تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819003147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با فارس عنوان كردارتقاي روابط تهران - لندن مستلزم اقدامات عملي مثبت همراه با حسن نيت انگلستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با فارس عنوان كردارتقاي روابط تهران - لندن مستلزم اقدامات عملي مثبت همراه با حسن نيت انگلستان
يك كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل درباره ارتقاي سطح مناسبات تهران و لندن معتقد است كه برگشت به نقطه اول در روابط مستلزم اقدامات عملي مثبت و همراه با حسن نيت دولت انگلستان در قبال ايران مي‌باشد.


پس از تجمع دانشجويان مقابل سفارت انگلستان در تهران در هشتم آذر ماه 1390 و ورود دانشجويان معترض به اين سفارتخانه و باغ قلهك، روابط تهران و لندن به سردي گراييد و عمان و سوئد به عنوان حافظان منافع دو كشور معرفي شدند. تا اينكه در پي ديدار محمدجواد ظريف و ويليام هيگ وزراي امور خارجه ايران و انگلستان در اول مهر ماه 1392 در حاشيه شصت و هشتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك توافق شد معاونان وزراي خارجه ايران و بريتانيا در نيويورك درباره وضعيت روابط و چگونگي آن ديدار و گفت‌وگو كنند.

پس از آنكه معاونان وزراي خارجه دو كشور در نيويورك ديدار كردند، مجيد تخت روانچي معاون اروپا و آمريكاي وزارت خارجه و سايمون گس نماينده انگلستان در مذاكرات ايران و 1+5 در حاشيه نشست ژنو يك ديدار و توافق كردند كه طي دو هفته كاردارهاي غيرمقيم خود را معرفي كنند و بالاخره آجي شارما به عنوان كاردار غيرمقيم لندن در تهران و محمدحسن حبيب‌الله زاده به عنوان كاردار غيرمقيم تهران در لندن معرفي و كارداران غيرمقيم اخيرا به پايتخت‌هاي دو كشور سفر كردند. قرار هم هست هيئتي از پارلمان انگلستان به همراه جك استراو وزير خارجه اسبق اين كشور به تهران سفر كنند.

در همين راستا در گفت‌وگويي با محمدحسن نوري كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل نظر او را درباره آينده روابط تهران و لندن جويا شديم كه وي در اين باره اظهار داشت: بعد از انتخابات اخير رياست جمهوري در ايران و اظهارات حسن روحاني رئيس جمهور مبني بر عزم دولت جديد بر ارتقاي مناسبات در بالاترين سطح با ديگر كشورها، انتظار مي‌رفت كه روابط تهران و لندن هم از حالت انجماد درآيد و شكل جديدي به خود بگيرد.

وي اضافه كرد: از آنجايي كه ارتباطات بين‌المللي مي‌تواند براي تمامي كشورها داراي مزايا و دستاوردهايي باشد، پس از روي كار آمدن دولت جديد در ايران تغييراتي را در اين روند شاهد بوده‌ايم كه پس از ديدار و مذاكرات محدود بين ديپلمات‌هاي دو كشور رخ داد و تعيين كاردار غير مقيم هم در راستاي توافق دو كشور در چارچوب سياست بهبود روابط به صورت گام به گام دنبال شد.

اين كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر كاهش سطح روابط تهران و لندن به سطح كاردار، آيا اين احتمال مي‌رود كه اين روابط به سطح سفير ارتقا يابد؟ عنوان كرد: از آنجايي كه كاهش سطح روابط از سفير به كاردار به منظور برخي اقدامات ضد ايراني دولت انگليس در مجلس ايران پيگيري و تصويب شد، برگشت به نقطه اول مستلزم اقدامات عملي مثبت و همراه با حسن نيت آتي دولت انگليس در قبال ايران مي‌باشد.

وي اضافه كرد: معتقدم اگر اين اقدامات با حسن نيت و صادقانه از طرف دولت انگليس صورت بگيرد، مجددا نمايندگان مجلس مي‌توانند با تجديدنظر در مصوبه قبلي روابط را به عالي‌ترين سطح همانطور كه كاهش دادند افزايش دهند و براي وزارت امور خارجه مجوز تعيين سفير براي سفارتخانه كشورمان در لندن را صادر كنند.

اين كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل به ذهنيت تاريخي منفي مردم ايران نسبت به انگلستان و سياست‌هاي اين كشور اشاره كرد و با بيان اينكه ذهنيت منفي مردم ايران از انگليس ريشه در روابط تاريخي ايران و انگلستان دارد، توضيح داد: همواره در طول ساليان دراز عملكرد دولتمردان انگليسي در جهت ضديت با منافع ملي ايران شكل گرفته و ملت ايران در طول ساليان متمادي اين را شاهد بوده و تجربه كرده‌اند.

نوري يادآور شد: اگر انگليسي‌ها واقعا به دنبال تغيير اين ذهنيت در بين ملت ايران هستند بايستي اقداماتي كاملا عملي در راستاي هماهنگي با منافع ملي ايران انجام داده تا شايد بتوانند آن سابقه سياه تاريخي و ديرينه در ذهن ملت ايران را كمي كمرنگ‌تر كنند كه البته اين هم نيازمند زمان خاص خود است.

اين كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل در ارزيابي از سفر هيئت پارلماني انگلستان و از جمله جك استراو وزير خارجه اسبق انگلستان به ايران در آينده نزديك، سفر هيئت‌هاي پارلماني را به منظور ارتقا دوستي و همكاري‌هاي بيشتر و نزديك‌تر بين نمايندگان مجالس كشورها برشمرد كه مي‌تواند در روابط كلي كشورها اثرگذاري مثبت داشته باشد.

وي ادامه داد: از آنجايي كه انگلستان يكي از اعضاي مهم و تأثيرگذار در اتحاديه اروپايي است، قطعا گسترش روابط پارلماني بين ايران و انگلستان مي‌تواند باعث گسترش روابط و تعميق دوستي و همكاري‌ها بين ايران و ساير اعضاي اتحاديه اروپا شود.

اين كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل، جمهوري اسلامي ايران را كشوري مهم و تأثيرگذار در منطقه خواند و افزود: داشتن مناسبات حسنه با تهران نه تنها براي انگلستان بلكه براي تمامي كشورها چه در منطقه و چه در خارج از منطقه مي‌تواند داراي منافع و امتيازات زيادي باشد و قطعا تمامي كشورهاي اروپايي و حتي آمريكايي‌ها به اين مسله كاملا واقف هستند و مي‌دانند كه براي تأمين منافعشان در منطقه و از همه مهمتر ايجاد ثبات و امنيت در منطقه، ناديده گرفتن ايران مي‌تواند مشكلاتي را براي آنها به ارمغان بياورد كه شايد ساليان سال قادر به حل و فصل آن نخواهند بود، همانطور كه در گذشته شاهد آن بوده‌ايم.

نوري در خصوص نقش انگلستان در توافق ژنو و اظهارات تند ويليام هيگ وزير خارجه انگلستان در ژنو سه درباره برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و برخي تحليل‌ها مبني بر اينكه لندن در اين مذاكرات به جاي پاريس نقش پليس بد را در مجموعه 1+5 بازي كرد و در پاسخ به اين سؤال كه آيا تقسيم كاري بين اعضاي 1+5 در نحوه برخورد با ايران وجود دارد؟ با بيان اينكه انگلستان همواره يكي از كشورهاي مهم مخالف با برنامه هسته‌اي ايران بوده، گفت: مي‌توان نقش اين كشور را در بازيگري نقش مخالف در صحنه بين‌المللي را نيز مهم ارزيابي كرد.

وي با ذكر اين نكته كه اظهارات وزير خارجه انگليس هم قاعدتا در راستاي سياست‌هاي كلي دولت اين كشور در جهت مخالفت با برنامه هسته‌اي ايران صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: از يك زاويه مخالفت با برنامه هسته‌اي ايران يك موضوع يكسان و مشترك بين اعضاي 1+5 مي‌باشد كه ايران را با اين كشورها بر سر يك ميز براي مذاكره كشانده است، اما از سوي ديگر تفاوت در سياست‌هاي كلان بين‌الملل و همچنين داخلي هر كدام از اين كشورها مي‌تواند آنها را به سمت و سوي متفاوت ظاهر شدن با ديگر اعضاي 1+5 در قبال برنامه هسته‌اي ايران سوق دهد كه در اين ميان هماهنگ بودن با منافع رژيم صهيونيستي كه بارها در بيانات مسولان ارشد اين كشورها صراحتا در رابطه با مسئله هسته‌اي ايران ذكر شده را نبايستي از نظر دور داشت.

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن