تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819830500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«ما مي‌توانيم» شعار به‌حقي است رييس‌جمهور:


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: «ما مي‌توانيم» شعار به‌حقي است رييس‌جمهور:
رييس‌جمهور در چهاردهمين جشنواره ملي تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور، با اشاره به اين كه پژوهش بايد به بهبود كيفيت زندگي مردم بينجامد و مقصد عالي آن پاسخگويي به نيازها و مطالبات به حق مردم باشد، گفت: پژوهش بايد موجب كارآمدي مديريت كشور شود و در اين راستا افزايش تقاضا در بخش پژوهش يكي از برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد است.

به گزارش آفرينش ، متن كامل سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني بدين شرح است:

هفت? پژوهش را در محضر شخصيت‌هاي فرهيخته و پژوهشگران برتر و عالي رتبه گرامي مي‌داريم. پژوهش اساس دانش است و توسع? دانش نيز در ساي? پژوهش امكان‌ مي يابد، گرچه پژوهش خود در ساي? دانش است كه امكان‌ مي پذيرد و متولد مي‌شود و بنابراين، هم علت است و هم معلول. پژوهش علم را شكوفا مي كند و به توسع? آن منجر مي شود و نيز مي‌تواند به بسط آموزش بينجامد.

البته پژوهش به محيط مساعد و مناسب نياز دارد؛ محيطي كه منشأ آزادي آكادميك است. مهم ترين ويژگي اين محيط بردباري و سع? صدر آن است. بدون حضور پژوهشگران خلاق، نمي‌توان به پژوهش متقن دست يافت و خلاقيت فقط در ساي? آزادي ممكن خواهد بود. ما بايد در ساي? بردباري و تساهل، زمينه را براي شكوفايي استعداد انديشمندان، محققان و پژوهشگران آماده كنيم. از سوي ديگر، نتيج? پژوهش نيز مستلزم بردباري جامعه است. ممكن است پژوهشگر به نتايجي برسد كه خوشايند برخي نباشد، اما اگر به واقع با رعايت اصول تحقيق به يافته اي رسيده باشد، آن يافته قابل استناد است. پژوهش مقدس است و محصول آن نيز بايد مورد احترام همگان باشد.

اين بدان معنا نيست كه هر آنچه از پژوهش به دست مي‌آيد وحي مُنزل است و تغيير نمي‌كند. ممكن است پژوهش امروز ما را به داده اي برساند و مدتي بعد، از تحقيقاتي جديد، داده هاي مطلوب ديگري حاصل شود، اما اگر كشور مي‌خواهد در مسير پيشرفت قرار بگيرد، زمين? اين پيشرفت، محيط امن، مساعد و آزاد براي پژوهشگران است.

ايران توانست به تمدني بزرگ دست يابد. كار علمي را از ترجم? كتب ديگران آغاز كرد، اما هرگز به ترجمه اكتفا نكرد. در كنار ترجمه، به خلاقيت چنان بها داد كه ظرف چند قرن، كتبِ ايرانيان نيز براي ترجمه مورد استقبال ديگران قرار گرفت. اين سير انديشه ايِ مطلوبِ جامع? ايراني و اسلامي است.

افتخار ما اين است كه در كنار دانشگاه‌هاي ما پژوهشگاه‌هايي برپا باشد و افتخار ما اين است كه در دانشگاه همان قدر كه به دروس دانشگاهي و واحدهاي درسي اهميت مي‌دهيم، به رساله‌ها نيز اهميت بدهيم. رساله‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري بايد جايگاه خود را بيابند و بايد هرآنچه لازم است براي تشويق دانشجويان انجام شود تا رساله، نه فقط براي دريافت نمره و مدرك، كه براي پاسخ دادن به بخشي از نياز جامعه تدوين شود.

در بحث پژوهش، نهايت مقصد ما چاپ يك كتاب و ذكر يك عنوان نيست. پژوهش بايد به بهبود كيفيت زندگي مردم بينجامد. مقصد عالي پژوهش پاسخگويي به نيازها و مطالبات به حق مردم است؛ تأكيد مي‌كنم "مردم" و نه "حزب يا گروهي خاص".

از اين كه بيبينم برخي از تحقيقات براي پاسخ به مطالبات گروه خاصي تدوين مي شود خوشحال نمي شوم. پژوهشي براي ما ارزشمند است كه به رفع نيازها و مطالبات مردم و بهبود كيفيت زندگي جامعه و بشر منتهي شود. البته در هر جامعه اي، بايد پژوهش را در سلسله مراتب و چارچوب ارزش‌هاي همان جامعه مدنظر قرار داد.

به من اعتراض نكنيد و نگوييد ميدان پژوهش بايد باز باشد و نبايد كاري به ارزش‌ها داشت. هيچ جامعه اي نيست كه پژوهش خود را در مسير ارزش‌هاي مورد احترام خود قرار ندهد. آيا به نظر شما پژوهشي كه خداي ناكرده به تسهيل دسترسي مردم به مواد مخدر منجر شود، پژوهشي قابل احترام است؟

وقتي ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه مبتني بر فتاوي مقام معظم رهبري است و در آن، استفاده، توليد، نگهداري و بهره برداري از سلاح هسته اي حرام و ممنوع است، آيا پژوهشي كه ما را به سلاح كشتار جمعي برساند، از نظر ما قابل قبول و محترم است؟ ما نه تنها بر اساس عقلانيت و منافع ملي كشور، به دنبال سلاح‌هاي كشتار جمعي نبوده و نيستيم، بلكه باورهاي ديني اين ملت نيز دستيابي به سلاح كشتار جمعي را نفي مي كند و آن را جزئي از منافع ملي و حتي دكترين دفاعي خود نمي‌داند.

اين ارزش راهنماي مسير ما در پژوهش است. بر اين مسئله تأكيد مي‌كنم: منابع پژوهشي ما اندك است؛ ما داراي منابع فراوان و ارزان نيستيم؛ نيروي انساني، توان اقتصادي و محيط و ابزار و كارگاه‌هاي پژوهش، هيچ كدام بي انتها نيست، و اين تنها مشكل ما نيست حتي توان كشورهايي كه از رشد اقتصادي بالا برخوردارند نيز در اين زمينه ها محدود است.

ما امروز در شرايطي هستيم كه از لحاظ زيست محيطي دچار مشكليم و به تحقيقاتي نيازمنديم كه شدت آلودگي ها را كاهش دهد. ممكن است براي يك محقق كار كردن بر عملكرد كاربراتور خودروها، به لحاظ وجه? حرفه اي، در اولويت نباشد، اما امروز شهرهاي بزرگ ما دچار آلودگي هواست و اين نوع تحقيق در زمر? نيازهاي حياتي جامع? ماست. ما به محيط سالم، هواي سالم، سرزميني سالم براي زيست و براي ادامه حيات نياز داريم. ريزگردها امروز مشكل ماست.

اين ها تنها چند مثال بود؛ از اين گونه مثال‌ها بسيار است و امروز به عنوان اولويت صدها نمونه وجود دارد كه به فناوري نياز داريم. اگر اجازه بدهيد معناي تكنولوژي و فناوري را كمي توضيح دهيم و از معني سخت افزاري آن فاصله بگيريم. در علوم انساني هم نياز به تكنولوژي و فناوري داريم، تكنولوژي معنايش طرح‌هاي كاربردي است كه ما را به اهداف ملي‌مان مي‌رساند.

ما در زمينه مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياست خارجي و امنيتي، نياز به پژوهش و تحقيق داريم. دولت تدبير و اميد يكي از برنامه‌هايش در بخش پژوهش آن است كه تقاضا را زياد كند. پژوهش يك عرضه است و اين عرضه زماني ارزشمند مي‌شود كه براي او تقاضا باشد. اين تقاضا از طرف بخش خصوصي بايد شروع شود. آن وقتي كه بخش خصوصي ببيند در سايه پژوهش به فناوري دست‌يافته است و اين فناوري تجاري شده و مي‌تواند كيفيت جنس او را بالا ببرد و قيمت را پايين بياورد، آن وقت است كه بخش خصوصي به دنبال مركز پژوهشي و پژوهشگاه و محقق مي‌دود. اينجاست كه جامعه پژوهش اول به فناوري و بعد به جامعه اتصال مي‌يابد. پژوهشي كه ما بايد انجام دهيم اين است كه چگونه تقاضا را در بخش پژوهش بالا ببريم.

در بخش پژوهش بايد به توانمندي‌هاي كشور توجه كنيم. برخي از تحقيقات هم گران قيمت است هم با مجموعه امكانات كشور و زيربناهاي علمي كشور دستيابي به آنها تقريبا بسيار بسيار دشوار است. «گفت تكيه بر جاي بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگي همه آماده كني» اگر بناست در يك پژوهشي وارد شويم، بايد توان و امكانات خودمان را مد نظر قرار دهيم معناي اين حرف اين نيست كه در يك حوزه‌هايي دانشمند ايراني نمي‌تواند يا نخواهد توانست. نه ما مي‌توانيم، شعار «ما مي‌توانيم» كه رهبر معظم انقلاب بر آن تكيه دارند يك شعار به حقي است كه همه بايد پشت سر اين شعار حركت كنيم « ما مي‌توانيم» اما اين ما مي‌توانيم بايد در چارچوب برنامه جامع و نقشه جامع پژوهش كشور باشد والا ما در يك مسيري حركت مي‌كنيم كه ده‌ها سال زمان نياز دارد كه به آن برسيم در حاليكه در يك مسير ديگر و پژوهش ديگر ممكن است با يك زمان كوتاه به آن دست يابيم.

البته من توجه دارم كه تحقيقات مهم زمان بر هستند، ظرف دو ماه و يا شش ماه كارهاي بزرگ را نمي‌توان انجام داد، اين طبيعي است.

در همين بحث دانش هسته اي از روزي كه در اين زمينه قدم برداشتيم، يعني سال 1367 كه اولين بار بود ما يك سانتريفيوژ را مي‌ديديم، يك دستگاه سانتريفيوژ آن روز در اختيار ما بود و همه تلاش اين بود كه چطور اين را كپي سازي كنيم و از روي آن بسازيم، تا امروز كه چيزي حدود 25 سال طول كشيده، اين تحقيق و پژوهش و فناوري قدم به قدم جلو آمده و امروز به جاهايي رسيديم كه شايد آن روز اول براي ما باوركردني نبود و يا بسيار سخت بود كه باور كنيم.

بنده از روز اول در بحث فناوري هسته اي بنا به مسووليت‌هاي مختلف حضور و نظارت داشتم و با انديشمندان و دانشمندان و اساتيد دانشگاه هم در اين زمينه در تماس بودم. وقتي مي‌خواستيم بحثUCF را دنبال كنيم، عده اي از اساتيد دانشگاه پيش من آمدند و گفتند اين كار امكان ناپذير است.

بعد هم توضيح دادند و دلايلشان را گفتند، اما امكانپذير شد.

همه اين هايي كه بسيار سخت و پيچيده بود و به ظاهر امكان پذير نبود امكان پذير شد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن