محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829728051
مناظره زيباي امام صادق(ع) با زنديق مصري در اثبات خالق
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مناظره زيباي امام صادق(ع) با زنديق مصري در اثبات خالق
آيت الله جوادي آملي بر گوناگوني راه دعوت به سوي حق بر مبناي تفاوت استعدادها تأكيد كرده و با تشريح مناظره زيباي امام صادق(ع) با زنديق مصري در اثبات خالق يادآور مي شود: اگر خوب بررسي كنيد ميبينيد ملحدانِ امروز حرف تازهاي ندارند، همان شبيه سخنان ملاحده پيشين است، منتهي جوابهاي ائمه كه بررسي بشود مشخص خواهد شد كه اولاً معيارِ شناخت عقل است؛ نه حسّ و آنچه كه ملحدان دارند در حد تعجب است؛ نه در حد برهان؛ هم از راه جدال احسن محكوم خواهند بود، هم از راه برهان.
به گزارش خبرگزاري مهر، آيت الله جوادي آملي در بخشي از تفسير آيه 164 سوره بقره، بر گوناگوني راه دعوت به سوي حق بر مبناي تفاوت استعدادها تأكيد كرده و مي گويد: راه دعوت را فرمود: ﴿ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ﴾ ؛ گاهي از لحاظ استعدادهاي گوناگون راههاي دعوت فرق ميكند، گاهي يك شخص واحد در شرايط مختلف آمادگي دارد كه يك انسانِ مستدل و موحد با او از راههاي گوناگون سخن بگويد.
وي در ادامه به تشريح استدلال امام صادق(ع) بر وجود خالق در مناظره با زنديق مصري پرداخته و مي گويد: ... اصل حديث شريف آن است كه مرحوم كليني در جلد اول اصول كافي كتاب التوحيد «باب حدوث العالم و اثبات المحدِث» حديث اول را اين چنين نقل ميكنند، از هشام بن حكم نقل ميكنند كه «كان بمصر زنديق تبلغه عن ابي عبد الله(ع) اشياء» ؛ در مصر يك ملحدي زندگي ميكرد كه از امام ششم(ع) مطالبي به گوش او ميرسيد، «فخرج الي المدينة ليناظره» ؛ از مصر به مدينه آمد تا با امام ششم(ع) در مسائل الهي مناظره كند، «فلم يصادفه بها» ؛ وقتي وارد مدينه شد حضرت را در مدينه نديد «و قيل له»؛ به اين ملحد مصري گفته شد كه «إنّه خارج بمكة» ؛ امام ششم(ع) از مدينه به مكه مسافرت فرمودند، «فخرج الي مكه» ؛ اين ملحد مصري از مدينه به مكه آمد.
صاحب تفسير تسنيم مي افزايد: هشام بن حكم ميگويد كه «و نحن مع ابي عبد الله(ع)»؛ ما در خدمت امام ششم بوديم (در مكه به سر ميبرديم)، «فصادفنا» ؛ با ما در مكه مصادفه كرد، (برخورد كرد) «فصادفنا و نحن مع ابي عبد الله(ع) في الطواف و كان اسْمه عبد الملك و كنيته ابو عبد الله» ؛ اسمش عبد الملك بود و كنيهاش هم ابوعبد الله «فضرب كتفه كتف أبي عبد الله(ع)»؛ در حال برخورد و حركت شانهاش به شانه حضرت خورد (شانهاش را به شانه حضرت زد)، «فقال له ابوعبد الله(ع): ما اسْمك» ؛ حضرت فرمود: نامت چيست؟ «فقال: اسمي عبد الملك قال(ع) فما كنيتك؟ قال: كنيتي ابوعبدالله فقال له ابو عبد الله(ع)»؛ امام ششم فرمود: «فمن هذا الملك الذي أنت عبده»؛ تو كه نامت عبدالملك است، اين ملك چه كسي است كه تو بنده او هستي؟ «أمن ملوك الارض أم من ملوك السماء»؛ اين از سلاطين آسمان است يا از سلاطين زمين «و أخبرني عن ابنك عبدُ إله السماء أم عبد إله الأرض»؛ تو كه كنيهات ابوعبدالله است (پسرت عبدالله است) عبدإله ارض است يا عبد إله سماء؟ بعد از اينكه اين جملهها را فرمود: آنگاه فرمود: «قل ماشئت تخصم»؛ حضرت فرمود: هر سؤالي كه داري مطرح كن، مخصوم خواهي شد (مغلوب خواهي شد) «قال هشام بن الحكم: فقلت: للزنديق أما تردّ عليه» ؛ هشام ميگويد: من به اين ملحد مصري گفتم چرا حرف امام ششم را رد نميكني؟ «قال فقبّح قولي» يعني اين امام شما قولم را تقبيح كرد، من حرفي درباره او ندارم؛ نه درباره آن عبد الملك گفتن، نه درباره اين ابوعبد الله. اين درحال طواف بود، آنگاه امام ششم فرمود كه «اذا فرغت من الطواف فأتنا» ؛ وقتي طواف ما تمام شد بيا سؤالي داري مطرح كن. «فلمّا فرغ ابوعبد الله(ع) أتاه الزنديق فقعد بين يدي أبي عبد الله(ع) ونحن مجتمعون عنده، فقال ابو عبد الله(ع) للزنديق أتعلم» .
شباهت سخن ملحدان عصر حاضر با سخن ملحدان عصر پيشين
آيت الله جوادي آملي به شباهت سخن ملحدان عصر حاضر با سخن ملحدان عصر پيشين اشاره كرده و مي گويد: اين احتجاجها را ملاحظه بفرماييد كه اول از كجا شروع ميشود و اگر خوب بررسي كنيد ميبينيد ملحدانِ امروز حرف تازهاي ندارند، همان شبيه سخنان ملاحده پيشين است، منتهي جوابهاي ائمه كه بررسي بشود مشخص خواهد شد كه اولاً معيارِ شناخت عقل است؛ نه حسّ و آنچه كه ملحدان دارند در حد تعجب است؛ نه در حد برهان؛ هم از راه جدال احسن محكوم خواهند بود، هم از راه برهان. ملحدان برآنند كه معيار شناخت حس است يعني انسان تا چيزي را احساس نكند نبايد باور كند، اين يك مطلب. براساس اين معيار شناخت هم ابن ابي العوجاء زنديق اين حرف را ميزد، هم الان حاميان مكتبهاي الحادي همين حرف را ميزنند. هم قبل از ابن ابي العوجاء آنكه در مصر زندگي ميكرد به موساي كليم(ع) ميگفت: ﴿لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللّهَ جَهْرَةً﴾ همين حرف را ميزد.
جدال امام صادق(ع) بر مبناي معيار شناخت بودن حسّ
وي مي افزايد: امام ششم(ع) براساس همين احتجاجي كه معيار شناخت، حس است فرمود: شما كه ميگوئيد: ما تا احساس نكنيم باور نميكنيم، شما كه مبدأ را انكار كرديد، كل عالم را گشتيد و ديديد خدا نبود و بعد انكار كرديد؟ يا از كل عالم بي اطلاعيد؟ براساس همان مبنايي كه معيار معرفت شناخت و حس است شما كه از كل عالم خبر نداريد! «فقال ابو عبدالله(ع) للزنديق أتعلم أن للأرض تحتاً و فوقاً» ؛ بالأخره ميدانيد زمين يك بالايي دارد و يك پاييني دارد يا نه؟ «قال: نعم. قال(ع): فدخلت تحتها؟ قال: لا» ؛ حضرت فرمود: از زير زمين خبر داري؟ عرض كرد: نه. «قال: فما يدريك ما تحتها»؛ فرمود: در دل زمين چه هست و چه نيست كه تو نميداني، اينها البته جدال است؛ نه برهان. چون خدا كسي است كه ﴿وَهُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَفِي الأرْضِ إِلهٌ﴾ ؛ نه در زمين است، نه در آسمان. خدا همه جا هست و هيچ رنگ و لوني نميگيرد، ولي موجودات ديگر اگر همه جا بودند در هر جا همان رنگ را ميگيرند، اين است كه خداي سبحان ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ﴾ شما بين اين دو مطلب عنايت بفرماييد ببينيد كه خدا چه نحوه احاطه و قيوميتي دارد.
مفهوم شيء، گستردهترين مفاهيم و مساوق با هستي
اين مفسر قرآن با بيان اينكه در بين اين معاني هيچ مفهومي از مفهوم شيء وسيعتر و بازتر نيست، تأكيد مي كند: مفهوم شيء أعم الاشياء است كه مصداقِ با هستي است. اين مفهوم شيء بر همه چيز منطبق است و در همه جا حضور دارد، ولي بر هر چه منطبق شد با او متحد است و در هر جا حضور پيدا كرد با او همرنگ شد يعني شيء بر درخت صادق است كه درخت شيءٌ، ولي شيئي كه بر درخت صادق است، همين شيء ميشود شجر با شجر متحد است، ميگويند: هذا الشيء شجرٌ و هذا الشجر شيءٌ؛ همين مفهوم شيء در حجر هست و بر حجر منطبق است ميشود گفت: هذا الشيء حجر و هذا الحجر شيء؛ در آسمان و زمين همين است، در ذي روح و غير ذي روح همين است كه مفهوم شيء بر همه منطبق است و در همه يافت ميشود، ولي بر همه كه منطبق شد با همه متحد است و در هر جايي رنگ همان جا را ميگيرد. اين خاصيت مفهوم است و خاصيت وسيعترين مفهوم مثل مفهوم شيء.
معيت و عدم ممازجت خداي سبحان با اشيا
آيت الله جوادي آملي با تأكيد بر معيت و عدم ممازجت خداي سبحان با اشيا مي افزايد: اما ذات اقدس الهي كه «داخلٌ في الاشياء» است، ذات اقدس الاهي كه في الأرض و السماء هست، خدايي كه ﴿وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ﴾ هست، آن خدايي است كه در آسمان هست، ولي در آسمانْ، آسمان نيست در آسمان خدا، خداست: ﴿وَهُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ﴾ ؛ نه «في السماء سماء» «هو الذي في الأَرض إله»؛ نه «في الارض أرض». «شيء هو الّذي في الأرض أرضٌ و في السماء سماءٌ و في الشجر شجرٌ و في الحجر حجرٌ»، اما الله در همه جا حضور دارد، ولي رنگ چيزي نميگيرد؛ با همه هست با كسي متحد نيست و در چيزي حلول نميكند؛ او مع كل شيء هست اما رنگ نميپذيرد؛ مثل معناي شيء نيست؛ مثل معناي موجود نيست. معناي شيء معناي موجود ساير معاني ماهوي و غير ماهوي با همه هستند، ولي هرجا رفتند رنگ همانجا را گرفتند؛ در هر چيزي ظهور كردند با او همصدا و همرنگ شدند؛ مفهوم شيء هو الذي في الحجر حجر، ميگوييم: هذا الحجر شيء و هذا الشيء حجر، اما خداي سبحان كه مع كل شيء است با ممازجه نيست «هو الذي في الحجر إله»؛ نه «في الحجر حجر» با حجر هست، در حجر هست، محيط به حجر هست، ولي حجر نيست، شجر نسيت؛ زيرا اطلاق او ذاتي است.
وي تصريح مي كند: وقتي اطلاق او ذاتي شد حلول نميكند با چيزي متحد نميشود؛ لذا خداي سبحان فرمود: قرآن كريم منطقش اين است خدا در هم جا هست، با همه هست، درون هر چيزي و بيرون هر چيزي هست، ولي در درون هر چيز خودش، خودش است. در درون هيچ چيزي نام آن چيز و رنگ آن چيز را نميگيرد. شيء فقط يك صفت ثبوتي دارد يعني مع كل شيء هست بالممازجه، اما خداي سبحان مع كل شيء هست لا بالممازجه، مع كل شيء هست لا بالمقارنه. خارج از كل شيء هست لابالمزايله، معاني عامه فقط وصف ثبوتي دارند چون محدوداند و با مقيد مقيداند و با مطلق مطلقاند، ولي ذات اقدس الهي چون اطلاقش ذاتي است و طارد هر قيد است با خودش، خودش است با ديگران هم خودش است؛ نه با ديگران، ديگران است: ﴿وَهُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ﴾ ؛ نه «في السماء سماء»؛ «هو الذي في الارض اله»؛ نه «في الارض ارض» بر خلاف شيء كه «شيء هو الذي في الارض شيء و في السماء شيء»؛ پس خداي سبحان «مع كل شيء لا بمقارنة» و «غير كل شيء لا بمزايلة» اما تا به آن برهان برسيم يك مقدار مقدمات لازم دارد؛ لذا امام ششم(سلام الله عليه) اول با همان مبادي مورد قبول اين ملحد مصري سخن ميگويد تا به آن برهان عالي برسد.
عجز زنديق مصري از پاسخ امام صادق(ع)
صاحب تفسير تسنيم به عجز زنديق مصري از استدلال امام صادق(ع) اشاه كرده و مي گويد: حضرت ميفرمايد به اينكه شما كه از زمين و زير زمين خبري نداريد؛ از آسمان و بالاي آسمان خبري نداريد شايد خدا بود: «أتعلم ان للارض تحتا و فوقاً قال: نعم. قال: فدخلت تحتها؟ قال: لا. قال: فما يدريك ما تحتها؟ قال: لا ادري إلاّ اني اظن ان ليس تحتها شيء» ؛ من از زمين خبري از نزديك ندارم، ولي گمانم اين است كه زير زمين كسي نيست. فرمود: در مسائل اعتقادي كه با مظنه نميشود حكم كرد «فقال ابوعبد الله(ع) فالظّنّ عجزٌ لما لا تستيقن» ؛ در مسائل اعتقادي يقين لازم است، اينكه ميگوييد: من مظنهام اين است، گمانم اين است اين نشانه عجز است. بعد «ثم قال ابوعبد الله(ع): أفصعدت السماء؟» ؛ آسمان رفتي «قال: لا. قال: فتدري ما فيها؟» ؛ ميداني در آسمانها چيست و كيست؟ «قال: لا. قال: عجباً لك لم تبلغ المشرق و لم تبلغ المغرب و لم تنزل الأرض و لم تصعد السّماء و لم تجز هناك» ؛ تو از جايت حركت نكردي (جاز، يجوز يعني عبور كرد)، تو نه شرق رفتي، نه غرب رفتي، نه آسمان رفتي، نه زمين رفتي چه ميداني خدا هست يا نيست؟ تو كه بر اساس ديد خودت سخن ميگويي كه ميگويي تا شيئي را ما احساس نكنيم، ايمان نميآوريم. چطور نفي كردي؟ شايد او ـ معاذالله ـ ديدني باشد در زمين يا آسمان باشد تو كه نرفتي ببيني «و لم تجز هناك» ؛ فرمود: از جايت نگذشتي «فتعرف ما خلفهن و أنت جاحدٌ بما فيهن وَ هل يجحد العاقل ما لا يعرف؟ قال الزنديق: ما كلّمني بهذا احدٌ غيرك فقال ابوعبد الله(ع): فأنت من ذلك في شك فلعلّه هو و لعله ليس هو»؛ فرمود: مثل اينكه جزم نداري با «لعل» ميانديشي؟ عرض كرد: آري، اين چنين است. چون نوعاً اينها كه منكراند در حد استبعاد سخن ميگويند، «فقال الزنديق: و لعلّ ذلك، فقال ابوعبد الله(ع): ايها الرجل! ليس لمن لا يعلم حجة علي من يعلم و لا حجة للجاهل» ؛ جاهل كه بر عالم حجتي ندارد؛ اينكه ميگويند جاهل را با عالم بحث نيست يك معناست، جاهل حق سؤال ندارد يك مسئله ديگر است؛ نه، جاهل حق سؤال دارد ولي اگر بخواهد كنكاش كند و بحث كند بالأخره بايد يك زمينه فكري داشته باشد. حضرت فرمود: جاهل چه حجتي بر عالم دارد.
اقسام اخوت
وي در ادامه با اشاره به بيان امام صادق(ع) در اين بخش از روايت كه زنديق مصري را «برادر» خطاب مي كند، مي افزايد: آنگاه فرمود: «يا اخا اهل مصر تفهم عنّي» ؛ فرمود: اي برادر مصري! چون «الانسان أخ الانسان أحب أو كره»، يك اخوت ديني است كه ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ ؛ يك اخوت انساني است كه «الانسان أخ الانسان أحب أو كره»، اين همان بيان حضرت امير(سلام الله عليه) است در عهدنامه مالك آمده كه فرمود: يا مالك! نسبت به همه عادل و مهربان باش «و لا تكوننّ عليهم سبعا ضارياً تغتنم أكلهم فانّهم صنفان إمّا اخ لك في الدين و إمّا نظير لك في الخلق» يا برادر ديني اند يا برادر نوعي اند كه انسان با انسان ديگر برادر نوعي است، اگر مومن بود، برادر ايماني هم هست.
عقل، معيار شناخت
آيت الله جوادي آملي تصريح مي كند: در اين جمله مباركه حضرت فرمود: «يا اخا اهل مصر تفهَّم عنّي» ؛ فرمود: گوش بده ببين من چه ميگوييم. خب يك حجت خداست، وليّ خداست، حرفش را چون ﴿عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ﴾ است جزم دارد، فرمود: «انّا» اين زمينه شناخت بود كه محور شناخت را از او بگيرد، فرمود: شما بايد عاقلانه بينديشيد، نه روي حس. خب اگر معيار شناخت حس باشد كه بسياري از چيزها را شما تجربه نكرديد [و] نديديد، اما وقتي معيار شناخت عقل باشد انسان لازم نيست مسافرت بكند، يك جهان بين «جهاني است بنشسته در گوشهاي» ولي اگر روي حس بخواهد حركت كند بايد به دنبال چشمش برود، ولي اگر بخواهد با عقل بينديشد جهان را پيش عقلش حاضر ميكند. نمونههايي كه در احتجاجهاست نشان ميدهد كه حضرت فرمود به اينكه ما آنچه را كه نيازموديم براساس برهان عقلي ميتوانيم بررسي كنيم.
استدلال امام صادق(ع) به برهان نظم
اين مدرس عالي حوزه در ادامه با اشاره به استدلال امام صادق(ع) به برهان نظم مي گويد: حضرت فرمود: «فانّا لا نشك في الله أبدا» ؛ فرمود: از من بشنو؛ زيرا ما جزم داريم و شما حجتي نداريد، «اما تري الشمس و القمر و اللّيل و النهار يلجان فلا يشتبهان و يرجعان» ؛ نظم خاص دارند، رفت و آمد دارند، «قد اضطرا»؛ نه خودشان مختاراند، نه در اختيار دهراند، بلكه مسخر يك مدبر حكيمي اند كه با نظم اينها را اداره ميكند، «و ان كانا غير مضطرين» ؛ اگر مضطر نيستند مسخر نيستند، «فلم لا يصير الليل نهارا و النهار ليلا» اگر قائل به بخت و اتفاق شديد و گفتيد. تصادف است، كسي كه قائل به تصادف است همانطوري كه بارها ملاحظه فرموديد نميشود با او بحث كرد و او هم به خودش اجازه انديشه و فكر نميدهد. اگر نظم علّي در عالم نباشد، خب چگونه انسان دوتا مقدمه ترتيب ميدهد يك نتيجه معين ميگيرد. ممكن است همان دوتا مقدمه را از ديگري ترتيب بدهد، اين نتيجه را نگيرد يا نتيجه ضد بگيرد.
آيت الله جوادي آملي تأكيد مي كند: اگر كسي قائل به تصادف شد، اصلاً قدرت انديشه ندارد؛ نه خود ميتواند بينديشد، نه ميتوان با او بحث كرد؛ پس نظم علّي را بايد پذيرفت. «و ان كانا غير مضطرين فلم لا يصير الليل نهارا و النهار ليلا اضطرّا و الله يا اخا اهل مصر الي دوامهما و الذي اضْطرَّهما» ؛ آنكه اينها را مضطر كرده است؛ شمس و قمر را مسخر كرد، ليل و نهار را مسخر كرد «أحْكم منهما و اكبر فقال الزنديق: صدقت ثم قال ابوعبد الله(ع) يا أخا اهل مصر ان الذي تذهبون اليه و تظنون أنّه الدهر» ؛ شما بالأخره ميگوييد يك مبدئي عامل حركت اين ليل و نهار است و گفتيد او دهر است. اگر او عقل و شعور ندارد و بي فكر كار ميكند، پس اين نظم محير العقول چيست؟ اگر عقل و شعور دارد كه او خداست وشما اسمش را گذاشته ايد دهر. اگر يك مبدئي حكيم است و با اراده و قدرت كار ميكند، همان الله است، حالا نام او را شما الله نميگوييد؛ «إن كان الدهر يذهب بهم لم لايردّهم و ان كان يردّهم لم لا يذهب بهم» ؛ اگر دهر يك مبدأ حكيم نيست، خب چرا وقتي برد دوباره ميآورد يا چرا براي هميشه از بين نميبرد؟ چرا با نظم كار ميكند؟ معلوم ميشود با اختيار كار ميكند، با حكمت كار ميكند.
كد خبر: 2195710
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۰۸:۳۱
دوشنبه 25 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
مناظره زیبای امام صادق(ع) با زنديق مصری
مناظره زیبای امام صادق ع با زنديق مصری آیت الله جوادی آملی بر گوناگوني راه دعوت به سوي حق بر مبناي تفاوت استعدادها تأکید کرده و با تشریح مناظره زیبای امام صادق ع با زنديق مصری در اثبات خالق یادآور می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آیه 1اشخاصي كه احمدينژاد هيچگاه حاضر به مناظره با آنها نشد/ در سفارت ايران در آمريكا چه ميگذشت/ تصاوير كلاس مختل
اشخاصي كه احمدينژاد هيچگاه حاضر به مناظره با آنها نشد در سفارت ايران در آمريكا چه ميگذشت تصاوير كلاس مختلط در دانشگاه امام صادق ع تصاوير كلاس مختلط در دانشگاه امام صادق در سفارت ايران در آمريكا پيش از انقلاب چه ميگذشت اعدام عموي با نفوذ رهبر كره شمالي حجتالاسلام دانشمیک اتفاق نادر در دانشگاه امام صادق (ع) + عکس
یک اتفاق نادر در دانشگاه امام صادق ع عکس خبرنامه صادق نوشت پنجشنبه و جمعه گذشته آخر هفته عجیبی را دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام شاهد بودند که در طول تاریخ دانشگاه از نوادر محسوب میگردد و احتمالا تعجب بسیاری از دانشجویان خصوصا ورودیهای جدید را برانگیخت آفتاب بچرا فرزند اول امام صادق(ع) امام نشد و امامت به امام کاظم(ع) رسید
چرا فرزند اول امام صادق ع امام نشد و امامت به امام کاظم ع رسید استاد تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس گفت چنین دیدگاهی یک نگاه قریشی و قبیلهای است که به اول و دومی توجه میکنند اما درباره امامت صدق نمیکند امامان دوازدهگانه از پیش تعیین شده بودند و به فرزند اول و دوم ائمه عتصاویر کلاس مختلط در دانشگاه امام صادق
تصاویر کلاس مختلط در دانشگاه امام صادق حضور جمع کثیری از بانوان در دانشگاه امام صادق بعد از مدت ها را می توان از اتفاقات نادری برشمرد که در پدیده ممتاز رخ داده است به گزارش نامه نیوز خبرنامه صادق نوشت پنجشنبه و جمعه گذشته آخر هفته عجیبی را دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلسرلشكر جعفري در دانشگاه امام صادق: اظهارات ظريف در دانشگاه تهران درست نبود
سرلشكر جعفري در دانشگاه امام صادق اظهارات ظريف در دانشگاه تهران درست نبود فرمانده كل سپاه گفت ظريف را ديپلمات مجرّبي ميدانيم ولي او در حوزه دفاعي تخصصي ندارد و گفتههايش در دانشگاه تهران درباره مقايسه توان نظامي ايران و آمريكا درست نبود فارس سرلشكر محمدعلي جعفري كه در دانشگااجمالي/سرلشكر جعفري در دانشگاه امام صادق:برد موشكهايمان را كم نميكنيم/ اظهارات ظريف در دانشگاه تهران درست نب
اجمالي سرلشكر جعفري در دانشگاه امام صادق برد موشكهايمان را كم نميكنيم اظهارات ظريف در دانشگاه تهران درست نبود فرمانده كل سپاه گفت ظريف را ديپلمات مجرّبي ميدانيم ولي او در حوزه دفاعي تخصصي ندارد و گفتههايش در دانشگاه تهران درباره مقايسه توان نظامي ايران و آمريكا درست نبود بعکس کمتر دیده شده از سید احمد خمینی و صادق طباطبایی هنگامی که امام در بیمارستان قلب بستری بود
عکس کمتر دیده شده از سید احمد خمینی و صادق طباطبایی هنگامی که امام در بیمارستان قلب بستری بود عکس کمتر دیده شده از سید احمد خمینی و صادق طباطبایی هنگامی که امام در بیمارستان قلب بستری بود منبع خاطرات سیاسی و اجتماعی دکتر صادق طباطبایی 1392 9 27يك اتفاق نادر در دانشگاه امام صادق
يك اتفاق نادر در دانشگاه امام صادق خبرنامه صادق نوشت پنجشنبه و جمعه گذشته آخر هفته عجيبي را دانشجويان دانشگاه امام صادق عليه السلام شاهد بودند كه در طول تاريخ دانشگاه از نوادر محسوب ميگردد و احتمالا تعجب بسياري از دانشجويان خصوصا وروديهاي جديد را برانگيخت در ادامه مطلب اينصادق آيينهوند پاسخ دادچرا فرزند اول امام صادق(ع) امام نشد و امامت به امام كاظم(ع) رسيد
صادق آيينهوند پاسخ دادچرا فرزند اول امام صادق ع امام نشد و امامت به امام كاظم ع رسيد استاد تاريخ اسلام دانشگاه تربيت مدرس گفت چنين ديدگاهي يك نگاه قريشي و قبيلهاي است كه به اول و دومي توجه ميكنند اما درباره امامت صدق نميكند امامان دوازدهگانه از پيش تعيينشده بودند و به فراتفاقی نادر / کلاس مختلط در دانشگاه امام صادق +عکس
اتفاقی نادر کلاس مختلط در دانشگاه امام صادق عکس پنجشنبه گذشته دانشگاه امام صادق علیه السلام علاوه بر داوطلبان آزمون معارف اسلامی اسماء میزبان شرکت کنندگان دوره آموزشی علم و ایمان نیز بود به گفته دانشجویان داوطلبان آزمون اسماء حدود ۲۰۰ نفر بودند که بیشتر آنها را خانم ها تشکیبذرپاش در دانشگاه امام صادق(ع):طبق توافق ژنو در ۶ ماه آينده دست برتري در مذاكرات هستهاي نخواهيم داشت
بذرپاش در دانشگاه امام صادق ع طبق توافق ژنو در ۶ ماه آينده دست برتري در مذاكرات هستهاي نخواهيم داشت نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هنوز تحريمهاي نفتي و بانكي ما لغو نشده است گفت با توجه به آنچه در مذاكرات ژنو رخ داد و ما همه چيزمان را داديم در ۶ ماه آينده دست برتريعضو هيئت عليمي دانشگاه امام صادق:بار كسري بودجه دولتها بر دوش درآمدهاي نفتي است
عضو هيئت عليمي دانشگاه امام صادق بار كسري بودجه دولتها بر دوش درآمدهاي نفتي است عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق گفت عدم تناسب ميان درآمدهاي دولت از جمله بين درآمدهاي مالياتي با هزينه هاي دولت منجر به ظهور پديده كسري بودجه در ايران شده است به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فامناظره زیبای امام صادق(ع) با زنديق مصری
مناظره زیبای امام صادق ع با زنديق مصری آیت الله جوادی آملی بر گوناگوني راه دعوت به سوي حق بر مبناي تفاوت استعدادها تأکید کرده و با تشریح مناظره زیبای امام صادق ع با زنديق مصری در اثبات خالق یادآور می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آیه 1اشخاصي كه احمدينژاد هيچگاه حاضر به مناظره با آنها نشد/ در سفارت ايران در آمريكا چه ميگذشت/ تصاوير كلاس مختل
اشخاصي كه احمدينژاد هيچگاه حاضر به مناظره با آنها نشد در سفارت ايران در آمريكا چه ميگذشت تصاوير كلاس مختلط در دانشگاه امام صادق ع تصاوير كلاس مختلط در دانشگاه امام صادق در سفارت ايران در آمريكا پيش از انقلاب چه ميگذشت اعدام عموي با نفوذ رهبر كره شمالي حجتالاسلام دانشمیک اتفاق نادر در دانشگاه امام صادق (ع) + عکس
یک اتفاق نادر در دانشگاه امام صادق ع عکس خبرنامه صادق نوشت پنجشنبه و جمعه گذشته آخر هفته عجیبی را دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام شاهد بودند که در طول تاریخ دانشگاه از نوادر محسوب میگردد و احتمالا تعجب بسیاری از دانشجویان خصوصا ورودیهای جدید را برانگیخت آفتاب بچرا فرزند اول امام صادق(ع) امام نشد و امامت به امام کاظم(ع) رسید
چرا فرزند اول امام صادق ع امام نشد و امامت به امام کاظم ع رسید استاد تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس گفت چنین دیدگاهی یک نگاه قریشی و قبیلهای است که به اول و دومی توجه میکنند اما درباره امامت صدق نمیکند امامان دوازدهگانه از پیش تعیین شده بودند و به فرزند اول و دوم ائمه ع-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها