تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818807861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمقالهيكي بود، يكي نبود در آن سال هايي كه چندان دور نبود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سرمقالهيكي بود، يكي نبود در آن سال هايي كه چندان دور نبود
يكي بود، يكي نبود، زير گنبد كبود، در آن سال هايي كه خيلي دور نبود، آن سال هايي كه دزدي ها و اختلاس ها و هديه هاي كلان و ميليوني نبود، در آن سال هايي كه از تجملات و تشريفات خيلي خبري نبود، از خانه ها و ويلاهاي آنچناني و پورشه هاي اين‌چنيني خبري نبود، در آن سال هايي كه در خانه ها از مبل ها و پرده هاي چند ميليوني خبري نبود، در آن سال ها كه در مجالس عقد و عروسي اين همه بريز و بپاش و منوي غذاي چند ده هزار توماني نبود و از مهريه هاي به تعداد سال تولد سكه طلا و جهيزيه هاي كاميوني و پر از چشم و همچشمي خبري نبود، در آن سال ها كه مراسم تعزيه ساده و بي ريا توي مسجدها و حسينيه ها برگزار مي شد و شايد با يك غذاي ساده ختم مي شد و دوربين هاي فيلم برداري تو صورت مردم و رو كفن ميت بنده خدا زوم نمي شد، در آن سال ها كه تقريباً همه مردم قانع بودند و اكثر مسئولان هم از مردم قانع تر و ساده زيست تر مثل رجايي و باهنر، آدم هاي شهر و ديار ما ايراني ها خيلي با هم همدل و بي ريا بودند بيشتر به درد همديگر مي خوردند و از هم باخبر بودند، همسايه از همسايه خبر مي گرفت، حال و احوال همديگر را مي پرسيدند، در شادي ها با هم شريك بودند، در غم ها خيلي بيشتر از اين روزها غمخوار هم بودند، رفت و آمدها هم زياد بود مردم بيشتر اهل گره گشايي بودند، صندوق هاي قرض الحسنه واقعي هم زياد بود گر چه سرمايه هايشان كم بود اما كار مردم را راه مي انداختند. گويا كلاهبرداري و دزدي و دروغ و ريا هم كمتر بود، رشوه و اختلاس و فساد كوچك و بزرگ بانكي و شهرام جزايري و خاوري فراري يا اصلاً نبود يا اگر هم پيدا مي شد خيلي خيلي معدود بود.

در آن سال ها كه خيلي دور نبود و نيست از اين وعده هاي توخالي و بي مبنا سر زبان مسئولان نبود، آن موقع ها از تهمت و افترا و لجاجت و فرافكني هاي مسئولان همچنين از قهر و آشتي و بگم، بگم و هاله نور دور سر رئيس جمهور هم خبري نبود، آري آن روزها همچنين از بعضي لجبازي هاي خاص و تن به قانون ندادن و حرف هيچ كس را گوش ندادن و اردوكشي خياباني و بعد از چند سال هنوز خود را حق دانستن و عذرخواهي نكردن از مردم و حتي فصل الخطاب ندانستن رهبري خبري نبود.

بله يكي بود، يكي نبود، زير گنبد كبود در آن سال هايي كه خيلي هم دور نبود و بازار مكاره تحريم هاي ظالمانه و گراني هاي اين‌چنيني اين همه داغ نبود، در آن سال ها كه ماجراي مشائي و حرف هاي خاص و آنچناني اش نبود، از مرتضوي و ماجراي تلخ كهريزك هم خبري نبود، از دهندگان و گيرندگان پاداش ها و هديه هاي ميليوني بعضي جاها از جمله تأمين اجتماعي خبري نبود، از بابك زنجاني و واسطه شدنش براي فروش ۲۴ ميليون بشكه نفت براي دور زدن تحريم ها و به قول خودش وارد كردن ۱۷ ميليارد دلار پول به كشور (كه برخي مي گويند ضرورت داشته) خبري نبود همچنين از بدهي بيش از ۱۰ ميليارد دلاري او و قصه پرداخت ۲ ميليارد و ۶۰ ميليون يورويي اش به قول رئيس كميسيون اصل ۹۰ يعني همان جايي كه براي بابك زنجاني پرونده تحقيق گشوده شده است، خبري نبود و تا اين لحظه آنچنان كه بايد روشن نشده است كه آيا او در جريان تحريم ها با كارهايي كه انجام داده از جمله واسطه شدن براي فروش نفت و دور زدن تحريم ها كه كار ساده اي نيست خدمتي در خور براي كشور انجام داده است يا از قِبَل تحريم هاي ظالمانه و برخي سوء مديريت ها و بي تدبيري ها، وي توانسته است توشه و باري بسيار بسيار در خور در كيسه خود بيندوزد كه اميدواريم اين قصه هر چه زودتر براي افكار عمومي روشن شود.

بله يكي بود يكي نبود، زير گنبد كبود در آن سال ها كه چندان دور نبود و آمار ازدواج جوانان بالا و آمار طلاق بسيار پايين و قبح و زشتي طلاق بين مردم خيلي خيلي زياد بود برعكس حالا كه گويا اين طلاقي كه عرش خدا را مي لرزاند براي برخي قبحي ندارد و متأسفانه به انواع طلاق هاي عاطفي و غيره تقسيم شده كه بر اثر زياده خواهي و تنوع طلبي و گاه پيدا نكردن شناخت لازم در ابتداي ازدواج رخ مي دهد و متأسفانه آمار آن فاجعه بار شده است. در آن سال ها كه مثل اين روزها برخي خيابان هاي تهران و شهرهاي بزرگ و حتي شهرهاي مذهبي همچون مشهد مقدس به سالن و نمايشگاه انواع و اقسام آرايش ها و بزك هاي تند و زننده و لباس هاي كوتاه و تنگ و چسبان مانكن ها و... تبديل نشده بود و سن ازدواج هم اين همه بالا نرفته بود و بيكاري و گراني نيز اين‌چنين بيداد نمي كرد كه بهانه و بلكه عاملي مهم براي ترس از ازدواج شود در آن سال ها كه تبعيض و فاصله طبقاتي كم به چشم مي خورد و رانت و پارتي و رابطه بسيار كم اثر و كم رنگ بود. در آن سال ها كه هجمه فرهنگي مثل اين روزها به وسيله فضاي مجازي، اينترنت و انواع كانال هاي ماهواره اي و... تا عمق برخي خانه ها نفوذ نكرده بود.

بله يكي بود، يكي نبود، زير گنبد كبود در آن سال هايي كه خيلي دور نبود يك دنيا عاطفه، مسئوليت پذيري، ساده زيستي، بي ريايي، فداكاري، جوانمردي و ايثارگري بود مخصوصاً در سال هايي كه وطن عزيزمان مورد هجمه صداميان قرار گرفته بود آن سال ها و حتي چند سالي پس از آن هزار هزار جوان صف مي كشيدند براي بذل جان تا وطنمان، دينمان، انقلابمان و كشورمان بماند جاودان تا بيايد آقايمان صاحب زمان (عج). غير از چمران و صياد شيرازي و همت و باكري و كاوه و جهان آرا و برونسي كه از بنايي به واسطه ايثارگري به فرماندهي رسيده بود و آن گاه كه از جبهه به مرخصي آمده بود حتي برنتابيد كه چند ساعتي فرش هايي را كه از سپاه در خانه او براي آمد و رفت ميهمانان آورده بودند پهن بماند و زينت خانه اش باشد و... هزار هزار حسن عليپور داشتيم كه وقتي از جبهه ها به مرخصي آمده بود و كتاني هايش چشم يك نوجوان محله شان را گرفته بود بي درنگ كتاني ها را به او هديه داد و دوباره كفش هاي كهنه اش را پوشيد و با اين كه در جبهه مسئول تداركات بود و صدها كفش و ديگر لوازم را كليددار و امانت دار بود تا دوباره نوبتش نشد به برداشتن كفش نو براي خودش حتي فكر هم نكرد.

آري هزار هزار محمدعلي توسلي داشتيم كه موقع رفتن به جبهه پيش مادرش التماس مي كرد و زار زار گريه مي كرد و مي گفت برايم دعا كن. تا مادر دست به دعا برداشت محمدعلي گفت مادر برايم دعا كن تا براي قرآن و وطنم شهيد شوم، پيش خدا بروم و مادرش ناگاه دستش به نيمه رسيد و پايين آمد. گفت مادر جان تو بايد عصاي پيري من باشي اما باز هم محمدعلي به مادرش التماس كرد و گفت مادر تو را به خدا از من دل بكن تا بتوانم پرواز كنم آنقدر گفت كه مادر با همه آرزوهايش تسليم شد و گفت برو مادر، و محمدعلي رفت همان شب مادر محمدعلي وقتي از حرم امام رضا(ع) به خانه بازگشت شب در خواب عده اي را ديد كه در صفي نشسته اند و يكي يكي گويي به عرش پرواز مي كنند. با محمدعلي خود كه در صف نشسته بود و منتظر، گفت وگو كرد تا هنگامي كه نوبت به محمدعلي رسيد و پَر كشيد و پس آن گاه مادر در عالم رويا ديد فرشته اي با دو بال كه سري شبيه محمدعلي داشت در خانه را مي زند مادر از خواب پريد به كوچه آمد، ۲ ساعت از نيمه شب گذشته بود مادر در كوچه فرياد زد گلم، بلبلم، پسرم، پَر كشيدي؟ پدر شتابان سوي مادر آمد و گفت چه مي گويي. مادر گفت محمدعلي شهيد شد. صبح همان روز همسايه در خانه پدر و مادر محمدعلي را زد و گفت تلفن با شما كار دارد آخر آن زمان آن ها تلفن در خانه نداشتند، صدايي از آن طرف گوشي خبر شهادت محمدعلي را به مادرش داد و...

پدران و مادران زيادي مثل پدر و مادر محمدعلي توسلي و حسن عليپور، غيور جوانانشان را حتي ۲، ۳، ۴ و ۵ فرزند دلبندشان را به جبهه ها فرستادند و شهيد شدند تا خصم درمانده شود و ايران و قرآن و مام ميهن و استقلال و عزت وطن و سرافرازي ملت، تابنده و جاودان بماند و به لطف خدا ماند و خواهد ماند و هر روز سرافرازتر از ديروز به شرط آن كه ياد و راه شهيدان و جانبازان و آزادگان پررهرو باشد كه هست و هنوز هزاران هزار جوانمرد غيور با كوچكترين اشاره خلف صالح امام(ره) در صورت بروز هر حادثه اي يا تجاوزي آماده جوانمردي و جانفشاني اند و اين ميراث داران آن بزرگ مردان در همه صحنه هاي علمي و فني و تكنولوژيكي و سياسي و فرهنگي ثابت كرده اند كه در صحنه اند و با توكل به خدا و پيروي از رهبري به عنوان عمود خيمه نظام به پيش مي تازند و حماسه مي آفرينند در همه عرصه ها، آنچنان كه در انتخابات اخير اين مردم و جوانانشان حماسه آفريدند. همان حماسه اي كه بار ديگر منطقه و جهان و دوست و دشمن را به شگفتي و تحسين ملت ايران واداشت حماسه اي كه ناخداي فرزانه كشتي انقلاب با گفتار و رفتار و مواضع خود نقش اساسي در شكل گيري آن داشتند و به خوبي اين حماسه را پيش بيني كرده بودند. اين مردم و جوانانشان علي رغم همه فشارهاي سياسي و تحريم هاي اقتصادي و با وجود همه نقص ها و كاستي هاي برخي مسئولان و راه گم كردگان همچنان در بسياري از عرصه ها نشان داده اند كه به بركت انقلاب و اسلام و هدايت هاي امام و رهبري و از همه مهمتر لطف خداوند به توانمندي ها و ظرفيت هاي بالقوه و به فعليت در آمده خود و كشورشان باورمندند و با قبول و باور عميق به اين كه «ما مي توانيم» به دنيا و تاريخ اثبات كرده اند كه قدم هاي قابل توجه در ارتقاء فرهنگ و دينداري خصوصاً جوانان برداشته شده است. اعتكاف سالانه چند صد هزار دانشجو و دانش آموز در مساجد و حرم مطهر امام رضا(ع) و استقبال گسترده از سفرهاي راهيان نور، حضور چند ده ميليوني مردم در اماكن مقدس در شب هاي قدر و حضور آحاد ملت خصوصاً جوانان در دعاي عرفه و نمازهاي عيد قربان و غدير و برگزاري عزاداري هاي چند ده هزار نفري باشكوه در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، حضور قابل توجه پير و جوان و دختر و پسر در گروه هاي عزيمت كننده به زيارت امام رضا(ع) با پاي پياده بخشي از اين توفيقات است. پيشرفت هاي روز افزون در اكثر عرصه هاي علمي و دفاعي كه اصلي ترين عامل پيشرفت و توسعه خوداتكايي كشور است از جمله ديگر توانمندي هاي به فعليت رسيده اين ملت است. تداوم و افزايش عزت ملت در نزد ملت هاي آزادي خواه جهان از ديگر بركات مقاومت و عزت مداري مردم اين سرزمين است.

و اما براي مانايي و جاودانگي و سرافرازي هر چه بيشتر ايران مسئولان نيز بايد همچون امام عزيز سفر كرده و خلف صالحش با توكل به خدا و باور مردم و روحيه انقلابي و عزت‌مداري همچون رجايي و باهنر و بهشتي و مطهري و ديگران به وظايف و تكاليف سنگين خود در مقابل خداوند و اين ملت عزيز و بزرگوار عمل كنند و با خدا و مردم صادق باشند و هميشه به خاطر داشته باشند كه اين انقلاب و كشور به بهاي سنگيني پابرجا مانده و اساساً اين انقلاب با اقتدا به سرور و سالار شهيدان حسين بن علي(ع) شكل گرفته و قرار است در مسيري حركت كند كه اميرمومنان و پيش از او حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(ص) گام برداشته اند. در مسير همان امامي كه براي حفظ بيت المال در مقابل تقاضاي برادرش عقيل، آهن گداخته به دست او نزديك مي كند و براي انجام برخي امور كه شخصي مي داند، شمع بيت المال را خاموش مي كند و شمعي از اموال خود برمي افروزد و در همان ۴ سال و اندي حكومت بي نظيرش در تاريخ با همه فتنه ها و دسيسه هايي كه قاسطين و ناكثين و مارقين به پا كردند آنچنان با توكل به خدا و پيروي از سنت پيامبر اعظم نه تنها خود با تقوا پيشگي هميشگي و بي بديلش به داد و عدالت با مردم رفتار كرد بلكه حتي واليان و استانداران خود را نيز به شدت به تقوا و عدالت و رعايت حقوق مردم توصيه مي فرمود. مولاي متقيان در فرازي از سخنان گهربارش درباره دقت در حفظ بيت المال خطاب به كارگزاران حكومت مي فرمايد: قلم هاي خود را نازك بتراشيد و خط هايتان را نزديك به هم بنويسيد تا از اسراف پرهيز شود و حالا اين مسئولان هستند و خون شهيدان و مقتداي مومنان، علي(ع) تا چه بگويند و چگونه عمل كنند و در مقابل خدا و رسول و قرآن و شهيدان و اين مردم چه پاسخي داشته باشند.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن