تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804877895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحاني: «ما مي‌توانيم» شعار حقي است


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: روحاني: «ما مي‌توانيم» شعار حقي است
رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: ملت ايران هيچ گاه سلاح كشتار جمعي را جزو منافع ملي خود نمي داند و اين موضوع در دكترين دفاعي ما جايي ندارد.

به گزارش خبرگزاري فارس، حسن روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در چهاردهمين همايش تجليل از پژوهشگران كشور با اشاره به جايگاه پژوهش گفت: مقصد عالي پژوهش پاسخگويي به مطالبات به حق مردم است نه يك حزب و گروه خاص.

وي ادامه داد: از اينكه در گوشه‌اي ببينم كه برخي از تحقيقات براي يك گروه خاص انجام مي‌شود، خوشحال نمي‌شوم.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه پژوهش اساس دانش است و توسعه نيز در سايه پژوهش انجام مي‌شود اظهار داشت: البته پژوهش نيز در سايه دانش امكان‌پذير خواهد شد و بنابراين پژوهش هم علت و هم معلول است.

روحاني ادامه داد:‌ پژوهش مي‌تواند علم را شكوفا كند و هم مي‌تواند به توسعه علم و حتي آموزش بينجامد.

رئيس دولت يازدهم با اشاره به لزوم ايجاد محيط مناسب و مساعد براي پژوهش افزود: آغاز برقراري اين محيط آزادي آكادميك بوده و سعه صدر مهم‌ترين اصل چنين فضايي است.

وي با بيان اينكه نمي‌توان به پژوهش متقن دست يافت مگر آنكه پژوهشگر خلاق داشته باشيم، تصريح كرد: خلاقيت تنها در سايه آزادي امكان‌پذير خواهد شد و بايد در سايه بردباري و تساهل زمينه را براي شكوفايي انديشمندان و پژوهشگران آماده كنيم.

روحاني نتيجه پژوهش را نيازمند بردباري جامعه دانست و اظهار داشت: ممكن است پژوهشگري به نتيجه‌اي برسد كه خوشايند اين و آن نباشد اما اگر در مسير تحليل به يافته‌اي رسيد آن يافته محصول پژوهش بوده و چون پژوهش مقدس است محصول آن نيز بايد مورد احترام باشد.

رئيس‌جمهور اضافه كرد: البته اين به معناي آن نيست كه پژوهشگر هرچه به دست آورد وحي منزل است بلكه امكان دارد در ساليان بعد و در پژوهشي ديگر به نتيجه‌اي مطلوب برسيم.

وي ايجاد محيطي امن،مساعد و آزاد براي پژوهشگران را زمينه پيشرفت كشور دانست و اظهار داشت: اينكه ايران توانست به قله‌هاي پيشرفت دست يابد اين بود كه از انديشه ديگران استفاده كرد ولي به ترجمه اكتفا نكرده و پس از چند قرن كتاب ايرانيان مورد استفاده ديگران قرار گرفت.

روحاني با بيان اينكه افتخار ما اين است كه در كنار دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها نيز برپا باشند تصريح كرد: افتخار اين است كه همان قدر كه به دروس و واحدهاي درسي اهميت مي دهيم به رساله‌ها نيز توجه كنيم و رساله‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا بايد جايگاه خود را پيدا كنند و آنچه براي تشويق دانشجويان لازم است انجام شود.

رئيس‌جمهور افزود: در بحث پژوهش نهايت مقصد ما چاپ كتاب نيست بلكه پژوهش بايد به بهبود كيفيت علم بينجامد.

حسن روحاني با مردود دانستن پژوهش ها و تحقيقاتي كه منجر به اقداماتي مانند سلاح هاي كشتار جمعي مي شود گفت: ملت ايران هيچ گاه سلاح كشتار جمعي را جزو منافع ملي خود نمي داند و اين موضوع در دكترين دفاعي ما جايي ندارد.

رئيس‌جمهور پژوهشي را ارزشمند دانست كه به نيازهاي كشور، مطالبات مردم و بهبود كيفيت زندگي جامعه منتهي شود و در همين زمينه گفت: در هر جامعه‌اي پژوهش در سلسله مراتب ارزش‌ها و در چارچوب آنها بايد ديده شود.

وي اضافه كرد: اگر پژوهش خداي ناكرده منجر به دسترسي آسان مردم به مواد مخدر شود، قابل احترام است؟ اگر در كشور ما كه طبق فتواي مقام معظم رهبري استفاده و توليد سلاح هسته‌اي و بهره‌برداري از آن حرام است، پژوهشي منتهي به استفاده از اين سلاح شود، قابل احترام است؟ نه تنها ما از نظر عقلاني و منافع ملي به دنبال سلاح كشتار جمعي نيستيم بلكه در ديدگاه‌ها و باورهاي ديني ملت ما نيز سلاح كشتار جمعي جايي ندارد و اين مسئله را جز منافع ملي و دكترين دفاعي خود نمي‌دانيم.

روحاني با بيان اينكه ارزش‌ها، راهنماي ما در مسير پژوهش هستند، تصريح كرد: بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه منابع ما در پژوهش كمياب است و ما داراي منابع فراوان و ارزان نيستيم.

وي افزود: ما هم از لحاظ نيروي انساني، هم از لحاظ توان اقتصادي و هم محيط پژوهشي بي‌انتها نيستيم، حتي كشورهايي كه در رشد اقتصادي هم هستند، توان‌شان در اين زمينه محدود است. به همين دليل بايد به سمت استفاده بهينه از منابع محدود براي دستيابي به اهداف مطلوب حركت كنيم.

رئيس‌جمهور از لزوم اولويت‌بندي در پژوهش‌ها سخن گفت و يادآور شد: در اوايل كار دولت از يكي از وزرا پرسيدم چقدر پروژه پژوهشي در دست داريم كه وي آماري در حدود 2 هزار پروژه را اعلام كرد. آنگاه گفتم مگر شما چقدر پول و نيروي انساني داريد كه به اين ميزان پژوهش انجام مي‌دهيد.

روحاني اضافه كرد: البته ما پروژه‌ها را نيز زخمي كرديم كه تعداد اين پروژه‌ها بيشمار است. در واقع در تحقيق‌ها نيز پروژه‌ها را زخمي و سپس رها مي‌كنيم در حالي كه در اين زمينه بايد اولويت‌بندي كرده و نيازهاي فوري را در دستور كار قرار دهيم.

وي در همين زمينه تصريح كرد: من هم مي‌فهمم پژوهشگر به دنبال پژوهش‌هايي است كه در مرز دانش باشد، من هم مي‌فهمم كدام تحقيق و پژوهش كف و سود دارد اما در برخي مواقع پژوهش خبرساز نيست اما سرنوشت‌ساز است.

رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينكه ما از لحاظ منابع آب دچار مشكل هستيم، اظهار داشت: تراز آبي كشور به شدت منفي است به همين دليل ما نياز به تحقيقات و پژوهش‌هايي داريم كه به فناوري و مصرف كم آب به ويژه در بخش كشاورزي منجر شود.

روحاني اضافه كرد: ما امروز به تحقيقاتي نياز داريم كه بهره‌وري در زمينه آب را بالا ببرد؛ البته ما امروز در شرايطي هستيم كه از لحاظ زيست‌محيطي نيز مشكلاتي داريم. به همين دليل بايد پژوهش‌هايي انجام دهيم كه منجر به كاهش آلودگي‌ها شود.

وي افزود: ما نياز به محيط، هوا و سرزمين سالم براي زيست و ادامه حيات داريم. ريزگردها امروز مشكل ما است و از اين مثال‌ها صدها مثال ديگر وجود دارد كه نيازمند فناوري است.

روحاني ادامه داد: اگر معناي تكنولوژي و فناوري را توسعه دهيم و از بعد سخت‌افزاري آن فاصله بگيريم متوجه مي‌شويم كه در علوم انساني هم نيازمند فناوري و تكنولوژي هستيم.

رئيس‌جمهور تأكيد كرد: ما نياز به طرح‌هاي كاربردي داريم كه ما را منتهي به اهداف ملي‌مان كند. ما همچنين در زمينه مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياست خارجي،‌امنيتي نيز به پژوهش و تحقيق نياز داريم.

روحاني تصريح كرد: دولت تدبير و اميد يكي از برنامه‌هايش در بخش پژوهش آن است كه تقاضا را زياد كند. پژوهش يك عرضه است و اين عرضه زماني ارزشمند مي‌شود كه براي او تقاضا باشد.

وي خاطرنشان كرد: اين تقاضا بايد از طرف بخش خصوصي هم شروع شود وقتي كه بخش خصوصي مي‌بيند در سايه پژوهش به فناوري دست يافت و فناوري تجاري شده مي‌تواند كيفيت جنسش بالا برود و قيمتش را پايين، آن وقت بخش خصوصي به دنبال مركز پژوهش و محقق مي‌دود و اين جاست كه پژوهش اول به فناوري و بعد به جامعه اتصال مي‌يابد.

رئيس‌‌جمهور در ادامه سخنانش اظهار داشت:‌ يك پژوهش نيز بايد انجام دهيم كه چگونه تقاضا را در بخش پژوهش بالا ببريم، دولت مصمم است اين تقاضا را بالا ببرد و مردم بايد دولت را در اين راستا مجبور كنند.

وي افزود: دولت پاسخگو ناچار است براي عدم ناكارآمدي‌اش به مردم پاسخ دهد و براي كارآمد كردن خود راهي جز پژوهش نمي‌شناسيم و اين پژوهش است كه بايد مديريت ما را كارآمد كند.

روحاني با بيان اينكه امروز در بخش اقتصاد صدها مسئله پيش رو داريم، گفت: معمولا دولت به كارشناسان خود متكي است و گاهي هم برخي محققين از گوشه و كنار بر او نقد مي‌گيرند اما اين كافي نيست.

وي ادامه داد: ما در بخش اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعي نيازمند پژوهشگر آزاد و پژوهش دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها هستيم.ما نيازمنديم تا از تحقيق و پژوهش ديگران بهره ببريم.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: دولت بايد اين تقاضا را بالا ببرد تا پژوهش در مسير صحيح قرار بگيرد. ما در بخش پژوهش بايد به توانمندي‌هاي كشور توجه كنيم.

وي افزود: برخي از تحقيقات هم گران‌قيمت است و هم با مجموعه امكانات كشور و زيربناهاي علمي دست يابي به آنها بسيار بسيار دشوار است.

روحاني ادامه داد: اگر بناست ما در يك پژوهش وارد شويم بايد توان و امكانات خودمان را هم مد نظر قرار دهيم.اين به معناي اين نيست كه در حوزه‌هايي دانشمند ايراني نمي‌تواند يا نخواهد توانست، بلكه «ما مي‌توانيم».

رئيس‌جمهور اظهار داشت: شعار ما مي‌توانيم كه مقام معظم رهبري بر روي آن تأكيد دارند شعار به حقي است كه همه بايد پشت سر اين شعار حركت كنيم اما اين ما مي‌توانيم بايد در چارچوب برنامه جامع و نقشه جامع پژوهش كشور باشد و الا در مسيري حركت مي‌كنيم كه ده‌ها سال زمان نياز دارد به آن برسيم در حاليكه در مسير ديگري با زمان كمتري به آن دست مي‌يابيم.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: تحقيقات مهم زمانبر هستند، پژوهش جهشي آني ظرف 2 يا 6 ماه نمي‌تواند كارهاي بزرگ را انجام داد و اين طبيعي است، در دانش هسته‌اي از روزي كه ما در اين مسير قدم برداشتيم، يعني از سال 1367 كه اولين بار بود يك سانتريفيوژ را مي‌ديديم، همه تلاش ما اين بود كه چطور آن را كپي كنيم، امروز 25 سال از آن زمان طول كشيده، اين تحقيق و پژوهش و فناوري قدم به قدم پيش رفته و امروز به جايي رسيديم كه شايد روز اول براي ما باوركردني نبود.

وي افزود: از آنجايي كه بنده از روز اول در موضوع فناوري هسته‌اي بنا به مسئوليت‌هاي مختلف حضور و نظارت داشتم و با انديشمندان و دانشمندان و اساتيد دانشگاه در اين زمينه در تماس بودم، وقتي مي‌خواستيم موضوع USF اصفهان را دنبال كنيم، عده‌اي از اساتيد دانشگاه پيش بنده آمدند و گفتند اين كار امكان‌ناپذير است اما امروز شاهديم كه امكان‌پذير شد و همه فناوري‌هايي كه بسيار سخت و پيچيده بود و به ظاهر امكان‌پذير نبود، امكان‌پذير شد.

رئيس‌جمهور بر همين اساس يادآور شد: امروز ما يك كشوري هستيم در زمينه فناوري هسته‌اي و در غني‌سازي اورانيوم به نقطه‌اي رسيديم كه رئيس‌جمهور آمريكا به صراحت مي‌گويد گرفتن فناوري هسته‌اي از مردم ايران امكان‌ناپذير است و شدني نيست، اين افتخار بزرگي براي كشور است، ما در يك فناوري ورود پيدا كرديم، مرحله به مرحله پيشرفت كرديم، به قله‌هايي دست يافتيم و آنها را بومي‌سازي كرديم كه جدايي اين فناوري از اين ملت بزرگ امكان‌ناپذير است.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: ما در تحقيقات بزرگ و مهم نياز به زمان داريم، ما در زمينه فضايي كه پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم و شاهد اين پيشرفت‌ها در روزهاي گذشته نيز بوده‌ايم، گام‌هاي مهمي برداشتيم و اين قدم‌ها را ادامه خواهيم داد، ما تشويق و تسهيل كار شركت‌هاي دانش‌بنيان كه اتفاقا اين پژوهش و فناوري در كنار اين شركت‌ها راحت‌تر به ثمر مي‌رسند، را دنبال كرديم. شرايط براي كمك به اين بخش با ماه‌هاي گذشته بسيار متفاوت است.

روحاني خاطر نشان كرد: ما در همه زمينه‌ها بايد قدم‌هاي لازم را براي پژوهش و از پژوهش به فناوري و در نهايت از فناوري به توليد ثروت و قدرت كه هدف ماست، گام برخواهيم داشت اما بايد در عين حال در اولويت‌بندي مسائل، آنچه كه توان و نياز ماست و جامعه مطالبه مي‌كند، طبق يك برنامه و مسير و راهكار دقيق پيش رويم، ما در بخش پژوهش نيازمند نظارت هستيم. بنده خودم ساليان دراز مسئول يك مركز پژوهشي بودم. پژوهش نياز به نظارت دارد و برخي از منابع مالي به نام پژوهش در گذشته اتلاف شده است و بخش‌هاي ديگري از پژوهش كه نياز به منابع براي تكميل داشتند، محروم مانده‌اند.

رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: متأسفانه در اين وادي مقدس هم گه گاهي رانت وجود داشته است، ما بايد اين رانت‌ها را از بين ببريم و به محصول نگاه كنيم، ما در بودجه امسال فرصت كافي براي اينگونه امور در بودجه نداشتيم، در سالهاي آينده اين كار را خواهيم كرد، بودجه ما بر مبناي محصول كار بايد تنظيم شود،ما بايد براي يك پژوهشكده، پژوهشگاه يا يك دانشگاه تا يك مدرسه در آينده بر مبناي محصول، منابع ملي و پول ملت را تخصيص دهيم و اين كار يك ضرورت است.

وي همچنين گفت: بايد بخش پژوهش را گسترش دهيم، دانشگاه‌هاي ما از لحاظ آموزشي و تعداد دانشجو شرايط نسبتا مناسبي پيدا كردند، هم بايد در زمينه علم در دانشگاه‌ها بيشتر فعاليت كنيم و بتوانيم با دانشگاه‌هاي معتبر جهاني رقابت كنيم و هم بايد در كنار كار آموزش، كار پژوهش را ترويج و تشويق كنيم و بر آن اهميت دهيم، در برخي از كشورها، سهم پژوهش نسبت به آموزش نسبت به كشور ما به مراتب بالاتر است، ما در دانشگاه‌ها بايد سهم پژوهش را بالا ببريم و شرايط را براي رشد پژوهش آماده كنيم.

روحاني در ادامه سخنانش با بيان اينكه ممكن است بگوييد بودجه در زمينه پژوهش به اندازه كافي نيست، گفت: اين موضوع هم جزء مواردي است كه دولت بايد بر آن توجه كند و بودجه كافي را در زمينه پژوهش مقرر كند، اعتبارات كشورهاي پيشرفته براي پژوهش اصلا قابل مقايسه با كشورهاي در حال توسعه نيست، ترديدي نداريم كه توسعه ملي در سايه توسعه علمي خواهد بود و هيچ شكي در اين زمينه وجود ندارد و توسعه علمي ما در سايه تحقيق و پژوهش خواهد بود.

وي بر همين اساس تصريح كرد: پژوهش و تحقيق است كه ما را به حرف نو، سخن نو، نظريه نو مي‌رساند وگرنه آموزش و دانش اگر به معناي جمع كردن همه داده‌هاي گذشته بخش علمي باشد، امروز در سايه فناوري شايد ماشين هم بيشتر از انسان بتواند در حافظه خود، داده‌ها را جاي دهد ولي آنچه مهم است پردازش، تحليل و نقد علمي و نحوه انطباق واقعيت‌ها با آنچه به دست آمده، است.

رئيس جمهور در پايان متذكر شد ما در اين زمينه همه بايد دست به دست هم دهيم، هم بخش خصوصي و هم بخش دولتي، دولت تدبير و اميد ضمن احترام به همه پژوهشگران، در اين زمينه در طول مدت كوتاه چند ماه گذشته از عمر دولت، گام‌هايي برداشته است و در ماه‌‌ها و سال آينده نيز گام‌هاي بيشتري برخواهد داشت، به اميد موفقيت پژوهشگران ايراني كه آينده‌ساز هستند.
نظر شما:
------------

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن