تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803613155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بدعهدي تازۀ واشنگتن/ چرا آمريكا دلش نمي‌آيد افغانستان را ترك كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: بدعهدي تازۀ واشنگتن/ چرا آمريكا دلش نمي‌آيد "افغانستان" را ترك كند؟
با نزديك شدن به سال 2014 ميلادي، افكارعمومي در انتظار عمل آمريكا به وعده خروج نيروهاي نظامي غرب از افغانستان هستند. اما اخيراً زمزمه‌هايي از بدعهدي جديد آمريكا به گوش مي‌رسد.
سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

*** پيمان استراتژيك ميان ايران و افغانستان

"حامد كرزي"، رئيس جمهور افغانستان در سفري يك روزه به تهران، يكشنبه 8 دسامبر 2013 (17 آذر) با دكتر روحاني، رئيس جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفتگو كرد.

رؤساي جمهور ايران و افغانستان به همراه وزراي خارجه به بحث و گفتگو درباره مسائل منطقه، به ويژه وضعيت سياسي-امنيتي افغانستان پرداختند. در اين ديدار عنوان شد كه دو كشور قصد دارند مذاكراتي را براي امضاي توافقنامه جامع دوستي و همكاري آغاز كنند.

روزنامه آلماني "اشپيگل" روز يكشنبه 8 دسامبر 2013، نزديكي ميان ايران و افغانستان را از پيامدهاي منفي رفتار آمريكا با افغان‌ها و بدعهدي نسبت به تعهداتش دانست.

*** دولت كابل، خسته از بدعهدي‌هاي غرب، به ايران رو آورده است

ديدار كرزي- روحاني در شرايطي برگزار شد كه اختلاف نظرهاي كرزي با ايالات متحده در مورد "توافقنامه همكاري‌هاي دفاعي- امنيتي" (BSA) با آمريكا ادامه دارد؛ توافقنامه‌اي كه آينده حضور نيروهاي ايالات متحده در افغانستان پس از سال ٢٠١٤ را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

"حجت‌الله فغاني" رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ايران در هفته گذشته اعلام داشت: «به اعتقاد ما موافقت‌نامه آمريكا- افغانستان چرخه باطل خشونت را در افغانستان استمرار مي‌بخشد.»

ايران نيز در چند وقت اخير به صورت برادرانه به مقامات افغاني اعلام كرده بود كه با امضاي اين معاهده موافق نيست، زيرا امضاء و اجراي اين معاهده به منافع بلندمدت ملت و دولت افغانستان آسيب مي‌زند.

به طور كلي، هم موضع ايران و هم افغانستان در قبال حضور نظامي خارجي در منطقه، همواره موضع مخالف بوده است؛ اما تلاش‌هاي دولت كابل در اين زمينه، تاكنون به دلايل متعدد نتيجه چشمگيري نداشته است.

مقام‌هاي دولت افغانستان و دولت آمريكا از حدود دو سال پيش درباره همكاري‌هاي استراتژيك و امنيتي بين دو كشور گفتگو مي‌كنند و اخيراً بخش امنيتي اين همكاري‌ها به دليل طرح شروطي از جانب "حامد كرزي" زمينه‌ساز گفتگوهاي تازه‌اي شده است.

آقاي كرزي قبل از امضاي اين سند، در چند مورد خواستار حصول اطمينان از جانب آمريكا شده و امتناع وي از امضاي توافقنامه نهايي، موجب بروز نوعي تنش ديپلماتيك پنهان ميان كابل و واشنگتن شده است.

مقام‌هاي آمريكايي در سفرهايي كه اخيراً به كابل داشته‌اند، گفتگوهاي مفصلي در اين خصوص با مقام‌هاي دولت افغانستان و از جمله شخص رئيس‌جمهور داشته‌اند. آخرين آن‌ها، سفر "چاك هيگل"، وزير دفاع آمريكا به كابل بود كه اتفاقاً بدون برنامه‌ريزي‌هاي قبلي انجام شد. وي بعد از اين سفر ناگهاني، در ديدار با نظاميان آمريكايي مستقر در اين كشور جنگ‌زده، از ادامه حضور نظاميان خارجي در افغانستان دفاع كرد!

دولت آمريكا خواستار امضاي اين توافقنامه پيش از پايان سال جاري ميلادي است. اين توافقنامه به نيروهاي آمريكايي اجازه مي‌دهد كه پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند و از ۹ پايگاه نظامي در افغانستان استفاده كنند. اگر موافقت‌نامه امنيتي ميان افغانستان و آمريكا امضا شود، تا حدود ۱۵ هزار نيروي آمريكايي و تعدادي نيرو از ديگر كشورهاي عضو ناتو مي‌توانند پس از پايان ماموريت رزمي نيروهاي ناتو در پايان سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقي بمانند.

به گفته مقامات ناتو مأموريت اصلي اين نيروها پس از ۲۰۱۴ آموزش، مشورت‌دهي و حمايت از نيروهاي امنيتي افغانستان خواهد بود.

اگر پيش‌نويش كنوني موافقت‌نامه امنيتي تصويب شود، نيروهاي خارجي در افغانستان پس از ۲۰۱۴ در پايگا‌ه‌هاي بگرام، كابل، مزارشريف، هرات، قندهار، شيندند، گرديز و هلمند حضور خواهند داشت.

*** آيا نيروهاي نظامي غرب، بالاخره روزي افغانستان را ترك خواهند كرد؟

جنگ جهاني مبارزه با تروريسم را مي‌توان جنگ‌هاي سي ساله آمريكا در قرن معاصر ناميد كه از افغانستان در اكتبر 2001 آغاز شد و تا جنگ عراق در مارس 2003 ادامه يافت.

حال با خنك شدن آتش جنگ 12 ساله در افغانستان، به جاي آنكه امنيت افغانستان به دست مردم اين كشور سپرده شود، غربي‌ها و برخي روشنفكرنماهاي افغان، به سياه‌نمايي درباره "افغانستان بدون آمريكا" مي‌پردازند. اينان در تلاشند، افغانستان 2013 را از نظر اقتصادي بسيار مشكل‌دار و مصرفي توصيف نموده و بالاخره اين نتيجه را بگيرند كه اين كشور كاملاً متكي به حمايت مالي آمريكا و جامعه جهاني است.

از ديگر سو "علي‎اكبر جمشيدي" عضو مجلس سناي افغانستان روز سه شنبه 10 دسامبر 2013 (19 آذر) با اشاره به افزايش ناامني‎ها در بخش‎هاي مختلف كشور، اظهار داشت كه در مبارزه با تروريسم، واشنگتن با كابل همكاري صادقانه نداشته است. "كرزي" نيز بارها به طور تلويحي آمريكا را به تباني با شبه‌نظاميان طالبان متهم كرده است.

ايالات متحده آمريكا اصرار دارد كه حامد كرزي را براي امضاء توافقنامه مذكور تحت فشار قرار دهد. اما اين فشارها با توجه به هزينه‌هاي ميلياردي حضور در افغانستان، به چه معناست؟ آيا اصرار آمريكا براي ماندن در افغانستان، حقيقتاً به همان دلايلي است كه خودش عنوان مي‌كند؟

در حال حاضر آمريكا براي دو جنگ افغانستان و عراق 6 تريليون دلار هزينه كرده كه با بازگشت سربازان زخمي آمريكايي به كشورشان اين رقم از اين مقدار هم فراتر خواهد رفت.

اما در روي ديگر سكّه، ما مي‌دانيم از جمله ملّيت كساني كه اكنون بيش از دو سال است در صف مخالفان "بشار اسد" در سوريه سلاح برداشته‌اند، تكفيري‌هايي از افغانستان هستند.

بنابراين اگر آمريكا بخواهد مداخلات خود در يكي از كشورهاي خاورميانه مانند افغانستان را كم كند و از آن‌جا خارج شود، مداخلاتش در ساير كشورها مانند سوريه هم ناخودآگاه تضعيف مي‌شود. پس نگهداشتن نيروهاي غربي در افغانستان، با هر توجيحي، به نفع آن‌هاست. لذا به نقل از روزنامه لبناني السفير "بندر بن سلطان" متحد آمريكا، دائماً از جريان‌هاي جهادي از افغانستان گرفته تا سوريه، لبنان، مصر و شمال آفريقا حمايت مي‌كند.

فارغ از اينكه غربي‌ها اكنون بعد از 12 سال جنگ با افغانستان، نهايتاً دير يا زود نيروهاي خود را از اين كشور خارج كنند يا خير، ايران در شرايط فعلي، يكي از شركاي منطقه‌اي و مهم افغانستان است؛ متحدي كه ايالات متحده آمريكا به هر قيمتي حاضر است اين اتحاد را به تعويق انداخته يا مختل كند.

آغاز مذاكرات پيمان جامع دوستي همكاري‌ها، شامل حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگيمي‌شود كه منافع جامع بلندمدتي براي ايران و افغانستان در تأمين صلح و امنيت منطقه در بر خواهد داشت.

گزارش از طاهري

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن