تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814611957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مباني فقهي روابط بين‌الملل


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مباني فقهي روابط بين‌الملل


* تأليف: دكتر سيد محمود علوي

* نوبت چاپ: هفتم

* شمارگان: 1500 نسخه

* بها: 000/45 ريال

* انتشارات: اميركبير

موضوع اين اثر ـ چنان‌كه از نامش پيداست ـ آن دسته از قواعد فقهي است كه جنبة زيربنايي براي روابط بين‌الملل دارد و شكل و جهت و اهداف روابط خارجي حكومت اسلامي را ترسيم مي‌كند و دولت اسلامي بايد سياست خارجي خود را بر مبناي آنها تنظيم كند.

چند قاعدة فقهي كه در اين اثر، در خصوص روابط بين‌الملل، از آنها بحث شده قواعد تازة كشفي نيستند، بلكه همواره به شكل‌هاي گوناگون مورد بحث بوده‌اند، ولي در مقام تطبيق و تبيين كاربرد، تنها به حوزة مسائل فردي اكتفا شده است. نظري كه اين قواعد به امور عمومي امت اسلامي داشته و تأثيري كه بر ترسيم خط مشي و سياست دولت اسلامي دارند، كم و بيش ناديده گرفته شده است، در حالي كه اغلب قواعد فقهي، ملاك‌هاي فراگيري هستند كه هم احكام اشخاص را در مسائل مختلف مشخص مي‌كنند و هم تكليف مسائل كلان جامعة اسلامي را روشن مي‌نمايند.

پيروزي انقلاب عظيم اسلامي، به رهبري امام راحل ـ رضوان‌الله تعالي عليه ـ منشاء دگرگوني شگرفي در بينش همگان به ابعاد شريعت مقدس اسلامي و توان‌مندي فقه و فقاهت گرديد و در عمل ابعاد جهان‌شمول اسلام را مطرح ساخت و دست نياز مجامع علمي، مراكز حكومتي و عوامل اجرايي را به سوي حوزه‌هاي فقه و فقاهت‌فرا فرستاد. بدين‌سان بر همگان مبرهن شد كه آيين مقدس اسلام، نظامي فراگير است و به تمامي ابعاد زندگي انسان‌ها نظر و به همة نيازهاي دنيوي و اخروي و فردي و اجتماعي آنان توجه دارد.

از جمله محورها، محور سياست خارجي در تنظيم روابط بين‌الملل حكومت اسلامي است. ضرورت دارد كه در اين عرصه، مباحث كارشناسانة فقه ارائه گردد، و اين اثر تلاشي است در آغاز اين راه و بديهي است كه با بحث و كاوش‌ها و نقادي ارباب‌نظر، راه كمال را خواهد پيمود.

اهميت و ضرورت اين بحث نيز روشن است، چرا كه ما در دوراني زندگي مي‌كنيم، كه ارتباطات، جهان را به صورت دهكده‌اي در آورده، بسياري از مرزها را از خاصيت و تأثير انداخته، فاصله‌هاي جغرافيايي را كم‌رنگ كرده و روابط سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي را به صورت يك واقعيت گريزناپذير براي ملت‌ها و كشورها، از جمله جمهوري اسلامي ايران در آورده است.

تنظيم روابط نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، به گونه‌اي كه «عزت» امت اسلامي تضمين و بر پاية «مصلحت» نظام پي‌ريزي شده باشد، اهميت ويژه‌اي دارد. دستيابي به چنين اهدافي، از رهگذر روابط خردگرايانه حاصل مي‌شود كه خود از حكمت نشأت مي‌گيرد و به فهم و درايت و تيزهوشي و موقعيت‌شناسي كارگزاران سياست خارجي متكي است كه بايد از ويژگي‌هايي چون خرده‌گرايي، هوشمندي، ژرف‌انديشي و نكته‌سنجي برخوردار باشند.

اين اثر، ترسيم مباني فقهي روابط بين‌الملل در نظام اسلامي را برگزيده است، طوري كه ضمن به بحث گرفتن هر يك از مسائل به نوبة خود، پاسخي به پرسش‌ها را نيز ارائه كند.

همان‌گونه كه اشاره كرديم، اين موضوع با گسترة آن و بدين‌گونه كه در اين اثر آمده است، براي نخستين بار مورد بررسي قرار گرفته است و به نظر مي‌رسد در حد خود جنبة ابتكاري دارد و از الگوي ساختاري خاصي تبعيت نكرده و شيوة عمومي آن مخصوص به خود است.

در جزئيات برخي از مباحث، از تلاش محققان ارجمند عرصه‌هاي مختلف علمي نهايت بهره‌وري به عمل آمده است و در واقع عرضة اين كتاب را مي‌توان گامي در جهت پر كردن يك خلأ به حساب آورد و اميد مي‌رود راهي را براي كارهاي كامل‌تر بگشايد.

از نكات بديع اين كتاب آن است كه براي نخستين بار، قواعدي كه در ميدان فقه و فقاهت، همواره در رابطه با تكاليف فردي و مسائل انفرادي مورد بحث و بررسي قرار گرفته، به سوي مسائل جمعي و شئون حكومتي جهت داده است، و با چشم‌انداز آنها، مسائل كلان بررسي شده، و تنها به تأثير آنها در حوزة تكاليف فردي بسنده نشده است.

مطالعه اين اثر ارزشمند، به پژوهندگان، دانشجويان و تمامي علاقه‌مندان به مباحث حقوقي و حقوق بين‌الملل توصيه مي‌شود.



سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن