تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819946246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملكرد سوال برانگيز هيات‌هاي ارزياب وزارت علوم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عملكرد سوال برانگيز هيات‌هاي ارزياب وزارت علوم
تغيير روساي دانشگاه‌ها اين روزها يكي از اخبار داغ دانشگاهي است.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سايت خبرنامه دانشجويان ايران، وزارتين مرتبط با دانشگاه ها اما در اين خصوص روش هاي مختلفي را انتخاب كرده اند.

وزارت بهداشت و علوم هر كدام به فراخور گرايش ها و سلايق مقام عالي وزارتخانه شان و همچنين حلقه اصلي مشاورانشان، قصد دارند تا مديراني كه با آنها همسو هستند را بر مسند صدارت دانشگاه ها بنشانند.

به طوريكه وزارت بهداشت اعلام كرده است طبق نظر دكتر «قاضي زاده هاشمي» عنوان مراسم تكريم و معارفه زيبنده‌تر از عنوان توديع و معارفه است و بايد براي ايجاد فضاي همدلي، همراهي و تلاش صادقانه در دانشگاه تلاش شود. در اينگونه مراسم‌ها توديعي در كار نيست بلكه از تمام افراد توانمند دانشگاه در بخش‌هاي مختلف استفاده مي‌شود.

اما در اين ميان روشي كه دكتر «فرجي دانا» و حتي پيش از وي دكتر «جعفر توفيقي» كه اين روزها همچنان در طبقه مقام عالي وزارت به عنوان مشاور رفت و آمد دارد، انتخاب كرده اند، با روش و منش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تفاوت هايي دارد.

اين روزها وزارت علوم براي تغيير رؤساي دانشگاه ها اقدام به اعزام هيئت هاي ارزياب به دانشگاه هاي مي كند كه پس از بازگشت اين هيأت ها رؤساي اين دانشگاه ها معمولاً با دلخوري و خارج از شئونات علمي دانشگاه صورت مي گيرد يا بركنار شده و يا استعفا مي دهند؛ البته اين در حالي است كه رؤساي برخي دانشگاه ها همچون دانشگاه علامه و دانشگاه گيلان نيز صرفاً با يك تماس تلفني و خارج از طي مراحلي عرفي از كار بركنار مي شوند.

البته همانطور كه در ابتداي اين گزارش بيان شد، آنچه در اين خصوص مورد انتقاد قرار مي گيرد جداي از اينكه افرادي كه بركنار و يا منصوب مي شوند تا چه اندازه انتظارات جامعه دانشگاهي را پاسخ مي دهد بيشتر در خصوص رعايت شئونات علمي رؤساي پيشين و روشي است كه ببشتر شبيه يك انتقام گيري سياسي جناحي است تا دغدغه هاي جامعه دانشگاهي.

به گزارش «خبرنامه دانشجويان ايران»؛ اعزام اين هيئت هاي ارزياب به دانشگاه ها اما با حاشيه هايي ديگري نيز همراه بوده و محيط دانشگاه ها را به ميداني جهت عرض اندام برخي افراد و جريان هايي كه در طول سال هاي گذشته به دليل دارا بودن تفكرات غيرديني و گاهاً ضدديني نتوانسته بودند فعاليت كنند، تبديل كرده است.

حاشيه هاي ناآرام دانشگاه مازندارن

در پي حضور هيئت نظارت وزارت علوم جمعي از اعضاي انجمن منحله دانشگاه مازندران با تجمع در مقابل محل حضور اعضا فضاي دانشگاه را ناآرام كردند.

عصر روز 18 آذر هيات نظارتي از وزارت علوم تحقيقات و فناوري براي بررسي عملكرد احمدپور، رئيس دانشگاه مازندران به اين دانشگاه رفتند.

پس از حضور اين هيئت نظارت همانطور كه انتظار مي رفت، جمعي از دانشجويان انجمن منحله و هنجار شكن دانشگاه مازندران با تجمع در مقابل محل حضور اين هيئت نظارت ضمن ناآرام كردن فضاي دانشگاه، با سر دادن شعارهاي هنجارشكنانه خواستار بركناري رئيس دانشگاه شدند.

اين دانشجويان با سر دادن شعارهايي مانند «دانشجو مي ميرد، ذلت نمي پذيرد»، «احمدپور بايد بره»، «زندان سياسي آزاد بايد گردد» و ... فضاي دانشگاه را ناآرام كردند.

بسيج دانشجويي اين دانشگاه پس از اين اتفاقات در بيانيه اي نوشت: و تنها نتيجه اي كه مي توان از اين گزاره دريافت، اين است كه هدف از اعزام چنين هيآت هايي، تنها نا آرام كردن جو دانشگاه ها، خيزش دانشجويان (غالباً داراي خط فكري خاص)، ربط دادن مشكلات كلان كشوري و مملكتي به مديريت دانشگاه و حتي ايجاد نارضايتي كاذب عليه مديريت و رياست دانشگاه ها و نهايتاً سندي است عيني براي تصميم تعويض رئيس. حال بماند كه در اين تجمعات و نشست ها چه اهانت هايي به قشر ارزشي و ارزش هاي جامعه رفته است.

هيئت ارزياب در دانشگاه تبريز

18 آذر ماه، نمايندگان وزير علوم جهت بازديد و ارزيابي و تهيه گزارش از وضعيت موجود، در دانشگاه شهيد مدني آذربايجان حضور پيدا كردند.

جامعه اسلامي اين دانشگاه در بيانيه اي در اين خصوص مي نويسد: برخلاف آنچه مقرر شده بود، نمايندگان كانونها، نشريات و انجمن هاي علمي (3گروه) با توافق همديگر و به صورت هماهنگ با نمايندگان وزارت جلسه گذاشتند و مسائلشان را مطرح كردند، بعد از پايان اين جلسه كه بيشتر از زمان تعيين شده هم طول كشيد، مسئول هماهنگي جلسه، از نمايندگان جامعه اسلامي، بسيج دانشجويي، شاهد و ايثارگران، شوراي صنفي خواست كه آنها هم بصورت مشترك وارد اتاق جلسه شوند، البته نمايندگان انجمن تربيت بدني و پرديس خطيب و نمايندگان عموم دانشجويان هم به اين جمع اضافه شده بودند!(7گروه) و مسئول هماهنگي جلسه در پاسخ به اعتراضات نمايندگان مبني برعدم رعايت عدالت و زمان بندي، پس از چندبار انتقال اعتراضات به بازرسان وزارت و بي‌توجهي آنان، خود را بي‌تقصير دانسته و معترضين را به بازرسان وزارت علوم ارجاع دادند كه البته وي هم پاسخ مناسب و روشني ندادند.در ابتداي جلسه دوم، بازرسان وزارت علوم هدف خود را از حضور در دانشگاه، بررسي وضع موجود و شنيدن حرف دانشجويان اعلام كردند و سپس از نمايندگان تشكلها و كانونها خواستند مسائلشان را مطرح كنند كه البته به خاطر ناهماهنگي و بي‌برنامگي پيش آمده و حضور همزمان نمايندگان هفت تشكل و كانون به اضافه دانشجويان ديگر و نيز مديريت ضعيف و نا صحيح نمايندگان وزارت علوم، نظم جلسه چندين بار به هم خورد.

جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد مدني آذربايجان، اعلام كرد: بايد پرسيد چنين رفتار و برخوردي از طرف كساني كه ادعاي راستگويي و اعتدال را دارند چه معنا و مفهومي مي تواند داشته باشد؟ به نظر مي‌آيد هدف از حضور بازرسان محترم وزارت علوم در دانشگاه،عوام فريبي وحركتي صوري و نمايشي جهت نشان دادن همراهي دانشجويان با اقدام و قصد ايشان مي‌باشد

سه روز پر حاشيه در يزد

همزمان با حضور نمايندگان و بازرسان وزارت علوم در دانشگاه يزد 19 آذر نمايندگان تشكل هاي دانشجويي و انجمن هاي علمي دانشگاه يزد با اين هيات ملاقات كردند كه اين ملاقات همراه با حاشيه هايي بود.

قاضي پور، دبير جامعه اسلامي دانشگاه يزد با اشاره به حضور نمايندگان وزارت علوم از آنها خواست تا برحسب قانون و به دور از جهت گيري هاي افراطي سياسي به وظايف خود عمل كنند.

وي تصريح كرد: دولت احمدي نژاد تغيير كرده و دولت جديد با شعار اعتدال به روي كار آمده است و خواه و ناخواه براساس حق دولت تغييراتي نيز در پست هاي مديريتي در دانشگاه ها صورت مي گيرد؛ اما ما اين سوال را از شما نمايندگان داريم كه چرا شما اين قدر ما دانشجويان را اذيت مي كنيد؟

دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد تصريح كرد: شما كه مي خواهيد رئيس دانشگاه را تغيير دهيد براي چه با اين همه تشريفات سعي بر متشنج كردن فضاي دانشگاه ها داريد و به فضاي علمي در سطح دانشگاه فكر نمي كنيد و با حضور خود به صورت تشريفاتي سعي بر متشنج كردن فضاي دانشگاه ها و توجيه در تغيير رئيس دانشگاه داريد.

دبير تشكل دانشجويي جامعه اسلامي دانشجويان نيز با بيان اينكه يكي از مهمترين دغدغه هاي سطح دانشگاه انتخاب رئيس جديد دانشگاه است، گفت: آقايان وزارت علوم خواهش مي كنيم به جنبه علمي دانشگاه توجه كنيد و اينجا را نيز پادگان جنگ هاي حزبي نكنيد و پس از آن نيز به نشانه اعتراض صحبت خود را ادامه نداد.

پور ميرزايي مسئول بسيج اين دانشگاه نيز گفت: به نظر من كاري كه اين گروه انجام مي دهند، نمي تواند عملكرد يك مدير را در دانشگاهي با بيش از 15 هزار دانشجو مورد سنجش قرار داد؛ زيرا كار علمي انجام نمي شود و حتما كاري نمايشي خواهد بود. ما طبيعتا با آمدن دولت جديد اعتقاد به ماندن رئيس دانشگاه نداريم و اين توقعي به جا نيست؛ اما متاسفانه صداهايي شنيده مي شود كه افرادي به فضاي دانشجويي معرفي مي شوند كه حزبي و چسبيده به شخصيت هاي كشور در احزاب خاص هستند و در اين راستا نيز درجه علمي پايين تر از دانشياري دارند كه اين زنگ خطري براي ما است.

تجمع در قزوين و استعفاي رئيس دانشگاه

عصر شنبه 9 آذرماه تعدادي از فعالين برخي كانون ها و تشكلي منحله دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين با تجمع در صحن دانشگاه و راهپيمايي به سمت ساختمان اداري اين دانشگاه ضمن سردادن شعارهايي از قبيل "«آل بويه» حيا كن، رياستو رها كن" و خواندن سرود خواستار استعفاي رئيس دانشگاه شدند.

دانشجويان تجمع كننده همچنين در پايان تجمع با انتشار نامه اي خطاب به وزير علوم تحقيقات و فناوري خواستار بركناري رئيس دانشگاه شدند. اين تجمع هم زمان با حضور هيأت اعزامي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي ارزيابي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين برگزار شد.

اعضاي بسيج دانشجويي، انجمن اسلامي دانشجويان و كانون تئاتر اين دانشگاه در اعتراض به اين تجمع، ضمن عدم حضور در جلسه هيأت اعزامي وزارت علوم با فعالين دانشجويي تجمع مذكور و نامه منتشره را مشكوك و هماهنگ شده با هيأت اعزامي جهت زير سؤال بردن رئيس دانشگاه دانستند.

پس از آن صبح روز دوشنبه 11 آذرماه دكتر «عبدالعلي آل بويه» رئيس دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين در نامه اي خطاب به وزير علوم تحقيقات و فناوري ضمن انتقاد به آنچه عملكرد يكسويه هيأت ارزيابي اين وزارتخانه- كه روز شنبه 9 آذرماه در اين دانشگاه حضور يافتند- از سمت رياست دانشگاه استعفا داد.

در بخشي از متن استعفا نامه آمده است: "اكنون كه جنابعالي سكان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را به دست گرفته ايد، شجاعانه در اين راه قدم برداريد و اميد دشمنان را به ياس تبديل كنيد تا دانشگاه ها در دوران مديريت شما توسعه و پيشرفت چشمگيري بيابند و چناچه بر اين باور هستيد كه روساي فعلي دانشگاه نمي توانند همراه شايسته اي براي شما باشند، ضمن ارج نهادن به تلاش آنان، قاطعانه تصميم بگيريد و فرصت كوتاهي را كه دراختيار داريد، با اعزام اين هيئت ها كه نتيجه كارشان از پيش تعيين شده است هدر ندهيد".

وي نوشت: آيا مديراني كه در طول هشت سال اداره دانشگاه ها را به عهده داشتند، هيچ نقطه ي روشني در كارنامه ندارند! تا آنجا كه هيئت هاي اعزامي وارد دانشگاه مي شوند و با تشكيل جلسات يك سويه با اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان و از آن بالاتر با يك جناح خاص سياسي، يك طرفه به قاضي مي روند و هر آنچه بر زبانشان جاري مي شود نثار مديران دانشگاه مي كنند و بدون آن كه صحت و سقم آن گفته ها بررسي شود ويا فرصتي براي دفاع وبيان حقايق به آنان داده شود مطالب را جمع بندي مي كنند و ملاك داوري قرار مي دهند!

دانشگاه اروميه و جلسات در هتل

ظهر روز شنبه 9 آذر ماه پس از درگيري فردي با كاركنان سلف دانشگاه اروميه حدود 50 نفر از دانشجويان با تجمع در داخل سلف اقدام به برهم زدن نظم دانشگاه براي مدتي كردند.

اين درگيري پس از آن شكل گرفت كه دانشجوي مذكور درخواست غذاي دو برابر و رايگان از كاركنان سلف غذا خوري اين دانشگاه مي كند و پس از آنكه با جواب منفي روبرو مي شود در اقدامي خارج از شئونات محيط دانشگاه با انداختن آب دهان به صورت كسي كه در حال توزيع غذا بود، باعث بروز درگيري و زد و خورد فيزيكي گرديد.

براساس اين گزارش دانشجوي مذكور داراي سوء سابقه در بر هم زدن نظم دانشگاه است و بررسي هاي صورت گرفته حاكي است كه اين وي به همراه فرد ديگري كه گفته شده اوايل دهه هشتاد به خاطر مسائل اخلاقي و قوميتي بارها دستگير شده است با هيأت ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در هتل اروميه پيرامون مسائل اين دانشگاه جلسه داشته اند.

فعاليت شدن جريان راديكال در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل

صبح روز سه شنبه 19 آذرماه هيئت ارزياب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وارد دانشگاه شد و همزماني اين تحركات در آستانه حضور اين هيئت و تلاش جهت ارائه طومار مطالبه دانشجويان جهت بركناري رئيس دانشگاه به آنها حاكي از آن است كه جرياني ضمن اطلاع از زمان سفر هيئت هاي ارزياب وزارت علوم به دانشگاهها اقدام به چينش صحنه بر مبناي ديدگاه هايي خاص مي كند.

به طوريكه همزمان با اين حضور تعدادي از اعضاي همسو با انجمن منحله دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با برپايي جلسات و حلقه هايي با دانشجويان جديدالورود اين دانشگاه اقدام به تحريك اين دانشجويان جهت حمايت و همراهي از آنها براي راه اندازي مجدد اين تشكل كردند.

اين افراد كه غالباً داراي سابقه قضايي و بازداشت در فتنه 88 دارند، جهت انگيزه بخشي به دانشجويان اقدام به طرح برخي مطالبات صنفي و قول مساعد براي رفع اين مسائل پس از راه اندازي انجمن اسلامي داده و تنها را تأسيس انجمن اسلامي را بركناري دكتر «عسگر جانعلي زاده»(رئيس دانشگاه) عنوان كرده و اقدام به جمع آوري امضاء در طوماري با اين مضمون كرده اند.

ابراز نگراني 65 تشكل دانشجويي در خصوص ورود عوامل فتنه 88 به دانشگاه ها

پيش از ظهر روز يكشنبه 24 آذرماه نيز 65 تشكل دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور با انتشار بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني از ورود احزاب سياسي و عوامل فتنه 88 در دانشگاه‌هاي كشور خواستار جلوگيري وزير علوم تحقيقات و فناوري از اين مسئله شدند.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: "فتنه 88 و ظلم‌هاي فراواني كه در جريان آن، توسط جماعتي خود فروخته به ملت انقلابي ايران وارد شد، خط قرمز ما دانشجويان است و از اين خط قرمز خود ذره‌اي كوتاه نخواهيم آمد؛ بنابراين رياست دانشگاه، نبايد از عوامل فتنه 88 و جزء صحنه گردانان آن در دانشگاه‌ها باشد، چرا كه كساني كه قانون شكني كرده‌اند، نمي‌توانند مجري قانون در دانشگاه‌ها باشند".

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن