تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804349040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا آمريكا به عربستان، قطر‌ يا امارات حمله نمي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا آمريكا به عربستان، قطر‌ يا امارات حمله نمي‌كند؟
القاعده و ديگر گروه‌هاي وابسته به آن دو ديدگاه متفاوت درباره دشمن اصلي خود دارند. آمريكايي‌ها با يكي از اين نظريات مشكل چنداني ندارند. به همين دليل است كه آن‌ها به اهدافي در پاكستان يا سومالي حمله، حال آنكه با عربستان، قطر و امارات متحده عربي مماشات مي‌كنند.
تأمين‌كنندگان عربستاني‌ منابع مالي فعاليت‌هاي تروريستي، به دليل نقش حياتي خود در ايجاد و بقاي گروه‌هاي تروريستي سني‌مذهب در سي سال گذشته بدنام هستند؛ اما به رغم همه ادعاهاي ايالات متحده درباره جنگ با تروريسم در سال‌هاي گذشته، اين كشور به نحو شگفت‌انگيزي از اعمال فشار بر عربستان و ديگر حكومت‌هاي مستبد عرب در منطقه خليج فارس براي قطع حمايت مالي از فعاليت‌هاي تروريستي پرهيز داشته است.

به گزارش «تابناك»، روزنامه انگليسي ايندپندنت در مطلبي درباره بي‌تفاوتي ايالات متحده در مورد حمايت برخي اهالي كشورهاي عربي با آوردن اين مقدمه ‌نوشته است: دو تأكيد جدي مقامات آمريكايي بر نقش مهم اين كمك‌هاي مالي بر پايه اطلاعات موجود قابل توجه است: نخستين مورد، گزارش كميسيون يازده سپتامبر است كه در آن بيان شده، اسامه بن لادن منبع تأمين مالي القاعده نيست، زيرا از سال ۱۹۹۴ به بعد، وي پول محدودي‌ داشته ‌و او بر پول افرادي متكي بوده ‌كه از دهه ۱۹۸۰ ميلادي و جنگ در افغانستان عليه شوروي سابق با آن‌ها در ارتباط بوده است. بر پايه گزارش‌ها، اين افراد در كشورهاي حاشيه خليج فارس و به ويژه عربستان سعودي ساكن هستند.

در همه سال‌هاي بعد و از هنگامي كه آمريكا به عراق حمله كرد و سپس در جريان درگيري با طالبان در افغانستان، حمايت مالي از گروه‌هاي تروريستي توسط عربستان ادامه يافته است. در حالي كه ايالات متحده با ‌پهپادهاي خود از وزيرستان در پاكستان تا يمن به اهداف مظنون به ارتباط با القاعده حمله مي‌كند، شواهد روز‌افزوني از حمايت مالي عربستاني‌ها از فرقه‌گرايي مذهبي ديده مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، يك تلگرام ارسالي از سوي هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا در سال ۲۰۰۹ به سفارت‌خانه‌هاي آمريكا ـ كه سال بعد در ويكي ليكس منتشر شد ـ نشان مي‌داد كه عربستاني‌ها نقشي مهم در تأمين مالي گروه‌هاي تروريستي سني مذهب در سراسر جهان دارند.

اين گزارش مي‌افزايد: ۹ سال پس از حملات يازده سپتامبر كه از نوزده فرد دخيل در آن، پانزده تن سعودي بودند، بار ديگر كلينتون، حمايت عربستان از القاعده، طالبان، لشكر طيبه و ديگر گروه‌هاي تروريستي را تأييد كرد. عربستان سعودي، اصلي‌ترين كشور در بقاي اين گروه‌هاست، ولي در اين راه تنها نيست، زيرا القاعده و ديگر گروه‌ها از كويت براي تأمين مالي و نيز به عنوان يك نقطه ترانزيت استفاده مي‌كنند.

اكنون پرسش ‌اين است:‌ چرا ايالات متحده و متحدان آن در ناتو، از برخورد با عربستان پرهيز دارندك

يك دليل روشن اين است كه آن‌ها نمي‌خواهند يكي از متحدان خود را ناراحت كنند و از سوي ديگر عربستاني‌ها به خوبي از پول خود براي تأثيرگذاري بر تصميم‌هاي بين‌المللي استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه در همه اين سال‌ها تلاش‌هاي غير قابل قبولي براي مرتبط دانستن ايران و عراق با القاعده صورت گرفته است.

ولي يك دليل مهم ديگر نيز در سخت نگرفتن آمريكا بر عربستاني‌ها و ديگر حاكمان عرب منطقه وجود دارد. اعضاي القاعده و ديگر گروه‌هاي تحت تأثير آن دو ديدگاه كاملا متفاوت در مورد اصلي‌ترين دشمن خود دارند. اسامه بن لادن دشمن اصلي را ايالات متحده مي‌دانست در حالي كه گروه‌هاي وابسته به القاعده در عراق و سوريه، شيعيان را هدف قرار داده‌اند. در عراق، سوريه، پاكستان و حتي در كشوري مثل مصر، اين شيعيان هستند كه به دست القاعده كشته مي‌شوند.

روزنامه‌هاي پاكستاني به صد‌ها تن از شيعياني كه در لاهور‌ يا كويته سلاخي مي‌شوند، توجهي ندارند. بيشتر هفت هزار نفري كه در بمب‌گذاري‌هاي امسال القاعده در عراق، جان خود را از دست داده‌اند، شيعه هستند؛ حتي در كشوري با اكثريت قاطع از اهل سنت مانند ليبي نيز چندي پيش در شهر درنا يك استاد دانشگاه اهل عراق در شرايطي به قتل رسيد كه در فيلم پيش از قتل خود اعتراف مي‌كرد كه شيعه است.

فرض كنيد، بخشي از كشتار بي‌رحمانه شيعيان به سمت اهداف غربي تغيير جهت مي‌داد، آيا آن‌ گاه ايالات متحده و انگليس، همچنان با سعودي‌ها، كويتي‌ها و يا اماراتي‌ها مماشات مي‌كردند. همين شرايط بهانه‌اي در دست مقامات غربي است تا به موفقيت خود در جنگ با تروريسم به قيمت هزينه بودجه‌هاي كلان و جاسوسي از زندگي ديگران فخر بفروشند. اگر يك بار ديگر، القاعده به افكار بن لادن بر‌گردد و آمريكا را دشمن اصلي خود بداند، حملات پهپادي آمريكا در پاكستان، يمن و يا سومالي بي‌فايده خواهند بود.

عربستان سعودي تاكنون در قياس با قطر، نقش‌ فرعي در حمايت مالي از مخالفان سوري داشته ‌و تنها از تابستان سال جاري است كه آن‌ها نقش اصلي ‌بر عهده گرفته‌اند. سعود الفيصل وزير خارجه، بندر بن سلطان رئيس تشكيلات اطلاعاتي و شاهزاده سلمان بن سلطان معاون وزير دفاع عربستان به دنبال تشكيل و سازماندهي نيرويي متشكل از ۴۰ تا ۵۰ هزار تن از نيروهاي حاضر در سوريه هستند و در اين ميان در سوريه جنگ‌سالاراني هستند كه اشتياقشان به دلارهاي سعودي حتي از اشتياق آن‌ها به سرنگون كردن حكومت بشار اسد نيز بيشتر است.

بخشي از اين جديت سعودي‌ها، ناشي از خشم و نااميدي آن‌ها به دليل ‌مداخله نكردن نظامي پيش‌بيني شده آمريكا و ناتو در سوريه است. اين خشم با توافق اوليه ايران و ۵+۱ در موضوع هسته‌اي تشديد شد، ولي گويا عربستاني‌ها با خروج از سايه و فعاليت علني در سوريه مرتكب اشتباه مي‌شوند.

‌از‌ آغاز به نظر مي‌رسيد كه برنامه آن‌ها در سوريه ‌شكست ‌خواهد خورد، ولي تا روشن شدن اين نتيجه سوري‌هاي بيشتري كشته خواهند شد. يكي از تحليلگران عرب مقيم آمريكا، نمونه افغانستان را يادآور مي‌شود كه در آن كشور حتي در شرايطي كه نيروهاي تحت حمايت عربستان موفق به ورود به كابل شدند، ‌در حكومت بر اين كشور ناتوان بودند و سرانجام از دل آن القاعده‌اي بيرون آمد كه بار ديگر به عربستان برگشت.

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن