تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804388717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنتي در همايش اسناد ايراني: تأسيس رشته سندشناسي در دانشگاه‌ها ضروري‌ست


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: جنتي در همايش اسناد ايراني: تأسيس رشته سندشناسي در دانشگاه‌ها ضروري‌ست
وزير ارشاد در همايش بين‌المللي اسناد ايراني بر تأسيس رشته سند‌شناسي در دانشگاه‌ها تأكيد كرد. جنتي در همايش اسناد ايراني: تأسيس رشته سندشناسي در دانشگاه‌ها ضروري‌ست


ايلنا: علي جنتي در همايش بين‌الللي اسناد ايراني كه همزمان با چرمين جشنواره هفته پژوهش در مركز همايش‌هاي كتابخانه ملي برگزار شد؛ ضمن تبريك به مناسبت هفت پژوهش عنوان كرد: تاريخ هر ملت مجموعه‌اي از تجربيات گران‌سنگ يك ملت است و فراز و فرودهايي را به همراه داشته كه با گردآوري اسناد مي‌توان گنجينه‌اي بزرگ براي نسل‌هاي بعدي فراهم كرد.

به گزارش ايلنا، وي با بيان اينكه بي‌تجربگي و از بين رفتن سرمايه‌ها مي‌تواند باعث گسستگي نسل امروز و آينده شود، افزود: اين تجارب بايد از نسلي به نسلي ديگر انتقال يابد و با همين هدف سازمان اسناد ملي اين وظيفه را به دوش مي‌كشد و چون پل ارتباطي بين نسل امروز و آينده عمل مي‌كند.

جنتي در ادامه اظهار كرد: ميراث مستند حافظه ملي ملتي است كه درمي‌يابد پيشينيان ما به چه مي‌انديشند، از اين روست كه ايرانيان از ديرباز به نگهداري اسناد خود اهتمام مي‌ورزند چنانكه ما شاهد نگهداري اسناد از دوره ماد‌ها، هخامنشيان تا عصر صفويه و همچنين گردآوري اسناد در دوره قاجار مي‌باشيم كه در دوره قاجار اداره بيوتات تشكيل شد و در سال ۱۳۴۸ به منظور پاسداشت فرهنگ، مقدمات تشكيل آرشيو ملي فراهم گرديد، بنابراين ايرانيان همواره به توصيه پيامبر اعظم (ص) جامه عمل پوشانيدند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با اشاره به كوشش‌هاي شايسته‌اي كه براي جمع‌آوري اسناد صورت مي‌گيرد، يادآور شد: براي رسيدن به جايگاه شايسته و آرماني راه زيادي مانده است، بايد اسناد ملي را از غربت درآوريم و جامعه را با آن آشنا كنيم، اگر سده بيستم را عصر اطلاعات دانسته‌اند بايد سده بيست و يكم را عصر شكوفايي سايبري و ديجيتال خواند، بنابراين ما نيز با تاكيد بر مقوله پژوهش تلاش مي‌كنيم نامي شايسته به مثابه نام ايران‌زمين داشته باشيم.

وي با بيان اينكه امروزه بايد با نهضت ديجيتال‌سازي اسناد را در اختيار همه پژوهشگران قرار دهيم، عنوان كرد: بايد ميراث فرنگي خودمان را به زبان امروز تبديل كنيم و دنيا بداند فهرست نسخ فارسي چه ارزشي دارد و چه اسنادي در آن نهفته است. امروز نزديك به يك و نيم ميليون كتاب و بسياري از اسناد از طريق ديجيتال قابل جست‌وجوست اما بايد همه اسناد از اين طريق در اختيار پژوهشگران قرار گيرد.

جنتي اسناد مكتوب را ميراث معنوي هر كشور خواند و اظهار كرد: طبق اين اسناد اصالت و استحكام مي‌آورد و گستردگي مرزهاي تاريخي و جغرافيايي و سياسي ايران‌زمين به پراكندگي اين اسناد انجاميده است و همايش‌هايي كه از اين رهگذر برگزار مي‌شود فرصت مناسبي براي پژوهندگان اسناد فارسي ايراني و حتي كساني كه با آن‌ها مبادله فرهنگي داشته‌ايم، خواهد بود.

وي تصريح كرد: امروز سندپژوهي به عنوان شاخصه علمي است كه سند‌ها را به وسيله آن طبقه‌بندي مي‌كند. سندپژوهي موجود زنده‌اي است كه بايد حركت كند، بالنده شود و زايا باشد و از برخي از حوزه‌هاي دانش تاثير بپذيرد.

وي خاطرنشان كرد: اگر سندپژوهي نتواند اين ويژگي‌ها را داشته باشد ايستا مي‌شود و مي‌پژمرد؛ سند‌پژوهشي حوزه‌اي مي‌ان‌رشته‌اي است كه از نظر زبان با باستا‌ن‌شناسي، تاريخ و از نظر شكل با كتابداري در ارتباط است. امروز جاي خالي رشته‌اي با عنوان سند‌شناسي در دانشگاه‌ها به شدت احساس مي‌شود.

وي تصريح كرد: سندپژوهي افزون بر ويژگي‌هاي تاريخي و جغرافيايي در هفت سند به مسايل مختلف توجه دارد، از اين رو براي درستي و نادرستي هر سند نيازمند پژوهش هستيم. پيوند بين اسناد ملي و مقوله پژوهش در اين زمينه رخ مي‌نمايد.

وي تصريح كرد: هدف از مستندسازي مصرف اطلاعات و هدف از پژوهش توليد اطلاعات است كه افق‌هاي تازه‌اي را پيش‌روي ما مي‌گشايد.

وي با بيان اينكه دسترسي به منابع اسناد موجب افزايش دانش بشري مي‌شود، عنوان كرد: پژوهش گشودن افق‌هاي تازه‌اي براي آيندگان است و ما را به مسايل ملي و بومي خودمان رهنمون مي‌كند، بنابراين به جاي اينكه چشم به دانش ديگران بدوزيم بهتر است خودمان آستين بالا بزنيم و دريابيم كه بر نياكان ما چه گذشته و در حال حاضر در كجا ايستاده‌ايم و مسير آينده را چگونه بايد طي كنيم و اين‌ها تنها از رهگذر پژوهش اسناد ملي و بيرون‌كشيدن آن‌ها و ارايه آن‌ها امكان‌پذير مي‌باشد كه در اين زمينه ديجيتال‌سازي مي‌تواند كمك ارزنده‌اي به ما كند.

وي سپس عنوان كرد: پژوهش نقشه علمي بنيان‌گذاري‌شده است و ما با تأكيد ويژه بر اين امر مي‌كوشيم كه در اين زمينه به جايگاه شايسته‌اي دست يابيم و در اين‌باره مهم‌ترين وظيفه بر دوش مسئولان امر مي‌باشد.

وي به فرمايشات مقام معظم رهبري با تأكيد بر اينكه اگر پژوهش نباشد در جا زدن و بيگانه‌شدن اتفاق مي‌افتد، اضافه كرد: بايد گام‌هايي در اين‌باره برداشته شود و مسئوليت اصلي و ويژه متوجه مراكز پژوهشي و دانشگاه‌هاست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس خاطرنشان كرد: دولت تدبير و اميد توجه ويژه‌اي به امر پژوهش داشته است و در بودجه سال ۹۳ تنها در حوزه فناوري اعتبارات را ۲۰ برابر سال ۹۲ قرار داده است.

در ادامه، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ضرورت ارتباط بيشتر سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي با سازمان اسناد كشورهاي همسايه اشاره كرد و گفت: كشورهايي كه در حوزه فرهنگ و تمدن ايران قرار دارند كشورهايي هستند كه ما مي‌توانيم با آن‌ها ارتباط نزديك داشته باشيم، اين‌ها كشورهايي هستند كه گنجينه‌هاي عظيمي از ادب فارسي را در خود دارند و ما با استفاده از تجربيات نسخه‌برداري آن‌ها مي‌توانيم به اسناد خودمان غنا ببخشيم.

وي همچنين به همكاري بين كتابخانه‌ها و مراكز اسناد داخلي تأكيد كرد و يادآور شد: كتابخانه‌هاي بزرگي مثل آستان قدس رضوي، كتابخانه آيت‌الله مرعشي مي‌توانند با ساير نهاد‌ها مانند كتابخانه‌ها و نهادهاي عمومي همكاري داشته باشد و وزارت فرهنگ نيز براي هرگونه همكاري در اين زمينه با سازمان اسناد و كتابخانه ملي اعلام آمادگي بيشتر مي‌كند.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن