تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820058531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران آلبوم مواد معدني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ايران آلبوم مواد معدني
سرمايه‌‌گذاران خارجي ايران را به عنوان بهشت زمين‌شناسي و آلبوم مواد معدني مي‌شناسند. ايران در مقام دهم دنيا از نظر تنوع معدني قرار دارد.


در بحث تبيين شعار حماسه اقتصادي بايد گفت يك سري ظرفيت هايي در اقتصاد ما وجود دارد كه با عملياتي شدن آن حماسه دلخواه اتفاق مي افتد.يكي از آن ظرفيت هاي بكر موضوع معادن است.ايران به لحاظ موقعيت جغرافيايي و ساختار زمين شناسي داراي معادن و كاني هاي گرانبهايي است .قدر مسلم آن است كه كشورمان به لحاظ معدني و كاني روي خطي قرار گرفته كه بهشت معادن و كاني هاي دنيا نامگذاري شده است. سرمايه‌‌گذاران خارجي، ايران را به عنوان بهشت زمين‌شناسي و آلبوم مواد معدني مي‌شناسند.

ايران در مقام دهم دنيا از نظر تنوع معدني قرار دارد، چرا كه 62 نوع مواد معدني تاكنون در كشور كشف شده است. تعداد كل معادن كشور به 5 هزار و 700 فقره مي‌رسد كه از اين تعداد، 4 هزار و 600 معدن فعال است. طبق برآورد كارشناسي آمار ذخاير قطعي معادن كشور را 40 ميليارد تن و ميزان استخراج سالانه از معادن را 340 ميليون تن است..دولت در سال 91 با تشكيل كارگروه توسعه معدن كه ستاد اجرايي آن نيز در استان‌ها ايجاد شده، به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه تمام دستگاه‌ها پشتيبان بخش معدن شده اند.

با توجه به ظرفيت عظيم بخش خصوصي بايد سهم بيشتري در اين عرصه داشته باشد و دولت بايد امكان انباشت سرمايه را فراهم كند. دولت مي‌تواند با سياست‌هاي تشويقي يا تنظيم قانون و مقررات،حذف انواع عوارض و مقررات هدايت سرمايه‌ها را به سمت فعاليت‌هاي معدني فراهم سازد. در واقع مي توان گفت افزايش توليد معدني توسط بخش خصوصي بهترين راه تقويت اين بخش است و به رشد اقتصاد ملي منجر خواهد شد. كارشناسان اين بخش كه تجربه كافي دارند و به اين نكته رسيده اند كه فعاليت هاي معدني امروزه نقش ويژه‌اي در اقتصاد دارد، چون به ازاي هر يك دلار سرمايه گذاري در بخش معدن، مي‌توان 2.8 دلار وارد اقتصاد كشور كرد. به طور مثال بيش از هزار معدن طلا در كشور شناخته شده ولي هم اكنون حدود 10 معدن فعال طلا در كشور وجود دارد.

يكي از دلايل اين است كه ايران علي رغم اينكه يكي از كشورهاي مهم در معادن طلاي دنيا به شمار مي آيد؛ ولي پروژه هاي اكتشاف طلادر كشور به دليل طولاني شدن مراحل اكتشاف، فقدان تكنولوژي كارآمد، فقدان تقاضاي سرمايه گذاري در اين بخش دچار عقب ماندگي شده است .علاوه بر اين نگاه متوليان امر به طلا، تنها در بخش زينتي آن خلاصه مي شود. در صورتي كه بسياري از كشورهاي پيشرفته و صنعتي، از طلا به عنوان يكي از قطعات مهم در كالاهاي هايتك ، گوشي موبايل ،ضبط صوت ، لب تاپ و مواد اوليه مهم در ساخت موتورهاي جت، صنايع پزشكي، نظامي، ماهواره اي و مخابراتي به شمار مي آيد.به نظر مي رسد مشكلاتي كه در بخش هاي مختلف صنعت به ويژه معدن وجود دارد نبود استراتژي بلند مدت است.چون كه اين بخش قادر است ضمن افزايش درآمد ملي و اشتغال‌، كشور را به سمت توسعه و پيشرفت سوق دهد و حماسه اقتصادي ايجاد كند.

علي قاسمي

منبع : بصيرت

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن