تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802889139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه‌نشيني احمدي‌نژاد چگونه در صداوسيما مطرح شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خانه‌نشيني احمدي‌نژاد چگونه در صداوسيما مطرح شود؟
در نشست تخصصي «تحليل پيام‌هاي ارتباطي در ايران» اين پرسش به ميان آمد كه صداوسيما چگونه مي‌تواند موضوعاتي چون «تأمين اجتماعي»، «خانه‌نشين شدن احمدي‌نژاد» يا «فساد در كشور» را مطرح كند كه هم حق مطلب را گفته باشد و هم امنيت و آرامش ملي را مورد تنش قرار ندهد؟

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست رسانه‌اي تحليل پيام‌هاي ارتباطي در ايران با مشاركت مركز نظارت و ارزيابي سازمان صداوسيما به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

اين نشست با حضور دكتر حسن خجسته (مدير طرح و برنامه‌ريزي صداوسيما)، دكتر خيامي (رييس مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما) و جمعي از اساتيد حوزه‌ي تحليل پيام‌هاي ارتباطي از جمله دكتر مسعود كوثري، دكتر اكبر نصراللهي و ... برگزار شد.

*** انگار فرهنگ زير سياست است

در ابتداي اين نشست دكتر خيامي، رييس مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما با اشاره به اينكه تحولات رسانه‌اي كشور اجازه نمي‌دهد به صورت سنتي، نظارت صورت بگيرد، گفت: اكنون دوران روش‌هاي صفر و يكي گذشته است. دوران جدي‌نگري، لحظه‌نگري و تفكر لحظه‌اي گذشته است. دوران قضاوت‌هاي سليقه‌اي نيز گذشته است. به ذهن‌مان رسيد كه بايد در نوع نگاه‌مان تجديد نظر كنيم؛ البته در اين راه رنج‌ها و سيلي‌هايي را هم مي‌خوريم ولي امروز اعتبار و تأثيرگذاري را هم مي‌بينيم.

او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درخصوص اينكه قرار نيست فرهنگ حاشيه باشد، مطالبي را عنوان كرد و گفت: قرار بود فرهنگ اصل باشد و سياست و اقتصاد زير سايه او باشند اما انگار فرهنگ زير سياست است و به طور كلي علم زير سايه سياست است. آيا اين روزها تعليق‌ها و رفع‌ تعليق‌ها، توفيق‌ها و رفع توفيق‌ها، مجوز دادن ساخت و ندادن، مميزي‌هاي كتابي كه گاهي به اندازه سر سوزن باريك است و گاهي هم همچون دروازه‌بان مي‌شود، با رفت‌وآمد دولت‌ها متفاوت مي‌شود يا نه؟ آيا درگيري اصلي ما همين مجوزهاست؟

رييس مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما به عنوان دبير علمي اين نشست در ادامه مطلب بالا گفت: مگر علت اصلي اين گرفتاري اين نيست كه محصولات رسانه‌اي را نمي‌فهميم. براي همين است. بستگي به اين دارد كه كدام دولت سر كار است تا مجوز بدهد يا ندهد. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي، اين است كه ما هنوز نتوانستيم شيوه‌هاي درست تحليل را جايگزين كنيم.

دكتر خيامي در ادامه يكي از دلايل اصلي گرفتاري‌ها در مميزي‌ها و توفيق‌ها را اينگونه شرح داد كه نتوانسته‌ايم درست به روش متون رسانه‌اي بپردازيم.

او ادامه داد: در عالم سياست سوءتفاهم‌هايي رخ مي‌دهد كه ممكن است ناشي از سوءتفاهم‌هاي متون رسانه‌اي باشد. رسانه‌ها اكنون نهادهاي ميانجي‌اند. مردان سياست هم از طريق رسانه‌ها با يكديگر برخورد مي‌كنند، در نتيجه اين رسانه‌ها اگر درست فهميده نشوند منجر به جريان‌هاي مخرب و عجيبي مي‌شوند. سياست قرار نبود بر همه چيز سايه افكند و ما هنوز در تحليل پيام‌هاي ارتباطي كه كاربرد مهمي دارند، ضعيف هستيم.

رييس مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما در ادامه با اشاره به اينكه به ما ياد داده‌اند يكي از راه‌هاي مقابله با شبكه‌هاي ماهواره‌اي ارتقاء سواد است، گفت: مي‌شود ديش‌هاي ماهواره را جمع كرد. يك راه اين است كه قانوني وضع كرد و جريمه كرد اما راه فرهنگي‌تر اين است كه برنامه‌ ساخت و مقابله كرد. البته ظاهرا يكي از روش‌هاي خوب ديگر اين است كه مخاطب نحوه تحليل و آگاهي‌هايش را ارتقاء دهد. احتمال مي‌دهم كار بر روي موضوع روش‌ها و تحليل ارتباطي به كار آيد و ما مي‌توانيم در اين زمينه بر روي عموم مردم بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم.

خيامي همچنين در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به اينكه مخاطبان مي‌خواهند راديو و تلويزيون را درست بفهمند، گفت: ماجرا بسيار از دايره‌ي استفاده‌اش وسيع‌تر است. در جامعه‌اي كه موضوع تحقيق و پژوهش جدي گرفته نشده است، پيش‌فرض‌ها زودتر از روش‌ها مي‌گويند كه معنا چيست! متأسفانه در حال حاضر به موضوع روش‌هاي فهم نقد و تحليل درست متون رسانه‌اي در جامعه كم‌توجهي كرده‌ايم.

رييس مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما در پايان صحبت‌هايش درخصوص فعاليت اين مركز گفت: فعاليتي كه در اين مركز انجام مي‌دهيم، فراتر از نظارت است و در واقع قضاوت مي‌كنيم. تاكنون نتايج بدي نداشته‌ايم اما پرسش‌هايي را به نحوه عملكرد صداوسيما داريم.

او همچنين به اين نكته نيز اشاره كرد كه مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما بر روي بخش سياسي و خبر، رسانه‌ها، موسيقي، ارزيابي و نظارت بر فيلم و سريال فعاليت مي‌كند.

*** بهم‌ريختگي در تلويزيون

در بخش ديگري از اين نشست دكتر مسعود كوثري توضيحاتي را درخصوص تحليل پيام در رسانه‌هاي جمعي ارائه داد و گفت: اگر بخواهيم راجع‌ به مخاطب پژوهش كنيم، بايد چند سوال را از خودمان بپرسيم. اينكه نياز رسانه‌اي مخاطب چيست، مصرف و رضايت مخاطب و اثر رسانه.

وي در ادامه با بيان اينكه مركز سنجش صداوسيما در اين خصوص تعاريفي ندارد كه به فرمول و مفاهيم درستي برسد، گفت: در نتيجه هر روز يك محقق، يك روش و يك كاري را ارائه مي‌دهد در حالي كه مركز سنجش صداوسيما بايد كتابچه مشخصي داشته باشد و داده‌هاي قابل مقايسه‌اي. گاهي اوقات بر روي سنجش‌هاي مهم اين قضيه اتفاق مي‌افتاد. اين گزارش‌ها براي بالادستي‌ها هم ارائه مي‌شود كه غلط است هر چند بالادستي‌ها اين گزارش‌ها را تأييد نمي‌كنند. در نتيجه ضروري است در تعاريف به يك كتابي برسيم تا تعاريف مشخصي داشته باشيم.

اين مدرس دانشگاه در ادامه تأكيد كرد: حداقل من تعاريف مشخصي از سنجش صداوسيما تاكنون نديده‌ام و بيشتر اتلاف زمان بوده است و اگر به صورت روند مطالعاتي اين سنجش را دنبال نكنيم، به هيچ نتيجه‌اي نخواهيم رسيد.

دكتر كوثري همچنين با بيان اينكه در تحصيلات كمي و كيفي سازمان مساله وجود دارد، خاطرنشان كرد: بايد تازه‌واردان به اين سازمان به صورت روش جديد تعليم داده شوند. پرسش‌نامه‌هايي كه در مركز سنجش صداوسيما وجود دارند نياز به بازنگري جدي دارند.

او همچنين در نقد صداوسيما با اشاره به اينكه بهم‌ريختگي در تلويزيون بيشتر ديده مي‌شود، گفت: متأسفانه در تلويزيون، مجريان درخصوص بخش پرسش‌نامه حضوري از لغات و كلماتي استفاده مي‌كنند كه اصلا براي عموم مردم مفهوم نيست در صورتي كه بايد اين لغات بايد براي مردم قابل فهم باشد. مجريان هر چه دلشان مي‌خواهد مي‌گويند و اين بهم‌ريختگي بيشتر در تلويزيون به چشم مي‌خورد اما اين به اين معني نيست كه در راديو وجود ندارد.

اين مدرس دانشگاه همچنين با اشاره به اينكه كمترين ميزان پژوهش در صداوسيما نحوه‌ي دريافت و گيرايي مخاطب است، گفت: پژوهش درباره‌ي عمق ذهن مخاطب در صداوسيما در سطح پاييني صورت مي‌گيرد.

*** انتقاد به عملكرد اداره پژوهش معاونت سياسي صداوسيما

به گزارش خبرنگار ايسنا، مدير كل نظارت و ارزيابي اخبار سياسي در صداوسيما نيز در اين نشست حضور داشت.

دكتر اكبر نصراللهي در اين نشست درخصوص فضاي تحقيق و پژوهش خبر در گذشته و حال توضيحاتي را ارائه داد و گفت: اداره نظارت و ارزيابي اخبار سياسي يكي از مراكز پركاري است كه در زمينه‌ي خبر فعاليت مي‌كند. اما به دلايل مختلفي بخشي از پژوهش‌ها موثر نيست. واقعيت اين است كه براي كساني كه در حوزه خبر و صداوسيما هستند، قابل استفاده نيست و در واقع اداره آموزش و پژوهش معاونت سياسي صداوسيما، كارهايي كه درخصوص خبر انجام مي‌دهند خيلي مناسب نيست و علت آن حساسيت‌هاي سياسي و خودسانسوري‌ است كه وجود دارد.

وي درخصوص اداره كل نظارت اخبار كه از سال 89 راه‌اندازي شده است، گفت: به جرأت مي‌توانم اين اداره بگويم تنها مركز تخصصي تحقيق و پژوهشي درخصوص خبر است. در اين اداره روش‌هاي خوبي به كار برده مي‌شود و از تنوع خوبي برخوردار است. كارهاي جدي در اين اداره صورت مي‌گيرد كه البته كافي نيست.

او همچنين در بخش ديگري از اين نشست به پوشش خبري صداوسيما اشاره كرد و گفت: پوشش خبري يكي از كارهاي پيچيده‌اي است كه عوامل پيدا و پنهان زيادي در آن دخالت دارند. اگر اين عوامل را شناسايي نكنيم در نتيجه‌گيري و قضاوت دچار مشكل مي‌شويم. براي اينكه قضاوت منصفانه نيز داشته باشيم لازم است در كنار تسلط، تجربه هم داشته باشيم.

مدير اداره نظارت و ارزيابي اخبار سياسي صداوسيما در ادامه يكي از مشكلاتي را كه در صداوسيما وجود دارد بخشي به نام تكرار دانست و گفت: در صداوسيما آيا جايي هست كه بگويند تكرار خوب است يا نه؟ در بخش خبر تا چه ميزان تكرار خوب است؟ متأسفانه نتوانسته‌ام جوابي براي خودم پيدا كنم. يا در بخش تصاوير، بهتر است عمق جنايت‌ها را نشان دهيم و يا از سوي ديگر به دليل رعايت سلامت رواني مردم، نشان ندهيم؟ رسانه چه بايد بكند و چه ميزان تصاوير را كجا پخش كند تا هم حق مردم ادا شود و هم به سلامت رواني آن‌ها لطمه نخورد؟ اين مساله مبهم است و صداوسيما درگير آن است.

او همچنين در بخش ديگري از اين نشست به پوشش زلزله ورزقان اشاره كرد كه بلافاصله بعد از اين حادثه، صداوسيما آن را پوشش داد و گفت: برخي‌ها از جنبه سياسي از اين جريان استفاده كردند تا اقوام را دچار تنش كنند و در اين ميان در اين حادثه سازمان را مجبور كردند تا شبكه بازار هم در خصوص اين زلزله صحبت كند و صداوسيما بايد به حساسيت اين كار توجه كند.

دكتر نصراللهي در ادامه به بخش اخبار محلي و ملي اشاره كرد و گفت: در صداوسيما چگونه مي‌توانيم ماجراي مربوط به «تأمين اجتماعي» يا «خانه‌نشين شدن احمدي‌نژاد» را مطرح كنيم كه هم حق مطلب را گفته باشيم و هم امنيت و آرامش ملي را مورد تنش قرار ندهيم و يا حتي چگونه مي‌توان موضوعاتي مثل فساد در كشور را در صداوسيما مطرح كرد؟

او در پايان سخنان خود به اين نكته اشاره كرد كه چشم‌اندازهاي اميدواركننده در صداوسيما وجود دارد اما مشكلاتي نيز وجود دارد كه اساتيد محترم در حوزه ارتباطات بايد نسبت به آن اقدام كنند.

*** راهكاري براي هدر نرفتن هزينه ميلياردي صداوسيما

دكتر فاضلي يكي از اساتيد ارتباطات آييني در دانشگاه علامه نيز در اين نشست توضيحاتي را درخصوص برنامه‌هاي رسانه‌اي ارائه داد و گفت: برنامه‌هاي رسانه‌اي در ايران بنا به اذعان منتقدان، محققان و حتي مديران رسانه‌ها از كارايي كافي برخوردار نيستند. داستان بسيار پيچيده است. در اين فضاي رسانه‌اي در كشور، مردم يك طرف ماجرا هستند، حكومت يك طرف و جامعه جهاني از طرف ديگر در اين مسائل حضور دارند.

او با اشاره به اينكه در اين فضا فقط نبايد حكومت را ديد، گفت: بايد به سراغ الگوي نظري از ارتباطات برويم تا امكان ارتباطات موثر را ايجاد كنيم. در غير اين صورت هزاران ميليارد توماني كه هزينه رسانه و صداوسيما مي‌شود به هدر مي‌رود و از طرفي ديگر حق مردم ادا نمي شود.

*** «نود» كنترل نمي‌شود تا مخاطب آن را پس بزند

اين استاد ارتباطات ارتقاء كيفيت در حوزه‌هاي هنري الگوي ارتباط آييني را موفق‌تر دانست و افزود: يكي از ويژگي‌هاي ارتباط آييني تداوم و تكرار يك برنامه در تلويزيون است. از طرفي ديگر ويژگي فرهنگي جامعه ما به گونه‌اي است كه به اين نوع شيوه ارتباط نزديك‌تر است. به عنوان مثال برنامه‌هايي از جمله «90»، به دليل تداوم‌شان جزو برنامه‌هاي ارتباط آييني هستند. در غير اين صورت مردم ترجيح مي‌دهند برنامه‌اي را كه مشاركتي نيست را يك شبكه فردي و برنامه فردي بدانند.

او همچنين ويژگي يك برنامه موفق و مخاطب پسند را تنوع و تكثر در برنامه و مشاركت مخاطبان در آن دانست.

او همچنين به برنامه «90» اشاره كرد و گفت: اين برنامه اگرچه رها نيست اما كنترل هم نمي‌شود تا مخاطب آن را پس بزند. مشاركت در اين برنامه از حدي كه سازمان‌دهي مي‌شود، فراتر است و مي‌شود گفت تا حدودي درهاي اين برنامه باز است. از طرف ديگر اين برنامه به خاطر نظم و تداومي كه پيدا كرده موفق است. در واقع ما مرز مفهوم مشاركت و ارتباط آييني را در تداوم و تكرار يك برنامه مي‌بينيم و از ديدگاه مديران نه بلكه از ديدگاه مخاطبان، برنامه‌ زماني مشروعيت دارد كه تداوم و تكرار به آن برنامه اعتبار مي‌دهد.

*** «نود» جزو مباحات است

در پايان اين نشست دكتر حسن خجسته، معاون طرح و برنامه‌ريزي صداوسيما درخصوص سخنان دكتر فاضلي و در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا مديريت رسانه در ايران به سمت ارتباطات آييني نرفته است؟ پاسخ داد: اين طور نيست. ما از شيوه‌هاي آييني زياد استفاده كرده‌ايم. فوتبال و برنامه «90» نيز جزو مباحات است و حرام نيست. هر چند از اين شيوه استفاده كرده‌ايم، در برخي جاها موفق بوده‌ايم و در برخي جاها موفق نبوده‌ايم. فرض كنيد شبكه‌ي «شما» يك برنامه‌اي به اسم «هفت ترانه» كه مشاركتي است، به روي آنتن مي‌برد، در اين برنامهي‌مشاركتي برخي آيين‌هاي ملي محدود هستند كه ما در پخش آن‌ها در برخي موارد موفق بوده‌ايم و در برخي جاها موفق نبوده‌ايم.

او ادامه داد: اگر به سمت ارتباط آييني نمي‌رفتيم، اهل دين مطالبه مي‌كردند.

*** از صداوسيما توقع نداريم در كارهاي عميق پيش‌قراول شود

در بخش پاياني اين نشست، اساتيد ارتباطات دانشگاه تهران و علامه طباطبايي، دكتر گيويان، دكتر شهرام گيل‌آبادي، دكتر بشير، دكتر اربابي، دكتر مسعودي و دكتر رسولي، درخصوص روش‌هاي كمي و كيفي پژوهش‌هاي صداوسيما توضيحاتي را ارائه دادند.

دكتر گيويان خطاب به صداوسيما گفت: از صداوسيما به عنوان يك سازمان توقع نداريم در كارهاي عميق پيش‌قراول شود اما روش‌هاي انتقالي اين سازمان به گروه خوني گروه حاكم مي‌خورد و چون به اين شيوه است، نظام آموزشي‌مان عليل مي‌شود كه به سمت روش ارتباطات آييني مي‌رويم.

اساتيد ديگر نيز در اين نشست توضيحاتي را درخصوص روش‌هاي كمي و كيفي پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها درخصوص برنامه‌هاي صداوسيما و يا رسانه‌هاي ديگر ارائه دادند.

*** ته چاه روش‌هاي كمي هستيم

دكتر خجسته نيز در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه متأسفانه درخصوص پژوهش، ته چاه روش‌هاي كمي هستيم، گفت: راهبرد آمريكايي هم مبتني بر شناخت محيط است. آنها هم در رويكردهاي كمي ناموفق بوده‌اند. آنها هم گرفتار روش‌هاي كمي هستند؛ البته ممكن است از روش‌هاي كيفي هم استفاده كنند. اما آنها كم‌كم از سلطه‌ي روش‌هاي كمي خارج مي‌شوند. اين در حالي است كه ما هنوز ته چاه روش‌هاي كمي هستيم و هر چه كه داريم مطالعات كمي است و از اين جهت بايد افسوس خورد.

اين مدير ارشد صداوسيما ادامه داد: پيشنهادي را به صداوسيما درخصوص جدول رسانه‌اي ارائه داده‌ايم كه اين جدول سه محور دارد. يكي از محورهاي آن بعد رسانه و سپهر رسانه‌اي است كه بر مسلط است. براي مثال مي‌توانيم بگوييم 120 شبكه فارسي‌زبان داريم كه از اين تعداد 30 درصد فيلم و نمايش پخش مي‌كند. اين روش تحقيق كمي است، اما در عين حال كيفي محسوب مي‌شود. تحليل كيفي رسانه اشكالش اين است كه ممكن است هر كسي برداشت خود را داشته باشد. يك محور ديگر جدول رسانه‌يي نيازها و انتظارات مخاطب در معناي خودمان است. ضلع سوم اين جدول هم وظايفي است كه صداوسيما در اختيار دارد و تركيب اين وظايف كمي سخت است. براي مثال صداوسيما در حوزه‌ي زنان چندان نمي‌تواند مانور بدهد.

دكتر خجسته گفت: اكنون 21 شبكه در سطح ملي داريم و تلاش‌مان اين است كه شبكه‌ها را در اين جدول رسانه‌يي بگذاريم و حدود و منطقه هر شبكه را مشخص كنيم.

او در بخشي از صحبت‌هايش تاكيد كرد، صداوسيما سازماني است كه لاجرم مجبور به توسعه است.

خجسته ادامه داد: در سپهر رسانه در يك رقابت ريشه‌اي هستيم كه اين رسانه‌ها در پيام با ما رقابت مي‌كنند. يكسري از رسانه‌ها هم هستند كه با ما كاري ندارند و منطقشان، منطق بازار است و قصد و غرض سياسي هم ندارند.

او خطاب به اساتيد حاضر در اين نشست تخصصي گفت: شايد در كشور اساتيد ورزيده‌اي چون شما كمتر داشته باشيم در اين زمينه به صداوسيما راهكار بدهيد.

***

در پايان اين نشست مراسم تقدير از اساتيد ارتباطات توسط دكتر حسن خجسته، معاون طرح و برنامه‌ريزي صداوسيما برگزار شد. همچنين فصل‌نامه «تحليل پيام» نيز رونمايي شد.

به گزارش ايسنا، آغاز اولين نشست «تحليل پيام» به منزله آغاز سلسله نشست‌هاي تخصصي نقد رسانه‌اي در حوزه‌هايي چون موسيقي، برنامه‌هاي نمايشي، خبر و فضاي مجازي خواهد بود.

نشست تحليل پيام‌هاي ارتباطي در فرهنگسراي رسانه عصر سه‌شنبه، 26 آذرماه از ساعت 13 الي 17 به طول انجاميد.

انتهاي پيام

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن