تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803217548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف کليشه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف کليشه
وقف کليشه نويسنده: محمد مهدي الشريف مقدمه حافظه تاريخ در هيچ دوره‏اي انسان را بدون احسان به ياد نمي‏آورد. انديشه‏اي خيرخواهانه در بستر زمان در قالبهاي متنوّعي لباس تحقق پوشيده‏اند، امّا بي‏ترديد هيچ قالبي چون نهاد مبارک وقف نتوانسته است اراده جدي اصحاب احسان را تبلور بخشد. چه بسيار انديشه‏هاي خير و نيتهاي نيک که به وسوسه شياطين انس و جن پا از ذهن صاحب خود بيرون ننهاده و يا در نيمه راه به سستي و نافرجامي گراييده است.شريعت جاويد محمدي، صلي‏اللّه‏ عليه و آله، نهاد وقف را ضامن جاودانگي و ماندگاري انديشه‏هاي نيک قرار داده است. اين »خير ماندگار« و »نيکي پايدار« بر حسب اقتضاي روزگار شکل و شيوه‏اي مناسب و تازه‏اي به خود گرفته است. واقفين، روزگاري با وقف درخت خرما و زماني با وقف کارخانه‏اي پيشرفته، شيريني احسان جاودان را به ذائقه جان چشانده‏اند.گذشته از قدمت يا تجدد و سنتي يا صنعتي بودن موقوفات، بخش عظيمي از وقفها موضوعي فرهنگي و فرامادي را دنبال کرده‏اند؛ هرچند همه وقفها در غايت قربت پروردگار مشترکند. وقف پوست آهوي مکتوب، کتاب، کتابخانه و مدارس علميه از نمونه‏هاي موقوفات فرهنگي به شمار مي‏روند.يکي از نمونه‏هاي جالب و شايد نادر اين‏گونه از وقفها، »وقف کليشه‏هاي کتاب رسائل« است. اين وقف از جهاتي چند واجد اهميت و شايان عنايت است: نخست از جهت نوع مال موقوف، زيرا »وقف کليشه« بخلاف وقف خود کتاب، امري کم‏مانند و شايد بي‏مانند باشد. دوم از حيث تأثير تمدن جديد و شرائط روزگار در ايجاد گونه‏هاي تازه از وقف. سومين ويژگي که اين وقف را ممتاز مي‏سازد نقش شماري از اعاظم روزگار ماست که به عناوين مختلف چون واقف، شاهد و وکيل در اجراي صيغه وقف در اين وقف نقشي را ايفا نموده‏اند.ما ضمن بيان سرگذشت و معرفي اجمالي اين نمونه جالب از وقف، از باب تيمّن و تتميم، فايده يادکردي اشارت‏گونه از بزرگاني که اين وقف را به وجود آورده‏اند خواهيم داشت.داستان وقف کليشه‏ها از اين قرار است که به لحاظ نياز غالب طالبان علوم آل محمد، عليهم‏السّلام، به چاپ مطلوب و مصحّحي از کتاب فرائدالاصول شيخ اعظم انصاري1)، قدس سرّه، معروف به رسائل که از کتب درسي حوزه‏هاي علمي شيعه و مدار تدريس و تحقيق دانش‏پژوهان علوم ديني است، دو تن از عالمان محقق، يعني مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج آقاحسين خادمي و مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج شيخ مرتضي اردکاني با اجازه مرجع بزرگ زمان مرحوم آيت‏اللّه‏العظمي بروجردي2)قدس‏اللّه‏ نفسه، به تهيه نسخه مصحّح و مرغوبي از رسائل همت مي‏گمارند. و براي اين کار نسخه‏اي را که توسط عبدالخالق، فرزند حاجي ميرزارضا لنجاني، در تاريخ ذي‏الحجة الحرام 1315 کتابت شده و به چاپ سنگي رسيده بود و علاوه بر متن رسائل، حواشي مرحوم آخوند خراساني 3)و شرح مرحوم ميرزا محمدحسن آشتياني 4)به نام بحرالفوائد و بخشهايي از شرح مرحوم حاج ميرزاموسي تبريزي5)به نام اوثق‏الوسائل را نيز به همراه داشت به عنوان اصل برمي‏گزينند. اين دو بزرگوار نسخه يادشده را با مراجعه به چند نسخه ديگر و نيز نسخه مرحوم آيت‏اللّه‏ شيخ عبدالحسين رشتي 6)تصحيح مي‏نمايند. چاپ سنگي يادشده گرچه پس از وفات مرحوم شيخ انصاري کتابت و طبع و نشر شده، ولي در زمان تحرير و چاپ آن، مرحوم آخوند خراساني و مرحوم ميرزاي آشتياني و مرحوم ميرزاموسي تبريزي در قيد حيات بوده‏اند و در بسياري از حواشي پس از ذکر نام مرحوم آخوند و مرحوم آشتياني عبارت »مدظلّه علي رؤوس الانام« يا »مدّظلّه علي رؤوس الاعالي و الاداني« و نظاير آن به چشم مي‏خورد و اين امر بر ارزش و اعتبار نسخه يادشده مي‏افزايد. به هر روي اين نسخه مصحّح با الحاق حاشيه‏اي از مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج آقارضا همداني 7) و نيز تعليقه‏اي از مرحوم آيت‏اللّه‏ شيخ محمدعلي فتحي دزفولي8) بر پاره‏اي از مباحث »قطع« به تصدّي يکي از تاجران نيک‏نهاد اصفهاني به نام حاج ميرزاحسن دردشتي، وصيّ مرحوم حاج ميرزامحمود پاکتي دردشتي، از محلّ ثلث آن مرحوم کليشه شده و به زيور طبع آراسته مي‏شود. پس از چاپ کتاب، عين کليشه‏ها که بالغ بر 793 قطعه است از سوي تاجر پيش‏گفته بابت مبرّات مرحوم پاکتي دردشتي به دو مصحّح کتاب واگذار مي‏شود. اين دو بزرگوار نيز با شرائطي از جمله اينکه »هر کس بخواهد با استفاده از اين کليشه‏ها کتاب رسائل را چاپ نمايد بايد دست‏کم 50 جلد از آن را بابـت اجاره کليشـه‏ها در اختيـار متولّي و ناظر گذارده و ايشان نيز با نظر و دستور مرجع تقليد وقت در حوزه‏هـاي علميـه توزيع نمايد« کليشه‏ها را وقف مي‏نمايند.توليت موقوفه (کليشه‏ها) به آقاي ميرزاحسن دردشتي تفويض و نظارت موقوفه مادام‏الحيات به دو مصحّح کتاب که در واقع واقفين کليشه‏ها نيز بودند و پس از ايشان به اتقي و اعلم مدرسين اصفهان واگذار مي‏شود.وقف‏نامه اين وقف در تاريخ 16 شوّال 1375هـ.ق برابر با خرداد 1335هـ.ش تنظيم و به امضاي واقفين رسيده و پس از آن توسط مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي گلپايگاني به عنوان وکالت در اجراي صيغه وقف و نيز مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي حاج شيخ مرتضي حائري به عنوان شاهد بر وقف تأييد گرديده است.اکنون چنان‏که پيشتر نيز يادآور شديم سرگذشتي کوتاه و گذرا از احوال واقفين و وکيل مجري صيغه و شاهد وقف را از باب تبرّک و تکميل تقديم مي‏داريم:واقفان کليشه‏هاآيت الله حاج آقا حسين خادميدر 3 شعبان 1319هـ.ق در اصفهان در يکي از بيوت سيادت، علم و تقوي زاده شد. نواده آيت‏اللّه‏ العظمي آقا سيّد صدرالدين صدر بود. سالياني را در اصفهان از محضر بزرگان آن سامان همچون آيات‏اللّه‏ آخوند ملاعبدالکريم گزي، حاج ميرسيّدعلي نجف‏آبادي، آقا سيّدمحمد نجف‏آبادي کسب فيض نمود. سپس به نجف اشرف عزيمت و از محضر عالمان برجسته‏اي چون مرحومان ميرزاي نائيني، آقاضياء عراقي، آقا سيّدابوالحسن اصفهاني و آقا سيّدابوتراب خوانساري استفاده نمود. کلام و ملل و نحل را از محضر مرحوم آيت‏اللّه‏ شيخ محمدجواد بلاغي فراگرفت. در 26سالگي به قوّه قدسيّه اجتهاد دست يافت. با اخذ اجازه اجتهاد به اصفهان بازگشت و تا پايان عمر لحظه‏اي از انجام وظايف علمي و اجتهادي و ديني خود غفلت ننمود. نزديک به 35 سال در حوزه اصفهان فقه و اصول تدريس نمود و به تفسير قرآن کريم و اصول عقايد و رجال نيز توجه شاياني داشت.در پيروزي انقلاب اسلامي در اصفهان نقش اساسي داشت. مورد اعتماد تامّ رهبر انقلاب حضرت امام‏خميني، قدس سرّه، بود. از سوي مردم اصفهان به نمايندگي خبرگان قانون اساسي برگزيده شد.بسيار شوخ‏طبع و خوش‏محضر و زيرک بود. هنوز در بين مردم باذوق اصفهان حکايات و نکات شيرين و شنيدنـي بسيـاري از وي بر سـر زبانهاست. تأليفات متعدّدي از وي برجا مانده اسـت کـه عبارتنـد از: 1. تقريرات فقه مرحوم نائيني؛ 2. تقريرات اصول؛ 3. حاشيـه بر طهـارت و صلوة مرحوم حاج آقارضا همداني؛ 4. رساله‏اي در لباس مشکوک تا قواطع صلوة، 5. رساله‏اي در عدم شمول حق‏الارث زوجه بر غير منقول؛ 6. حواشي بر کتب اصول؛ 7. رهبر سعادت يا دين محمد(ص).عمر بابرکت اين عالم فرزانه در 20 اسفند 1363 به پايان رسيد و پيکر پاک او در جوار بارگاه ملکوتي حضرت رضا، عليه‏السلام، به خاک آرميد.آيت الله حاج شيخ مرتضي اردکـانيواقف ديگر کليشه‏ها مرحوم آيت‏اللّه‏ اردکاني است که در 17 ربيع‏المولود 1326هـ.ق در اردکان يزد در بيت علم و روحانيت زاده شد. پدر او، مرحوم آقا ميرزا محمد، خود از اهل علم و صاحب تأليفات بود. مقدمات علوم را در اردکان و يزد به پايان رسانيد. براي تکميل مدارج علمي به حوزه علميه اصفهان مهاجرت نمود. دروس سطح را از محضر عالمان و مدرسان نامدار، مرحومان حاج شيخ علي مدرس يزدي، آقا ميرزا احمد مدرس اصفهاني و حاج شيخ محمود مفيد استفاده نمود. سالها به درس خارج فقه و اصول آيات عظام آقا سيّدمحمد نجف‏آبادي، آقا ميرسيّدعلي نجف‏آبادي و شيخ محمدرضا نجفي مسجدشاهي حاضر شد. علم هيأت و خلاصة‏الحساب را نزد مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج آقارحيم ارباب فراگرفت. سالها در حوزه اصفهان به تدريس خارج فقه و اصول مشغول بود. اواخر عمر را به تهران رفت و در آنجا نيز به تأليف و تدريس ادامه داد. 27 تأليف از وي به يادگار مانده که بعضي به طبع رسيده است. بعضي از اين آثار به قرار زير است: 1. غنية‏الطالب )تعليقه بر مکاسب در 5 جلد)؛ 2. کتاب القضاء والشهادات؛ 3. رساله در اجتهاد و تقليد؛ 4. کتاب‏الديات؛ 5. کتاب‏الصوم؛ 6. رساله در عدم تماميت قاعده تسامح در ادله سنن؛ 7. رساله قول فصل در رد سي فصل حاج کريم‏خان رئيس طائفه شيخيه به فارسي؛ 8. حاشيه بر عروة‏الوثقي؛ 9. رساله در قاعده لاضرر. اين عالم محقق در آخرين روز تابستان 1375 دار فاني را وداع نمود و در زادگاه خود به خاک سپرده شد.وکيل اجراي صيغه وقف: مرحوم آيت الله العظمي آقا سيد محمد رضا گلپايگانيدر 8 ذي‏القعده 1316هـ.ق زاده شد. در ايامي که مرحوم آيت‏اللّه‏ حاج شيخ عبدالکريم حائري در اراک به سر مي‏بردند از گلپايگان به اراک هجرت نمود. با هجرت تاريخي حاج شيخ به قم و تأسيس حوزه علميه قم، به استاد خود پيوست. از همان ابتدا مورد عنايت ويژه حاج شيخ قرار گرفت و در زمره خواصّ آن مرحوم درآمد. پس از وفات آيت‏اللّه‏ بروجردي، به عنوان يکي از چند مرجع اصلي مطرح گرديد و از موفقترين مراجع بود. 32 سال مرجع تقيد، نزديک به 70 سال مدرّس حوزه و نزديک به 85 سال سرگرم فرا گرفتن و آموختن علوم آل‏محمد، عليهم‏السلام، بود. اوّلين مدرسه علوم ديني به سبک جديد را در قم تأسيس نمود. اوّلين مؤسسه بزرگ قرآني را در قم بنيان نهاد. نخستين دائرة‏المعارف فقهي و حديثي را با استفاده از علوم جديد بشري پديد آورد. هزاران شاگرد از حلقه درسي او بهره‏مند شدند. تأليفات ارجمندي از خود به جاي گذاشت که از آن جمله حاشيه بر عروة، حاشيه بر رسائل و مناسک حج را مي‏توان نام برد. عمر بابرکت او در 18 آذرماه 1372 پايان پذيرفت و در جوار حضرت فاطمه معصومه، عليهاالسلام، به خاک سپرده شد. شاهد وقف: مرحوم آيت الله العظمي حاج شيخ مرتضي حائريدر ذي‏الحجة‏الحرام 1334هـ.ق در اراک ديده به دنيا باز کرد. خلف صالح مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي حاج شيخ عبدالکريم حائري، مؤسس حوزه قم و از فقيهان و اصوليان نامدار روزگار ما بود. مقدمات و علوم ادبي را از مرحومين آقا ميرزا محمدعلي اديب تهراني و آقا شيخ ابوالقاسم نحوي قرار گرفت. مقداري از سطح را در خدمت مرحوم آيت‏اللّه‏ العظمي مرعشي نجفي و مرحوم آيت‏اللّه‏ صالحي کرماني تحصيل کرد. چندي نيز از محضر والد ماجد خود بهره‏مند شد. نزديک به 15 سال به درس خارج فقه و اصول آيات عظام حجت، خوانساري و بروجردي حاضر شد و به تکميل علوم خويش پرداخت. پس از تکميل تحصيلات سالها به تدريس سطوح عاليه و خارج فقه و اصول پرداخت و شاگردان نام‏آوري را تربيت کرد. چندين کتاب و رساله از ايشان بر جاي مانده است که بعضي از آنها عبارتند از: 1. رساله‏اي در حديث رفع؛ 2. رساله‏اي در مسأله تعاقب ايادي؛ 3. کتاب ابتغاء الفضيلة؛ 4. شرح ناتمام بر عروة‏الوثقي؛ 5. مباني الاحکام في اصول شرايع الاسلام؛ 6. حاشيه بر کفاية؛ 7. حاشيه بر مکاسب.وقف ‏نامهحسب‏الاجازه حضرت مستطاب رئيس‏الشّيعة و محيي‏الشّريعة، آيت‏اللّه‏ آقاي حاجي آقاحسين بروجردي، مدّظلّه العالي، آقاي حاجي ميرزاحسن دردشتي، وصيّ مرحوم مغفور آقاي حاجي ميرزامحمود پاکتي دردشتي، غفرلهما، از محلّ ثلث و وجوه بريّه آن مرحوم کتاب رسائل، معروف به فرائدالاصول مرحوم علاّمه آيت‏اللّه‏ آقاي حاجي شيخ مرتضي انصاري، قدّس سرّه، به انضمام حاشيه مرحوم آيت‏اللّه‏ آقاي حاجي آقارضا همداني، رحمة‏اللّه‏ عليه، را کليشه و طبع نموده‏اند. اکنون عين کليشه‏هاي آن که بالغ بر 793 صفحه است به جنابان حجّتي‏الاسلام آقاي حاجي آقاحسين خادمي و آقاي حاجي شيخ مرتضي اردکاني، دامت برکاتهما، بابت مبرّات آن مرحوم واگذار نموده و مشاراليهما آن کليشه‏ها را بر طلاّب علوم دينيّه وقف نمودند، با شرايط ذيل که هر کس در آتيه بخواهد از آن کليشه‏ها کتاب فرائد و حاشيه را طبع نمايد، اوّلاً معادل بيست‏هزار تومان نقدي يا سپرده مالي نزد متولّي وقت به عنوان وديعه سپرده تا کليشه‏ها را تمام و کمال بدون عيب و نقص مسترد نمايد و سپرده خود را دريافت و در صورت نقصان، جبران و تکميل نمايد. ثانيا مقداري از کتاب طبع‏شده با جلد تمام که حدّاقل کمتر از پنجاه جلد نباشد و زياده با نظر متولي و ناظر وقت بابت اجازه کليشه‏ها در اختيار متولّي و ناظر گذارد، که مشاراليهما با نظر و دستور مجتهد مرجع تقليد وقت در حوزه‏هاي علميّه توزيع نمايند و اين شرط اعمّ از آن است که طبع‏کننده براي فروش يا وقف يا نحو ديگري عمل نموده باشد شرط مزبور بايد عمل شود. ثالثا عين اين وقف‏نامه در صفحه ضميمه آن کتاب طبع گردد. رابعا توليت آنها به آقاي حاجي ميرزاحسن دردشتي مرقوم مفوّض و پس از ايشان به اصلح اولاد ذکور معزّي‏اليه، نسلاً بعد نسل در صورت انقراض يا عدم صلاحيّت با مجتهد مرجع تقليد وقت مي‏باشد و نظارت آن مادام‏الحيات با دو نفر آقايان واقفين و پس از ايشان با يک نفر اعلم و اتقي از مدرّسين اصفهان قرار دادند و صيغه وقف طبق مرقومات در فوق جاري گرديد. في 16 شوّال‏المکرم سنة 1375 مطابق با 6/ 3 /1335. تمّت بالخيرخادم‏الشريعة حسين الموسوي الخادميالاحقر مرتضي الاردکانيالحاج ميرزاحسن دردشتيبسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيمقد اجريت صيغة الوقف المبارک لدي الحقر مرتضي بن عبدالکريم الحائري، عفي‏اللّه‏ عنهما، في التاريخ المحررّه.بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيمقد اجريت صيغة الوقف وکالةً عن حجتي الاسلام، دامت برکاتهما، علي ما في الورقة من المصرف والمتولّي والشروط في السادس من ذي‏القعدة‏الحرام 1375محمدرضا الموسوي الگلپايگانيآ.پي نوشت ها:1-خاتم الفقهاء والمجتهدين حاج شيخ مرتضي بن محمد امين انصاري دزفولي به سال 1214هـ.ق در دزفول به دنيا آمد. تأليفات ارجمند او نقطه اوج تحقيقات فقهي و اصولي است و در ميان آنها مکاسب و رسائل موقعيت ممتازي دارد، ابتکارات و تأسيسات او آفاق تازه‏اي را در علم اصول گشود و اصول را وارد مرحله جديدي کرد. کتاب رسائل او بهترين نمونه اين تکامل و ناسخ کتب پيش از خود شد. صدها شرح و حاشيه و تعليقه بر رسائل و مکاسب نگاشته شد که حاشيه مرحوم آخوند خراساني و حاج آقارضا همداني و شرح مرحوم ميرزاي آشتياني و مرحوم ميرزا موسي تبريزي بر رسائل از نمونه‏هاي خوب آنها محسوب مي‏شود. شيخ انصاري، قدس سرّه، در سال 1281هـ.ق در نجف اشرف وفات يافت و در جوار اميرالمؤمنين، عليه‏السلام، به خاک سپرده شد2-سيّدحسين فرزند سيّدعلي در صفر 1292هـ.ق در بروجرد زاده شد. پس از تحصيل مقدمات در بروجرد به حوزه اصفهان آمد و علوم نقلي را از مرحومان آيت‏اللّه‏ ميرزا ابوالمعالي کلباسي، آيت‏اللّه‏ سيّد محمدباقر درچه‏اي و آيت‏اللّه‏ سيّد محمدتقي مدرّس و علوم عقلي را از دو استاد مسلّم اين علوم، يعني مرحومان آخوند کاشي و جهانگيرخان قشقايي، فراگرفت. او سپس به نجف عزيمت نمود و به درس بزرگاني چون مرحومان آخوند خراساني و آقا سيّد محمدکاظم يزدي و شيخ‏الشريعه اصفهاني حاضر شد و بعد از آن به بروجرد بازگشت و بيش از سي سال در آنجا به تحقيق و تدريس سرگرم بود. سيّدحسين به دعوت زعماي حوزه قم به اين ديار هجرت نمود و زعامت حوزه مقدسه قم را به دست گرفت. وي مرجع مطلق شيعه در عصر خود بود. او شاگردان بسياري تربيت کرد و تأليفات بسياري از خود به جاي گذاشت که از مهمترين آنها کتاب جامع احاديث شيعه )حدود 20 جلد) است. در سال 1340هـ.ش به جوار رحمت حق واصل و در مدخل مسجد اعظم قم مدفون گرديد،3-آخوند ملامحمدکاظم هروي خراساني از بزرگترين فقيهان و اصوليان متأخر است. کتاب کفاية‏الاصول او پس از رسائل شيخ متداولترين و معتبرترين کتاب اصولي است و همچون رسائل مدار بحث و تحقيق و شرح و تعليق در حوزه‏هاي علميه است. به لحاظ درک محضر حکيمان ارجمندي چون مرحوم ملاهادي سبزواري، مرحوم حکيم جلوه و مرحوم ملاّحسين خوئي از علم معقول نيز حظّي وافر داشت و بيش از اسلاف خود مطالب معقول را در اصول داخل نمود. در فقه و اصول از محضر شيخ انصاري، آقا سيدعلي شوشتري، علاّمه شيخ راضي و ميرزاي شيرازي، رضوان‏اللّه‏ عليهم، استفاده نمود. حلقه درس او بزرگترين و پرنشاط‏ترين درس نجف بود. تعداد شاگردان او را تا سه‏هزار نفر نيز نوشته‏اند. برخلاف بسياري از اقران خود در امور سياسي نيز دخالت مي‏نمود و بالاخره نيز به‏طور مشکوکي در سحر روزي که قرار بود به قصد دفاع از مرزهاي اسلام و جنگ با نظاميان روس عازم ايران شود، وفات نمود. پس از کتاب کفايه او، حواشي او بر رسائل و مکاسب شيخ از مشهورترين تأليفات اوست4-اصولي متبحّر و مجتهد مقتدر عصر ناصري، حاج ميرزا محمدحسن آشتياني در 1243 يا 1248هـ.ق در آشتيان به دنيا آمد. عمده تحصيلات خود را در نجف اشرف انجام داد و از محضر شيخ انصاري بهره فراوان برد. پس از رسيدن به اجتهاد به تهران آمد و حوزه درس تشکيل داد. در ماجراي جنبش تنباکو رهبري نهضت در تهران و بلکه ايران را عهده‏دار بود. معروفترين اثر او بحرالفوائد است که در شرح رسائل استاد خود شيخ انصاري نگاشته است. در سال 1319هـ.ق در تهران وفات يافت و در نجف اشرف در مقبره مرحوم شيخ جعفر شوشتري دفن گرديد 5- ميرزا موسي فرزند ميرزاجعفر و او فرزند ميرزا احمد همگي از عالمان نامدار ديار خود بودند. پس از تحصيل مقدمات در تبريز به نجف اشرف رهسپار شد و از محضر مرحوم شيخ انصاري و مرحوم آيت‏اللّه‏ سيّدحسين کوه‏کمري استفاده نمود. پس از اجتهاد به زادگاه خود مراجعت کرد و در آنجا زعامت و مرجعيت يافت. چند اثر ارزشمند تأليف نمود که مشهورتر از همه کتاب اوثق‏الوسائل است که شرحي است بر کتاب رسائل شيخ. اين عالم جليل در سال 1305 يا 1307هـ.ق در تبريز وفات يافت 6-فقيه، اصولي و حکيم متألّه مرحوم حاج شيخ عبدالحسين رشتي در سال 1292هـ.ق در کربلاي معلّي به دنيا آمد. سالها در تهران از محضر ميرزاي آشتياني بهره‏مند بود. پس از مهاجرت به نجف به حلقه درس مرحومان آخوند خراساني و آقاسيد محمدکاظم يزدي و شيخ‏الشريعه اصفهاني پيوست. شرح وي بر کفاية‏الاصول از بهترين آثار علمي اوست. او در سال 1373 چشم از جهان فرو بست و در وادي‏السلام مدفون شد 7-از بزرگان فقها و اصولين در عصر خود و از شاگردان خاص مرحوم ميرزاي شيرازي و مرحوم ميرزاي آشتياني بود. تأليفات متعددش حکايت از مقام علمي ارجمند او دارد. کتاب مصباح‏الفقيه او از کتب درسي استدلالي، و مرجع استفاده عالمان پس از اوست. از وي حاشيه‏اي بر مکاسب و حاشيه‏اي بر رسائل به نام الفوائد الرضويه علي الفرايد المرتضويه نيز به يادگار مانده است. وفات اين فقيه بزرگ در سال 1322هـ.ق اتفاق افتاد و در سامرّا، در رواق عسکريين، عليهماالسلام، دفن گرديد8-در سال 1230هـ.ش در شهر دزفول ديده به جهان گشود. ساليان متمادي در اصفهان متوطن و در مدرسه جدّه کوچک به تدريس دروس سطح اشتغال داشت. در ادبيات عرب بسيار متبحّر بود. در مدت 88 سال عمر بابرکت خود علاوه بر تدريس و تحقيق بجز تعليقه يادشده بر »قطع« رسائل، کتاب نورالانوار را در منطق و کتاب کشّاف الغاية در حاشيه بر تهذيب‏المنطق به رشته تحرير درآورد. او در سال 1318هـ.ش چشم از جهان فروبست و در تکيه سيّدالعراقين تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شدمنبع:ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن