تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801705447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تركي الفيصل: اوباما اعتبارش را از دست داد/ ناخشنودي عربستان از قدرت ايران در منطقه پنهان نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تركي الفيصل: اوباما اعتبارش را از دست داد/ ناخشنودي عربستان از قدرت ايران در منطقه پنهان نيست
رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي ضمن انتقاد از دولت آمريكا به دليل از دست دادن اعتبار در نزد متحدانش در خاورميانه گفت: عدم تعهد واضح و صريح «باراك اوباما» به شكست مذاكرات سازش در خاورميانه منجر مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه آمريكايي «نيويورك‌تايمز»، شاهزاده «تركي الفيصل» رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي روز يكشنبه از دولت «باراك اوباما» رئيس‌جمهور آمريكا، به دليل آنچه كه ترديد و از دست دادن اعتبار در نزد متحدانش در خاورميانه انتقاد كرد و گفت تلاش‌هاي آمريكا براي تأمين توافق صلح بين اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها بدون تعهد روشن و واضح «باراك اوباما» شكست مي‌خورد.

فيصل تصريح كرد: ما شاهد خطوط قرمزي بوديم كه رئيس‌جمهور آمريكا مطرح كرد و با جلو رفتن زمان اين خطوط قرمز كمرنگ‌تر شد و در نهايت ناپديد شد. وقتي اين نوع تضمين از سوي رهبر يك كشوري مثل آمريكا مطرح مي‌شود، ما انتظار داريم كه پاي آن تضمين بايستد. موضوع اعتماد مطرح است.

اين شاهزاده سعودي ادامه داد كه اوباما مشكلات خود را دارد اما وقتي يك كشور همپيمانان قدرتمندي دارد، بايد به آنها تضمين دهد كه آنچه مي‌گويد همان است كه انجام مي‌دهد.

اظهارات اين شاهزاده سعودي اشاره به سخنان چند ماه پيش اوباما دارد كه گفته بود وجود سلاح‌ شيميايي در سوريه، خط قرمز است و آمريكا به سوريه حمله خواهد كرد اما بعد از آنكه بسياري از منتقدان از اين تصميم رئيس‌جمهور آمريكا انتقاد كردند، اوباما از تصميم خود برگشت.

سوريه، ايران، موضوعات هسته‌اي و درگيري ميان اسرائيل و فلسطين از موضوعات اصلي سخنان فيصل در كنفرانس سياست جهاني ، يك گردهمايي مقامات و نخبگان اروپا،خاورميانه و آفريقاي شمالي، بوده است.

الفيصل ادامه داد كه ناخشنودي عربستان از قدرت رو به رشد ايران در منطقه پنهاني نيست و سعودي‌ها كه خود با ايران تعامل مي‌كنند، مشكلي ندارند كه آمريكا نيز همين كار را كند اما مذاكرات دوجانبه بين ايران و آمريكا از همپيمانان آمريكا مخفي شده است كه اين بي‌اعتمادي را بيشتر مي‌كند.

اين شاهزاده سعودي عليرغم آنكه ايران تأكيد كرده كه به دنبال برنامه صلح‌آميز هسته‌اي است، مدعي شد كه ايران بايد آرزوها براي دنبال كردن برنامه تسليحات هسته‌اي را كنار بگذارد و استفاده از ارتش و همپيمانان شيعه خود چون حزب‌الله براي جنگ در كشورهاي همسايه چون سوريه و عراق را متوقف كند و تصريح كرد: بازي هژموني در كشورهاي عربي قابل قبول نيست. همانطور كه اعراب راه غربي‌ها را پيش نمي‌گيرند، ما شيوه ايران را هم پيش نمي‌گيريم.

«لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه در اين كنفرانس در خصوص كمرنگ شدن نفوذ آمريكا در خاورميانه گفت: ما در يك جهان بدون قطب يا تك قطبي به سر مي‌بريم. هيچ تك قدرتي يا گروهي از قدرت‌ها نمي‌توانند تمامي مشكلات را رفع كنند.

وي ادامه داد، آمريكا اغلب به دليل حضور بيش از اندازه مورد انتقاد قرار مي‌گرفت اما هم‌اكنون به دليل حضور ناكافي مورد انتقاد قرار گرفته است. در حاليكه كاملاً قابل قبول است كه اوباما از مداخله نظامي جديد در خاورميانه خودداري مي‌كند، اما در عين حال يك خلاء خاصي به وجود مي‌آورد كه موجب مي‌شود روسيه به صحنه جهاني بازگردد و فرانسه را ترغيب به دخالت در جمهوري آفريقاي مركزي، ليبي و مالي مي‌كند.

«ايامار رابينوويچ» سفير سابق اسرائيل نيز در اين كنفرانس گفت كه بعد از آنكه اوباما حاضر به حمله به سوريه نشد، نه اسرائيل و نه ايران ديگر باور نمي‌كنند كه احتمالاً آمريكا عليه تهران از نيروي نظامي استفاده كنند.

تركي الفيصل در خصوص فرانيد مذاكرات سازش گفت كه اوباما بايد طرفين را وادار كند كه يك راه‌حل با دوام را بپذيرند و آمريكا را با يك خرس بزرگ مقايسه كرد كه بايد رهبران اسرائيلي و فلسطيني را بترساند تا با يكديگر توافق كنند.

وي همچنين هشدار داد كه اگر رئيس‌جمهور آمريكا از موضع خود در خصوص مصالحه در امتداد مرزهاي 1967 عقب بكشد، همانطور كه از خط قرمزي كه براي سوريه تعيين كرده بود، عقب كشيد، تمام سرمايه‌گذاري صلح بين اعراب و اسرائيلي‌ها بر باد مي‌رود.

انتهاي پيام/ص

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن