تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804123569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسي موضوعات حوزه ارتباطات از سوي شاگردان استاد معتمدن‍ژاد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نقد و بررسي موضوعات حوزه ارتباطات از سوي شاگردان استاد معتمدن‍ژاد


سه نشست تخصصي با عنوان ارتباطات، روزنامه‌نگاري و جامعه اطلاعاتي بخش پاياني اين مراسم بودند كه با حضور استادان ارتباطات و جامعه‌شناسي در دانشكده علوم ارتباطات علامه برگزار شد.

سطاني‎فر، محسنيان، افخمي، كوثري و قانعي راد؛ نشست ارتباطات

در نشست اول كه به با محوريت موضوع ارتباطات برگزار شد. در ابتداي اين نشست محسنيان‌راد به دسته بندي ارتباطات پرداخت و گفت: زماني كه از ارتباطات سخن مي‌‎گوييم بايد بدانيم كه ارتباطات از حوزه‎هاي رسانه‌اي، عمومي، گروهي و ميان فردي تقسيم مي‌‎شود و حال سئوال اين است كه اوضاع اين ۴ نوع ارتباطات در كشور چگونه است؟ و براي دستيابي به مطلوب بايد چه كرد؟

اين استاد ارتباطات با بيان اين موضوع كه كشور ما يك وضعيت منحصر به فرد در جهان در حوزه رسانه دارد، افزود: در هيچ تلويزبوني در كره زمين اين گونه نيست كه صداي آلت موسيقي بدون نمايش آن باشد. در هيچ كشوري بين قانون و آنچه عمل مي‌شود، آن قدر متفاوت نيست. در هيچ كشوري فارغ‌التحصيلان ارتباطات آن قدر كم در رسانه مشغول به كار نيستند. ماجراي تخصص يا تعهد هنوز نيز وجود دارد. شيوه كار در رسانه‌ها تجربي است و نه حرفه‌اي.

محسنيان از پديده مرگ زودرس در مطبوعات سخن گفت و افزود: ما در ايران پديده‌اي به نام مرگ زودرس مطبوعات داريم.‌‌ همان گونه كه در آفريقا بچه‌ها بر اثر سوء تغذيه مي‌ميرند، ميانگين سن مطبوعات ما نيز آن قدر پايين است. يعني از روزي كه رسانه تأسيس تا تعطيل شود زمان بسيار كمي سپري مي‌‎شود.

سلطاني‌فر: تلاش استاد براي ايجاد چتر حمايتي روزنامه نگاران

سلطاني فر با بيان خاطره از استاد گفت: يكي از صفات بارز استاد، استفاده از لفظ همكار براي شاگردانش بود. ايشان رسانه را ضد قدرت مي‌‎دانستند.

وي افزود: استاد مي‌خواستند كه گروه‌هاي متكثر اين حوزه به قدرت واحد مبدل شوند و از اين قدرت براي ايجاد چ‌تر حمايتي روزنامه‌نگاران استفاده شود.

سلطاني‎فر با اشاره به سخنان محسنيان راد، گفت: در هيچ كشوري روزنامه‎‌ها نبايد براي ۴ يا ۶ سال در انتظار مجوز بمانند و يكي از نقص‌هاي ديگر رسانه‎هاي ما تلاش براي گرفتن آگهي كثيف مانند آگهي ترحيم و آگهي‎هاي دولتي است.

كوثري: رسانه‎‌ها با بي‎معنايي زودرس مواجه‎اند

در ادامه نشست ارتباطات، كوثري گفت: انفجار بي‌معنايي زودرس را شاهد هستيم. شكل روزنامه‌خواني گه‌گاهي را مي‌بينيم. يعني تنها در صورت بروز يك اتفاق مهم، روزنامه‌ها خوانده مي‌شوند. روزنامه‌نگاري موبايلي و پشت مي‌زي شكل گرفته است. روزنامه‌نگاراني داريم كه هيچ‌گاه مصاحبه شونده‌شان را نمي‌بينند. بيش از پيش روزنامه‌نگاري ما به سمت بي‌معنايي مي‌رود و در روزنامه‌نگاري راديو و تلويزبوني نيز دچار روزنامه‌نگاري ضربه‌اي شده‌ايم. به كهنگي قالب‌هايي كه باعث دفع مخاطب مي‌شود و نه جذب آن دچار شده‌ايم.

او افزود: يكي از كاركردهاي كهن رسانه انسجام‌بخشي است. آيا در حال حاضر توسط رسانه‌ها اين كاركرد انجام مي‌شود؟ به نظر من رسانه‌ها روز به روز به ذره‌اي شدن دامن مي‌زنند و از بار تنش‌ها و نزاع‌هاي اجتماعي نمي‌كاهند. فضاي مطبوعات ايران متاثر از پارادايم نوسازي است اما بايد در اين پاراداريم تجديد نظر كنيم و وارد پارادايم جديدي شويم. در اين پارادايم جديد بايد به نسبت بين جامعه و رسانه برسيم. دكتر معتمدنژاد در قالب آنچه سازمان‌هاي بين‌المللي به عنوان حق ارتباطي مي‌شناختند، حركت كردند. اما در حال حاضر بايد نگاه قبلي را به چالش بكشيم و در رابطه بين مردم و رسانه‌ها بازنگري كنيم.

قانعي راد: روزنامه‌نگار پلي بين قدرت و مردم است

قانعي راد به عنوان يكي از سخنرانان نشست ارتباطات به بيان تعريف اجتماعي و معرفتي از ارتباطات پرداخت و گفت: توازن نگاه معرفتي و اجتماعي در ارتباطات مهم است و جامعه كه نتواند نگاه معرفتي را ايجاد كند بدون شك امكان شكل‎گيري ارتباط اجتماعي هم نخواهد داشت.

قانعي‌راد درباره نسبت جامعه‌شناسي و ارتباطات تشريح كرد: ‌جامعه‌شناسي ارتباطات آمريكايي در مقابل جامعه‌شناسي معرفتي آلماني است. در موج دوم اين دو از هم مستقل مي‌شوند. جامعه‌شناسي در يك سو و ارتباطات در سوي ديگر قرار مي‌گيرد. تحول جديد اين است كه در جامعه‌شناسي با چرخش ارتباطي و در ارتباطات با چرخش معرفتي رو به رو هستيم. در دنيا موج جديد به همگرايي جامعه‌شناسي و ارتباطات قرار دارد. در اين ژانر جديد، روشنفكر پيشتاز نقش خود را از دست مي‌دهد و نقش روزنامه‌نگار پررنگ مي‌شود. برخلاف سخنان دكتر سلطاني‌فر، روشنفكر ضد قدرت است و روزنامه‌نگار پلي بين قدرت و مردم است و ضد قدرت نيست. سوژه براي معتمدنژاد روزنامه‌نگاري است كه او آن را ژورناليست اخلاقي مي‌داند و او وظيفه روزنامه‌نگاري را ايجاد اميد در جامعه مي‌دانست.

افخمي: نياز به ايجاد مكاني را براي حفظ آثار استاد در دانشكده

افخمي استاد دانشگاه علامه با بيان اين نكته كه استاد حقوق عمومي را در حوزه رسانه آورد، گفت: استاد بر آزادي اطلاعات، دسترسي رسانه به اطلاعات و دسترسي عموم به رسانه تأكيد داشتند. معتمدنژاد رسانه را عمومي مي‌‎خواست، نكته‌اي كه براي اجرايي شدن آن نيازمند حضور تشكل‎ سياسي درست وارد كار شوند. بايد در خاطر داشت كه در صورتي كه تشكل سياسي درست فعاليت نكند، نهادهاي صنفي هم امكان حضور نخواهند داشت.

اين استاد ارتباطات با تأكيد بر اين موضوع كه در تاريخ روزنامه‎نگاري ما هميشه تعارض قدرت سياسي وجود داشته است، افزود: استاد هميشه تنها حركت و طعنه‎‌ها را تحمل كرد. استاد خيابان نمي‌‎خواهد. مكاني را به استاد اختصاص بدهند تا شاهد تاراج آثار و كتاب‌هاي دكتر معتمدن‍‍ژاد نباشيم. ايشان حق آب و گل در اين دانشكده دارند و شايسته است كه اين ساختمان به دانشگاه ارتباطات تبديل شود تا نام استاد در اين ساختمان بماند.

محسنيان‌راد: دانشكده ارتباطات را تسخير كردند

در پايان نشست اول، محسنيان راد با بيان اين نكته كه دانشكده ارتباطات يك دانشگاه تسخير شده است، گفت:‌اي كاش يا تابلو علوم ارتباطات را بر سر در دانشكده نصب نمي‌‎كردند يا اينكه كار را به نحو احسن و آنگونه كه شايسته بود به پايان مي‌‎بردند. از سال ۱۳۴ اين مكان دانشگاه علوم ارتباطات بود و اميدواريم آنچه كه در چند دهه اخير اتفاق افتاد به حالت اول خود بازگردد.

وي تأكيد كرد: ميثاق نامه استاد زماني كه تكميل شد بايد اجرا شود و بنابر خواسته ايشان انحصار از راديو و تلويزيون برداشته شود و لزوم عبور از اين شرايط اين است كه در گام اول دانشكده درست فعاليت كند و ميثاق نامه تكميل و اجرا شود.

فريد قاسمي، شكرخواه، نمكدوست و فرقاني؛ نشست روزنامه‎نگاري

رييس اين نشست فرقاني با بيان اين موضوع كه در اين پنل تمركز ما بر مطبوعات و جنبه‌هاي مختلف آن است، گفت:. با اينكه نزديك به ۱۸۰ سال از انتشار اولين روزنامه در ايران مي‌گذرد اما در اين سال‌ها نتوانسته‌ايم كه يك ساختار روزنامه‌نگاري حرفه‌اي داشته باشيم. اگر ساختار روزنامه‌نگاري حرفه‌اي شود، آن‌گاه مي‌توان از استقلال حرفه‌اي روزنامه‌نگاران، اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاران، استقلال و آزادي عمل آن‌ها صحبت كرد.

وي تأكيد كرد: سال ۸۶ دكتر معتمدنژاد آيين‌نامه روزنامه‌نگاران را به منشور حقوقي روزنامه‌نگاري تبديل كرد كه در آن كميسيون صدور كارت حرفه‌اي روزنامه‌نگاران، شوراي عالي مطبوعات و... مطرح شده بود. اين منشور طراحي شده چهار حوزه را در بر مي‌گرفت: اول بهبود فضاي عمومي آزادي روزنامه‌نگاران، حوزه دوم تامين استقلال حرفه‌اي روزنامه‌نگاران، حوزه سوم تامين آموزش تخصصي و حوزه چهارم تحكيم استقلال اقتصادي روزنامه‌نگاران بود.

فرقاني در پايان گفت: شخصاً شاهد و واسطه بودم كه ستاد چهره ماندگار سه دوره از ما خواست تا استاد را به عنوان چهره ماندگار معرفي كنيم كه ايشان حاضر به انجام اين كار نشدند.

شكرخواه: نمي‌توان راديكاليزم معتمدنژاد را به غر زدن او تعبير كرد

يونس شكرخواه كه اولين سخنران پنل روزنامه‎نگاري بود، گفت: من دوست دارم بر دو مورد تاكيد كنم؛ يكي نگاه رامين به پدرش كه نگاه فرزند به پدر نبود بلكه يك نگاه آكادميك بود و دوم؛ تشكر از دكتر قانعي‌راد براي نگاه بين رشته‌اي بسيار خوب در رابطه با اخلاق و باز كردن دريچه‌اي بديع.

او افزود: فكر مي‌كنم كه مي‌توانيم به روزنامه‌نگاري جداگانه و از چشم دكتر نگاه كنيم. معتمدنژاد با آسيب‌شناسي تاريخي به مطبوعات نگاه مي‌كرد. بدون ساده‌انگاري و سطحي‌نگري آن را مي‌ديد. پايه روزنامه‌نگاري معتمدنژاد همراه با آسيب‌شناسي ديدگاه ليبرال غربي بود. او به روزنامه‌نگاري مين‌استريم اعتقادي نداشت. اما راه را تخريب روزنامه‌نگار نمي‌دانست و معتقد بود كه در حوزه نگرشي و تكنيكي مي‌توان تغييراتي را اعمال كرد.

شكرخواه تغيير حوزه كاري خود به حوزه سايبر را lمحصول راهنمايي معتمدنژاد معرفي و بيان كرد: ‌ اين انتخاب من نبود. نه تنها در باره من كه كار خانيكي در رابطه با ديالوگ، قاسمي و تاريخ روزنامه‌نگاري، فرقاني و ارتباطات سنتي، نمكدوست و حقوق مطبوعات و... همه و همه شاخه‌هاي فعاليتمان را از او و از توصيه‌هاي او به ميراث برده‌ايم. نمي‌توانيم با اقتباس صرف روزنامه‌نگاري غربي روزنامه‌نگاري ايراني داشته باشيم. ضعف‌هاي بسياري داريم اما بسياري از انتقادات امروز توسط دكتر پاسخ داده شده‌اند. ما رد پاي دكتر را به خوبي مي‌توانيم در همه جا ببينيم. نمي‌توان راديكاليزم معتمدنژاد را به غر زدن او تعبير كرد، بلكه اين راديكاليزم ريشه ديگري دارد و به نوعي از روزنامه‌نگاري كه مد نظر معتمدنژاد بود مي‌آيد. يعني اين مساله از روزنامه‌نگاري تحقيقي او بود.

نمكدوست: سنخيتي ميان عقايد معتمدنژاد و نظام رسانه‎اي كنوني وجود ندارد

در ادامه تشست دوم، نمكدوست با يادي از استاد قندي و فره‌مند گفت: آنچه به عنوان نظام جامع رسانه‌ها و آيين‌نامه حرفه‌اي روزنامه‌نگاران در مجلس تصويب مي‌شود، هيچ تناسبي با انديشه دكتر معتمدنژاد ندارد. متاسفانه از آن منظومه زيبا كه دكتر خلق كردند، كلماتي را وام گرفته‌اند و چيزي دروغين را مطرح كرده‌اند كه انديشه دكتر نيست.

اين استاد ارتباطات تأكيد كرد: از دانشجويان و همكاران مي‌خواهم كه ساده‌انگاري را كنار بگذارند و هرچيز را پذيرفته شده، تلقي نكنند و پذيرفته شده مصاحبه نكنند. آنچه در مكتب رسانه‌ها است، از جنس عقايد دكتر نيست و يك بزك پيش پا افتاده است كه دكتر با آن سنخيتي ندارد.

فريد قاسمي: سرنوشت معتمدنژاد‌ها، سرنوشت علم در اين كشور است

سيد فريد قاسمي نيز در سخناني با گراميداشت معتمدنژاد گفت: اسم او رسم او به راستي برازنده‌ بود. كاظم، فروبرونده خشم و نام خانوادگي مورد اعتماد و واقعاً همين گونه بود. رسم دكتر را مي‌توان چندگونه ديد يكي با عدد و رقم، اينكه چقدر عمر كرد و چند كتاب نوشت و چه كرد. ولي به نظر من اين عدد و رقم به نوعي جفاست و چيزي را نمي‌رساند. زمان بدرقه او، خبرنگاري از من خواست او را توصيف كتم. من گفتم پايدار و بي‌آزار. اين‌ها نياز به واكاوي دارند و بايد دقيق شد و هركدام را در جاي خود بررسي كرد.

او افزود: ما هفتاد و خورده‌اي سال آموزش روزنامه‌نگاري داريم در حالي كه حدود دويست سال از تاريخي كه اولين ايراني آموزش روزنامه‌نگاري ديد مي‌گذرد و ما بايد اين را بررسي كنيم. بايد در باره هر عالمي با مستندات تاريخي حرف زد و نه با مويه سرايي. تا قدر و قيمت آن‌ها شناخته شود. حدود دويست و اندي سال از تاريخ اعزام محصل به خارج كشور مي‌گذرد، در اين ميان كساني بورسيه گرفتند، ده‌ها روزنامه‌نگار داريم، بايد ديد چند نفرشان وارد كار شدند و چند نفر اين دانش را آموزش دادند. اگر اين‌ها را ببينيم، معتمدنژاد با فاصله زيادي از همه در جايگاه نخست است. معتمدنژاد اول از همه روزنامه نگار تجربي بود كه با دكتراي حقوق در سال ۳۶ با يك امتحان سرپايي، توسط دكتر مصباح‌زاده در كيهان استخدام شد و اگر كيهان سال ۳۶ تا ۴۰ را ببينيم، ردپاي او را به عنوان يك روزنامه‌نگار تمام عيار مي‌توان ديد.

قاسمي در ادامه با بيان اينكه معتمدنژاد خلايي را حس كرد، تاكيد كرد: او با تمام دانش خود مي‌خواست تحولي ايجاد كند. براي مثال بازتاب فوري ترور كندي در سال ۱۹۶۳ در روزنامه كيهان يك تحولي در روزنامه نگاري ماست.

معتمد‌نژاد مثل كوه بود، بايد از دماوند دور شد تا اهميت آن را فهميد. ما بايد دور مي‌شديم از او تا او را بفهميم. سرنوشت معتمدنژاد‌ها، سرنوشت علم در اين كشور است. در حالي كه معتمدنژاد جزو خوش‌شانس‌ترين‌ها بود. بسيار استاداني بودند كه نامي از آن‌ها نيست و قدري از آن‌ها شناخته نمي‌شود. دكتر معتمدنژاد جز بزرگي گناهي نداشت.‌‌ همان گونه كه مرحوم مميز مي‌گفت سعي كن بزرگ نشوي وگرنه بيكار مي‌شوي، معتمدنژاد چه انگ‌ها كه به جان خريد تا اين رشته روي پا بماند. او آبروي، كف دست خود گرفت و به هر دري زد تا اين رشته نمي‌رد.

قاسمي در پايان به بيان خاطره‎اي از عباس توفيق پرداخت و گفت: توفيق هميشه خاطره‌اي را نقل مي‌كرد و مي‌گفت براي ما جالب بود كه هر دو دسته از دانشجويان راست‌گرا و چپ‌گرا در پاريس معتمدنژاد را براي نمايندگي نامزد كرده بودند. او در خاطره‌اي ديگر از مصباح‌زاده گفت و اينكه او به منصفي و معتمدنژاد مي‌گويد يكي بايد از شما دو نفر رييس دانشكده علوم ارتباطات شود و منصفي خود معتمدنژاد را پيشنهاد مي‌دهد.

خوارزمي، ابراهيم آبادي، جلالي و عاملي؛ نشست جامعه اطلاعاتي

در ابتداي اين نشست ابراهيم‌آبادي به عنوان رييس نشست گفت: تصور من اين است كه معتمدنژاد به بحث جامعه اطلاعاتي به عنوان يك فرصت نگاه مي‌كرد. يعني در قالب اين مفهوم مي‌توان به ساير مسائل ارتباطات نگاه كرد. قبل از نشست ژنو و تا اين نشست‌هاي اخير جامعه اطلاعاتي نيز اين نگاه به جامعه اطلاعاتي بود تا به اين وسيله جامعه ايران با شتاب بيشتري به ساير جوامع پيشرفته نزديك شود.

خوارزمي: استاد پل ارتباطي بين جزيره‌هاي منفك علوم اجتماعي بود

خوارزمي به عنوان اولين سخنران نشست جامعه اطلاعاتي حرف آقاي دكتر قانعي‌راد اين تلنگر را در ذهن من ايجاد كرد. ايشان گفتند پروژۀ اصلي آقاي معتمدنژاد يك پروژۀ اخلاقي بود و من واژۀ انساني را هم به آن اضافه مي‌كنم. چند نفر از شما دو سند «اجلاس سران جامعۀ اطلاعاتي» و «اعلاميۀ اقدام‌هاي يازده‌گانه» را دقيق مطالعه كرده‌ايد؟ خواهش مي‌كنم اين دو سند را مطالعه كنيد. خيلي دقيق مطالعه كنيد. چون تازه من مي‌فهمم كه آقاي دكتر معتمدنژاد اين قدر اصرار داشتند كه انجمن جامعۀ اطلاعاتي به عنوان يك نهاد تأثيرگذار راه را براي توسعۀ جامعۀ اطلاعاتي باز كند.

او با اشاره به صحبت‌هايي درباره خلا يك پارادايم جديد گفت: دقيقاً در اين دو سند پارادايم جديد توسعۀ ايران ديده مي‌شود. يعني جامعۀ اطلاعاتي به عنوان بستري براي توسعۀ فراگير بر مبناي ارزش‌هاي اخلاقي و انساني تعريف شده است و با اين هدف مواهب توسعه را در اختيار همۀ انسان‌ها به ويژه انسان‎هاي محروم قرار بدهد.

اين استاد ارتباطات جامعه اطلاعاتي به عنوان بستري معرفي كرد و افزود: جامعه اطلاعاتي بستري براي توسعه تا مباني توسعه را در اختيار تمام انسان‌ها به خصوص انسان‌هاي ضعيف از طريق آي‌سي‌تي قرار دهد. اولين دغدغه من پايداري دستاوردهاي معتمدنژاد و تاثير وجود ايشان است. بايد تمام انرژي خود را روي اين بگذاريم كه شالوده‌هاي حقوقي جامعه اطلاعاتي مستفر شود. به هيچ وجه نمي‌توانيم ادعا كنيم كه آرمان‌هاي او محقق شده، مگر از طريق تحقق اين موضوع.

خوارزمي در ادامه با طرح پرسشي مبني بر تشكل فراگير چيست، افزود: ايشان نقش يك پل ارتباطي بين جزيره‌هاي منفك علوم اجتماعي و حتي فرا‌تر از آن نگاه مي‌كردند. مثلاً براي اين انجمن بهترين‌هاي حوزه آي‌تي را كنار عزيراني قرار دادند كه حصارهاي مرئي و نامرئي دور اين حوزه كشيده‌اند. جامعه اطلاعاتي، پديده‌اي بسيار فراگير و چند بعدي است كه بسياري از حوزه‌ها را در بر مي‌گيرد. اين تشكل فراگير بايد بسيار فرا‌تر از دانشكده علوم ارتباطات و اجتماعي باشد. چه خوب است كه همه اين تشكل در قالب همين انجمن پيگيري شود.

عاملي: همه علوم بدون علم ارتباطات، فلج هستند

سعيدرضا عاملي، سخنران ديگر اين نشستگفت: به نظر من براي درك دكتر معتمدنژاد بايد او را از درون بنگريم. اگر دكتر معتمدنژاد را از درون درك نكنيم شايد رفتار بيروني‌اش براي ما قابل درك نباشد. من شاگرد دكتر كاظم معتمدنژاد نبودم و امروز متأسف شدم از اينكه ايشان استاد من نبودند.

وي با اشاره به جلسه‌اي در انجمن جامعۀ اطلاعاتي گفت: مي‌دانيد كه بين سازش و سازگاري تفاوت وجود دارد. سازگاري از عقل و از نگاه به آينده مي‌آيد. به نظر من اگر به قول يكي از دوستان آقاي دكتر معتمدنژاد شخصيت بي‌آزاري داشتند به خاطر سازگاري دروني ايشان بود.

عاملي با اشاره به سير جامعۀ اطلاعاتي از آغاز تاكنون و فضاي كنوني جامعه از نظر اطلاعات و داده به شخصيت اخلاقي دكتر معتمدنژاد اشاره كرد و گفت: جاي خوشحالي دارد كه استادي از دنيا مي‌رود ولي مي‌بينيد از همۀ دانشگاه‌ها به اينجا آمده‌اند

اين استاد ارتباطات بر اين موضوع كه همۀ علوم از اقتصاد، سياست، علوم اجتماعي و... بدون علم ارتباطات فلج هستند و بايد به هم كمك كنند، تأكيد كرد.

جلالي: از ايراني كه در سال ۲۰۰۳ دومين كشور جامعه اطلاعاتي بود، هيچ نمانده

در پايان اين نشست، دكتر علي اكبر جلالي از دانشگاه علم و صنعت با اشاره به رشته برق گفت: رشته اصلي من برق است اما فعاليت زيادي در رسانه‌ها دارم و اين از زمان آشنايي با استادان ارتباطات است. من اهميت ارتباطات را درك و خود را صرف ارتباطات كردم. بحث‌هاي كاربردي ارتباطات را دنبال كردم و هميشه ايشان مرا تشويق كرد و من به نگرش بين رشته‌اي خيلي اعتقاد دارم. اگر ما نتوانيم شما را بشناسيم نمي‌توانيم ابزار مناسب براي كارتان توليد كنيم.

او موج چهارم را عصر مجازي دانست و خاطر نشان كرد: ما در ارتباطات بايد بر روي اين موج چهارم كار كنيم. مثلاً شبكه‌هاي اجتماعي كه در اين عصر فوران كرده‌اند و اگر نتوانيم آموزش ارتباطات را در اين زمينه‌ها ببريم مشكلات مضاعف مي‌شوند.

جلالي در پايان گفت: در سال ۲۰۰۳ ايران دومين كشوري بود كه در بحث جامعه اطلاعاتي فعال بود ولي امروز هيچ چيز از آن نمانده است. پرستيژ و شخصيت و نگاه عميق معتمدنژاد را مي‌توان حتي در عنوان «انجمن ايراني جامعه اطلاعاتي» ديد. بنده به شخصه افتخار مي‌كنم كه شاگرد شاگرد شاگرد ايشان بودم.

در پايان نشست استاد خانيكي دبير همايش نكوداشت استاد معتمدنژاد پشت تريبون رفت و ضمن تشكر از حاضرين وعده داد تا برگزاري چنين نشست‎ها و ساماندهي آثار استاد معتمدنژاد را پيگيري كند. هدفي كه در اولين قدم با راه اندازي سايت drmotamednejad.ir همراه شد.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن