تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820231188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدريس قرآن؛ روش حضرت زينب(س) براي كار فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تدريس قرآن؛ روش حضرت زينب(س) براي كار فرهنگي


ه گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن (ايكنا)، آيت‌الله سيد احمد خاتمي، عضو خبرگان رهبري، سه‌شنبه، 26 آذرماه، در همايش «زينب(س)؛ اسوره حيات طيبه» كه در موسسه آموزش عالي بنت‌الهدي و با حضور طلاب خواهر ايراني و غيرايراني برگزار شد بيان كرد: امام سجاد (ع) در مورد حضرت زينب(س) فرمودند: «أنت بحمد الله عالمة غير معلمة و فهمة غير مفهمة»؛ آنچه در مجالس عاشورايي ما در جامعه گفته مي‌شود، معمولا مصائب حضرت زينب(س) است؛ البته اين مسائل هم بايد گفته شود، اما آنچه الهام بخش است و مي‌تواند چراغ راه باشد، سيره شير زن و قهرمان كربلا حضرت زينب كبري(س) است.

نشاط كربلا به ولايت و ولايت‌مداري بود

وي با بيان اين كه نهضت عاشورا سه ركن اساسي داشت ادامه داد: سالار شهيدان اباعبدالله(ع) ركن اول نهضت عاشورا است؛ عظمت و قداست اين نهضت به خاطر وجود مقدس امام حسين(ع) بود؛ به عبارت ديگر نشاط كربلا به ولايت و ولايت‌مداري بود، همه كربلايي‌ها ولايت‌مدار بودند هم اصحاب امام حسين(ع)، هم كاروان آزادي‌بخش كه از آنها به كاروان اسرا تعبير مي‌شود ولايت‌مدار بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: ركن دوم نهضت عاشورا اصحاب امام حسين(ع) بودند؛ امام حسين(ع) مدال وفادارترين اصحاب را به اصحاب خود دادند و آنها را شيرمردان بيشه شجاعت ناميدند؛ حضرت در مورد آنها فرمودند: « وَ اللّهِ لَقَدْ بَلَوْتُهُمْ فَما وَجَدْتُ فيهِمْ إِلاّ الاَْقْعَسَ يَسْتَأْنِسُونَ بِالْمَنِيَّةِ دُوني اِسْتيناسَ الطِّفْلِ إِلي مَحالِبِ أُمِّه».

مديريت پروژه اسارت با امام سجاد(ع) بود

وي بيان كرد: ركن سوم نهضت عاشورا امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) بودند؛ اگر اين ركن سوم نبود پيام عاشورا به نسل‌هاي بعد نمي‌رسيد؛ مديريت پروژه اسارت با امام سجاد(ع) بود و همه اين مديريت را پذيرفته بودند؛ در حركت كاروان به سمت شام كسي نزد حضرت زينب(س) مي‌رود و به ايشان مي‌گويد تكليف ما را مشخص كنيد، حضرت اشاره به امام سجاد(ع) مي‌كنند؛ لذا كسي كه مي‌خواهد زينبي زندگي كند نمي‌تواند بي‌ولايت باشد.

ذكر يك جمله ذليلانه در منطق حضرت زينب(س) نيست

آيت‌الله خاتمي تصريح كرد: امام حسين(ع) به حضرت زينب(س) فرمودند: «لاتَقولُوا بِألسِنَتِكُم ما يَنقُصُ عَن قَدرِكُم» در سراسر مسير طولاني از كربلا تا كوفه و از كوفه تا شام و از شام تا مدينه كلمه‌اي كه بوي ذلت دهد در سيره حضرت زينب(س) ذكر نشده است؛ حتي در مجلس ابن زياد كه دستور مي‌دهد امام سجاد(ع) را بكشند حضرت نمي‌گويد او را نكشيد ولي ذكر شده است كه ايشان را در آغوش مي‌گيرد و مي‌گويد اگر مي‌خواهيد او را بكشيد اول مرا بكشيد. ذكر يك جمله ذليلانه در منطق حضرت زينب(س) نيست.

وي ادامه داد: نكته ديگر در سيره حضرت زينب(س) اين است كه ايشان اهل كار فرهنگي بودند در سيره ايشان ذكر شده است كه در زمان خلافت حضرت علي(ع) به زنان تفسير قرآن درس مي‌دادند؛ در مجتمع آموزش عالي بنت‌الهدي از 90 مليت مختلف طلبه وجود دارد، هر كدام از اين طلاب بايد تلاش كنند در منطقه خود زينبي عمل كنند، البته نه مردان مي‌توانند همچون ايشان باشند و نه زنان حضرت زينب(س) نسخه بي‌بديل خداوند در جهان هستي بعد از معصومين(ع) هستند اما مي‌توان تلاش كرد كه در راه زينبي حركت كرد.

حضرت زينب(س) با تدريس قرآن دغدغه فرهنگي خود را برطرف مي‌كردند

وي با توصيه به طلاب براي ترويج قرآن در مناطق خود بيان كرد: اگر بخواهيم در مناطق خود تاثيرگذار باشيم كلامي دل‌نشين‌تر از وحي نيست؛ شما خواهران طلبه قران را محور سخنراني خود قرار دهيد و روايات پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) را در هنگام تفسير قرآن بيان كنيد؛ محور ما براي تبليغ دين قرآن و عترت است؛ حضرت زينب(س) دغدغه فرهنگي داشتند و اين دغدغه خود را با تلاش قرآني و تدريس قرآن برطرف كردند.

حضرت زينب(س) اهل نماز شب، تهجد و دعا بودند

آيت‌الله خاتمي بيان كرد: در متابع ذكر شده است كه حضرت زينب(س) اهل نماز شب، تهجد و دعا بودند؛ امام سجاد(ع) مي‌فرمايند در طول مسير طولاني سفر يك شب نماز شب حضرت زينب(س) ترك نشد، فقط در شب شام غريبان ايشان نماز خود را نشسته خواندند؛ اين بايد براي ما هم الگو باشد در قران هم تاكيد شده است كه هر كس به دنبال كسب مقام شايسته است بايد اهل شب زنده‌داري باشد.

وي ادامه داد: نكته بعدي راجع به شخصي حضرت زينب(س) شجاعت و شهامت ايشان است؛ حضرت وقتي وارد مجلس ابن زياد مي‌شدند با چنان ابهتي وارد شدند كه ابن زياد پرسيد اين بانوي متكبر كيست؟ پاسخ دادند زينب دختر علي ابن ابيطالب است؛ وقتي ابن زياد بيان كرد كه ديدي خداوند با اهل بيتت چه كرد حضرت فرمودند من به جز زيبايي چيزي نديدم. اين جمله حضرت خلاصه همه عرفان است.

تحقير دشمن؛ از ويژگي‌هاي حضرت زينب(س)

اين استاد عالي حوزه بيان كرد: نكته بعدي در مورد شخصيت حضرت زينب(س) تحقير دشمن است؛ حضرت زينب(س) با تاسي به آيه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» با دشمنان برخورد كردند؛ در مجلس يزيد خطاب به او بيان كرد: «امن العدل يابن الطلقا تخديرك حرائرك و امائك و سوقك بنات رسول الله سبايا» و با بيان عبارت «الطلقا»او را تحقير كرد؛ حضرت بيان كرد شما اعدامي بوديد امام جدم از شما گذشت.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن