تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801630164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادق آيينه‌وند پاسخ دادچرا فرزند اول امام صادق(ع) امام نشد و امامت به امام كاظم(ع) رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صادق آيينه‌وند پاسخ دادچرا فرزند اول امام صادق(ع) امام نشد و امامت به امام كاظم(ع) رسيد
استاد تاريخ اسلام دانشگاه تربيت مدرس گفت: چنين ديدگاهي يك نگاه قريشي و قبيله‌اي است كه به اول و دومي توجه مي‌كنند اما درباره امامت صدق نمي‌كند. امامان دوازدهگانه از پيش تعيين‌شده بودند و به فرزند اول و دوم ائمه(ع) نيست.


صادق آيينه‌وند استاد تاريخ اسلام دانشگاه تربيت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس به مناسبت هفتم صفر ميلاد امام موسي كاظم(ع) درباره اولويت امامت ايشان پس از فرزند نخست امام صادق(ع) گفت: چند ويژگي براي انتخاب ائمه وجود دارد اما نكته مهم اين است كه انتخاب امام توسط خداوند به فرزند پسر اول يا دومي نيست، چرا كه انتخاب ائمه از پيش تعيين شده است.

وي در ادامه افزود: اين انتخاب توسط خداوند صورت گرفته و به پيامبر ارسال مي‌شود ايشان نيز همه را به مردم ابلاغ كرده بودند، حتي در مباحث تاريخي وجود دارد كه در دوران امام رضا (ع) از امام زمان (عج) صحبت شده بوده يعني همه چيز از پيش درباره امامت مشخص است.

آيينه‌وند با تأكيد بر اينكه بنابراين شيعه 12 امامي از پيش تعيين‌شده بودند و به فرزند اول و دوم ائمه(ع) نيست، اظهار داشت: ‌اين در حقيقت يك نگاه قريشي و قبيله‌اي است كه به اول و دومي توجه مي‌كنند درباره امامت صدق نمي‌كند.

استاد تاريخ اسلام درباره مادر امام موسي كاظم (ع) حميده خاتون و اينكه كنيزي بوده كه به عقد امام صادق (ع) در آمده است، افزود: در حقيقت خداوند مقدر ساخته كه از اين كنيز فرزندي به امامت برسد ائمه به دنبال مال و منال و انتخاب همسري نبودند كه خدا مقدر نساخته باشد، همه اينها تقدير و تعيين شده است چرا كه در اسلام انسانيت مهم است و در انتخاب همسر نيز چنين چيزي مدنظر بوده نه مال و منصب افراد.

آيينه‌وند يك ويژگي ديگر امام موسي كاظم (ع) را تحمل زندان‌ها و رنج و سختي‌هاي بسيار به شمار آورد و گفت: اين سختي‌ها در راستاي اهداف متعالي الهي صورت گرفت مجموعه زندگي ايشان پرتنش و با فشار و آسيب‌هاي بسيار مواجه بود ايشان علي رغم مسائل و رنج بسيار بهترين هدايت را داشتند و افراد بسياري براي ترويج اسلام داشتند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا امام موسي كاظم (ع) ملقب به كاظم شدند، گفت: ائمه (ع)‌ همه با توجه به اقتضاي عصر، شرايط هدايت و نحوه تبليغ و بيان اسلام و براساس ويژگي خاص عصر و اقتضائات آن القابي داشتند به طور مثال ائمه به جواد، تقي، نقي، كاظم، مجتبي و ... ملقب بودند اينها همه بزرگواران لقب خاصي داشتند و ما آنها را با اين القاب ياد مي‌كنيم.

انتهاي پيام/ك

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن