تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805410221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در يكصدمين سالگرد كاوش هگمتانه صورت گرفتبزرگداشت كاوشگر هگمتانه در هگمتانه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در يكصدمين سالگرد كاوش هگمتانه صورت گرفتبزرگداشت كاوشگر هگمتانه در هگمتانه
در يكصدمين سالگرد كاوش تپه باستاني هگمتانه، بزرگداشت كاوشگر هگمتانه در تپه هگمتانه انجام شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، امروز در يكصدمين سالگرد كاوش تپه هگمتانه، بزرگداشت استادي كه 12 فصل كاوش اين تپه باستاني را بر عهده داشت، برگزار شد.

محمدرحيم صراف، كاوشگر دهه 60 و 70 تپه هگمتانه، كه زحمات زيادي براي اين اثر تاريخي كشيده، امروز با حضور در همدان و تپه باستاني هگمتانه، مورد تجليل قرار گرفت.

«صراف» كاملترين كاوش‌ها را در حوزه هگمتانه داشته است هر چند بزرگان و اساتيدي چون آيت‌‌الله‌زاده شيرازي، مرحوم آذرنوش و مرحوم مهرشاد مؤ‍مني نيز كاوش‌هايي را در اين اثر باستاني داشته‌اند.

محمدرحيم صراف در 23 آبان 1318 در شهر خوي به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته باستان‌شناسي تا مقطع فوق‌ ليسانس در دانشگاه تهران گذراند و دكتراي اين رشته را از موسسه باستان‌شناسي آسياي نزديك وابسته به دانشگاه مونيخ آلمان دريافت كرد.

دكتر صراف فعاليت‌هاي تخصصي خود را در ايران پس از اتمام تحصيل، با تصدي مشاغل اداري در مركز باستان‌شناسي ايران و معاونت پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و همچنين تدريس در دانشگاه‌هاي تهران، تربيت مدرس و آزاد اسلامي و تاليف و ترجمه آثار متعدد آغاز كرده و ادامه داده است.

صراف در طي 12 فصل حفاري انجام شده از سال 1362 تا 1378، حدود 14 هزار متر مربع از بقاياي اين شهر را مورد كاوش قرار داد.

از جمله كاوش‌هاي علمي سال 1362 كه به سرپرستي دكتر محمد رحيم صراف به انجام رسيده، منجر به شناسايي شهر بزرگي در دل تپه هگمتانه شده‌ است.

اين استاد باستان‌شناس با بيان اينكه من شايسته تقدير نيستم و تنها سعي كردم به مردم و مملكتم خدمت كنم، سخنان خود را آغاز كرد و گفت: از ميراث فرهنگي همدان تشكر مي‌كنم كه پس از سال‌ها اين برنامه را در آيتم‌هاي كاري خود قرار داده است.

محمدرحيم صراف از حضار خواست به پاس قدرداني از همه اساتيدي كه در تپه هگمتانه همكاري داشتند به پا خواسته و يك دقيقه سكوت كنند.

آيت‌الله‌زاده شيرازي، مهرشاد مومني، مرحوم آذرنوش، زارع، محمودي، شمسي و... براي هگمتانه زحمت زيادي كشيدند و از اين بابت قدردان آنها هستيم.

وي به مراحل كاوش در هگمتانه اشاره كرد و افزود: در سال 61 در جلسه‌اي در پژوهشگاه باستان‌شناسي دعوت شدم كه در آن موضوع هگمتانه مطرح شد و كاوش به بنده پيشنهاد شد كه در ابتدا از محل بازديد كرديم.

اين باستان‌شناس با اشاره به اينكه در ابتدا دو مشكل در هگمتانه را مشاهده كرديم، بيان داشت: يكي اينكه اين تپه تبديل به زباله‌دان شده بود و ديگر اينكه برخي از نقاط آن تخريب شده بود.

وي يادآور شد: تپه هگمتانه مورد توجه تنها ايران نيست بلكه اين تپه باستاني مورد توجه ايران‌شناسان است و بنده كه در ابتدا داوطلب اين كاوش نبودم در نهايت قبول كردم كه كار اين تپه را ابتدا ساماندهي و در ادامه حفاري را عهده‌دار شوم.

صراف ادامه داد: در ابتداي كار حريم اين تپه كه 25 هكتار بود را مشخص كرديم و در نخستين اقدام با شبكه‌بندي كار خود را آغاز كرديم.

وي اظهار كرد: در بخش مركزي اين تپه با عمق پنج متر آثار تاريخي به دست آمد كه معبر سه متري نيز در آن يافت شد و هنوز از بقيه نقاط اين اثر اطلاعي نداشتيم كه مجبور به گسترش آن شديم.

اين باستان‌شناس در ادامه به قسمت شرقي آن اشاره كرد و گفت: توده خشتي با 20 متر طول و عرض يافت شد كه كانال آبي از جهت شمال به جنوب تپه حركت مي‌كرد اما ادامه آن تا 90 متري تخريب شده بود و بعد از آن معبري يافت نشد.

وي يادآور شد: در اين تپه باستاني برجي يافت شد كه قسمتي تخريب شده بو، و در يكي از اتاق‌ها سه خمره يافت شد كه داخل آنها خالي بود.

صراف به اشياي يافت شده در اين آثار باستاني نيز اشاره كرد و گفت: كشف يك مهر با عكس پير خداي بابل در اين اثر بود كه از قرن هفتم تا نهم قبل از ميلاد به جا مانده بود كه اين قديمي‌ترين شيء يافت شده در هگمتانه بود.

وي چاله ستون به جا مانده از دوره اردشير، آثاري چون چند سكه از دوره سلوكي، مجسمه‌هاي كوچك از دوره پارت، سكه‌هايي از دوره ساساني، تكه‌اي سفال با خط پهلوي ساساني، سفال‌هايي از دوره اسلامي و آخرين سكه نيز كه ضرب قزوين بود با عنوان علي بن موسي الرضا مربوط به سال 1161 را از ديگر آثار كشف شده در اين تپه باستاني دانست.

اين باستان‌شناس با اشاره به نداشتن سقف آثار خشتي كشف شده افزود: اين امر نشان دهنده اين بود كه اين ساختمان هنوز تمام نشده بود.

وي اين تپه را متعلق به همداني‌ها دانست و گفت: بايد براي بهبود وضعيت اين تپه خود همداني‌ها تلاش كنند و ما نيز براي حفظ آن مي‌كوشيم.

*حق استاد صراف با بزرگداشت نيز ادا نمي‌شود

سپس عليرضا ايزدي، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان نيز با بيان اينكه هر آنچه از صراف بگوئيم نمي‌توانيم حق ايشان را ادا كنيم، افزود: دكتر صراف نيازي به بزرگداشت ندارد چرا كه خود بزرگ است.

*صراف كار بزرگي در كاوش هگمتانه كرده است

در ادامه استاد باستان‌شناسي ايران نيز دكتر صراف را تربيت‌كننده اساتيد باستا‌ن‌شناسي در نقاط مختلف ايران زمين دانست و گفت: دكتر صراف مقالات زيادي نگاشته است و يك باستان‌شناس و كاوشگر تنها نبايد به كاوش شناخته شود بلكه بايد علم خود را ارائه كند كه استاد صراف به اين مقوله توجه ويژه‌اي داشته است.

مهدي رهبر افزود: دكتر صراف رشته پيش از تاريخ را گذرانده است و با توجه به اينكه بسياري از اساتيد از كاوش هگمتانه سر باز زدند دكتر صراف كار بزرگي كرد و آثاري را كشف كرد كه از نظر معماري مي‌توان به آن استناد كرد.

*موفقيت استاد صراف در كاوش هگمتانه مثال زدني است

يك باستان‌شناس نيز گفت: «صراف» كار بزرگي در كاوش هگمتانه كرده است چرا كه كاري كه يانگ، به عنوان يك باستان‌شناس خارجي از آن سر باز زده، وي به هگمتانه آمد و كار خود را با موفقيت دنبال كرد.

مهرداد ملك‌زاده افزود: من در جواني در سال 73 با استاد صراف در هگمتانه حضور يافتم كه افتخار بزرگي براي ماست و اين مجموعه شگفت‌انگيز معماري هگمتانه نشان‌دهنده نظم و معماري شگفت‌انگيز است.

وي اضافه كرد: كار هگمتانه هنوز تمام نشده اما آنچه اسرار بزرگ كشف است، اينكه افتخار آن را داشته باشيم كه مجموعه ارزشمند نتايج كار دكتر صراف را كه هنوز منتشر نشده به جامعه علمي كشور تقديم كنيم.

انتهاي پيام/89003/ت40

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن