تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804598957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوستانه با ظريف


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: دوستانه با ظريف
سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برپايه عزت، حكمت و مصلحت بنا شده است. هر يك از اين واژه‌ها داراي بار معنايي عميقي است كه ريشه درماهيت و فلسفه انقلاب اسلامي ايران دارد.
پيش قراول اجراي اين سه خواسته و هدف، دستگاه ديپلماسي كشور است كه در اين سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي همواره سعي و تلاش آن اين بوده است كه اين انتظارات و توقعات كه از سوي رهبري و مردم مطالبه مي‌شود، محقق گردد.
با روي كار آمدن دولت جديد، فعاليت هاي ديپلماسي دو چندان شد. اين اقداماتي كه از سوي دولت تدبير و اميد در عرصه ديپلماسي كشور آغاز و پيگيري مي‌شود، مورد حمايت رهبري معظم انقلاب قرار داشته است. ايشان در ديدار هزاران نفر از دانشجويان و دانش‌آموزان كه به مناسب سيزده آبان برگزار شد، تاكيد كردند، «هيچ كس نبايد مذاكره كنندگان ما را سازشكار بداند و نبايد ماموري را كه مشغول كاري است، تضعيف كند. اينها بچه‌هاي انقلاب هستند.»
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين در مراسم دانش‌آموختگي دانشجويان ارتش با اشاره به سفر رئيس‌جمهور به نيويورك گفته بودند، «ما از تحرك ديپلماسي دولت حمايت مي‌كنيم و به تلاش ديپلماسي اهميت مي‌دهيم و از آنچه در سفر اخير بود، حمايت مي‌كنيم، البته برخي از آنچه در سفر نيويورك پيش آمد به نظر ما بجا نبود.»
اما علاوه بر اين كه دستگاه ديپلماسي كشور همچنان كه توقع مي‌رود، در پي تامين منافع ملي و آرمان انقلاب ومردم است، گهگاهي اشتباهاتي را مرتكب مي‌شود كه البته نيازمند يادآوري براي جلوگيري از ادامه و تكرار آن است.
مي‌دانيم اكنون دولت و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در شرايط سختي قرار دارند و فشار گفت‌وگوها و بدقولي‌هاي طرف مقابل اين بار سنگين را سنگين‌تر هم مي‌كند اگر انتقادي و تحليلي هم از سوي برخي رسانه‌ها نسبت به برخي مواضع دستگاه ديپلماسي كشور خاصه آقاي ظريف مطرح مي‌شود، بيشتر به خاطر يادآوري نكاتي است كه تحليل‌گران ،نويسندگان و روزنامه‌نگاران به خاطر اهميت موضوع نسبت به آنها حساس هستند و آنها را مورد اشاره قرار مي‌دهند.
و اما پس از آن سفر كه به نيويورك انجام شد، چند نكته قابل توجه است كه بايد به آن اتفاقات و مواضع اشاره كرد.
۱ـ سخنان ظريف درباره توان نظامي آمريكا در مقابل توان نظامي ايران در اين زمينه پس از اظهارات وزير خارجه، فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح به خوبي واكنش نشان دادند و پاسخ‌هاي لازم داده شد.
۲ـ سوء تفاهم خواندن ادعاي امارات درباره جزاير ايراني و خواستار مذاكره با امارات در اين باره
موضوع جزاير ايراني خليج‌فارس سال‌هاست كه مورد سوء استفاده امارات قرار گرفته است كه اين ادعاها پاياني ندارد. جزاير سه گانه در خليج‌فارس به طور قطع و حتم متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و مذاكره بر سر اموال به حق، قانوني و خاك لاينفك ايران هيچگاه جايز نبوده و نخواهد بود. آن هم با كشوري كه حتي به اندازه يك استان كوچك ما هم وسعت ندارد.
۳ـ پاسخ ظريف به خبرنگار سي‌بي‌اس آمريكا درباره «رابرت لوينسون» جاسوس آمريكايي؛ «او توسط دولت در ايران بازداشت و زنداني نشده است».
آقاي ظريف با اين پاسخ دولت را از ديگر اجزاي نظام جدا كرده است. وزير خارجه به خوبي مي‌داند ومتوجه است كه دولت هم از پيكره حاكميت اسلامي است و تفاوتي با ديگر نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌ها ندارد. اين پاسخ مي‌تواند از طرف مقابل اينگونه برداشت شود كه ديگر سازمان‌ها و نهادها شايد در اين موضوع نقش داشته باشند.
۴ـ پاسخي كه قرار است ظريف به منتقدان داخلي توافق ژنو بدهد.
از زمان به سرانجام رسيدن توافق ژنو تاكنون، طرف مقابل خاصه آمريكا هر سخني را بر زبان آورده است. توافق ژنو را آن گونه كه خواسته تفسير كرده است. تهديدات اقتصادي نظامي و سياسي خود را افزايش داده است. رسانه‌هاي آمريكايي و از آن سو رژيم صهيونيستي پا به پاي هم هر آنچه كه توانسته‌اند عليه ايران به كار برده‌اند.
منتقدين داخلي اگر انتقادي مي‌كنند سمت و سوي نوك پيكان آنها بيشتر به سوي آمريكا و هم‌پيمانان اوست. بي‌اعتمادي به آمريكا و اطمينان نداشتن به وعده‌هاي اوست، كه رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاكيد داشته‌اند همچنين هشدار به فرزندان انقلابي تيم هسته‌اي است تا طرف مقابل را با هوشمندي و زيركي خود بر سر ميز مذاكره با شكست مواجه سازند. اين كه در چند روز اخير گفته شده و مي‌شود كه افراطيون ايران و آمريكا يك هدف دارند و مي‌خواهند توافق ژنو را برهم بزنند، به اين خاطر است كه اگر اين توافق به سرانجام نرسد، در داخل كشور انگشت اتهام به سوي منتقدين دراز شود كه شما باعث شديد تا توافق ژنو به هم بخورد!
اگر چنين موضوعي از سوي غرب مورد بهانه قرار گيرد، با توجه به اين كه در به نتيجه رسيدن يا نرسيدن اين توافق منتقدان عملا نقشي ندارند، يك بهانه بچه‌گانه بيش نخواهد بود. آقاي ظريف اگر مي‌خواهند پاسخ منتقدين داخلي را بدهند، ابتدا بايد به اين مساله پاسخ داده شود كه طرف مقابل است كه رفتارهايي انجام مي‌دهد تا توافق به نتيجه نرسد. اين رفتارها همه از سوي مسئولان و مقامات رسمي و دولتي آنها انجام مي‌شود.
۵ـ تماس جان‌كري با ظريف
اگر وزير خارجه آمريكا با وزير خارجه كشورمان تماس گرفته است كه گرفته است، اين تماس را به خاطر آن بدانيد كه منتقدين و تحليل‌گراني كه پس از اقدام آمريكا به تحريم هاي بيشتر عليه ايران، دست به قلم شده و درباره اين موضوع به ارائه تحليل و هشدار پرداختند، باعث شد تا با همگامي مواضع و سخنان مقامات كشورمان، اين تماس از سوي وزير خارجه آمريكا با شما گرفته شود.
اگر نبود اين مواضع و نقدهاي رسانه‌اي و تحليلي، آمريكايي‌هايي گمان مي‌كردند كه اقتدار با آنهاست.
شما به عنوان وزير خارجه و يك ديپلمات با تجربه قطعا اين توقع را نداشتيد كه رسانه‌ها و تحليل‌گران عليه مواضع آمريكا و سياست‌هايي كه مقامات آنها درباره ايران و توافق ژنو مطرح كرده و مي‌كنند، سكوت اختيار كرده و زبان به كام بگيرند.
منافع ملي نظام اسلامي براي ما از اهميت بسياري برخوردار است، هيچگاه انتقادات ما از حد و مرز منافع ملي عبور نخواهد كرد.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن