تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804017458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش ميداني خراسان از بورس تهرانبدرود فردوسي، سلام حافظ


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گزارش ميداني خراسان از بورس تهرانبدرود فردوسي، سلام حافظ
صبح يك روز سرد پاييزي ساعت ۸ جنب پل حافظ حدود ۱۰ الي ۱۲ نفر منتظر بازشدن در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران تا ساعت 8:15 هستند. در اين ميان گعده هاي چند نفره اي شكل مي گيرد كه در يكي از آن ها درباره مذاكرات ژنو و تاثير آن بر بازار و وضعيت سهام چند شركت با يكديگر صحبت مي شود.ساعت 8:15 تالار معاملات باز مي شود و حدود ۳۰ نفر شامل پير و جوان وارد تالار معاملات بورس مي شوند و با حضور در طبقه اول اين تالار روي رديفي از صندلي در برابر تابلوي بزرگي كه وضعيت شركت هاي بورس را نمايش مي دهد مي نشينند.ساعت حدود ۹ صبح است و سالن كوچكي كه در طبقه اول ساختمان تالار معاملات بورس اوراق بهادار در برابر تابلوي بزرگ بورس واقع است حدود بيش از ۱۰۰ نفر را در خود جاي داده است كه بيش از نيمي از آن ها با رايانه هاي شخصي و تبلت وارد سامانه اينترنتي بورس شده اند و وضعيت سهام خود و ساير سهامي كه ممكن است قصد خريد آن را داشته باشند رصد مي كنند. برخي بدون استفاده از اين وسايل تابلوي بزرگ تالار را مشاهده مي كنند و در رژه اسامي و اعداد و ارقامي كه افزايش و كاهش قيمت بيش از ۴۰۰ سهم را نمايش مي دهد به دنبال كسب روزي از خريد و فروش سهام هستند. برخي نيز از طريق رايانه هاي نصب شده در گوشه و كنار تالار كه به سامانه اينترنتي بورس متصل است وضعيت بازار را رصد مي كنند.

سبقت حافظ از فردوسي

اين روزها ديگر خبري از هياهوي دلالان ارز و طلا و حضور مردم در خيابان فردوسي و سبزه ميدان نيست بلكه بيشتر نگاه ها براي سرمايه گذاري به خيابان حافظ دوخته شده است. جايي كه با ركود معاملات ارز و طلا، رشد ۴۸۳ درصدي ارزش معاملات سهام در بورس در ۷ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم خورده است و ميانگين بازدهي بيش از ۱۳۰ درصدي طي ۹ ماه نخست سال را براي بيش از ۴ ميليون نفر سهامدار در پي داشته است. علاوه بر اين آمار رسمي برخي افراد حاضر در تالار معاملات و برخي خبرنگاران حضور مردم در تالار بورس را نسبت به سال هاي گذشته چشمگيرتر ارزيابي كرده اند.

بازگشت به بورس، وجود تجربه هاي منفي گذشته

جاذبه اين روزهاي بورس حتي شكست خوردگان در تجربه هاي قبلي حضور در اين بازار را نيز بار ديگر به عرصه خريد و فروش سهام كشانده است. مرد ۵۰ ساله اي كه با يك دستگاه تبلت در حال رصد وضعيت سهام خود در سامانه بورس است مي گويد كه با وجود لطماتي كه در دوره حضور قبلي خود در بورس متحمل شده است باز هم به دليل رونق بورس اخيرا وارد اين بازار شده است. اين فعال بازار بورس كه شغل اصلي اش در ارتباط با لوازم خانگي است، مي گويد: حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پيش دستي بر آتش داشتم اما چند سالي بود كه دنبال اين كار نبودم و اخيرا بيشتر براي كسب اطلاع از وضعيت بازار به تالار بورس مي آيم.وي كه به گفته خود با تشويق دوستانش دوباره راهي بورس شده است، در پاسخ به اين سوال كه چرا در حضور قبليش در بازار ضرر كرده است، گفت: دفعه قبل پيگير وضعيت سهامي كه خريداري كردم، نبودم تا اين كه شركت مورد نظر با مشكل مواجه شد و ارزش سهام آن كاهش يافت و در همان حد پايين باقي ماند ولي اكنون ابزارها و قوانيني پيش بيني شده است كه باعث شده وضعيت بازار سرمايه بهتر شود. وي مي افزايد: هنوز هم خطر سرمايه گذاري در بورس بالاست اما خطري كه منجر به نابودي سرمايه شود كمتر است، در حالي كه در گذشته خطرات سرمايه گذاري در بورس باعث نابودي سرمايه افراد مي شد.اين فعال بازار بورس در پاسخ به اين سوال خبرنگار ما كه چه اقداماتي انجام مي دهيد تا سرمايه شما با خطر در بورس مواجه نشود، گفت: به جاي تك سهم، سبدي از سهام مي خرم، ضمن اين كه اگر پيگير وضعيت سهمي كه خريده اي باشي مي تواني در صورت شروع به كاهش قيمت، آن را به سرعت بفروشي.

تاثير مذاكرات ژنو بر خريد و فروش سهام

جوان ۳۴ ساله اي كه در گوشه اي از تالار بورس از طريق لپ تاپ سامانه اينترنتي بورس و وضعيت برخي سهام‌ها را رصد مي كند، توضيحات جالبي درباره متغيرهاي اثرگذار بر تصميمات سهامداران از جمله اخبار سياسي و مذاكرات ژنو مطرح مي كند.اين فرد كه مدرك كارشناسي حسابداري دارد و به گفته خود از دوره دانشجويي در خط خريد و فروش سهام افتاده است مي گويد: هر روز حدود ۲ تا ۳ ساعت از وقت خود را به رصد بورس اختصاص مي دهد، چرا كه بازار به حدي گسترده شده است كه اگر بخواهي موفق باشي بايد وقت بگذاري.وي در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود رصد وضعيت بازار از طريق اينترنت، باز هم زحمت حضور در تالار بورس را متحمل مي شود، مي گويد: اين جا اجتماع جالبي است چرا كه دوستانم را مي بينيم و با يكديگر تبادل نظر مي كنيم و هركس بنا به تجربه خود و معاملاتي كه مي خواهد انجام دهد نظري را ارائه مي كند. اين فعال بازار بورس در پاسخ به اين سوال كه منابع اطلاعات شما براي خريد و فروش سهام غير از دوستانتان چيست، مي گويد: در اولويت منابع اطلاعات، اخبار اقتصادي قرار دارد، اما همزمان با آن مسائل سياسي را با توجه به اين كه خيلي تاثيرگذار است، پيگيري مي كنم. وي با اشاره به اين كه در روز حداقل يك ساعت را به مطالعه خبرهاي داخلي، خارجي و سايت هاي اينترنتي اختصاص مي دهد، مي گويد: فراتر از خبرها بعضا تحليل ها را هم پيگيري مي كنم. به عنوان مثال اكنون كه مذاكرات ژنو در جريان است اقدامات احتمالي طرف مقابل و حتي نوع سخن و بيان مسئولان سياسي كشور را رصد مي كنم چرا كه بر تصميم گيري براي خريد و فروش سهام اثر دارد.

۸سال حضور و ۲سال ضرري كه با سود سهام ديگر جبران شد

مرد ۶۷ ساله اي كه شغل آزاد دارد با اشاره به حضور ۸ساله خود در بورس مي گويد: با وجود اين كه ۲سال پياپي در بورس زيان ديدم اما سود سهام ديگر توانست ضرر ۲ساله ام را جبران كند.اين فعال بورس كه دليل حضورش در تالار معاملات را مشورت با دوستانش ذكر مي كند، در پاسخ به اين سوال كه آيا ۲سال ضرر باعث نشد وسوسه شده و از بورس خارج شود، گفت: نه وسوسه نشدم چون اميدوار بودم كه سود سهام ديگر مي تواند آن را جبران كند و چنين نيز شد. وي با اشاره به اين كه معمولا روزي ۲ساعت براي رصد بازار وقت مي گذارد، مي افزايد: زماني كه بازار نوسان دارد، سريع اقدام به جابه جايي و فروش سهام و خريد سهام ديگر مي كنم تا دچار ضرر نشوم.

چون اقتصاد با ثبات در كشور نداريم ما بورس بازان برنده ايم

جوان ۳۲ساله اي كه ۹سال است در بورس فعال مي باشد، درباره نحوه ورود خود به اين بازار مي گويد: ۹سال پيش پولي داشتم و مي خواستم زمين بخرم كه برخي دوستانم مشورت دادند و گفتند به جاي خريد زمين، سهام بخرم. وي در مجموع حضور ۹ساله خود در اين بازار را همراه با سودآوري ذكر مي كند و مي گويد: ابتدا سبدي از سهام (سهام چند شركت) را مي خريدم اما پس از مدتي كه حرفه اي شدم تك سهم (سهام يك شركت) را خريداري كردم چرا كه با وجود خطر سرمايه گذاري تك سهم، سودآوري آن معمولا بيشتر است.وي نوسان بالا در بورس كشورمان را يكي ازنقاط ضعف آن ذكر مي كند و با مقايسه بورس ايران با كشورهاي داراي ثبات اقتصادي مي گويد: ما بورس بازان چون ثبات در اقتصاد كشور نداريم، برنده ايم! وي با اشاره به سودآوري شگفت‌آور سال‌هاي اخير بورس، به وضعيت بد اين بازار در سال هاي ۸۴ و ۸۵ نيز اشاره مي كند و مي گويد: در آن سال ۵۰درصد سرمايه ام را به خريد سهامي اختصاص دادم كه ارزش هر سهم آن ۲۸۵ تومان بود و ظرف مدت ۴روز ۱۰۰هزار تومان استفاده كردم اما همين سهم ۳ماه بعد به قيمت ۱۷۰تومان كاهش يافت يعني ۱۱۵ تومان به ازاي هر سهم ضرر كردم.

رفت و برگشت يك بورس باز در مسير حافظ به فردوسي

اين فعال بازار بورس با اشاره به اين كه هر چه سرمايه دارد در بورس است و حتي چنين ضرري نيز منجر به خروج وي از بورس نشد، مي افزايد: سال گذشته با توجه به پيگيري مباحث سياسي احساس كردم خريد ارز به نفعم است لذا مدتي به دنبال خريد و فروش ارز رفتم.وي در صحبت هاي خود به خريد دلار با نرخ ۳۸۰۰تومان به تصور افزايش قيمت تا حدود ۷هزار تومان اشاره كرد و اگرچه توضيح بيشتري نداد اما مشخص است كه چگونه كاهش قيمت و ثبات نسبي بازار ارز منجر به خروج وي از بازار ارز در خيابان فردوسي و بازگشت وي به بورس در خيابان حافظ شد.

سرمايه گذاري در بورس، به قيمت فروش خانه و ضرر سنگين

اما جالبترين ماجرا در بين فعالان بورسي كه با آن صحبت كردم مربوط به مرد ۵۴ ساله بازنشسته اي است كه هرچند تا سال ۸۳ در بورس فعال بود اما از آن سال به بعد جدي تر در بورس فعاليت مي كند و حتي خانه خود را براي اين سرمايه گذاري فروخت اما هم اكنون سهامي را كه سال ها پيش با قيمت بالا خريده بود، فقط با قيمت پايين تر ممكن است به فروش برسد.وي مصداق هايي از رشد عجيب قيمت سهام و سقوط ناگهاني آن را بيان مي كند و مي گويد: سال ۱۳۷۷ سهام يك شركت معدني از قيمت ۴۰۰ تومان تا ۷۵۰۰ تومان تغيير كرد و صف آن چناني براي خريد آن تشكيل شد و در اين ميان خود من زماني كه قيمت اين سهام ۷۱۴۰ تومان بود براي خريد آن اقدام كردم اما از فرداي خريد سهام نتوانستم آن را به فروش برسانم تا اين كه قيمت آن سهام به ۱۰۰ تومان كاهش يافت و اين در حالي بود كه ۱۴۰ تومان بايد براي خريد سهم به كارگزاري پرداخت مي كردم. (كارگزاري ها، شركت هاي واسطه خريد و فروش سهام هستند كه درصد اندكي بابت خريد و فروش سهام از دو طرف دريافت مي كنند).وي نمونه هايي ديگر از تغييرات بعضاً ۱۰ برابري قيمت سهام طي مدت كوتاه را برمي شمارد و دليل آن را فقدان شفافيت بازار مي داند و در عين حال معتقد است كه اخيراً شفافيت در بورس كمي بيشتر شده است.

مرغ دانه اي ۲ ميليون تومان خورده ام

وي با اشاره به اين كه تصور مي كردم بازار بورس بهتر از ساير بازارهاست اما متضرر شدم، مي گويد: ضرري كه من در بورس متحمل شده ام كمتر كسي به آن دچار شده است. وي مي افزايد: سال ۸۳ خانه اي داشتم كه به قيمت ۶۰ ميليون تومان فروختم، الان همان خانه 1.5 ميليارد تومان مي ارزد. ۶۰ ميليون خانه را دادم به آن سهم هاي كذايي كه هيچ شد. اين فعال بازار بورس اضافه مي كند: دوستي داشتم كه مي گفت همين سهم ها را بفروش برويم چند كيلو مرغ بخريم! من مرغ دانه اي ۲ ميليون تومان خورده ام!! وي مي افزايد: همين الان هم سهامي داريم كه به عنوان مثال سال گذشته با قيمت ۱۱۴ تومان در بازار عرضه شد و الان تا ۱۸۰۰ تومان افزايش يافته است. دوستي داشتم كه خانه اش را فروخت و اين سهم را خريد و حال با فروش آن مي تواند چند خانه بخرد.

نمي توانم از بورس خارج شوم چون فرصت ديگري پيش رويم نيست

اين فعال زيان ديده بازار بورس در پاسخ به اين سوال كه چرا با اين همه ضرر از بازار خارج نشديد، مي گويد: ديگر نمي توانم از اين جا خارج شوم. (دوست وي كه شاهد گفت وگوي ماست مي گويد معتاد بورس شده است، اما وي مي گويد نه بحث اعتياد نيست.) اين مرد ۵۴ ساله مي گويد اگر جواني وارد بورس شود و ضرر كند فرصت دارد كه جاي ديگري برود و جبران كند اما من اگر جايي شاغل شوم و ماهي يك ميليون تومان هم بگيرم، به درد من نمي خورد، همين جا نشسته ام يا جبران مي كنم يا بدتر مي شود، هر چند نمي شود آن ضررها را جبران كرد.

دو روي سكه بورس از سودهاي نجومي تا ضررهاي سرمايه سوز

نگاهي به روند فعاليت بورس نشان مي دهد اين بازار با وجود روند رو به رشد به سان سكه اي بوده كه يك روي آن سودهاي آن چناني از جمله متوسط بازدهي ۱۲۲ درصدي از ابتداي سال تاكنون و روي ديگر آن سهام حدود ۱۰۰ شركت است كه با ركود بعضاً چند ساله قيمت خود بخش قابل توجهي از سهامداران را متضرر كرده است. با اين حال بورس را مي توان موفقترين بازار طي سال هاي اخير با كمترين خطر و بيشترين بازدهي دانست كه بر خلاف بازارهاي مخرب سفته بازي زمين و مسكن و خريد و فروش طلا و ارز به رونق اقتصاد كشور كمك مي كند.

رشد ۲ برابري سهامداران بورس طي ۳ سال اخير

به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران (اكونيوز) بر اساس اعلام شركت سپرده گذاري مركزي در انتهاي سال ۱۳۸۹ تعداد ۳ ميليون و ۸۶۱ هزار و ۲۵۹ نفر كد معاملاتي ثبت شده بود كه از اين ميزان تعداد سهامداران حقيقي بر اساس كدهاي فعال در بورس يك ميليون و ۸۷۶ هزار و ۵۵۴ نفر بوده اند. اما بر اساس گفته مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي كه در تاريخ ۱۵ مهر امسال در گفت وگو با روزنامه دنياي اقتصاد اعلام كرده بود: ۶ ميليون و ۱۴۱ هزار نفر داراي كد سهامداري هستند كه از اين ميان تعداد سهامداران فعال ۴ ميليون و ۱۱۰ هزار نفر مي باشند. بر اساس آمارهاي اعلام شده شركت بورس اوراق سهامدار تهران در تاريخ ۳۰ مهرماه امسال ۲۴۹ شركت بورس با رشد ۷۰ درصدي متوسط سود نقدي هر سهم مواجه شده اند. حجم معاملات سهام در بورس اوراق بهادار در ۷ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ درصد و ارزش سهام معامله شده در همين مدت ۴۷۵ درصد افزايش يافته است. همه اين آمارها نشان مي دهد كه بورس در حال حاضر پوياترين و سودآورترين بازار براي سرمايه گذاري است. به شرط اين كه سرمايه گذاري همراه با دقت و رصد دقيق بازار و استفاده از مشورت نخبگان اقتصادي باشد وگرنه سكه بورس روي ديگري هم دارد.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن