تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803578995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختياري: اقليت‌ها منتظر اجراي شعار برابري و شايسته‌سالاري رييس‌جمهورند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اختياري: اقليت‌ها منتظر اجراي شعار برابري و شايسته‌سالاري رييس‌جمهورند
نماينده زرتشتيان در مجلس مي‌گويد كه «زرتشتيان خاستگاهي غير از ايران نداشته، ندارند و نخواهند داشت.»

اسفنديار اختياري در گفت‌و‌گويي با خبرنگار پارلماني ايسنا، به شعارهاي برابري و شايسته‌سالاري در تبليغات انتخاباتي حسن روحاني اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه تمامي اقليت‌ها منتظر عملياتي شدن اين وعده‌ها هستند چر كه انتظار است نگاه شايسته‌سالارانه به همه از جمله اقليت‌هاي ديني از دولت آغاز شود.

اختياري،‌ كه متولد سال ۱۳۴۵ در يزد است از مجلس هشتم به عنوان نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي حضور دارد. او با مدرك دكتري مهندسي تكنولوژي نساجي از دانشگاه صنعتي امير كبير و مديريت پروژه، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و رئيس كميته پژوهشي و فناوري است. وي عضوهيات علمي دانشگاه يزد است و علاوه بر سوابق مديريتي اجرايي متفاوت و گوناگون از جمله مسئوليت پژوهشي دانشگاه و پارك علمي و فناوري يزد، خلباني با هواپيما را نيز در مدارك و كارنامه خود دارد.

ايراني‌ترين ايراني‌هاييم

نماينده زرتشتيان در مجلس كه به مناسبت فرارسيدن شب يلدا(چله)، يكي از اعياد باستاني زرتشتيان و ايرانيان، با ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد، با بيان اينكه «تاريخ و تمدن ايران با زرتشتيان پيوند عميقي دارد و زرتشتيان خاستگاهي غير از ايران نداشته، ندارند و نخواهند داشت،» تاكيد مي كند كه: ما ايراني‌ترين ايراني‌ها هستيم.

وي با بيان اينكه زرتشتيان اولين يكتاپرستان دنيا بودند، افزود: افتخار ايراني‌ها اين است كه اولين كشور و مردمي هستند كه ديندار و يكتاپرست بوده‌اند.

جمعيت زرتشتيان در ايران؛ 25 هزار نفر

اختياري جمعيت فعلي زرتشتيان در ايران را براساس آمار ارائه شده از سوي مركز آمار ايران را 25 هزار نفر عنوان كرد و افزود: در مورد آمار جمعيت زرتشتيان در كل دنيا، اطلاعات دقيقي وجود ندارد و آمار متفاوتي حتي تا 10 ميليون نفر هم ذكر شده است.

وي اضافه كرد: در برهه‌اي برخي از زرتشتيان ايران به هند مهاجرت كردند و آنجا مستقر شدند و امروز زرتشتيان هند را به نام «پارسيان» مي‌شناسيم. بعد از هند هم عده‌اي به كشورهاي ديگر دنيا مهاجرت كردند و در حال حاضر بيشتر زرتشتيان مهاجر در آمريكاي شمالي و كانادا زندگي مي‌كنند كه همه آنها قطعا اصالتشان ايراني است.

زرتشتيان در مجلس مشروطه هم نماينده داشتند

اختياري درباره حضور نماينده زرتشتيان در مجلس مشروطه نيز گفت: شادروان ارباب جمشيد جمشيديان در مشروطيت از افراد فعال بود و متاسفانه تاريخ به او هم ظلم كرده و ما او را كمتر در تاريخ سياسي مي‌بينيم؛ در حالي كه او زحمت زيادي براي به ثمر رسيدن مشروطيت كشيد، از تاجران موفق ايران بود و در آن زمان به مردم كمك فراوان مي كرد و وام مي‌داد. او نيكوكار، امين و خوشنام بود. وقتي مشروطيت پيروز مي‌شود، همه اقليت‌ها به كساني وكالت مي‌دهند كه به جاي آنها در مجلس حضور يابند اما زرتشتيان شادروان ارباب جمشيد جمشيديان را به عنوان نماينده به مجلس فرستادند.

وي يادآور شد: بعد از ارباب جمشيديان كه يك دوره نماينده بوده، در 11 دوره بعد يكي از همكاران ايشان به نام شادروان ارباب كيخسرو شاهرخ نمايندگي زرتشتيان در مجلس را به عهده مي گيرد كه كتابخانه مجلس يكي از يادگارهاي ايشان است. همچنين او آرامگاه فردوسي در طوس مشهد را بدون استفاده از بودجه عمومي و فقط با كمك نمايندگان مي سازد، ايشان كارهاي بزرگي ديگري را نيز انجام داده كه راه اندازي آموزشگاه هاي معتبر در سطح كشور نمونه اي از آن است. شهيد مدرس جمله مشهوري در مورد شادروان ارباب كيخسروشاهرخ دارد كه نشان دهنده صداقت و احترام به او است. شهيد مدرس مي‌گويد «اگر يك مسلمان در مجلس باشد، آن هم ارباب كيخسرو شاهرخ است». ارباب كيخسرو شاهرخ نهايتا توسط حكومت وقت، به قتل مي رسد.

نماينده زرتشتيان در مجلس با بيان اينكه شادروان ارباب جمشيد جمشيديان به دليل تلاش براي مشروطيت هميشه مورد خشم غضب بوده است، اضافه كرد: نهايتا او توسط گروه‌هايي كه اقتصاد آن موقع ايران را در دست داشتند با ترفندهاي بسيار زشتي ورشكست مي‌شود و تمام اموال و دارايي ايشان گرفته مي شود. از اموال شادروان ارباب جمشيد جمشيديان مي توان خانه وي كه در حال حاضر سفارت روسيه است را نام برد.

نقش پررنگ نماينده زرتشتيان در تدوين قانون اساسي

نماينده زرتشتيان در مجلس در ادامه با اشاره به حضور نماينده زرتشتيان در جريان تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: در آن زمان شادروان موبد موبدان رستم شهرزادي كه هم روحاني بزرگ ما بود و هم پدر شهيد، نقش پررنگي در تدوين قانون اساسي داشته و او يكي از موثرترين كساني بود كه از پرچم سه رنگ ايران دفاع مي‌كند و با دفاع مستدلش رنگ پرچم به همان رنگ اوليه باقي ‌ماند.

اختياري كه از زمان مجلس هشتم به عنوان نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي حضور دارد، درباره مراجعات مردم به خود گفت: من يك مسووليت ملي دارم وهمزمان با آن نيز نماينده و وكيل هم‌كيشان خود هستم. من در مجلس رييس كميته پژوهش و فناوري هستم و بنابراين مسائل پژوهشي به حوزه مسئوليتي من برمي‌گردد، كه اين موضوع يكي از مسئوليتهاي ملي است كه بر عهده من است و مراجعه كنندگان خاص خودش را دارد.

اختياري

وي اضافه كرد: اما بخشي مهمي از فعاليتهاي من هم مربوط به جامعه زرتشتيان است. در اين رابطه كل كشور ايران حوزه نمايندگي من است ولي بيشتر موكلين من در استانهاي تهران، يزد، كرمان، شيراز، كرج، اهواز، اصفهان و زاهدان حضور دارند. با اين تعريف تقريبا عضو مجمع نمايندگان همه استان‌ها هستم. ولي در سه استان تهران، يزد و ‌كرمان حضور پررنگ تري دارم.

اعمال نظرهاي شخصي و غيرقانوني از مهم‌ترين مسائل زرتشتيان است

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي درباره مشكلات هم‌كيشان زرتشتي خود با اعتقاد به اين‌كه «اعمال نظرهاي شخصي كه عمدتا به صورت غيرقانوني اعمال مي‌شود از مهم‌ترين مسائل مردم است.» گفت كه مهمترين موضوعي كه بايد تصحيح شود ماده 881 مكرر قانون مدني(كافر از مسلم ارث نمي‌برد) است.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره عملكرد خود در شش سال گذشته در مجلس يادآور شد: از بعد ملي و عملكرد كشوري با تلاش‌هاي صورت گرفته خوشبختانه بودجه پژوهشي كل كشور تقريبا دو برابر شده، طرح‌هاي كلان ملي در بودجه ديده شده است. قوانين مناسب پژوهشي و فناوري در برنامه پنج ساله برنامه ريزي شده است و بخصوص قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان از دستاوردهاي اينجانب و همراهي همكارانم در مجلس است.

نماينده زرتشتيان در مجلس در رابطه با قوانين مرتبط با جامعه زرتشتيان و اقليتهاي ديني نيز تصريح كرد: از مواردي كه بارها در مجلس مورد بررسي قرار گرفته اما هنوز به نتيجه اي نرسيده است ، اصلاح ماده 881 مكرر قانون مدني است كه حداقل در اين دو دوره‌اي كه من در مجلس حضور داشتم، پيگيري‌هاي زيادي در اين رابطه انجام شده و اميد داريم هر چه سريعتر به ثمر برسد.

اختياري اضافه كرد: ولي قوانيني نيز به نتيجه رسيده كه از جمله مي توان به تبصره ماده 4 قانون حمايت از خانواده اشاره كرد كه مشكل اجراي كامل اصل 13 قانون اساسي را حل كرد و بر اين اساس راي صادره از مراجع اقليتهاي ديني در رابطه با احوال شخصيه را بايد بدون تغيير به انشاي راي تبديل كرد.

وي افزود: قانون فرزندخواندگي نيز موردي بود كه با تلاش همكاران و راي مثبت مجلس حل شد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به رايگان‌شدن آب، برق، گاز و انشعابات براي مراكز مذهبي اقليت‌هاي ديني در بودجه دو سال گذشته كشور، ادامه داد: مباحثي ديگري هم در زمينه آموزشي براي اقليت‌ها وجود دارد كه در تلاشيم آن را حل كنيم.

بودجه اقليت‌هاي ديني از زمان مجلس ششم به تصويب رسيد

نماينده زرتشتيان در مجلس با بيان اينكه پنج نماينده اقليت‌هاي ديني در مجلس معمولا در هماهنگي با يكديگر پيگيري طرح‌ها را انجام مي‌دهند، ادامه داد: بودجه اقليت‌هاي ديني كه از زمان مجلس ششم به تصويب رسيده و هر ساله پرداخت شده است، مشتركا توسط وزارت كشوربين اقليتهاي ديني توزيع مي شود.

اختياري در بخش ديگري از گفت‌وگو در رابطه با سوال اينكه چه تفاوتي بين نمايندگان دوره هشتم و نهم وجود دارد، با اشاره به تغيير تعداد زيادي از نمايندگان در دوره نهم مجلس يادآور شد: در اين دوره نمايندگان كثيري عوض شدند و عده‌اي از نمايندگان با تحصيلات بالاتر وارد مجلس شدند اما اينكه تاثيرش در مجلس چه خواهد بود، هنوز كاملا واضح نيست.

اقليت‌ها منتظر اجراي شعار برابري و شايسته‌سالاري از سوي رييس‌جمهورند

وي درباره فضاي سياسي كشور نيز خاطرنشان كرد: آقاي دكتر روحاني قبل از انتخابات شعار برابري و شايسته‌سالاري را به ويژه براي اقليت‌هاي ديني داده و تمامي اقليت‌ها منتظر اجرا شدن آن هستند. در جلسه‌اي كه نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس با ايشان داشتيم، از ايشان خواسته شد كه شعارهايشان را كه اولين آنها شايسته‌سالاري بوده، عملياتي كنند.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: اگر قرار است هر وزارتخانه يك مشاور اقليت‌ها داشته باشد و يك اقليت را هم به اين سمت منصوب كنند، اينگونه شايسته سالاري هدف ما نيست. ما معتقديم اگر فردي ولو اقليت، تخصصي دارد كه به رشد و پيشرفت كشور كمك مي‌كند، بايد به كار گرفته شود. لزوما نبايد بگوييم كه اين فرد در پست مشاور اقليت‌ها باشد. اگر او يك مدير تكنولوژي قوي يا يك مدير ورزشي است، بايد بگذاريم كه كشور از اين قابليت استفاده كند و زمينه پيشرفت كشور را فراهم كند.

نگاه شايسته‌سالارانه به همه از جمله اقليت‌هاي ديني از دولت آغاز شود

نماينده زرتشتيان در مجلس با بيان اينكه انتظار داريم نگاه شايسته‌سالارانه به همه از جمله اقليت‌هاي ديني از دولت آغاز شود، گفت: اگر در كابينه دولت يك اقليت ديني حضور داشت خيلي از مشكلات ما حل مي‌شد. به نظر من دولت پس از مدتي بايد بگويد كه چقدر از مديران و مديران ارشد از اقليت‌هاي ديني هستند.

دولت براي مشكلات قانوني اقليت‌هاي ديني لايحه بدهد

وي با اشاره به تاكيد رييس جمهور بر اجراي حقوق شهروندي يادآور شد: ما در خيلي از موارد اعمال نظرهاي غيرقانوني را داريم كه اين موارد نيازمند حل و فصل در بدنه اجرايي كشور است و وظيفه دولت است ولي در مورد مشكلات قانوني، دولت مي تواند با ارائه لايحه به حل آنها كمك كند.

اختياري اضافه كرد: به نظر مي‌رسد قدم‌هايي در دولت برداشته شده و حرف‌هايي در مورد شايسته سالاري و حقوق شهروندي گفته شده كه البته اهميتش در عملياتي شدن است تا مشخص شود كه دولت در اين زمينه چقدر ثابت قدم است.

زرتشتيان خوشحال مي‌شوند كه ترس از ايران از بين برود

نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي درباره بهبود جايگاه ايران در عرصه بين‌الملل نيز گفت: آقاي روحاني گفتند كه بايد ايران هراسي را از بين ببريم، بسيار خوب است ما زرتشتيان به عنوان كساني كه دغدغه ميراث فرهنگي و تاريخي ايران را داريم، خوشحال مي‌شويم كه ترس از ايران و فرهنگ و تمدن آن از بين برود. به نظر مي‌رسد آقايان ظريف، روحاني و تيم سياسي و ديپلماسي كشور در اين مسير قدم‌هاي خوبي برداشته‌اند كه قابل تقدير است.

اختياري با اشاره به تغيير فضاي سياسي كشور و تاثير آن بر جايگاه بين‌المللي ايران ادامه داد: من معتقدم اگر هيچ اتفاقي هم نيفتد و فقط اميد در مردم زنده شود، يك قدم مثبت به سمت جلو است. به هرحال اتفاقي كه در اين مدت درخصوص تغيير وضعيت ايران در داخل و عرصه بين‌الملل افتاده، اتفاقات مثبتي است.

زرتشتيان جهان، ايران را سرزمين مادري خود مي‌دانند

نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي درباره ارتباط زرتشتيان ايران با زرتشتيان در كشورهاي ديگر گفت: ما يكسري ارتباطات اجتماعي با يكديگر داريم، گاهي آن‌ها به ايران مي‌آيند و گاهي ما مي‌رويم و مشكلي در اين زمينه نداريم. زرتشتيان همچنين هر چهار سال يك بار كنگره جهاني برگزارمي‌كنند كه پيام رييس محترم جمهور و رييس محترم مجلس ايران اولين پيام هايي است كه در آنجا خوانده مي‌شود. زيرا زرتشتيان جهان، ايران را سرزمين مادري خود مي‌دانند و خوشبختانه مسوولان نظام هم اين باور را دارند.

اختياري با اشاره به سفر خود در اسفند سال گذشته به همراه علي لاريجاني به هند گفت: البته من علاوه بر نماينده ايرانيان زرتشتي به عنوان رييس كميته پژوهشي مجلس هم به اين سفر رفته‌ بودم وعلاوه بر جلسه با پارسيان هند، ديدارهاي مختلف ديگر نيز برنامه ريزي شده بود. در ديداري كه آقاي لاريجاني با بازرگانان بمبئي داشتند مذاكرات مختلفي انجام شد. حتي رييس اتاق بازرگاني ممباي (بمبئي) هند كه يك زرتشتي پارسي است در اين ديدار گفت «ما هميشه قلبمان در ايران است».

وي با اشاره به سابقه سرمايه‌گذاري پارسيان هند در ايران اظهار كرد: اولين مدارس كشور به خصوص در يزد متعلق به پارسي‌هاست. ميدان و مدرسه ماركار جزو اين گروه است. نكته مهم اين است كه مدارس ساخته شده مختص به زرتشتيان نبوده و همه ايرانيان از آن بهره برده و مي برند.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين راهبرد و نگاه در بهداشت و درمان نيز وجود داشته است مانند بيمارستان فيروزگري تهران كه توسط زرتشتيان ساخته شده و اكنون در اختيار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است و مورد استفاده عموم قرار مي گيرد. بيمارستان گودرز يزد، اولين زايشگاه جنوب شرقي ايران به نام زايشگاه بهمن و بيمارستان مهرابي كرمان كه متعلق به زرتشتيان بوده و مورد استفاده همگان قرار گرفته نيز نمونه‌هاي ديگري از اين تفكر است.

گفت‌و‌گو از خبرنگار پارلماني ايسنا: الهه حميدي كيا

انتهاي پيام

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن