تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820682709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينوس ها در محافظت از مغز در برابر ضربات خارجي موثرند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سينوس ها در محافظت از "مغز" در برابر ضربات خارجي موثرند
سينوسها حفرات پر از هوا در داخل جمجمه و صورت هستند كه وظايفي از جمله محافظت از مغز در مقابل ضربات خارجي، سبك كردن جمجمه، بهبود و زيباتر كردن طنين صوت را به عهده دارند و در انسان بصورت 4 جفت هستند.


به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دكتر سهيلا نيك اخلاق عضو هيئت علمي گروه گوش و حلق و بيني و جراحي سر و گردن دانشگاه علوم پزشكي اهواز ضمن بيان اين مطلب، افزود: هر سينوس توسط مجرايي به حفره بيني راه دارد و ترشحات شفافي به داخل بيني وارد مي كند. وظيفه ترشحات پاك كردن سينوسها و بيني از آلودگي ها و مرطوب و گرم كردن بيني و حلق مي باشد و اگر سينوسي دچار التهاب شود به آن سينوزيت مي گويند.

دكتر سهيلا نيك اخلاق گفت: از علائم سينوزيت مي توان به ترشحات چركي از بيني، ترشحات پشت حلقي، گرفتگي بيني، احساس سنگيني در صورت و سردرد اشاره كرد كه اكثر موارد سينوزيت به درمان دارويي پاسخ داده و برطرف مي شود ولي در مواقعي كه عفونت به مدت بيش از ۳ ماه طول بكشد به عنوان سينوزيت مزمن به آن اطلاق مي شود و اگر پاسخ مناسب به درمان دارويي حاصل نشود انجام عمل جراحي آندوسكوپي سينوس ضرورت دارد.

وي گفت: از ديگر موارد نياز به عمل جراحي آندوسكوپي، سينوس پوليپوز بيني و سينوس است. پوليپها در اصل توده بافت نرم متشكل ازسلولهاي بافت پوششي داخل سينوسها هستند كه به دلايلي مانند آلرژي و عفونت هاي مزمن سينوس ايجاد شده و به داخل بيني وارد مي شوند و موجب انسداد بيني و تنگي راه هوايي و اختلال بويايي مي شوند. در عمل جراحي آندوسكوپي سينوس، جراح از راه سوراخهاي بيني و بدون نياز به ايجاد برش اضافي در خارج يا داخل بيني جراحي را انجام مي دهد.

دانشيار گروه گوش و حلق و بيني و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكي اهواز افزود: در اين عمل جراح زير ديد مستقيم آندوسكوپي پوليپ ها و انسدادهاي موجود در ناحيه مخاطي و استخواني را برطرف كرده و حفرات سينوسها را از وجود ترشحات چركي و بافتهاي ناسالم پاك مي كند.

دكتر نيك اخلاق ادامه داد: به منظور بهبود كامل و پيشگيري از عود بيماري ضروري است بيمار پس از عمل، داروهاي تجويز شده را به دقت استفاده كرده و در فواصل تعيين شده توسط پزشك، معاينه شود.

عضو موسس مركز تحقيقات شنوائي دانشگاه علوم پزشكي اهواز در توصيه به افراد علاقه مند به انجام رينوپلاستي (جراحي زيبايي بيني) گفت: در جراحي زيبائي بيني بيشتر افراد خواستار تنگ شدن سوراخ هاى بينى خود هستند، هرچه اين اقدامات كمتر صورت گيرد و راه هواى تنفسى بيمار بازتر بماند، در سلامت بينى او موثر تر است.

دانشيار گروه گوش و حلق و بيني و جراحي سر و گردن دانشگاه علوم پزشكي اهواز افزود: در علم پزشكى نقش بينى در سلامت بدن و حفظ سلامت ساير اعضاى بدن روز به روز مشخص تر مى شود. چون بينى به عنوان عضوى كه گذرگاه هوايى تنفسى است و در تنفس و رسيدن اكسيژن به بدن نقش اساسى دارد و در سيستم دفاعى بدن به سبب تصفيه هواي ورودي از ذرات غبار و آلوده و ميكروبها نيز نقش مهمي دارد.

اين متخصص در ادامه گفت: تا حد امكان قبل از تصميم به جراحي زيبائي از سلامت عملكرد بيني مطمئن شويد زيرا مطالعات انجام شده نشانگر آن است ميزان اكسيژن موجود در خون افرادى كه تنفس دهانى دارند، نسبت به كسانى كه تنفس از راه بينى دارند، كمتر بوده كه اين مسئله عوارض و مخاطرات زيادى براى بيمار دربردارد. لذا بروز عارضه انسداد بيني بعد از عمل زيبائي خوشايند نيست.

دكتر نيك اخلاق گفت: در جراحى هاى بينى آنچه كه مى بايست مورد توجه جراحان قرار گيرد، حفظ عملكرد بينى پس از عمل جراحى است. چون در جراحى ممكن است بافت هاي بيني دچار تغيير حالت داده و بر روي عملكرد بيني فرد تاثير گذار باشد.

رئيس انجمن رينولوژي شاخه خوزستان در پايان گفت: با توجه به شيوع اعمال جراحى بينى، سه عارضه در افرادى كه تحت عمل جراحى قرار مى گيرند بيشتر شايع است كه بايد حتماً به ارزيابي وضعيت سينوسها قبل از جراحي زيبائي بيني توجه كرد و در جراحى هاى پلاستيك بينى حداقل دستكارى در بافت داخل بينى انجام شود و در اين جراحى ها حداقل زخم ايجاد شود.

وي در ادامه از موارد مورد توجه در جراحي بيني گفت: حداقل بافت هاى بينى به ويژه بافت هايى كه در حمايت از اسكلت بينى نقش دارند مانند غضروف ها برداشته شود. اين بافت ها براى جلوگيرى از فروافتادگى ارتفاع بيني و ايجاد چسبندگى داخل بيني بايد حفظ شوند.

دكتر نيك اخلاق در پايان گفت: امروزه زيبايى بينى را به صورت برگشت به حالت طبيعى بينى تعريف مى كنند كه معناى آن لزوماً كوچك ساختن بينى نبوده بلكه تناسب بينى با چهره از اهميت شايانى برخورداراست.بنابراين يك توصيه جدى به متقاضيان جراحى پلاستيك بينى: «اصرار به كوچك كردن بينى خود نداشته باشيد؛ زيرا عواقب آن غير قابل برگشت است.

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن