تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801627676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو هيئت عليمي دانشگاه امام صادق:بار كسري بودجه دولت‌ها بر دوش درآمدهاي نفتي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هيئت عليمي دانشگاه امام صادق:بار كسري بودجه دولت‌ها بر دوش درآمدهاي نفتي است
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق گفت: عدم تناسب ميان درآمدهاي دولت، از جمله بين درآمدهاي مالياتي با هزينه هاي دولت، منجر به ظهور پديده كسري بودجه در ايران شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در ششمين نشست تخصصي از همايش نفت و توسعه كه با موضوع «نفت، بودجه دولت و توسعه اقتصادي» برگزار شد ، احمد شعباني عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق با اشاره به اينكه چه كشورهايي بودجه شان وابسته به نفت است، گفت: در اين كشورها، درآمد نفتي و سياست هاي مالي و بودجه اي دولت ها را در بلندمدت با چالش تخصيص بهتر ثروت ملي براي نسل هاي كنوني و آينده مواجه مي كند و سلطه سياست مالي بر سياست هاي پولي و اثرگذاري متغيرهاي مالي بر نرخ تورم را به دنبال دارد.

وي ادامه داد: اين امر موثر بودن سياست پولي را تضعيف مي كند و موجب مي شود تا بار تثبيت اقتصاد كلان بر دوش سياست هاي مالي بيفتد.

شعباني افزود: كشورهاي صادركننده نفت، كم و بيش روند توسعه اقتصادي بي ثبات و ناپايداري دارند و سياست هاي پولي در آنها براي مقابله با تورم با محدوديت هاي خاصي مواجه است.

عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) تصريح كرد: محاسبه ميزان منابع نفتي در بودجه عمومي ايران برخلاف ظاهر ساده آن كاري پيچيده است و نياز به تسلط كافي دارد به گونه اي كه منابع نفتي بودجه عمومي نه در يك رديف بلكه در رديف هاي متعدد و با نام هاي مختلف درج مي شود.

وي تصريح كرد: همچنين قوانين متعددي در كشور وجود دارد كه هر كدام مجوزي براي استفاده بخش دولتي از منابع نفتي صادر كرده اند و بدون توجه به آنها تعيين ميزان دقيق وابستگي بودجه به نفت امكان پذير نيست.

عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق خاطرنشان كرد: با توجه به شواهد آماري در نظام مالياتي و مقايسه آن با ساير كشورها بايد گفت درآمدهاي مالياتي در توليد ناخالص داخلي كشور سهم اندكي داشته است كه اين سهم بيانگر قدرت اعمال سياست مالي در اقتصاد است.

وي ادامه داد: بديهي است كه پايين بودن اين نسبت به‌معناي ضعف سياست‌هاي مالي در كشور است كه اين سهم اندك از يك‌سو، به‌دليل فرارهاي مالياتي و وجود بخش‌هاي معاف از ماليات است و از سوي ديگر به اتكاي دولت به درآمدهاي نفتي بازمي‌گردد.

شعباني با اشاره به مهمترين علل و عوامل ايجادكننده ناكارآمدي نظام مالياتي در ايران خاطرنشان كرد: قوانين و مقررات ناهمسو، فرآيندهاي غيراستاندارد، عدم استفاده از فن‌آوري‌هاي روز، ارتباط مستقيم بين ماموران مالياتي و موديان، فرار مالياتي زياد بويژه در دهك‌هاي بالاي درآمدي جامعه،نا‌همسويي يا عدم استفاده از اهرم ماليات براي كنترل اقتصاد، پايين بودن فرهنگ مالياتي در جامعه، گستردگي معافيت‌ها در قوانين مالياتي، نارسايي‌هاي اجرايي در مرحله وصول ماليات و عدم كارايي نظام تنبيه و تشويق و وجود وقفه‌هاي مالياتي از اين عوامل است.

وي در ادامه با اشاره به اين كه سيستم مالياتي كشور به ‌لحاظ وجود برخي عوامل برون سازماني و درون سازماني از كارآيي لازم برخوردار نيست، افزود: عدم تناسب موجود بين درآمدهاي دولت، از جمله بين درآمدهاي مالياتي با هزينه هاي دولت، منجر به ظهور پديده كسري بودجه در ايران شده است كه اين امر موجب سهم فزاينده درآمدهاي نفتي در بودجه شده است.

شعباني در پايان اظهار داشت: «بودجه و نفت» در ايران، به هم گره خورده و بيماري اقتصاد ايران برآمده از اين پيوند ناميمون است. علاج اين بيماري در گرو اصلاح ساختاري و از هم گسستن اين پيوند به صورت تدريجي و برنامه‌ريزي شده است.

انتهاي پيام/م

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن