تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803313361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تثبيت دلار روي مرز 2950تومان؛ بازگشت تعادل به بازار ارز و طلا


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: تثبيت دلار روي مرز 2950تومان؛ بازگشت تعادل به بازار ارز و طلا
قيمت دلار آمريكا كاهش يافت و به زير 2950 تومان رسيد. شاخص بورس نيز، كه به واسطه رويدادهاي آخر هفته گذشته، با كاهش چشمگيري روبه‌رو شده بود، افزايش يافت و كاهش اخير را جبران كرد. كارشناسان اقتصادي معتقدند اين امر نشانه‌اي از اميدوار بودن بازارهاي داخلي به روند مذاكرات است. طلاي جهاني هم هفته كاري بازارهاي جهاني را با كاهش قيمت شروع كرد و افت قيمت انواع سكه در بازار داخل را موجب شد.
دلار آمريكا مجددا سطح مقاومتي 2 هزار و 950 توماني را پشت‌سر گذاشت و با متحمل شدن كاهش قيمت 10 توماني در زير سطح مزبور نوسانات خود را دنبال كرد. قيمت دلار از چند هفته پيش همراه با پيشرفت مذاكرات هسته‌اي ايران به تدريج پايين آمد. انتشار اخبار مربوط به توقف موقتي مذاكرات باعث شد تا دلار در شروع اين هفته با افزايش قيمت در بازار داخل مواجه شده و مقداري از مسير رفته را بازگردد، اما مجددا شاهد نوسان اين ارز پراهميت در زير سطح 2 هزار و 950 توماني بود.
كارشناسان اقتصادي درخصوص بازگشت دلار دو استدلال عمده را مطرح مي‌كنند كه هيچ يك از آنها ديگري را نقض نمي‌كند. دسته اول معتقدند كه مسايلي كه در مذاكرات بروز كرده بود، ديدگاه كلي بازار را تغيير نداد و علت افزايش قيمت دلار تاثيري بود كه توقف مذاكرات بر ديدگاه عده‌اي از سرمايه‌گذاران گذاشته بود. بر همين اساس افزايشي كه روي داد با افتادن آب‌ها از آسياب جبران شد و دلار به جايگاه قبلي خود بازگشت. صرافان راسته بازار هم اين امر را تاييد مي‌كنند. آنها مي‌گويند رويدادهاي آخر هفته اخير باعث شد تا عده‌اي از مردم و دلالان احتمال دهند كه قيمت دلار بالا رود و به همين خاطر شروع به خريد دلار كردند. افزايش تقاضاي مقطعي دلار باعث شد تا قيمت آن قدري زياد شود؛ اما عمده بازاري‌ها متوجه اين امر بودند كه تغييرات رخ داده بازگشت‌پذير و مقطعي هستند. عده ديگري نيز وجود دارند كه معتقدند نظر بازار به واسطه اتفاقات سياسي روزهاي پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته، نسبت به روند مذاكرات قدري تغيير كرد. تغيير نگاه بازار افزايش قيمت دلار را موجب شد اما اظهارات اميدواركننده برخي از سران سياسي باعث شد تا نگاه بازار دوباره اصلاح شود و قيمت دلار بازگردد.
از جمله اظهار نظرهايي كه به بازگشت قيمت دلار ختم شد، مي‌توان به حرف‌هاي وزير خارجه ايران اشاره كرد. «ظريف» در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» از اقدام كاخ سفيد در افزودن نام شركت‌هاي تازه به ليست تحريم‌ها انتقاد كرده و آن را اقدامي به‌شدت غيرسازنده دانست. وي در مصاحبه با اين روزنامه عنوان كرد: «ما متعهديم كه اطمينان يابيم روندي كه آغاز كرديم، به نتيجه‌اي رضايت‌بخش منتهي شود كه موارد قيد شده در توافقنامه را پاسخگو باشد، به اين معني كه ايران يك برنامه غني‌سازي داشته باشد و در عين حال نگراني‌هاي دو طرف و همچنين محدوديت‌هاي اعمال‌شده از سوي جامعه جهاني برطرف شود. اين هدف نهايي است. از آنجا كه ما باور داريم اهداف برنامه هسته‌اي‌مان صلح‌آميز است، نيازي به جاه‌طلبي در مورد برنامه هسته‌اي با ماهيت صرفا صلح‌آميز خود نداريم. بنابراين معتقديم دستيابي به يك توافقنامه بسيار آسان است. قطعا رسيدن به توافق به عزم سياسي جدي و حسن نيت نيازمند است.
وزير امور خارجه ايران علاوه بر اين، اخبار مرگ مذاكرات هسته‌اي را بسيار مبالغه‌آميز خواند و نسبت به پيشرفت مذاكرات اظهار اميدواري كرد. اتفاقي كه براي بازار ارز افتاد به نحوي براي بازار سهام نيز رخ داد. شاخص بورس تحت‌تاثير تحريم‌هاي جديدي كه آمريكا در آخر هفته گذشته براي ايران وضع كرده بود در حدود 800 واحد افت كرد. اين افت در هفته‌هاي اخير بي‌سابقه بود؛ اما ديروز اين كاهش جبران شده و حتي شاخص بورس به مقدار قابل‌توجهي رشد كرد. كارشناسان اقتصادي توجيهي مشابه آنچه را براي بازار ارز عنوان كرده بودند براي بازار سهام نيز مطرح مي‌كنند.
بر اين اساس بورس نيز در كل نسبت به آينده مذاكرات خوشبين است.بازگشت قيمت دلار در بازار داخلي از سوي بانك مركزي نيز مورد حمايت قرار گرفت. اين نهاد قيمت رسمي دلار را كاهش داد تا با روند كاهشي قيمت دلار در بازار داخلي همراهي كند. آن طور كه تغييرات نرخ ارزهاي بانك مركزي در قبال تغييرات نرخ در بازار داخلي نشان مي‌دهد، وقتي اين نهاد بخواهد با تغييرات بازار همراهي كند هم‌جهت با آن نرخ‌هايش را تغيير مي‌دهد و زماني كه بخواهد نرخ‌ها را ثابت نگه دارد و از شدت تغييرات بكاهد، تغييرات نرخ ارز خود را خلاف بازار داخلي تنظيم مي‌كند. بر اين اساس كاهش نرخ دلار توسط بانك مركزي نشان دهنده تمايل آن به كاهش نرخ دلار است.
كاهش قيمت‌ها در بازار داخلي به دلار محدود نشد، بلكه ديروز نرخ انواع سكه و طلاي 18 عيار نيز همراه با افت قيمت طلاي جهاني پايين آمد. صرافان راسته بازار معتقدند افزايش قيمت اخير طلا كه به واسطه تضعيف دلار در مقابل ارزهاي مهم جهاني رخ داده بود، باعث شد تا موجي از اميد در بازار به راه بيفتد و عده‌اي فرصت را غنيمت شمرده و اقدام به خريد سكه در وضعيتي كه قيمت آن هنوز پايين است كنند؛ اما بازگشت دوباره اونس جهاني و سكه موجب شد تا سرمايه‌گذاران درخصوص عدم قطعيت اين روزهاي بازار طلا اطمينان حاصل كرده و از تصميم خود مبني بر سرمايه‌گذاري در بازار طلا صرف‌نظر كنند. صرافان مي‌گويند بازار طلا براي يك يا دو روز از حالت ركود خارج شده بود، ولي اين بازار مجددا بسيار بي‌تحرك و راكد شده است.

ارسال نظر

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن