تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802755689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زيباكلام: حل بن‌بست هسته‌اي كليد حل باقي مشكلات است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: زيباكلام: حل بن‌بست هسته‌اي كليد حل باقي مشكلات است
صادق زيباكلام و محمدحسن قديري ابيانيه در مناظره‌اي كه قرار بود عملكرد صدروزه دولت را در جمع دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شيراز بررسي و نقد كنند، درباره مسايل اقتصادي روز، مذاكرات هسته‌اي و راهكارهاي برون‌رفت از مشكلات فعلي مناظره كردند.

به گزارش ايسنا، زيباكلام در اين مناظره، بزرگترين عامل بهبود وضع اقتصادي و توسعه سياسي و اجتماعي را حل مسأله هسته‌اي عنوان كرد و گفت: تنها راه براي بيرون آمدن كشور از بن‌بستي كه در طي هشت سال گذشته شكل گرفته، حل مناقشات هسته‌اي است و اگر حسن روحاني نتواند اين مشكل را سامان دهد، در ساير زمينه‌ها نيز شاهد پيشرفتي براي كشور نخواهيم بود. مشكل ما سوءمديريت نيست، مشكل ما تهيه مواد اوليه صنعت و سيستم بانكي فلج است كه در اثر تحريم‌ها بوجود آمده است.

قديري ابيانه در برابر اين اظهارات، با بيان اينكه "رابطه با آمريكا يا موضوع پرونده هسته‌اي مشكل امروز ما نيست"، گفت: حتي اگر تحريم‌ها از دوش ما برداشته شود، تنها ده تا پانزده درصد مشكلات حل مي‌شود. تحريم‌ها كه فقط مربوط به اين چند سال نبوده است؛ ما در گذشته هم زير فشار تحريم بوده‌ايم.

در ادامه، زيباكلام اظهار كرد: بايد ببينيم كشورهايي نظير تركيه و مالزي چگونه اقتصادشان را متحول كردند. آنها چگونه بدون داشتن سوخت‌هاي فسيلي، به استقلال اقتصادي رسيدند و هركدام به يك قدرت اقتصادي تبديل شدند؟ چطور كشور ما مدام به استفاده از منابع نفت و گاز وابسته‌تر شد؟

وي با بيان اينكه "كشورهايي نظير تركيه و مالزي اقتصاد دولتي را كنار گذاشتند و به تجارت آزاد روي آوردند"، افزود: در مقابل، ما هنوز درگير اقتصاد بيمار دولتي هستيم و همواره تعاريف شعاري از الگوهاي مختلف اقتصادي ارائه مي‌دهيم.

قديري ابيانه نيز با بيان اينكه "ساختار اجتماعي ماست كه همه چيز را مي‌سازد يا خراب مي‌كند"، افزود: اگر ايران را با كشورهايي نظير ژاپن يا كره مقايسه كنيم، مي‌بينيم كه فرهنگ كاري آنها بسيار بهتر و قوي‌تر از ماست. ساعات كاري مفيد در همه كشورهايي كه پيشرفت كرده‌اند، بيشتر از ماست و در مقابل، تعطيلي‌هاي سالانه ما بيشتر از آنهاست.

وي ادامه داد: ما به نوعي تنبلي اجتماعي دچار شده‌ايم. فرهنگ كار در ميان مردم ما به خوبي شكل نگرفته است و همه منتظرند تا دولت براي آنها كار و درآمد فراهم كند و كمتر به فكر توليد كار و ثروت هستند. البته دولت موظف به اشتغال‌زايي است اما مردم هم نبايد از نقش خودشان غافل شوند. به علاوه اينكه، فرهنگ مصرف نيز در جامعه ما شكل بسيار نادرستي دارد و عادت‌هاي اسراف‌گرايانه و غلط در كشور ما رواج يافته‌اند.

زيباكلام نيز در ادامه، به موضوع ارتباط با غرب اشاره كرد و گفت: من نمي‌گويم با برقراري رابطه با آمريكا مشكلات ما حل خواهد شد؛ به هيچ وجه اينگونه نيست، كما اينكه بسياري كشورها با ايالات متحده روابط دوستانه دارند، ولي از ما عقب‌ترند.

اين استاد دانشگاه و تحليلگر مسايل سياسي افزود: اين نكته را هم نبايد فراموش كنيم كه شرايط حال حاضر ما به‌گونه‌اي است كه ابتدا بايد بحران هسته‌اي را حل و فصل كنيم. ما اكنون مثل بيماري هستيم كه تب بالايي دارد و در درجه اول بايد درجه حرارت او را پايين بياوريم و بعد از آن بايد به فكر درمان بيماري اصلي او در درازمدت باشيم.

قديري ابيانه نيز با اشاره به صحبت‌هاي زيباكلام درباره اقتصاد وابسته به نفت گفت: در مورد درآمدهاي نفتي، مردم ما و حتي برخي نمايندگان و وزراي ما دچار توهم هستند. همه گمان مي‌كنند زندگي‌شان بايد با پول نفت بچرخد، همه مطالبه‌گر هستند و درباره توزيع بودجه حرف مي‌زنند.

وي اضافه كرد: ما دچار ايدز فرهنگي شده‌ايم و بدنه جامعه ما با اين تفاسيري كه گفته شد، در مقابل ويروس‌هاي فرهنگي ساده هم مقاوم نيست. دشمن نيز روي همين موضوع حساب ويژه‌اي باز كرده است.

سفير سابق ايران در ايتاليا و مكزيك با اشاره به مذاكرات هسته‌اي اظهار كرد: اينكه دولت از طريق ديپلماسي به دنبال حل پرونده هسته‌اي است، اشكالي ندارد و ما هم از ديپلماسي لبخند دولت حمايت مي‌كنيم اما فكر نمي‌كنم كه اين روند به نتيجه خاصي برسد.

قديري ابيانه خاطرنشان كرد: آمريكا با ما مشكل بنيادين و ريشه‌اي دارد و حتي اين فرهنگ مصرف‌گرايانه و وابسته به پول نفت را آنها در جامعه ما رواج داده‌اند. آنها بارها اعلام كرده‌اند كه بايد جلوي حركت ايران گرفته شود. اسرائيل به طور واضح از نابودي ما سخن مي‌گويد؛ حال نمي‌دانم چطور دوستان اصلاح‌طلب به راحتي از اين موضوع مي‌گذرند. موضوع هسته‌اي تنها يك بهانه است و حتي اگر حل شود، بهانه‌هاي ديگري تراشيده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، زيباكلام در ادامه صحبتهاي خود اظهار كرد: مسأله هسته‌اي بايد به صورت جداگانه از آمريكاستيزي مطرح شود، ولي متأسفانه اكنون اين اتفاق افتاده و اردوگاه اصولگرايي در كشور ما آن را به عنوان يكي از اصول بنيادين نظام تعريف مي‌كند چون اگر اين بحث را از آنها بگيريم، حرف ديگري براي گفتن ندارند. نبايد عقب‌ماندگي خود را به گردن استعمار بيندازيم و بگوييم آنها مسبب مشكلات فرهنگي و اقتصادي ما هستند.

وي خاطرنشان كرد: هزينه‌اي كه ما در اين سال‌ها براي دستيابي به انرژي هسته‌اي پرداخت كرده‌ايم، بسيار بالاتر از سودي است كه انرژي هسته‌اي به ما مي‌دهد. ما نبايد بسياري از صنايع و شركت‌هاي توليدي‌مان را به اميد استفاده از انرژي هسته‌اي در آينده به تعطيلي بكشانيم.

اين استاد دانشگاه در پايان سخنانش گفت: جايگاه يك كشور بر اساس دارا بودن از امكانات هسته‌اي سنجيده نمي‌شود بلكه سرانه بهداشت، آموزش و پرورش و نظير اينهاست كه مهم به شمار مي‌رود. اكنون خيلي از مسائل اصلي و بنيادي جامعه ما، فداي موضوع انرژي هسته‌اي و دشمني با آمريكا شده است.

قديري ابيانه نيز در پايان به موضوع خصوصي‌سازي اقتصاد اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب، اقتصاد ما به ناچار دولتي شد و اكنون همه به دنبال اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي‌سازي هستيم؛ البته اين حركت بايد به درستي و به دور از تخلف‌هاي مالي باشد.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن