، حاشيه بر رسائل و مناسک حج را مي‏توان نام برد. عمر بابرکت او در 18 آذرماه 1372 پايان پذيرفت و در جوار حضرت فاطمه معصومه، عليهاالسلام، به خاک سپرده شد. شاهد وقف: مرحوم آيت الله العظمي حاج شيخ مرتضي حائريدر ذي‏الحجة‏الحرام 1334هـ.ق در اراک ديده به دنيا باز کرد. خلف صالح مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي حاج شيخ عبدالکريم حائري، مؤسس حوزه قم و از فقيهان و اصوليان نامدار روزگار ما بود. مقدمات و علوم ادبي را از مرحومين آقا ميرزا محمدعلي اديب تهراني و آقا شيخ ابوالقاسم نحوي قرار گرفت. مقداري از سطح را در خدمت مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي مرعشي نجفي و مرحوم آيت‏اللّه‏ صالحي کرماني تحصيل کرد. چندي نيز از محضر والد ماجد خود بهره‏مند شد. نزديک به 15 سال به درس خارج فقه و اصول آيات عظام حجت، خوانساري و بروجردي حاضر شد و به تکميل علوم خويش پرداخت. پس از تکميل تحصيلات سالها به تدريس سطوح عاليه و خارج فقه و اصول پرداخت و شاگردان نام‏آوري را تربيت کرد. چندين کتاب و رساله از ايشان بر جاي مانده است که بعضي از آنها عبارتند از: 1. رساله‏اي در حديث رفع؛ 2. رساله‏اي در مسأله تعاقب ايادي؛ 3. کتاب ابتغاء الفضيلة؛ 4. شرح ناتمام بر عروة‏الوثقي؛ 5. مباني الاحکام في اصول شرايع الاسلام؛ 6. حاشيه بر کفاية؛ 7. حاشيه بر مکاسب.وقف ‏نامهحسب‏الاجازه حضرت مستطاب رئيس‏الشّيعة و محيي‏الشّريعة، آيت‏اللّه‏ آقاي حاجي آقاحسين بروجردي، مدّظلّه العالي، آقاي حاجي ميرزاحسن دردشتي، وصيّ مرحوم مغفور آقاي حاجي ميرزامحمود پاکتي دردشتي، غفرلهما، از محلّ ثلث و وجوه بريّه آن مرحوم کتاب رسائل، معروف به فرائدالاصول مرحوم علاّمه آيت‏اللّه‏ آقاي حاجي شيخ مرتضي انصاري، قدّس سرّه، به انضمام حاشيه مرحوم آيت‏اللّه‏ آقاي حاجي آقارضا همداني، رحمة‏اللّه‏ عليه، را کليشه و طبع نموده‏اند. اکنون عين کليشه‏هاي آن که بالغ بر 793 صفحه است به جنابان حجّتي‏الاسلام آقاي حاجي آقاحسين خادمي و آقاي حاجي شيخ مرتضي اردکاني، دامت برکاتهما، بابت مبرّات آن مرحوم واگذار نموده و مشاراليهما آن کليشه‏ها را بر طلاّب علوم دينيّه وقف نمودند، با شرايط ذيل که هر کس در آتيه بخواهد از آن کليشه‏ها کتاب فرائد و حاشيه را طبع نمايد، اوّلاً معادل بيست‏هزار تومان نقدي يا سپرده مالي نزد متولّي وقت به عنوان وديعه سپرده تا کليشه‏ها را تمام و کمال بدون عيب و نقص مسترد نمايد و سپرده خود را دريافت و در صورت نقصان، جبران و تکميل نمايد. ثانيا مقداري از کتاب طبع‏شده با جلد تمام که حدّاقل کمتر از پنجاه جلد نباشد و زياده با نظر متولي و ناظر وقت بابت اجازه کليشه‏ها در اختيار متولّي و ناظر گذارد، که مشاراليهما با نظر و دستور مجتهد مرجع تقليد وقت در حوزه‏هاي علميّه توزيع نمايند و اين شرط اعمّ از آن است که طبع‏کننده براي فروش يا وقف يا نحو ديگري عمل نموده باشد شرط مزبور بايد عمل شود. ثالثا عين اين وقف‏نامه در صفحه ضميمه آن کتاب طبع گردد. رابعا توليت آنها به آقاي حاجي ميرزاحسن دردشتي مرقوم مفوّض و پس از ايشان به اصلح اولاد ذکور معزّي‏اليه، نسلاً بعد نسل در صورت انقراض يا عدم صلاحيّت با مجتهد مرجع تقليد وقت مي‏باشد و نظارت آن مادام‏الحيات با دو نفر آقايان واقفين و پس از ايشان با يک نفر اعلم و اتقي از مدرّسين اصفهان قرار دادند و صيغه وقف طبق مرقومات در فوق جاري گرديد. في 16 شوّال‏المکرم سنة 1375 مطابق با 6/ 3 /1335. تمّت بالخيرخادم‏الشريعة حسين الموسوي الخادميالاحقر مرتضي الاردکانيالحاج ميرزاحسن دردشتيبسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيمقد اجريت صيغة الوقف المبارک لدي الحقر مرتضي بن عبدالکريم الحائري، عفي‏اللّه‏ عنهما، في التاريخ المحررّه.بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيمقد اجريت صيغة الوقف وکالةً عن حجتي الاسلام، دامت برکاتهما، علي ما في الورقة من المصرف والمتولّي والشروط في السادس من ذي‏القعدة‏الحرام 1375محمدرضا الموسوي الگلپايگانيآ.پي نوشت ها:1-خاتم الفقهاء والمجتهدين حاج شيخ مرتضي بن محمد امين انصاري دزفولي به سال 1214هـ.ق در دزفول به دنيا آمد. تأليفات ارجمند او نقطه اوج تحقيقات فقهي و اصولي است و در ميان آنها مکاسب و رسائل موقعيت ممتازي دارد، ابتکارات و تأسيسات او آفاق تازه‏اي را در علم اصول گشود و اصول را وارد مرحله جديدي کرد. کتاب رسائل او بهترين نمونه اين تکامل و ناسخ کتب پيش از خود شد. صدها شرح و حاشيه و تعليقه بر رسائل و مکاسب نگاشته شد که حاشيه مرحوم آخوند خراساني و حاج آقارضا همداني و شرح مرحوم ميرزاي آشتياني و مرحوم ميرزا موسي تبريزي بر رسائل از نمونه‏هاي خوب آنها محسوب مي‏شود. شيخ انصاري، قدس سرّه، در سال 1281هـ.ق در نجف اشرف وفات يافت و در جوار اميرالمؤمنين، عليه‏السلام، به خاک سپرده شد2-سيّدحسين فرزند سيّدعلي در صفر 1292هـ.ق در بروجرد زاده شد. پس از تحصيل مقدمات در بروجرد به حوزه اصفهان آمد و علوم نقلي را از مرحومان آيت‏اللّه‏ ميرزا ابوالمعالي کلباسي، آيت‏اللّه‏ سيّد محمدباقر درچه‏اي و آيت‏اللّه‏ سيّد محمدتقي مدرّس و علوم عقلي را از دو استاد مسلّم اين علوم، يعني مرحومان آخوند کاشي و جهانگيرخان قشقايي، فراگرفت. او سپس به نجف عزيمت نمود و به درس بزرگاني چون مرحومان آخوند خراساني و آقا سيّد محمدکاظم يزدي و شيخ‏الشريعه اصفهاني حاضر شد و بعد از آن به بروجرد بازگشت و بيش از سي سال در آنجا به تحقيق و تدريس سرگرم بود. سيّدحسين به دعوت زعماي حوزه قم به اين ديار هجرت نمود و زعامت حوزه مقدسه قم را به دست گرفت. وي مرجع مطلق شيعه در عصر خود بود. او شاگردان بسياري تربيت کرد و تأليفات بسياري از خود به جاي گذاشت که از مهمترين آنها کتاب جامع احاديث شيعه )حدود 20 جلد) است. در سال 1340هـ.ش به جوار رحمت حق واصل و در مدخل مسجد اعظم قم مدفون گرديد،3-آخوند ملامحمدکاظم هروي خراساني از بزرگترين فقيهان و اصوليان متأخر است. کتاب کفاية‏الاصول او پس از رسائل شيخ متداولترين و معتبرترين کتاب اصولي است و همچون رسائل مدار بحث و تحقيق و شرح و تعليق در حوزه‏هاي علميه است. به لحاظ درک محضر حکيمان ارجمندي چون مرحوم ملاهادي سبزواري، مرحوم حکيم جلوه و مرحوم ملاّحسين خوئي از علم معقول نيز حظّي وافر داشت و بيش از اسلاف خود مطالب معقول را در اصول داخل نمود. در فقه و اصول از محضر شيخ انصاري، آقا سيدعلي شوشتري، علاّمه شيخ راضي و ميرزاي شيرازي، رضوان‏اللّه‏ عليهم، استفاده نمود. حلقه درس او بزرگترين و پرنشاط‏ترين درس نجف بود. تعداد شاگردان او را تا سه‏هزار نفر نيز نوشته‏اند. برخلاف بسياري از اقران خود در امور سياسي نيز دخالت مي‏نمود و بالاخره نيز به‏طور مشکوکي در سحر روزي که قرار بود به قصد دفاع از مرزهاي اسلام و جنگ با نظاميان روس عازم ايران شود، وفات نمود. پس از کتاب کفايه او، حواشي او بر رسائل و مکاسب شيخ از مشهورترين تأليفات اوست4-اصولي متبحّر و مجتهد مقتدر عصر ناصري، حاج ميرزا محمدحسن آشتياني در 1243 يا 1248هـ.ق در آشتيان به دنيا آمد. عمده تحصيلات خود را در نجف اشرف انجام داد و از محضر شيخ انصاري بهره فراوان برد. پس از رسيدن به اجتهاد به تهران آمد و حوزه درس تشکيل داد. در ماجراي جنبش تنباکو رهبري نهضت در تهران و بلکه ايران را عهده‏دار بود. معروفترين اثر او بحرالفوائد است که در شرح رسائل استاد خود شيخ انصاري نگاشته است. در سال 1319هـ.ق در تهران وفات يافت و در نجف اشرف در مقبره مرحوم شيخ جعفر شوشتري دفن گرديد 5- ميرزا موسي فرزند ميرزاجعفر و او فرزند ميرزا احمد همگي از عالمان نامدار ديار خود بودند. پس از تحصيل مقدمات در تبريز به نجف اشرف رهسپار شد و از محضر مرحوم شيخ انصاري و مرحوم آيت‏اللّه‏ سيّدحسين کوه‏کمري استفاده نمود. پس از اجتهاد به زادگاه خود مراجعت کرد و در آنجا زعامت و مرجعيت يافت. چند اثر ارزشمند تأليف نمود که مشهورتر از همه کتاب اوثق‏الوسائل است که شرحي است بر کتاب رسائل شيخ. اين عالم جليل در سال 1305 يا 1307هـ.ق در تبريز وفات يافت 6-فقيه، اصولي و حکيم متألّه مرحوم حاج شيخ عبدالحسين رشتي در سال 1292هـ.ق در کربلاي معلّي به دنيا آمد. سالها در تهران از محضر ميرزاي آشتياني بهره‏مند بود. پس از مهاجرت به نجف به حلقه درس مرحومان آخوند خراساني و آقاسيد محمدکاظم يزدي و شيخ‏الشريعه اصفهاني پيوست. شرح وي بر کفاية‏الاصول از بهترين آثار علمي اوست. او در سال 1373 چشم از جهان فرو بست و در وادي‏السلام مدفون شد 7-از بزرگان فقها و اصولين در عصر خود و از شاگردان خاص مرحوم ميرزاي شيرازي و مرحوم ميرزاي آشتياني بود. تأليفات متعددش حکايت از مقام علمي ارجمند او دارد. کتاب مصباح‏الفقيه او از کتب درسي استدلالي، و مرجع استفاده عالمان پس از اوست. از وي حاشيه‏اي بر مکاسب و حاشيه‏اي بر رسائل به نام الفوائد الرضويه علي الفرايد المرتضويه نيز به يادگار مانده است. وفات اين فقيه بزرگ در سال 1322هـ.ق اتفاق افتاد و در سامرّا، در رواق عسکريين، عليهماالسلام، دفن گرديد8-در سال 1230هـ.ش در شهر دزفول ديده به جهان گشود. ساليان متمادي در اصفهان متوطن و در مدرسه جدّه کوچک به تدريس دروس سطح اشتغال داشت. در ادبيات عرب بسيار متبحّر بود. در مدت 88 سال عمر بابرکت خود علاوه بر تدريس و تحقيق بجز تعليقه يادشده بر »قطع« رسائل، کتاب نورالانوار را در منطق و کتاب کشّاف الغاية در حاشيه بر تهذيب‏المنطق به رشته تحرير درآورد. او در سال 1318هـ.ش چشم از جهان فروبست و در تکيه سيّدالعراقين تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شدمنبع:ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن