محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832437790
زندگی ایرانی در کشاکش سنت و مدرنیته
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: زندگی ایرانی در کشاکش سنت و مدرنیته
مفهوم سبک زندگی به شدت تحت استعمار مفهوم جامعهشناختی «لایفاستایل» است؛ مفهومی که مورد نظریهپردازی مفصلی در علوم اجتماعی غربی قرار گرفته است. یکی از آفات غلبهی عینک مفهومی «لایف استایل» بر برداشت ما از سبک زندگی، تصویر ایستا و گسستهای است که از زندگی ارائه میشود؛ برداشتی که مفهوم بدیل «راه زندگی» در صدد حل معضل آن است.
نیمروز : صفت اسلامیت، مظلومترین صفت روزگار ماست که ناشایست، نابجا و جابهجا «مصرف» میگردد و بر لقلقهی زبانها، این بار نه از جانب عوامالناس، که از سوی خواصالناس و اهالی علم رسمی، جاری و ساری است. در چنین شرایطی، پیش از آنکه بحث از سبک زندگی اسلامی و سنجش کیفیت و اسلامیت سبک زندگی کنونی ما، به سرنوشت تمام دیگر مفاهیم بلند متصف به صفت اسلامیت نائلگشته زائل گردد، لازم است تا قبل از اعلام حکم، موضوعشناسانی چند به ارائهی مطول و مفصل ماهیت چندلایه و ذووجوه این مفهوم دست یازند و بدین ترتیب، سطوح مواجههی دین با موضوع مورد بحثی همچون سبک زندگی را تا حدودی روشن سازند. چنین تصور میکنم که چنین رویکردی اگر به درستی دربارهی تمامی پدیدههای جهان جدید، از علم و تکنولوژی و اخلاق و هنر و قانون گرفته تا دولت و دانشگاه و اقتصاد و ورزش و سینما پیاده شود، دو ثمرهی بس بزرگ برای دو حوزهی دانشی استراتژیک «اسلامشناسی» و «غربشناسی» به دنبال خواهد آورد و آن اینکه ضعف نظریات و رویکردهای مستقر در حوزه و دانشگاه کنونی را برای حل معضلات کنونی برملا کرده، افقی متفاوت برای متفکرین نواندیش انقلاب اسلامی میگشاید تا شاید نسلهای آینده از چنبرهی فرهنگ فروریختهی ایران معاصر به سوی فرهنگ معنوی و اسلامی برین رهایی یابند. وقتی از راه زندگی مدرن میپرسیم، معنای آن دلالت مشخصی معطوف به انسان مدرن «امروز» دارد. با این حال، بر همگان هویداست که راه زندگی انسان مدرن امروز، راه زندگی استیو جابز و برایان مسی و کریستین استوارت و جاستین ببر است و نه راه زندگی ایزاک نیوتن و ژان ژاک روسو و کارل مارکس و آلبرت اینشتین و نوام چامسکی. در قسمت پیشین این سلسله مقالات،[1] به یکی از مهمترین ارکان اجتماعی سبک زندگی، یعنی «قلمروهای حیات» اشاره شد و در سایهی این مفهوم بدیع جامعهشناختی، برخی تفاوتهای زندگی سنتی ایرانی و زندگی مدرن کنونی برشمرده شد و نهایتاً ذکر گردید که سبک زندگی اسلامی بدون تأمل انتقادی کلان دربارهی قلمروهای حیات کنونی میسر نمیگردد. تأملی انتقادی که قطعاً بذرهای اولیهی برنامهریزی ایجابی آتی را تأمین خواهد نمود. در این قسمت اما به دومین مفهوم جامعهشناختی مورد نیاز برای درک معنای اجتماعی سبک زندگی، یعنی مفهوم «راه زندگی» و نحوهی استقرار آن در جامعه میپردازیم. مفهوم سبک زندگی، همان طور که پیش از این در یادداشت «بحران مفهوم سبک زندگی»[2] مورد اشاره قرار گرفت، به شدت تحت استعمار مفهوم جامعهشناختی «لایف استایل»[3] است؛ مفهومی که مورد نظریهپردازی مفصلی در علوم اجتماعی غربی قرار گرفته و به لحاظ هستیشناسی اجتماعی نوع خاصی از واقعیت اجتماعی محقق در جامعهی مدنی سرمایهداری قرن بیستویکمی را هدف قرار داده است. یکی از آفات غلبهی عینک مفهومی «لایف استایل» بر برداشت ما از سبک زندگی، تصویر ایستا و گسستهای است که از زندگی ارائه میشود؛ برداشتی که مفهوم بدیل «راه زندگی» در صدد حل معضل آن است. در شرایطی که لایف استایل و برداشت آکادمیک در علوم اجتماعی از سبک زندگی به وجوهی همچون الگوی فراغتی، الگوی پوشش، الگوی زناشویی، الگوی آرایش منزل، الگوی معاشرت و مسائلی از این دست توجه دارد، «راه زندگی» در صدد ارائهی تصویری پویا و پیوسته از زندگی است. از این منظر، زندگی علاوه بر برش عرضی آن، سیری طولی دارد که خود را به صورت سناریوی متصلی از تصمیمگیریها و الگوهای رفتاری در مسائل گوناگون عرضه میکند و بخشی از عمر انسان را، از چند ماه تا چند دهه، در بر میگیرد. توجه جامعهشناختی به این دالانهای زمانی خاص در زندگی مسلمانان ایرانی دورهی معاصر و تغییرات آن در گذار از وضع سنتی به جامعهی مدرن کنونی، یکی از مسائل مهم و تعیینکننده در نقد فرهنگ کنونی و مطالبهی سبک زندگی اسلامی است. راههای زندگی در جامعهی سنتی ایرانی و محوریت گفتمان عرفانگرچه زندگی انسان در طول یک عمر، مجموعهای قرین از مسیرهای زندگی ظاهراً مستقل در مسائل خانوادگی، کاری، دوستی و... است؛ اما همواره یکی از این مسیرها نسبت به مسیرهای دیگر اصلی محسوب شده و عامل بالاتر و تعیینکننده برای مسیرهای دیگر محسوب میشود. این راه اصلی زندگی در واقع همان خط سیر اصیلی است که «راوی پسینی زندگی» در «زندگینامه»، آن را وسط گذاشته، باقی مسائل را حول آن روایت کرده و اتصالات داستان زندگی انسانها را با ارجاع به آن بازنویسی میکند. به لحاظ جامعهشناختی اما این پرسش وجود دارد که عنصر اصلی زندگانی مردمان سنتی چه بوده است؛ مردمانی سنتی که هنوز در روستاها، حاشیهی شهرها و شاید بیسروصدا در میان ما به زندگی خویش ادامه میدهند. پاسخ به این پرسش نیازمند چنان مطالعهی تاریخیای است که زیستن مشابهی را شبیهسازی کند تا عنصر طلایی زندگانی سنتی را بیرون بکشد. با این حال، چنین تصور میکنم که چنین تحقیقی بدون در نظر گرفتن سنت اصیل و ریشهدار «عرفان» در فرهنگ ایرانی، بخش مهمی از پاسخ را از دست داده است. بینش عرفانی دربارهی زندگی، کل راه زندگی را به سه لایهی استعلایی شریعت، طریقت و حقیقت تعبیر میکند و تردستانه سلوکی انفسی و صعودی را به سیری آرام و محتاطانه در زندگی دنیایی پیوند میزند. تعبیر درستتر آن است که چنین بگوییم که خط سیر راه زندگی سنتی، در جایی میان زمین و آسمان گم میشود. در بینش عرفانی، جامعه، آزمایشگاهی بزرگ است و مناسبات دنیایی جز بهانههایی کماهمیت و در عین حال پُراهمیت، برای ابتلاء و کسب آمادگی برای عروج آسمانی نیستند. عروج انفسی همهگیری که در جایی پایان عمر هر کس محقق میشود. فرهنگ عرفانی، روحی معنادار در کالبد زندگانی فقاهتی ایستا و خشک میدمد و سناریویی جذاب برای کل راه زندگی مردمان طراحی میکند. سناریویی بسیار منسجم، پررمز و غیرقابل پیشبینی که توجه ذهن و ارادهی بشری را از بیرون به درون فراخوانده و تربیت نفسانی دائمی را برای رستگاری تجویز میکند. مشخصاً در چنین نگاهی به زندگی، انسان گرچه به صورت روزمره در راههای گوناگونی برای ادارهی امور خانوادگی، تأمین معیشت و تأمین جایگاه اجتماعی تردد میکند؛ اما اینها هیچ یک در نظر او اصالت نمییابد، بلکه تنها در این میان، حالت روحانی افراد و معاملهای که در گذران زندگی روزمره با خدا میکنند وجه اصیل مییابد و باقی امور روبنایی را تفسیر میکند. مفاهیمی چون گناه و ثواب، شیطان و نفس اماره، دنیا و آخرت، مرگآگاهی و جاویدپنداری، توسل و شفاعت و مسائلی از این دست، فضای زیربنایی راههای زندگی سنتی را آنچنان پر میکند که تمام راههای زندگی عینی و واقعی، در مقابل راه زندگی آسمانی انسان رنگ میبازد. به باور نگارنده، عرفان مهمترین و شاید تنها گفتمان راه زندگی سنتی بوده است؛ گفتمانی که البته به باور شرقشناسان، از موانع بزرگ توسعهیافتگی است. برای درک این گزاره، نگاهی به راه زندگی انسان مدرن ضروری است. راههای زندگی در جامعهی مدرن و محوریت گفتمان موفقیتسبک زندگی مدرن اگرچه ظاهراً با موبایل و توپ فوتبال و دیویدی میآید، در دل خود، گفتمان قدرتمندی برای راه زندگی را حمل میکند. گفتمان پرقدرتی که گرچه شاید نسل اول مواجههکنندگان با مظاهر مدرنیته را متأثر نکند، اما خیلی زود فضای فرهنگی کشورهای زانوزده در برابر غرب را آلوده میسازد. راه زندگی مدرن گرچه شعبههایی موازی در قلمروهای مختلف از امور تحصیلی، امور شغلی و اقتصادی، امور فراغتی و امور رومانتیک دارد، با این حال همگی حول محوری اصلی شکل میگیرند که با مفهوم عرفی «موفقیت» نمایندگی میشود. موفقیت، شالودهی بینش مدرن به زندگی را میسازد و روح واحد مسیرهای مختلف زندگی انسان مدرن است. وقتی از راه زندگی مدرن میپرسیم، معنای آن دلالت مشخصی معطوف به انسان مدرن «امروز» دارد. با این حال، همان طور که در یادداشتهای پیشین هم اشاره شد، بر همگان هویداست که راه زندگی انسان مدرن امروز، راه زندگی استیو جابز و برایان مسی و کریستین استوارت و جاستین ببر است و نه راه زندگی ایزاک نیوتن و ژان ژاک روسو و کارل مارکس و آلبرت اینشتین و نوام چامسکی. در واقع راه زندگی مدرن گرچه شعبههایی موازی در قلمروهای مختلف از امور تحصیلی، امور شغلی و اقتصادی، امور فراغتی و امور رومانتیک[4] دارد، با این حال همگی حول محوری اصلی شکل میگیرند که با مفهوم عرفی «موفقیت»[5] نمایندگی میشود. موفقیت، شالودهی بینش مدرن به زندگی را میسازد و روح واحد مسیرهای مختلف زندگی انسان مدرن است. «موفقیت» بیش از همه نوعی «ارتقاء در شأن اقتصادی و اجتماعی» در مناسبات دنیای جدید را هدف میگیرد و تمامی لوازم مورد نیاز برای نیل به این آرمان دنیایی را از علم و آموزش و تحصیل و مهارتآموزی گرفته تا پرورش شخصی و آمادگیهای روانی و انتخاب بهترین و مشهورترین مسیرها تجویز میکند. فرد موفق کسی است که پولدار باشد و پرستیژ اجتماعی بالایی داشته باشد؛ پرستیژی که خود کاملاً منطبق بر معنای غربی پرستیژ و مد جهانی دربارهی همه ابعاد زندگی است. این شاهمفهوم موفقیت است که تعیین میکند چه امور و کارهایی باید در برنامه قرار گیرند و چه مسائلی زاید محسوب میشوند. این مفهوم کلیدی موفقیت است که معنی اموری چون دانشگاه خوب، رشتهی خوب، دوست خوب، همسر خوب، شغل خوب و نظایر آن را تعریف میکند و منطق راهنمای راه زندگی مردمان مدرن محسوب میشود. بالاتر اینکه این مفهوم کلیدی آنچنان در سبک زندگی مدرن جایگاه بالایی دارد که تکلیف مقولاتی چون اخلاق خوب، قانون خوب، سیاست خوب و دولت خوب را هم مشخص میکند و به پرسشهای اخلاقی نسل جدید ایرانیان همچون اینکه چگونه باید با پدر و مادر یا استاد خود رفتار کنم، پاسخ میدهد. گرچه به نظر میرسد مفهوم به شدت جامعهزدهی موفقیت در جوامع غربی تا حدی مورد انتقاداتی درونی قرار گرفته و به ویژه مقولهی مهم «فردیت» و «تحقق خویشتن» برخی از ابعاد سبک زندگی مدرن را ویرایش کرده و راه زندگی بدیلی را به دور از مدگرایی و جامعهزدگی و ازخودبیگانگی پیشنهاد میکند، اما نسل جدید جامعهی ایرانی هنوز حتی در درونیترین ابعاد زندگی خود همچون مسائل رومانتیک و جنسی به شدت تحت تأثیر معیارهای عرفی و عمومی دربارهی رابطهی خوب، عشق موفق، مورد خوب و... است و از این حیث، به شدت دچار ازخودبیگانگی و درهمشکستگی درونی است. ایران انتهای قرن چهارده شمسی و راه زندگی اسلامیجمعبندی و نتیجهگیری در متنی که تلاش دارد تا فاصلهی نوری روند فرهنگی جامعهی ما را نه با وضع اسلامی، که با وضع شبهاسلامی سنتی ما نشان دهد، بسیار دشوار است. سبک زندگی اسلامی نه یک پروژه یا پروسه، که کل برنامه و هدف و متن و حاشیهی انقلاب ماست. تغییرات ظاهری و اصلاحات بخشی در نظام اجتماعی کنونی ما، تا زمانی که گفتمان غربی مربی و راهنمای زندگی جوانان ایرانی است، ره به جایی نمیبرد. موضوع وقتی پیچیدهتر میگردد که درهمتنیدگی نرمافزارها و سختافزارهای زندگی غربی (که خود موضوع یادداشتی در آینده است) مورد توجه قرار گیرد. مفهوم پرطنین «موفقیت» امروز با صدای بلندی از تریبونهای مختلف تبلیغ میگردد و بسیاری بیزینس خود را ترویج و تسهیل تحقق این گفتمان قرار دادهاند. از سوی دیگر، گفتمان دینی و سنتی ما کمتر متوجه تعارضات بنیادین خود با وضعیت نوظهور است و همچنان به تبلیغ سنتی ادامه میدهد؛ امری که سرانجامش یا انزوای گفتمان دینی است و یا استحاله آن در نظم زندگی جدید. نظیر اتفاقی که تا حدودی در حال وقوع در مناسک عاشورایی است. در چنین شرایطی، تنها راهحل، آگاه کردن نسل جدید به مبانی رفتاری آنها و بازتدوین اسلام به صورت نوعی راه زندگی مترقی است. توجه به این نکته لازم است که گرچه در این یادداشت هیچ اشارهای به راه زندگی انقلابی نشد، اما میتوان آن را نسخهای در حال شکلگیری در میان نسل جدیدی از فرزندان انقلاب دانست که راه زندگی بدیلی را در جامعهی در حال مدرنیزاسیون ایرانی، جستوجو میکنند.(*)پینوشتها: [1]سبک زندگی و قلمروهای حیات در جامعهی معاصر ایرانی www.borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=6026 [2]منتشرشده در سایت برهان به نشانی: http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=5824 [3] lifestyle [4]اینها قلمروهای حیات مدرناند که در قسمت اول توضیح داده شد. امر رومانتیک قلمرویی غیر از امر زناشویی است که توسط ازدواج شرعی به وجود میآید و اصولاً به نوع روابط عاطفیـجنسی دوران پیش از ازدواج اشاره دارد. [5] prosperity * محمدحسین بادامچی؛ دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی
یکشنبه 24 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]
صفحات پیشنهادی
سنت و مدرنيته در گالري شكوه
سنت و مدرنيته در گالري شكوه به گزارش همشهري آنلاين در اين نمايشگاه روايت هايى مردم شناسانه بر بسترى از تضادها و تشابه هاى فرهنگى به تماشا در مىآيد آثارى كه مردمانى از عصر قاجاريه را در تقابل هاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار مىدهد مرسده طوسى طهرانى كسنت و مدرنيته در نقاشىهاى طوسى
سنت و مدرنيته در نقاشىهاى طوسى گالرى شكوه عصر جمعه ٢٩ آذر ماه ميزبان نقاشىهاى مرسده طوسى طهرانى مىشود سنت و مدرنيته در نقاشىهاى طوسى ايلنا در نمايشگاه شكوه روايتهايى مردمشناسانه بر بسترى از تضادها و تشابههاى فرهنگى به تماشا درمىآيد آثارى كه مردمانى از عصر قاجاريه رتقابل سنت و مدرنيته درگالري شكوه
تقابل سنت و مدرنيته درگالري شكوه نمايشگاه نقاشي هايي با موضوع سنت و مدرنيته روز بيست و نهم آذرماه در گالري شكوه افتتاح مي شود به گزارش خبرگزاري برنا مرسده طوسي طهراني در اين نمايشگاه روايت هايى مردم شناسانه بر بسترى از تضاد ها و تشابه هاى فرهنگى را به معرض نمايش مي گذارد اين هنتقابل سنت و مدرنيته در نمايشگاه «قاجاريته»
تقابل سنت و مدرنيته در نمايشگاه قاجاريته نخستين نمايشگاه نقاشيهاي مرسده طوسي طهراني با عنوان قاجاريته در گالري شكوه گشايش يافته است اين هنرمند درباره برپايي نمايشگاه خود به خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا گفت 17 تابلوي نقاشي با تكنيك آكريليك روي بوم و تسبك زندگي ايراني - اسلامي محور سريال «جاده چالوس»
سبك زندگي ايراني - اسلامي محور سريال جاده چالوس گروه هنر جاده چالوس عنوان يك سريال تلويزيوني است با هدف ترويج سبك زندگي ايراني ـ اسلامي ساخته ميشود احمد معظمي كارگردان سريال جاده چالوس در گفتوگو با خبرگزاري بينالمللي قرآن ايكنا درباره زمان تصويربرداري اين كار تلويزيسبك زندگي ايراني - اسلامي محور اصلي فيلم «تولدت مبارك»
سبك زندگي ايراني - اسلامي محور اصلي فيلم تولدت مبارك گروه هنر كارگردان فيلم سينمايي تولدت مبارك گفت در اين كار سينماي توجه به الگوي سبك زندگي ايراني - اسلامي محور اصلي كار است سميه زارعي كارگردان فيلم سينمايي تولدت مبارك در گفتوگو با خبرگزاري بين المللي قرآن ايكنا بابازداشت 3 نفر به اتهام ربودن تنها شاهد ایرانی پرونده کرسنت+عکس
بازداشت 3 نفر به اتهام ربودن تنها شاهد ایرانی پرونده کرسنت عکس بازداشت 3 نفر به اتهام ربودن تنها شاهد ایرانی پرونده کرسنت سه ایرانی در دبی به اتهام دست داشتن در ربودن یک تاجر ایرانی که تابعیت انگلیسی هم دارد بازداشت شدند یک مقام ارشد امنیتی دبی گفت سه ایرانی در دبی به اتهام دستسبك زندگي مدرن در كمين سنت يلدا
سبك زندگي مدرن در كمين سنت يلدا مريم جليلوند ميگويند يلدا بلندترين شب سال است شبي كه روشنايي بر ظلمت و تاريكي غلبه ميكند و از تيرگي روزها ميكاهد سر كردن بلندترين شب سال اما براي نسلهاي گذشته شايد حكايات و روايات شيرينتري داشت بهطوريكه توانسته اين آئين كهن را تا عصر تكنوبازداشت 3 نفر به اتهام ربودن تنها شاهد ایرانی پرونده کرسنت
بازداشت 3 نفر به اتهام ربودن تنها شاهد ایرانی پرونده کرسنت سه ایرانی در دبی به اتهام دست داشتن در ربودن یک تاجر ایرانی که تابعیت انگلیسی هم دارد بازداشت شدند به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از جوان ایرانی یک مقام ارشد امنیتی دبی گفت سه ایرانی در دبی به اتهاميلدا در افغانستان/ سنت ديرينه و تلاش براي زندگي بهتر
يلدا در افغانستان سنت ديرينه و تلاش براي زندگي بهتر يلدا در افغانستان با سفره هاي رنگين از سرخي رنگ انار و هندوانه و كاسه هاي خشكبارو آجيل بچه ها را به گرد پدر بزرگها و مادربزرگها كه در گذر زمان موي سفيد كرده اند و كوله باري از تجربه بر دوش دارند جمع مي كند تا قصه هاي آنان رازندگی دختر ايرانی سوژه فيلم بريت مادسن
زندگی دختر ايرانی سوژه فيلم بريت مادسن حالا بريت مادسن اين خانم فيلمساز زن دانمارکي که سال گذشته به ايران سفر کرده بود فيلمي درخشان درباره يک دختر روستائي ايراني ساخته است که تلاش مي کند اخترشناس شود جشنواره ساندنس که سالهاست به همت رابرت ردفورد پايه گذاري شده هدفش را براييك پژوهشگر حوزوي: ابعاد زندگي ايراني اسلامي در حوزههاي علميه پژوهش شود
يك پژوهشگر حوزوي ابعاد زندگي ايراني اسلامي در حوزههاي علميه پژوهش شود يك پژوهشگر حوزوي گفت متاسفانه امروزه بحث پژوهش در ايران مهجور مانده است مهين سيفي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا منطقه زنجان با بيان اينكه پژوهش بحث مهم و عميقي است تصريح كرد مهنقش زندگي بر تار و پود فرش ايراني
نقش زندگي بر تار و پود فرش ايراني وين فرش هفت رنگ كه پامال رقص توست ازخون و زندگاني انسان گرفته رنگ در تار و پود هرخط و خالش هزار رنج در آب و رنگ هر گل و برگش هزار ننگ اين جا به خاك خفته هزار آرزوي پاك اين جا به باد رفته هزار آتش جوان دست هزار كودك شيرين بيگناه چشم هزار دختر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها