تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818998848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از شب يلدا و رسوم ايرانيان در اين شب گزارش مي‌دهدفال حافظ و حلقه دختران دور كرسي‌هاي شب يلدا / آويزان كردن شال توسط پسران كوچك


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از شب يلدا و رسوم ايرانيان در اين شب گزارش مي‌دهدفال حافظ و حلقه دختران دور كرسي‌هاي شب يلدا / آويزان كردن شال توسط پسران كوچك
گرفتن فال حافظ از جمله رسم و رسوم ايرانيان در شب يلدا طولاني‌ترين شب سال است كه تاكنون زنده نگه داشته شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، شب يلدا يكي از شب‌هاي شيريني است كه ايرانيان از گذشته با آداب و رسوم ويژه‌اي اين شب را گرامي داشته و فقط به زيبايي‌ها فكر مي‌كنند.

ايرانيان نزديك به هزاران سال است كه شب يلدا آخرين شب پاييز را كه درازترين و تاريك‌ترين شب در طول سال است تا سپيده دم بيدار مي‌مانند و در كنار يكديگر خود را سرگرم مي‌كنند.

در آيين كهن، بنابر يك سنت ديرينه آيين مهر شاهان ايراني در روز نخست دي‌ ماه تاج و تخت شاهي را بر زمين مي‌گذاشتند و با جامه‌اي سپيد به صحرا مي‌رفتند و بر فرشي سپيد مي‌نشستند.

ايرانيان در اين شب باقي‌مانده ميوه‌هايي را كه انبار كرده بودند به همراه خشكبار و تنقلات مي‌خوردند و دور هم گرد هيزم افروخته مي‌نشستند تا سپيده دم بشارت روشنايي دهد.

جشن شب يلدا در ايران امروز نيز با گرد هم آمدن و شب‌نشيني اعضاي خانواده و اقوام در كنار يكديگر برگزار مي‌شود.

در اين شب خانواده‌ها گرد هم آمده و افراد پير و سالخورده براي همه قصه تعريف مي‌كردند.

خوردن آجيل، هندوانه، انار و شيريني و ميوه‌هاي گوناگون كه همه جنبه نمادي دارند و نشانه بركت، تندرستي، فراواني و شادكامي هستند، در اين شب مرسوم بوده و البته در اين شب فال گرفتن از كتاب حافظ نيز مرسوم است.

*فال حافظ و پيش‌گويي بخت و اقبال دختران جوان

حافظ خواني و گرفتن فال حافظ به ويژه براي دختران جوان يكي از رسوم شيرين و پر طرف‌دار شب يلدا است، در اين شب به ويژه دختران جوان مجرد دور هم جمع شده و با قرائت فاتحه‌اي براي حافظ از وي يك فال خوب طلب مي‌كنند.

دختراني كه گرد كرسي‌هاي خانه مادربزرگ نشسته و به قصه‌هاي وي گوش داده و در دل خود آرزوهاي مختلفي در اين شب از خداوند مي‌خواهند.

*آداب شب يلدا در روستاي قره‌بوطه

شب يلدا در مناطق مختلف استان زنجان نيز همچون ساير استان‌ها داراي آداب و رسوم ويژه‌اي است.

روستاي «قره‌بوطه» يكي از روستاهاي استان زنجان به شمار مي‌رود كه مردم آن در شب يلدا مراسم‌هاي مختلفي داشته و اين شب را در خانه بزرگ‌ترها جمع مي‌شوند، اين شب در زبان محلي به «چله» معروف است.

مردم اين روستا به ويژه كودكان و جوانان در اين شب از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هديه گرفته و معمولا آن را تا شب يلداي سال آينده نگه مي‌دارند.

*آويزان كردن شال توسط پسران كوچك

البته در گذشته رسم بر اين بود پسران كوچك شب يلدا ظرفي را به شال بسته و از پنجره‌اي كه در سقف خانه‌هاي قديمي وجود داشته است، آويزان كرده و اهالي خانه در ظرف آويزان شده پسران پول و هديه‌هاي مختلف از جمله ميوه، تخم‌مرغ و كشمش مي‌ريختند.

*بردن چله قارپوزي براي نو عروسان

يكي ديگر از مراسم‌هاي شب يلدا يا شب چله در روستاي قره‌بوطه بردن هديه و هندوانه براي تازه عروسان است، اين هدايا كه توسط خانواده داماد به منزل عروس برده مي‌شود همراه با شادي و مراسم‌هاي مختلفي است.

در اين شب، سيني‌هاي دايره‌اي شكل را تزيين كرده و در آن آجيل، هندوانه تزيين شده، ميوه و شيريني مي‌گذارند و خواهر يا برادر داماد بر سر خود گذاشته و تا خانه عروس روي سر مي‌برند.

خانواده عروس نيز با شادي و نقل و نبات از خانواده داماد استقبال كرده و جشن آنها بر رنگ‌تر مي‌شود.

*صله رحم در شب يلدا در روستاي قره‌بوطه پر رنگ‌تر مي‌شود

شب يلدا بر اساس عقايد ايرانيان شب بزرگ و معنوي نيز به شمار مي‌رود، بسياري از افراد در اين شب به ديدن بزرگ‌ترها و بيمارها مي‌روند و از آنها دلجويي مي‌كنند.

حضور اهالي خانواده در منزل بزرگ‌ترها سبب خوشحالي سالخوردگان شده و شادي فرزندان نيز دو برابر مي‌شود.

پوشيدن لباس‌هاي نو و روشن از ديگر رسوم مردم روستاي «قره‌بوطه» در شب يلدا است كه به اعتقاد مردم همواره بركت و روشني به زندگي آنها وارد مي‌شود.

*دانه‌هاي اناري كه همچون ياقوت در ظرف‌ها مي‌درخشند

خوردن انار به اعتقاد اهالي اين روستا از اهميت بالايي برخوردار است و بايد در سفره شب يلدا هندوانه و انار دانه شده آماده بوده و با اين ميوه‌ها از ميهمانان پذيرايي شود.

قلب مردم اهالي در شب يلدا همچون دانه‌هاي انار درخشيده و روشني بيشتري به جمع آنها مي‌بخشد.

---------------------------

گزارش از: فاطمه حيدري

---------------------------

انتهاي پيام/73006/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن